تصمیم «جمنا» با چالش‌های تازه‌ای از سوی اصول‌گرایان روبه‌رو شد حرف و حدیث‌های پس از انتخاب رئیسی

همدلی| هنوز ساعتی از اعلام نتایج رای‌گیری درون‌گروهی نشست جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا همان تشکل اصلی اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری نگذشته بود که اظهار نظر یکی از نزدیکان محسن رضایی از نارضایتی گروه‌های مختلف اصول‌گرا از نتایج اعلام شده حکایت می‌کرد.
محمود ملکی سردبیر تابناک سایت محسن رضایی در واکنش به آخر شدن محسن رضایی در رای‌گیری جمنا اظهار کرده بود کسانی که در نشست جمنا رای دادند«آدم‌های زاکانی» بودند.
ملکی نوشته است: «زندگی در میان شیادان رسانه‌ای تحلیل‌هاتون‌رو ناقص کرده، اونایی که تو جمنا رای دادن آدم‌های زاکانی بودن، کدوم افکار عمومی؟ کدوم راستگرایی؟ جمنا همون رهپویان بود. انتظار داری آقا محسن تو این رای‌گیری اول بشه.» این اظهار نظر در واکنش به آرای اعلام شده برای علیرضا زاکانی بود که زاکانی با 1546 رای پس از سید ابراهیم رئیسی قرار گرفته بود، در حالی که چهره‌های باسابقه‌ای چون محمدباقر قالیباف و محسن رضایی، فتاح و ضرغامی در رده‌های پایین‌تر از وی قرار گرفتند.
این البته تنها واکنش به این نتیجه نبوده است. ظاهرا برخی از فعالان این جناح از کشاندن پای رئیسی به این بازی ناراضی‌اند و آن را چندان به نفع این چهره ساکت اصول‌گرا نمی‌دانند.


حسن بیادی فعال اصول‌گرا در گفت‌وگویی که پایگاه خبری دیدبان ایران منتشر کرد در این باره گفت:«مسئله مهم درباره جمنا مربوط به پشت پرده این تشکل سیاسی است. در پشت پرده جمنا تمامیت‌خواهانی حضور دارند که خود را کفیل و وصی مردم تلقی می‌کنند و تلاش می‌کنند افراد منتخب خود را به عنوان کاندیدا وارد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری کنند. به عنوان مثال مکان‌هایی که در اختیار این دوستان برای برگزاری جلسات و همایش‌های خود قرار می‌گیرد در اختیار هیچ‌کدام از جریان‌ها و احزاب دیگر قرار نگرفته و تنها مختص به جمنا بوده است. این در حالی است که بقیه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی نیز در این زمینه ذی‌حق هستند و باید از امکانات عمومی برای ارائه برنامه‌های خود به مردم استفاده کنند.»
بیادی فقط به شیوه عمل جمنا اعتراض ندارد، بلکه انتخاب رئیسی را نیز در جهت تخریب وی می‌داند:«به نظر من کسانی که آقای رئیسی را برای کاندیداتوری در انتخابات معرفی کردند از سر دوستی و مودت این کار را نکرده‌اند. این افراد با مشاهده آینده احتمالی آقای رئیسی و از سر حسادت ایشان را وارد بازی انتخابات کردند. این افراد به دنبال این هستند که در فضای انتخابات آقای رئیسی در مظان اتهام تبلیغات مسموم قرار بگیرد و در نهایت با کاهش شانیت اجتماعی مواجه شود. این افراد احساس می‌کنند احتمال اینکه آقای رئیسی در آینده به مدارج بالایی دست پیدا کند وجود دارد. به همین دلیل نیز تلاش کردند وی را وارد بازی دو سر باخت انتخابات ریاست‌جمهوری کنند. دلیل این مسئله نیز این است که اگر آقای رئیسی به ریاست‌جمهوری دست پیدا کند، پس از مدتی مانند همه روسای‌جمهور قبلی محبوبیت خود را از دست می‌دهد و در صورتی که در انتخابات شکست بخورد با کاهش اقبال عمومی در آینده مواجه خواهد شد به شکلی که رسیدن به مدارج بالا را تحت‌الشعاع قرار
می‌دهد.
این فعال سیاسی اصول‌گرا درباره ورود رئیسی به انتخابات افزود:« به نظر من شان تولیت آستان قدس رضوی به دلیل خدمت به بارگاه مقدس حضرت امام رضا(ع) از همه مقام‌های سیاسی کشور بالاتر است. این در حالی است که در شرایط کنونی آقای رئیسی با حضور در انتخابات باید پاسخگوی تمامی ناکامی‌ها و نقایص جریان اصول‌گرایی در گذشته باشد. به همین دلیل نیز آقای رئیسی نمی‌تواند در انتخابات به دستاورد مهمی دست پیدا کند. بنده معتقدم با شرایط کنونی آقای رئیسی بیش ازپنج میلیون رای نمی‌آورد و در مقابل آقای روحانی شکست خواهد خورد. اگر آقای رئیسی کاندیدای اعتدال‌گرایان می‌شد با آرای بیشتری در انتخابات مواجه می‌شد. این در حالی است که ایشان با دعوت اصول‌گرایان در انتخابات حضور پیدا کرده است و به همین دلیل شانس کمی برای موفقیت در انتخابات خواهد داشت. بدون شک آقای رئیسی با حضور در انتخابات، آینده سیاسی خود را به مخاطره انداخته
است.»
بیادی انتقاد به چهره‌های مطرح شده در نشست جمنا را تا آنجا پیش می‌برد که آن را را ضعیف‌تر از حمید بقایی نامزد مورد نظر محمود احمدی‌نژاد می‌داند:«به نظر من آقای بقایی از گزینه‌هایی که در جمنا مطرح شده است چیزی کمتر ندارد، بلکه ممکن است در برخی مسائل عملکرد قوی‌تری نیز داشته باشد.»
البته فقط چهره‌های اصول‌گرا بر ادامه اختلافات در جناح متبوع خود بر سر انتخابات اخیر جمنا تاکید نمی‌کنند، محمدعلی نجفی یکی از اعضای موثر جناح اصلاح‌طلب که فعالیت‌های انتخاباتی اصول‌گرایان را رصد می‌کند نیز خبر از لرزان بودن تصمیمات اخیر جمنا می‌دهد.
این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایرنا گفت:«اخباری که از روز گذشته تا امروز به دست آمده این است که هم جمنا در انتخاب آقای رئیسی دچار اختلاف شده است و هنوز قطعی نیست و هم خود آقای رئیسی برای حضور در انتخابات تردید پیدا کرده است، بنابر این حضور ایشان را قطعی نگیرید.»
نجفی تاکید کرد:«چند نفر از جمنا که تا روز قبل محکم می‌گفتند حتما به توافق می‌رسیم و یک نامزد را مطرح می‌کنیم، صحبت‌هایی کرده یا در سایت‌هایشان مطالبی نوشته‌اند که حاکی از اختلافات جدی میان آنها است.»
وی تاکید کرد:«به نظر می‌رسد آنها نتوانسته‌اند اتحاد و ائتلاف مورد نظر خود را حول آقای رئیسی ایجاد کنند، از طرفی اخباری که از دفتر وی رسیده نشان می‌دهد آقای رئیسی به صورت 100درصد تصمیم نگرفته و تردید دارد.»
در این میان برخی شنیده‌ها خبر از تصمیم دیگر رئیسی می‌دهد، تصمیمی که نشان می‌دهد نظر جمنا چندان مورد اعتماد خود سیدابراهیم رئیسی نیز قرار نگرفته و وی تصمیم دارد در صورت حضور در انتخابات به صورت مستقل خود را عرضه کند.
ایلنا نوشت:حجت‌الاسلام رئیسی، با توجه به اینکه در تحلیل‌های مشاوران خود، به این نتیجه رسیده است که حضور در انتخابات ریاست جمهوری با پرچم جمنا، نه تنها آرای وی را افزایش نمی‌دهد، بلکه امکان ریزش آرای وی را به دلیل انتساب به اصول‌گرایان در پی خواهد داشت، لذا به صورت مستقل پای در کارزار انتخاباتی ۹۶ خواهد گذاشت.
اتفاقی که پس از خروج میرسلیم و موتلفه از سازوکار جمنا، انتقادات صریح اطرافیان محسن رضایی و بی‌اعتنایی جلیلی به این جبهه، می‌تواند زمینه شکست کامل جبهه مردمی نیروهای انقلاب را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ فراهم کند.