قیمت آتی سکه تحویل دی ماه به مرز 4 میلیون تومان نزدیک شد رکوردشکنی روزبه‌روز سکه

سمیرا ابراهیمی
در معاملات روز گذشته بازار مشتقه بورس کالا، قیمت آتی سکه تحویل دی ماه 97 با صعودی چشمگیر، مرز 3 میلیون و 900 هزار تومان را شکست. هرچند این اتفاق در ماه‏های اخیر اتفاق جدیدی نیست که قیمت آتی سکه و پس از آن قیمت فیزیکی سکه بالا می رود، اما مرزهایی که این قیمت‏ها پشت سر می‏گذارند، مرزهای خطرناکی است. خطر از این لحاظ که قدرت خرید را با نزول جدی مواجه می کند، ثروت افراد را کاهش ذاتی می دهد و از سوی دیگر سفته بازی در بازار طلا را افزایش می دهد. افزایشی که با ریسک زیادی مواجه است و ممکن است در یک حرکت نزولی، باعث ایجاد خیل عظیمی از مالباختگان شود.
امینی، کارشناس آتی سکه در گفت‌و‌گو با «ابتکار» در خصوص این موضوع گفت: بازار آتی سکه عملا در حال حرکت به سمت و سوی تعطیل شدن است. اخیرا بورس کالا دستور‏العملی داده‌ که طبق آن، معامله‌گران نمی‌توانند موقعیت فزاینده داشته‌باشند، بلکه تنها می‌توانند موقعیت خرید و فروش خود را ببندند. البته نمی‌توان در این خصوص چندان هم به بورس کالا خرده گرفت، زیرا تجربه مشاهده بازارهای جهانی نیز همین را نشان می‌دهد که وقتی نوسان در یک بازار کالایی خارج از کنترل می‌شود، ناظران بالا دستی، بازار آتی را کنترل می‌کنند و حتی ممکن است آن را تعطیل کنند. اکنون نیز به نظر می‌رسد که نهاد ناظر فرادستی بورس کالا، قصد به حداقل رساندن معاملات آتی سکه در بورس کالا به منظور کاهش تهییج بازار را دارد و حتی ممکن است این بازار بسته شود تا روزی که دوباره اوضاع به حالت قبلی بازگردد.
گفتنی است از ابتدای سال که هیجان در بازار طلا و سکه زیاد شده‌است، بورس کالا چندین نوبت توقف معاملاتی ایجاد کرده‌است، طی چند مرحله افزایش وجه تضمین معاملات آتی را به معامله‌گران ابلاغ کرده که در نهایت قدرت خرید دراین بازار به وسیله تضمین اهرمی کم می‌شود، سقف خرید‌ها را کاهش داده و اکنون نیز موقعیت خرید و فروش را برای بازیگران محدود کرده‌است.


این کارشناس بازار آتی سکه همچنین در خصوص علت افزایش قیمت آتی سکه تحویل دی ماه گفت: اکنون فروشنده‌های این بازار تضعیف شده‌اند و منافع خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند. متقاضیان نیز به دلیل سود زیادی که از معاملات ماه‏های گذشته به دست آورده‏اند، ضریب ریسک خود را افزایش دادند و همین موضوع باعث می‌شود که افزایش قیمت‌ها را مشاهده کنیم. به طوری که در 18 روز اخیر، حدود 3.5 تا 4 درصد نوسان قیمت را تجربه کرده‌ایم.
آخر داستان طلا کجاست؟
نگاهی به بازارهای جهانی حاکی از آن است که در روزهای اخیر، شاخص دلار با افزایش جدی مواجه بوده و سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کرده است. در بسیاری از اوقات (که البته خلاف این قاعده هم وجود دارد) شاخص دلار و طلا به صورت معکوس عمل می کنند و هرچقدر شاخص دلار قوت می گیرد، طلا افت می‌کند.
درحالیکه با ادامه نمایش قدرتمند دلار در بازار احتمال افت بیشتر طلا در کوتاه مدت وجود دارد، اما یک تحلیلگر بازارهای فلزات گرانبها بر این باور است که سرمایه گذاران باید آینده طولانی مدت طلا را ببینند مخصوصا زمانی که ترس از ایجاد جنگ تمام عیار تجاری هم در بازار وجود دارد.
در مصاحبه کیتکو نیوز با جورج میلینگ استنل، مدیر موسسه استیت گلوبال ادوایزر که یکی از موسسات معتبر مشاوره سرمایه گذاری و تحلیلگری است، گفت : من روند حرکت بازار و قیمت طلا و نادیده گرفتن عوامل اقتصادی زیادی در بازارها درک نمی‌کند. دلیل اظهارت این مدیر ارشد افت طلا به پایین ترین سطح 12 ماهه و چشم انداز افت بیشتر حتی به زیر 1200 دلار در هر اونس است.
فلز زرد نزدیک به 10 درصد از ارزش خود را از زمان آغاز افت قیمت‌ها در آوریل از دست داده‌است و اس پی دی ار گلد تراست هم در این مدت 77.19 تن کاهش حجم ذخیره طلا داشته است.
استنلی ادامه داد: با توجه به افزایش بی اعتمادی‌ها و نگرانی‌ها در بازارها، افزایش نرخ تورم و شرایط اقتصادی حال حاضر جهان واقعا دلیل کمبود تقاضا در بازار طلا توجیه نمی‌شود در حالی‌که به نظر من واقعا افزایش تهدید تنش تجاری عاملی است که باید به دقت توسط سرمایه گذاران مانیتور شوند.با اینکه ما هنوز در منطقه نرخ بهره منفی هستیم اما آنچه مارا نگران می‌کند، تخت بودن سود اوراق قرضه است که می‌تواند سرانجام تاثیر منفی در قیمت طلا داشته باشد. حمله اوراق اینگونه آغاز خواهد شد که سود اوراق قرضه کوتاه مدت به بالای سود اوراق بلند مدت صعود کند که این موضوع باعث رکود اقتصادی خواهد شد. در حال حاضر اختلاف بین اوراق قرضه 2 ساله 24 واحد است که در باریکترین سطح 11 ساله قرار گرفته است. به نظر من تحت تاثیر رکود اقتصادی تقاضا برای طلا فیزیکی افزایش خواهد یافت. البته استنلی این موضوع را هم تایید کرد که رکود ذهنیتی بسیار دور در بین سرمایه گذاران است چراکه فعلا نمایش بازارهای سهام این ذهنیت را کم رنگتر کرده است.
وی در ادامه افزود: متوجه نمی‌شوم که چرا درک افراد از خطرات موجود در بازار طی چند ماه گذشته کاهش یافته و شرایط هم آنطور که باید مناسب نیست که ریسک بیشتر را توجیه کند. به نظر می‌رسد زمانی که سرمایه گذاران متوجه شوند که شاخص بازار های سهام تا ابد صعود نخواهد کرد به بازار طلا وارد خواهند شد و البته به نظر استنلی تا زمانی که قیمت طلا در سطوح بهتری تثبیت نشود و خریداران به اتمام دوره کاهشی مطمئن نشوند افزایش تقاضا به وجود نخواهد آمد.
پیتر هارولد ، مدیر موسسه پانوماریک ریسورس نیز اعتقاد دارد هرچند اتفاقات و چشم انداز حول محور تنش تجاری ممکن است در کوتاه مدت باعث افت ارزش طلا و دیگر فلزات گرانبها شود، اما افق قیمتی طلا و سایر فلزات در طولانی مدت روشن است و نمایش چشمگیری را انتظار داریم.
هارولد ادامه داد: چشم انداز فلزات بسیار روشن است. جنگ تجاری مقداری سر و صدا ایجاد خواهد کرد، اما از نظر عوامل بنیادی در دراز مدت موقعیت‌گیری ما در بازار فلزات مناسب و درست بر اساس پیش‌بینی‌های بلند مدت ما قرار دارد که از افزایش قیمت در بلند مدت حمایت می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه