تهدید آمریکا به تکرار حمله نظامی به سوریه

شورای امنیت برای بررسی حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه ارتش سوریه، جلسه فوق‌العاده تشکیل داد. روسیه اقدام آمریکا را تجاوز نظامی دانست در حالی‌که فرانسه و بریتانیا حمایت کامل خود را از ایالات متحده اعلام کردند.
فرانسه و بریتانیا در اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت ابراز امیدواری کردند که حمله موشکی آمریکا بتواند انگیزه‌ای باشد برای از سر گرفتن مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به جنگ شش ساله سوریه.
نماینده بریتانیا در سازمان ملل گفت: بریتانیا به طور کامل از حمله موشکی آمریکا علیه ارتش اسد حمایت می‌کند. نماینده فرانسه در سازمان ملل حمله موشکی آمریکا را اقدامی مناسب دانست که می‌تواند بازی را تغییر دهد و به مذاکرات سیاسی جان تازه‌ای بدهد. رییس‌جمهور ایالات متحده شامگاه پنجشنبه گذشته به نیروهای آمریکا دستور داد با شلیک موشک‌های کروز به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه حمله کنند. به گفته کاخ سفید این اقدام تنبیهی علیه بشار اسد بوده تا از کشتار مردم بی‌گناه و ارتکاب جنایت جنگی دست بردارد.
این حمله موشکی نخستین اقدام نظامی مستقیم آمریکا علیه بشار اسد و اولین تصمیم نظامی مهم ترامپ از زمان به دست گرفتن قدرت در کاخ سفید است. آمریکا معتقد است که حمله شیمیایی به خان‌شیخون که طی آن دست کم ۸۶ نفر کشته شدند، به دست رژیم بشار اسد صورت گرفته است.


ولادیمیر سافرونکوف، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، در اجلاس شورای امنیت حمله موشکی آمریکا را به شدت محکوم کرد و آن را عملیات تجاوزکارانه خواند. روسیه تایید کرده است که اندکی پیش از حمله به پایگاه هوایی سوریه، از سوی مقامات آمریکایی در جریان این حمله قرار گرفته است تا از هرگونه برخورد نظامی میان دو قدرت جلوگیری شود.
مقامات بلندپایه ارتش آمریکا از روسیه انتقاد می‌کنند که نتوانسته از حملات شیمیایی رژیم بشار اسد جلوگیری کند. آنها خاطرنشان می‌کنند که در زمان انجام حملات شیمیایی در خان‌شیخون، در منطقه هواپیمایی بی‌سرنشین مشاهده شده که یا به رژیم سوریه تعلق داشته یا به ارتش روسیه.
اجلاس فوق‌العاده به دعوت بولیوی
نشست فوق‌العاده شورای امنیت برای بررسی بحران سوریه به دعوت بولیوی صورت گرفت. ساشا لورنتی، نماینده بولیوی در سازمان ملل، آمریکا را به نقض خشن قوانین بین‌المللی متهم کرد. او گفت که آمریکا به جای بررسی و تحقیق درباره حمله شیمیایی در سوریه، خود در مقام بازرس، وکیل، قاضی و مامور اجرا قرار گرفته است. دولت روسیه هم حمله موشکی آمریکا را به عنوان تعرض آشکار به حق حاکمیت یک کشور محکوم کرد. پیش از این دفتر بشار اسد، حاکم سوریه، در بیانیه‌ای حمله موشکی آمریکا را ابلهانه و غیرمسوولانه دانسته بود.
هشدار دبیرکل سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل در واکنش به حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه، هشدار داد که دخالت‌های نظامی بیشتر، تنها اوضاع سوریه را وخیم‌تر می‌کند. او تاکید کرد که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد. آنتونیو گوترش جمعه گذشته در نیویورک در واکنش به اقدام آمریکا در حمله موشکی به پایگاه هوایی ارتش سوریه گفت: دولت‌ها و ارتشیان باید از هرگونه اقدامی که درد و رنج مردم سوریه را افزایش دهد، خودداری کنند. دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: برای سوریه راهی جز مذاکره سیاسی وجود ندارد.
در همین راستا سرپرست امور خارجی سازمان ملل گفت که اقدامات فوری برای حمایت از مردم سوریه مورد نیاز است و تاکید کرد: این اقدامات باید بر موازین سازمان ملل و قوانین بین‌المللی متکی باشد. در ایالات متحده برخی از اعضای کنگره، از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، ضمن ابراز حمایت از اقدام موشکی آمریکا، از ترامپ خواسته‌اند برای پایان دادن به بحران سوریه یک استراتژی روشن و گسترده اتخاذ کند.
آمریکا آماده حملات بیشتری علیه سوریه
نیکی هیلی در نشست اضطراری شورای امنیت اعلام کرد که واشنگتن برای حملات بیشتر به سوریه آمادگی دارد. نشست فوق‌العاده شورای امنیت پس از حمله آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در جنوب شرق حمص و به درخواست نمایندگان روسیه و بولیوی، شامگاه جمعه گذشته برگزار شد. نماینده آمریکا در این نشست از حمله موشکی به سوریه دفاع کرد. او اقدام آمریکا را کاملا موجه خواند و گفت: وقتی سلاح شیمیایی به کار گرفته می‌شود، آمریکا به نظاره نخواهد ایستاد. جلوگیری از توسعه و کاربرد سلاح شیمیایی در جهت منافع ملی ماست. نیکی هیلی تاکید کرد: برای انجام اقدامات بیشتر آماده هستیم اما امیدواریم نیازی به این کار نباشد. نماینده آمریکا همچنین گفت، رژیم بشار اسد بارها از سلاح‌ شیمیایی علیه ملت خود استفاده کرده و این بار هم تصور می‌کرد می‌تواند مانند دفعات قبل و با استفاده از وتوی روسیه از پیامدهای آن رهایی یابد.
اما روسیه آمریکا را متهم کرد که با این اقدام یکجانبه تروریست‌ها را در منطقه تشویق می‌کند. روسیه همچنین وعده داد که دفاع ضدهوایی متحد خود در سوریه را تقویت کند. روسیه می‌گوید درحال بستن خط تماس اضطراری با آمریکاست؛ خط تماسی که برای پرهیز از برخورد هواپیماهای دو کشور در آسمان سوریه برقرار بوده است. در پی حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه، رییس‌جمهور این کشور گفت: تجاوز آمریکا اراده ما را برای درهم کوبیدن تروریست‌ها بیشتر کرده است.
تحریم‌های جدید علیه سوریه
پس از هشدار سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در خصوص آمادگی برای اقدامات بیشتر علیه حکومت سوریه، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز روز جمعه گفته است تحریم‌های تازه‌ای علیه حکومت بشار اسد اعمال خواهد شد. طبق این گزارش وزیر خزانه‌داری آمریکا توضیح بیشتری در خصوص این تحریم‌ها ارائه نکرده است. در همین زمینه نیویورک‌تایمز نوشته است اعلام اعمال تحریم‌های تازه علیه حکومت سوریه نشانه آن است که دولت دونالد ترامپ در واکنش به حملات شیمیایی سه‌شنبه گذشته، در حال تشدید تلاش‌ها برای تحت فشار قرار دادن حکومت بشار اسد است.
مدودف: واشنگتن در یک‌قدمی درگیری نظامی با مسکو
به گزارش رویترز، در پی حمله هوایی آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه، نخست‌وزیر روسیه گفت آمریکا یک گام تا درگیری با ارتش روسیه فاصله دارد. دیمیتری مدودف گفت حملات موشکی کروز آمریکا به پایگاه هوایی سوریه یک گام با درگیری با ارتش روسیه فاصله دارد. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد پایگاه هوایی شعیرات که هدف حمله آمریکا قرار گرفت، محل استقرار نیروهای ویژه و بالگردهای روسیه است. این استقرار بخشی از تلاش کرملین برای کمک به دولت سوریه در جنگ علیه داعش و سایر گروه‌های شبه‌نظامی است.
نخست‌وزیر روسیه در یک شبکه اجتماعی نوشت حملات آمریکا غیرقانونی بود و تنها یک گام تا درگیری‌ نظامی با روسیه فاصله باقی مانده است. مدودف نوشت: دولت ترامپ ثابت کرد که با قاطعیت با دولت مشروع سوریه مبارزه خواهد کرد؛ اقداماتی که کاملا مغایر قوانین بین‌الملل است و تاییدیه سازمان ملل را ندارد. ترامپ به صورت کامل روابط میان این دو کشور را تخریب کرده که خبر خوبی برای تروریست‌هاست.
هشدار لوپن درباره تکرار سناریوی عراق در سوریه
به دنبال حمله موشکی اخیر آمریکا به یک پایگاه هوایی نظام سوریه، ماری لوپن نسبت به تکرار سناریوهای جنگ عراق در سوریه هشدار داد و تاکید کرد تنها دشمن واقعی در سوریه، داعش است. لوپن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری، فرانسه در اردوگاه حامیان بشار اسد قرار خواهد گرفت، گفت: از نظر من آدم‌های بد در سوریه داعشی‌ها هستند. آیا بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه سربازان سوری را برای کشتن بچه‌ها در خیابان‌های ما اعزام کرده است؟ این داعش است که سربازانش را برای کشتن بچه‌های ما فرستاده است.
وی خاطرنشان کرد ترامپ قبل از رسیدن به ریاست‌جمهوری وعده داده بود که به مداخله‌های خارجی آمریکا و تلاش‌هایش برای سرنگون کردن دولت در کشورهای دیگر جهان پایان خواهد داد. لوپن همچنین گفت واشنگتن قبل از این یک بار داستان سلاح‌های کشتار جمعی در عراق را به خورد جهانیان داده بود که حقیقت نداشت.
اطلاع ترکیه و اروپا پیش از حمله آمریکا
اتحادیه اروپا، آلمان و ترکیه اعلام کردند، آمریکا پیش از حمله موشکی به سوریه آنها را از تصمیم خود برای انجام این اقدام مطلع کرده بود.
وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت: در همین راستا سفیر آمریکا در آنکارا مذاکراتی را با اومیت یالچین، مشاور وزارت خارجه داشته است. وزیر خارجه ترکیه افزود: اطلاعات درباره این حمله موشکی در میان کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی ضدداعش نیز مطرح شده بود. بر همین اساس هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد. وی در ادامه اظهاراتش، بر برکناری فوری بشار اسد تاکید کرد و گفت: اگر وی نخواهد قدرت را ترک کند و دولت انتقالی وجود نداشته باشد، در این صورت باید اقدامات لازم برای برکناری وی انجام شود. در همین حال رییس کمیسیون اروپا نیز فاش کرد که اتحادیه اروپا پیش از حملات آمریکا به سوریه از این اقدام مطلع شده بود. او گفت: آمریکا به اتحادیه اروپا اطمینان داده بود این حملات محدود خواهد بود و هدف از آن جلوگیری از جنایات بیشتر با استفاده از سلاح شیمیایی است.
همچنین سخنگوی دولت آلمان گفت: دولت آمریکا و وزیر دفاع این کشور قبل از این حمله ما را مطلع کرده بودند. سخنگوی وزارت دفاع آلمان نیز گفت جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا کمی قبل از این حملات به وزارت دفاع آلمان اطلاع داده بود.