با دروغ و تهمت به جایی نمی‌رسید

گروه سیاسی- رییس‌جمهور کشورمان در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی که در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد، سخنان کوتاه اما قابل تاملی درباره انتخابات ایراد کرد و همین بهانه کافی بود تا رسانه ملی در اقدامی عجیب از پخش سخنان حسن روحانی به‌طور مستقیم خودداری کند‌. موضوع انتخابات در تالار وزارت کشور بخش کوچکی از صحبت‌های رییس‌جمهور بود و این جای سوال دارد که صداوسیما با توجه به اینکه سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری شده و در این راستا عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی را بارها به چالش کشیده است، از پخش سخنان روحانی خودداری کرده است‌. رویه اخیر صداوسیما در نقد عملکرد دولت با اعتراض دولتمردان روبه‌رو شده است‌. شبکه‌های مختلف سیما این روزها با دعوت از مخالفان دولت به نقد عملکرد روحانی در حوزه اقتصاد مقاومتی می‌پردازند و درخواست اعضای کابینه برای ارائه گزارش به مردم از تریبون رسانه ملی بی‌پاسخ مانده است‌. البته رییس‌جمهور در دیدار صمیمی با نخبگان و جوانان استان سمنان اعلام کرد که «آن زمان که در آغاز این دولت تورم مواد غذایی ۵۱درصد بود، صداوسیما خواب بود؟! این رقم اکنون کمتر از ۸درصد است‌.»حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان دیروز در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» با محکوم کردن حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه اظهار کرد: تقاضای جمهوری اسلامی ایران این است که یک هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی و بدون حضور افراد مغرض و با حضور کشورهای بی‌طرف تشکیل شود و بررسی کند که این سلاح‌های شیمیایی مورد ادعا را چه کسی و از کجا آورده است چراکه براساس اعلام سازمان ملل دولت سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد‌. وی گفت: آمریکا که خود را پلیس جهان،‌ رهبر و قاضی دنیا می‌داند خود بریده و دوخته و وارد عمل شده و نیمه‌شب با شلیک موشک به یک پایگاه هوایی عده‌ای بی‌گناه را شهید کرده است‌. رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه در حمله اخیر آمریکا تجاوز به کشوری مستقل صورت گرفته است، ادامه داد: تجاوز به یک کشور مستقل به چه مناسبتی صورت گرفته است؟ در حالی که یکی از ادعاهای این آقایی که الان در آمریکا حاکم شده، این بود که می‌خواهد با تروریست مبارزه کند اما امروز همه تروریست‌های سوریه از این حمله آمریکا خوشحال شده و جشن گرفته‌اند‌.
وی خطاب به حاکمان ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: اگر راست می‌گفتید چرا در نخستین اقدام خود به تروریست‌ها کمک کردید و حامی آنها شدید؟ چرا علیه ارتش سوریه که در حال جنگ با تروریسم است وارد عمل شدید؟ موشک‌های خود را با کدام قانون و مجوز از مدیترانه به سمت پایگاه هوایی این کشور مستقل پرتاب کردید؟ روحانی با بیان اینکه سازمان ملل که از نظر ما ایرادات فراوانی دارد نیز مجوزی برای این حمله صادر نکرده است، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا حتی از کنگره خود که دارای ایالات فراوانی است نیز برای حمله به سوریه اجازه نگرفته است‌. رییس‌جمهور حمله اخیر آمریکا به سوریه را تجاوزگرانه، ظالمانه و برخلاف همه اصول و حقوق بین‌المللی عنوان کرد و گفت: این شرایط نشان می‌دهد که ما امروز باید بیش از پیش بیدار و متحد باشیم چراکه معلوم نیست افرادی که امروز در آمریکا روی کار آمده‌اند، چه خواب و خیالی برای منطقه دیده‌اند‌. به همین دلیل ما باید هوشیارانه، عاقلانه و با برنامه‌ریزی در برابر احتمالات مختلف آماده شویم‌. روحانی در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اردیبهشت سال‌جاری اظهار کرد: یک رقابت سالم و بزرگ ملی در 29 اردیبهشت‌ماه پیش روی ملت ایران قرار دارد که همگان باید در این رقابت به صحنه بیایند‌. همه چشم‌های دنیا و منطقه به 29 اردیبهشت ایران دوخته شده است و دنیا و منطقه نقش ایران را به خوبی می‌دانند‌. وی با تاکید بر اینکه انتخابات خوب موجب افزایش قدرت ایران می‌شود، از همه رقبای انتخاباتی خواست در جریان رقابت‌های خود از تخریب یکدیگر بپرهیزند‌. روحانی در ادامه گفت‌: مسلمان هیچ‌گاه دروغ نمی‌گوید و پیروان پیامبر اسلام نیز هیچ‌گاه یکدیگر را تخریب نمی‌کنند‌. در این شرایط چرا برخی با امیدی که در دل مردم ریشه کرده است، می‌جنگند؟ در حالی که خدای متعال فرموده است که بندگان من در کلام خود سخن احسن بگویند‌. وی با طرح این پرسش که چطور می‌شود فردی که خود را ایرانی و مسلمان می‌داند سخن غلط، دروغ و ناروا بر زبان می‌آورد، ادامه داد: در انتخابات پیش رو می‌خواهیم حماسه ایجاد کنیم و نمی‌خواهیم دعوا درست کنیم و روبه‌روی هم قرار بگیریم‌. ما می‌خواهیم رقابتی سالم وجود داشته باشد و هر کسی که می‌خواهد وارد رقابت شود از خود تعریف و برنامه‌های خود را اعلام کند‌. نامزدهای انتخاباتی بدانند که با دروغ، تخریب و تهمت کسی به جایی نمی‌رسد و بر فرض محال نیز چنانچه این اتفاق بیفتد هیچ ارزشی در پی نخواهد داشت‌. رییس‌جمهور اظهار کرد: 29 اردیبهشت روز تاریخی سال 96 و سال‌های پیش‌رو و روز قدر ملت ایران خواهد بود‌. شب قبل از انتخابات شب قدر ملت ایران خواهد بود و براساس آنچه خداوند فرموده است باید منصفانه قضاوت کنیم و مردم باید شیوه کار و درآمدها را طی سال‌ها و شرایط مختلف مقایسه کنند‌. امروز در شرایط حساس تاریخی قرار گرفته‌ایم و جمهوریت و اسلامیت ما در سایه اتفاقاتی خوب خواهد بود‌. تمام روستاییان و شهری‌ها اعم از زن و مرد باید پای صندوق‌های رای بیایند و بدانند که صندوق‌های رای معجزه می‌کند‌. مردم با آمدن پای صندوق‌های رای نگذارند کسی آنها را مایوس کند‌. روحانی همچنین از شورای نگهبان، وزارت کشور، استانداران و مردم خواست برای برگزاری انتخاباتی سالم،‌ رقابتی و قانونمند و مورد نظر رهبری تمام تلاش خود را انجام دهند‌.
وی در ابتدای صحبت‌های خود در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی با بیان اینکه روستا همواره برای روستاییان و من خاطره‌انگیز بوده است، اظهار کرد: روستا به معنای صفا و صمیمیت، مهربانی و ارتباط نزدیک‌تر انسان‌ها با خدا و استعداد و حضور نوابغ بزرگ و تولید و خودکفایی است‌. روحانی با تاکید بر اینکه هر خانه روستایی باید به یک کارگاه تولیدی تبدیل شود، گفت: می‌توانیم روستا را زنده، آباد و متحول کنیم و اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید بدانیم که مقاومت اقتصاد از روستاها آغاز می‌شود‌. رییس‌جمهوری در ادامه صحبت‌های خود به خودکفایی کشور در تولید گندم طی سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: سال 95،‌ سال افتخار برای ما بود چراکه در سفره‌ها نان، گندم و آرد خارجی وجود نداشت‌. کشور درسال 92 نیازمند واردات حدود پنج میلیون تن گندم بود اما با تلاش و کوشش روستاییان در سال 94، در بهار 95 در تولید گندم خودکفا شدیم و چنانچه سالیان دراز ما واردکننده گندم بودیم امسال سه میلیون تن گندم به خارج صادر خواهیم کرد‌. روحانی با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گازوییل و صادرات این محصول به کشورهای خارجی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری کشور در تولید بنزین نیز خودکفا شده و ان‌شاءالله شاهد صادرات بنزین خواهیم بود‌.
وی با تاکید بر اینکه همواره تولید و حرکت اقتصادی از روستاها آغاز می‌شود، گفت: در دولت یازدهم تلاش کرده‌ایم بخشی از وظایف خود را براساس وعده‌هایی که داده بودیم انجام دهیم‌. در همین راستا امروز اعلام می‌کنم جز 8 یا 9 روستا که شرایط انتقال برق به آنها وجود ندارد، هیچ روستای 10 خانوار بدون برق در کشور نداریم‌. همچنین در این دولت به 520 روستا آب آشامیدنی سالم رسیده است این در شرایطی است که تا پیش از سال 93 در بودجه ردیفی برای آب روستایی وجود نداشت اما در سال 93 ردیف بودجه‌ای با اعتبار 300 میلیارد برای آب روستایی تخصیص داده شد‌. در سال 95 نیز حدود دو هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای آب روستایی هزینه شد و در سال‌جاری نیز پیش‌بینی شده بیش از دو هزارو 200 میلیارد تومان در این زمینه ثبت شود و تا پایان سال 97 براساس برنامه‌ریزی دولت یازدهم آبرسانی به روستاهای سراسر کشور تکمیل خواهد شد‌.


رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه گازرسانی به روستاها کار بسیار عظیمی صورت گرفته است‌. در همین زمینه از آغاز تاسیس شرکت گاز تا سال 92، 14 هزار روستا صاحب گاز شدند اما از سال 92 تا امروز به حدود 9 هزار روستا گازرسانی صورت گرفته است‌.
روحانی در بخش‌هایی از صحبت‌های خود با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها در انتقال اقدامات انجام شده از سوی دولت به مردم اظهار کرد: امروز شرایطی شده که باید بگوییم هر روستا و روستایی برای دولت یک رسانه هستند‌. وی با بیان اینکه اگر حمایت‌های مردم،‌ روستاییان، کشاورزان و کارآفرینان نبود حتما دولت نمی‌توانست راه پرسنگلاخ پیش روی خود را ادامه دهد، تاکید کرد: با حمایت‌های رهبری و مردم ما به مقصد نهایی خواهیم رسید و در این زمینه هیچ تردیدی نداریم‌. وی با انتقاد از برخی اظهارات نسبت به لایحه دوفوریتی دولت برای اشتغال روستاییان، گفت: برخی پس از تقدیم لایحه دولت سخنانی بر زبان آوردند و گفتند که چنانچه که این لایحه زود تصویب و اجرا شود ممکن است برای انتخابات مورد استفاده قرار بگیرد‌. این در حالی است چنانچه یک ساعت جوان ما زودتر مشغول به کار شود به آینده خود اعتماد بیشتری پیدا می‌کند و ثواب بزرگ‌تری دارد و وظیفه نظام است که چنین اتفاقی بیفتد‌. رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه باید برای روستاییان شغل ایجاد کنیم از نمایندگان مجلس خواست که لایحه دولت را زودتر در دستور کار خود قرار دهند‌.
دولت هیچ طرح نیمه‌کاره‌ای را افتتاح نکرده است
معاون اول رییس‌جمهور درخصوص ادعای برخی افراد در مورد انتخاباتی بودن بعضی عملکردهای دولت ابراز داشت: متاسفانه گفته می‌شود که بسیاری از اقدامات چند وقت اخیر دولت برای تبلیغات انتخاباتی بوده است اما نمی‌دانم این خانم‌ها و آقایان بر چه مبنا و با استفاده از شاخصه‌هایی چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند‌. دولت هیچ طرح نیمه‌کاره‌ای را افتتاح نکرده است که در حال رسیدگی به امورات جاری خود است‌.
همانند کسانی که شب انتخابات سهام عدالت تقسیم می‌کردند، عمل نمی‌کنیم
جهانگیری در همین رابطه به منتقدان دولت بیان کرد: ما همانند برخی افراد که در شب انتخابات بدون برنامه‌ریزی سهام عدالت تقسیم می‌کردند عمل نمی‌کنیم‌. اگر در جایی طرحی وجود دارد که نیمه‌کاره افتتاح شده است به ما اطلاع دهند تا ما با آنها برخورد کنیم‌. در مورد سهام عدالت شفاف‌سازی‌هایی انجام دادیم تا مردم بتوانند به صورت واقعی سهامداران کارخانه‌ها و بورس باشند‌. وی با اشاره به شکل‌گیری شورای شهر و روستا در دولت اصلاحات گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در دولت رییس دولت اصلاحات شکل گرفت به وجود آمدن شورای شهر و روستا بود‌. با وجود همه مخالفت‌هایی که با این تصمیم دولت اصلاحات می‌شد اما آقای خاتمی گفتند تصمیم‌گیری شهر و روستا باید توسط خود مردم صورت گیرد‌.
معاون اول رییس‌جمهور در واکنش به انتقاد برخی افراد به پیر بودن کابینه دولت حسن روحانی یادآور شد: متاسفانه عده‌ای می‌گویند کابینه دولت تدبیر و امید پیر و خسته است‌. خطاب به آن خواهران و برادارن‌مان می‌گوییم که بیایید عملکرد وزرای پیر دولت تدبیر و امید را با عملکرد وزرای جوان دولت‌های پیشین مقایسه کنید تا ببینیم عملکرد کدام دولت بهتر بوده است‌. ما در دولت تدبیر و امید توانستیم نرخ تورم را یک رقمی کنیم،‌ درخصوص گندم به خودکفایی برسیم و با افتتاح 11 فاز در پارس‌جنوبی از کشور قطر در تولیدات پیشی بگیریم‌.