توفان سیاسی در الیزه

انتشار تصاویر مربوط به رفتار خشونت‌آمیز یکی از محافظان شخصی رییس‌جمهور فرانسه جنجال زیادی را برای کاخ الیزه به وجود آورده است‌، تا جایی که سرانجام ماکرون مجبور شد وی را اخراج کند‌. محافظ اخراج‌شده رییس‌جمهور فرانسه به تلاش برای نابودکردن شواهد و مدارک رفتارهایش ازجمله تصاویر دوربین‌های مداربسته در محل وقوع این اتفاق متهم است‌. در تصاویر منتشرشده، الکساندر بنالا، محافظ رییس‌جمهور فرانسه در حالی دیده می‌شود که کلاه پلیس را بر سر گذاشته، دانشجویان معترض را کتک می‌زند و معترضان را روی زمین می‌کشد و چندین بار به سر آنها می‌کوبد‌. یک دانشجوی زن نیز در میان این افراد بوده است‌. یک منبع نزدیک به کاخ الیزه اعلام کرد: در پی رسوایی به‌بارآمده پس از انتشار فیلم بادیگارد ریاست‌جمهوری که در آن طی اعتراضات ماه می، معترضی را مورد ضرب و شتم قرار داد، رییس‌جمهور فرانسه به دفترش دستور تغییرات اساسی و اصلاحات جدی را داد‌. پرونده الکساندر بنالا، بادیگارد مذکور که یکشنبه گذشته مورد بازجویی و تحقیقات قرار گرفت، باعث واکنش‌ها و انتقادهای شدید از ماکرون برای اولین بار در طول ۱۴ ماه گذشته شده است‌.
روزنامه لوموند چند روز گذشته فیلمی را منتشر کرد که نشان می‌داد بنالا در اول ماه می در پاریس لباس ضدشورش پوشیده و نشان پلیس داشته، در حالی که موظف به انجام این کار نبوده است‌. در فیلم منتشر شده او زنی را از میان معترضان بیرون می‌کشد و سپس مردی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد‌. جمعه گذشته هم رسانه‌های فرانسوی ویدئوی دومی منتشر کردند که نشان می‌داد با زنی به‌طور خشونت‌آمیزی رفتار می‌کند‌. اگرچه ماکرون این بادیگارد را اخراج کرده، اما با انتقادات شدیدی به دلیل ناکامی در انجام اقدام سریع‌تر با این مساله مواجه شده است‌. یک منبع نزدیک به کاخ الیزه اعلام کرد: بنالا در ابتدا به مدت ۱۵ روز از کار خود تعلیق شده بود و سپس اخراج شد‌. همچنین ماکرون یکشنبه گذشته با چندین نفر از اعضای کابینه‌اش برای گفت‌وگو درباره این پرونده دیدار کرد‌. این منبع گفت: رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرده است که رفتار الکساندر بنالا در روز اول ماه می غیرقابل قبول و تعجب‌آور بوده است‌. او نمی‌تواند اجازه دهد که فردی خود را فراتر از قانون بداند و این‌گونه رفتار کند‌. ماکرون بعد از اطلاع از برخی اختلال‌ها و خرابکاری‌ها در کاخ الیزه بعد از اعتراضات ماه می از رییس دفتر ریاست‌جمهوری خواسته است که بازسازی و اصلاحات جدی انجام دهد تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کند‌. قانونگذاران در پارلمان نیز یک کمیته تحقیقات برای بررسی این مساله تشکیل داده‌اند‌. منتقدان ماکرون بر این باورند که این حادثه باعث تضعیف ریاست‌جمهوری ماکرون شده است‌. همچنین بر اساس نظرسنجی‌ها میزان محبوبیت ماکرون به‌طور مداوم در حال کاهش است و به زیر ۴۰ درصد رسیده است‌. از سوی دیگر دفتر دادستانی فرانسه اعلام کرد بنالا به اتهام خشونت، دخالت در سرویس و خدمات عمومی و پوشش غیرقانونی لباس پلیس مورد بازجویی قرار گرفته است‌. البته مورد بازجویی قرار گرفتن در فرانسه لزوما به معنای دادگاهی شدن نیست‌. همچنین یک مرد دیگر که در کنار بنالا در تصاویر حضور داشت به همراه سه مامور پلیس دیگر مورد بازجویی قرار گرفتند‌. هنوز بنالا در انظار عمومی به این اتهامات پاسخ نداده است‌. وزیر کشور فرانسه نیز توسط مجلس ملی و سنا درباره این مساله مورد پرسش قرار می‌گیرد‌.
واکنش روزنامه‌ها
جنجالی که بر سر ماجرای محافظ شخصی امانوئل ماکرون برپا شده، این روزها تیتر اصلی صفحه نخست و چندین صفحه داخلی روزنامه‌های این کشور را به خود تخصیص داده است‌.


روزنامه راستگرای فیگارو در سرمقاله خود با عنوان «ﻣاموران پلیس یا اوباش» درباره جنجالی که بر سر محافظ شخصی امانوئل ماکرون برپا شده می‌پرسد: چرا دست‌های اهریمنی از یک همکار درجه دو این‌طور سرسختانه پشتیبانی کردند در صورتی که این شخص ‌باید چندین ماه پیش کاخ الیزه را ترک می‌کرد‌.
به نوشته فیگارو، اخلاق و سیاست در عصر ما جداناشدنی‌اند‌. امانوئل ماکرون که با شعار برقراری اخلاق در دنیای سیاست و دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید، بهتر از هر کسی از این موضوع آگاه است‌. این روزنامه می‌نویسد که مشت‌های الکساندر بنالا تصویر زننده و نفرت‌انگیزی از برقراری نظم عمومی منعکس و حیثیت حرفه‌ای ﻣاموران پلیس را لکه‌دار می‌سازد‌. این مشت‌ها خدمات و وظایف دولت را تا حد مصالحه‌های محرمانه و قرارهای نهانی دنی تنزل می‌دهد و چهره امانوئل ماکرون را که همیشه خواستار آن است که مقامات کشوری و لشکری سرمشق و نمونه دیگران باشند، خدشه‌دار می‌کند‌. بنابراین باید هرچه زودتر از این مهلکه خارج شد‌. امانوئل ماکرون باید شخصا در برابر مردم فرانسه حاضر شود و به آنها نشان دهد که متوجه وسعت اشتباه خود شده است و مقصران ماجرا نیز باید متحمل مجازات‌های عبرت‌آمیز شوند‌. در پایان سرمقاله فیگارو می‌خوانیم که خواست اکثریت قاطع فرانسویان احترام به قانون است‌.
روزنامه چپگرای لیبراسیون می‌نویسد که با وجود اخراج محافظ شخصی امانوئل ماکرون، قوه اجرایی زیر فشار افشاگری‌های پیاپی موفق نمی‌شود شعله‌های حریق ناشی از این ماجرا را خاموش کند‌. به نوشته این روزنامه، به نظر می‌آید ماجرای بنالا به رسوایی دولت بینجامد‌. امانوئل ماکرون و وزیر کشور طبق قانون موظف بودند که ﻣﺳاله بنالا را فاش کنند، اما ترجیح دادند که آن را پنهان سازند‌. چنین گذشت و بخشندگی شخصی مانند امانوئل ماکرون که به خود می‌بالد که دستانش هنگام سوق دادن فرمانده کل ارتش فرانسه به سوی استعفا نمی‌لرزید، چه معنایی دارد؟ آیا این نگهبان زشت‌خوی جوان که در تمام مراحل مبارزات انتخاباتی امانوئل ماکرون برای احراز مقام ریاست‌جمهوری فرانسه و نیز پس از آن در کنار او و همسرش بود، از اسراری با خبر است؟ کاخ الیزه این حدس و گمان را رد می‌کند، اما چرا در حالی که نیروی ویژه آزموده‌ای برای مراقبت از رییس‌جمهوری و خانواده‌اش وجود دارد، حفاظت آنان به وردستی سپرده شده که می‌دانستند از مهار خشم خود ناتوان است؟
به نوشته لیبراسیون، در هر حال ممکن است این ماجرا بر تمام مدت دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون سایه بیفکند‌. فرانسویانی که به او رای دادند، از خود می‌پرسند چه کسی را به ریاست‌جمهوری برگزیده‌اند؟ کسی که می‌پنداشتند جمهوری فرانسه را نجات خواهد داد یا مرد جاه‌طلب و فرصت‌طلبی که زورق ریاست‌جمهوری‌اش را در میان تکاوران و شرکت‌های نوپا به پیش می‌راند؟
لوموند، روزنامه میانه‌روی فرانسه، به نقل از یکی از اعضای سندیکای مستقل کمیسرهای پلیس به نام ژان-پل مگره با کنایه می‌پرسد: از چه زمانی تا به حال افراد غیرحرفه‌ای را برای حفاظت از رییس‌جمهوری به کار می‌گمارند در صورتی که ما پلیس و ژاندارم‌های حرفه‌ای و کارکشته برای انجام این کار وظیفه داریم؟ به گفته ژان-پل مگره، نتیجه کار همین می‌شود که می‌بینید‌.
لوموند می‌نویسد که از زمان ژنرال دوگل تا به حال این نخستین بار است که الزامات ﻣاموریت‌ها و وظایف رسمی نادیده گرفته شده است‌. به نوشته لوموند، ماجرای الکساندر بنالا محافظ شخصی رییس‌جمهوری فرانسه، شخصیت امانوئل ماکرون را آشکار کرد و نشان داد که جمع کوچکی از وفادارانش به دور او حلقه زده‌اند‌. به گفته یک منبع موثق، برخی از نزدیکان ماکرون به او در مورد شخصیت کنترل نشدنی الکساندر بنالا هشدار داده بودند‌. یکی از هواداران سرسخت رییس‌جمهوری فرانسه با تاسف می‌گوید که امانوئل ماکرون و نزدیکانش به سبک تکاوران الیزه را تسخیر کردند، اما این موضوع را نمی فهمند که کشور را نمی‌شود به همین سبک اداره کرد‌.
روزنامه اومانیته، نزدیک به حزب کمونیست فرانسه، در مقاله‌ای با عنوان بازگشت ﻣاموران مخفی قوه مجریه، نوشته مسوولان در تمام سلسله‌مراتب قدرت بر ماجرای الکساندر بنالا، محافظ شخصی امانوئل ماکرون، سرپوش گذاشتند‌. به نوشته این روزنامه، مصونیتی که الکساندر بنالا از آن بهره‌مند شده است بیش از شخصیت و عملکرد او خشم مخالفان را برانگیخته است‌. در ادامه مقاله اومانیته آمده است: برای مثال، رییس حزب جمهوریخواهان فرانسه، لوران وکیه، پنجشنبه گذشته گفت که در الیزه خیال می‌کنند بالاتر از هر کس و هر قانونی هستند‌. من گمان می‌کنم آنها برای سرپوش گذاشتن بر ماجرای الکساندر بنالا و مخفی نگه داشتن آن تلاش‌هایی کرده‌اند‌.