سرانجام رأی مثبت به سپنتا

آرمان- حمید شجاعی: پس از 9 ماه بالاخره سپنتا به شورای شهر یزد بازگشت. طی ماه‌های گذشته ارکان مختلفی از حاکمیت درگیر پرونده سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد بودند. از دیوان عدالت اداری که حکم به تعلیق داد، مجلس که طی مصوبه‌ای بازگشت سپنتا به شورا را تسهیل کرد، شورای نگهبان که نظر مثبتی نداشت و دیدگاه‌های مطرح شده سران قوا و دیگر چهره‌ها وتحلیلگران سیاسی در بازگشت این منتخب اقلیت مذهبی به شورای شهر یزد موثر بودند. مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی قانون مربوط به حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در شوراهای شهر و روستا آن را مورد تصویب قرار داد تا پس از 9 ماه سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد بازگردد و ماراتن سپنتا پایانی خوش داشته باشد. نیکنام در توئیتر خود با تشکر از همه مردم، رسانه‌ها، نمایندگان و دولتی‌های پیگیر و فعالان مجازی و حقیقی نوشته: «بعد از ٩ ماه مجددا به عنوان عضو دوره پنجم شورای شهر در صحن شورای شهر حاضر مى‌شوم» و اینگونه پرونده سپنتا به پایان رسید.
تعلیق
سپنتا نیکنام از اعضای شورای اسلامی شهر یزد و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این شورا بود. وی نخستین بار در سال ۱۳۹۲ به عضویت در چهارمین دوره شورای شهر یزد انتخاب شد. در سال ۱۳۹۶ و در جریان پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا به عنوان نفر هفتم، بار دیگر به عضویت در این شورا انتخاب شد، اما همه چیز پس از انتخاب وی آغاز شد. پس از این انتخاب؛ علی‌اصغر باقری، نامزد اصولگرا و شکست‌خورده که به شورا راه نیافته بود، از نیکنام به دلیل زرتشتی بودن او به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و این دیوان نیز در حکمی عضویت او را به دلیل مسلمان نبودن معلق کرد.
اصلاحیه مجلس


وقتی کار به مجلس کشید، نمایندگان با تصویب بخشی از اصلاحیه طرح قانون تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی کشور حضور وی را در شورای شهر یزد بلا‌مانع دانستند که در این اصلاحیه‌ها آمده: اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند. نمایندگان بسیاری نیز در حمایت از سپنتا نیکنام صحبت کردند، به‌خصوص نمایندگان اقلیت مجلس به لزوم حضور اقلیت‌ها در شوراها تاکیدکردند.
مخالفت شورای نگهبان
پرونده سپنتا پس از مجلس به شورای نگهبان رفت و همانطور که پیش‌بینی می‌شد با مخالفت شدید فقهای این شورا از جمله آیت‌ا... جنتی دبیر، آیت‌ا... یزدی و آیت‌ا... مدرسی قرار گرفت. آنها معتقد بودند که بر اساس قاعده نفی سبیل یک غیر مسلمان نمی‌تواند بر مسلمان‌ها سلطه یابد. مثلا آیت‌ا... یزدی در این باره اذعان کرده بود: «فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد خلاف شرع و قانون اساسی است و این اظهارنظر هم اعلام شده است.» آیت‌ا... مدرسی نیز اظهارکرد: «اقلیت‌ها هركدام مي‌توانند نماينده براي خودشان داشته باشند، نه اينكه آنها بيايند براي ‏مسمانان نمايندگي كنند و در مجموع نماینده خواهند داشت. اين هم ارفاق نظام اسلامي به اقليت‌هاست». چنین بود که اعلام نظر نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.
آنهایی که تلاش کردند
جدای از اظهار نظرات متفاوت بهارستان نشینان و اعضای شورای نگهبان، افراد و ارکان دیگری از نظام نیز به این مساله ورود کردند که شاید بتوان مهم‌ترین آن را طرح بحث پرونده سپنتا نیکنام در جلسه سران قوا توسط رئیس‌جمهور دانست. البته افراد دیگری چون معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس شورای شهر تهران، رئیس شورای عالی استان‌ها و... نیز درباره لزوم حل این مساله تاکید داشتند. در این راستا حتی مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها طی نامه‌ای به آیت‌ا... هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف وضعیت سپنتا نیکنام را خواستار شد.
ایستگاه آخر
پرونده عضو زرتشتی شورای شهر یزد به ایستگاه آخر یعنی مجمع تشخیص مصلحت رسید. در این راستا گرچه بسیاری معتقد بودند که پرونده سپنتا در مجمع به راحتی حل و فصل خواهد شد، اما رسیدگی به این پرونده چند ماه به طول انجامید، به نحوی که با اتمام مهلت غیبت نیکنام در شورای شهر یزد، مجمع تشخیص این مهلت را تا زمان رسیدگی به این پرونده تمدید کرد. در همین راستا چندی پیش بود که گفته پروانه سلحشوری نماینده تهران در ارتباط با ورود مجمع به طرح اصلاح قانون شوراها مبنی بر عضویت اقلیت‌های مذهبی در شورای شهر و روستا و موافقت کمیسیون‌های سیاسی و قضائی گفته بود: «این طرح که قرار بود در جلسه مجمع عمومی مورد بررسی قرار گیرد به دستور محسن رضایی دبیر مجمع از دستور کار خارج شد. البته این پایان کار نبود و سپنتا نیکنام در توئیتی خطاب به رئیس‌جمهور از وی خواستار حضور در جلسه مجمع شد و نوشت: آقای رئیس‌جمهور به غیبت‌هایتان در مجمع پایان دهید و در جلسه فردا از حقوق اقلیت‌ها در شورای شهر دفاع کنید.
بازگشت سپنتا
روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام جزئیات قانون مربوط به حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در شوراهای شهر و روستا را به تصویب رساند تا بالاخره پس از چند ماه بالاخره سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد بازگردد. ایلنا نوشت، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قانون مربوط به حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در شوراهای شهر و روستا در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد. حجت‌الاسلام مجید انصاری با بیان اینکه قانون حضور اقلیت‌ها به همان قانون سال 75 یعنی قبل از ایراد شورای نگهبان بازگشت، گفت: زمان اجرای این قانون از انتخابات شورای گذشته لازم‌الاجرا شده است و اقلیت‌های دینی مانند گذشته می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. همچنین محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بازگشت سپنتا نیکنام در توئیتر خود نوشت: تصویب حقوق اقلیت‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان داد که بن‌بستی در نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد. قبلا هم گفته بودم که اگر همه به قانون اساسی پایبند باشند، هیچ بن‌بستی در نظام به وجود نمی‌آید. قوای سه‌گانه بیش از دیگران باید به قانون اساسی پایبند باشند.
با هم بودن
سپنتا نیکنام در واکنش به بازگشتش به شورای شهر یزد در توئیتر نوشت: از همه مردم، رسانه‌ها، نمایندگان و دولتی‌های پیگیر و فعالان مجازی و حقیقی تشکر می‌کنم. اگر بخواهم در یک جمله بگویم در این ماجرا مفهوم «باهم بودنمان پیروزی است» را به خوبی درک کردم و بعد از ٩ ماه مجددا به عنوان عضو دوره پنجم شورای شهر در صحن شورای شهر حاضر مى‌شوم.
حواشی
جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با دستور کار بررسی پرونده سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد برگزار شد. در این جلسه اعضای مجمع به عضویت سپنتا نیکنام رأی مثبت دادند. نکته جالب در این جلسه عدم حضور آیت‌ا... هاشمی شاهرودی رئیس مجمع و عدم رأی حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات به بازگشت سپنتا نیکنام بود که در نوع خود قابل تامل است. هرچند مهم‌ترین مخالف سپنتا در این جلسه آیت‌ا‌... جنتی دبیر شورای نگهبان بود. حضور احمدی‌نژاد و رأی به سپنتا نیز در نوع خود جالب توجه بود. حجج‌ اسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، مجتهد شبستری، مجید انصاری، سیدابراهیم رئیسی، محمدعلی موحدی کرمانی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، محمدرضا عارف، محسن رضایی، غلامعلی حداد عادل، علی لاریجانی، سیدمصطفی میرسلیم،، علی شمخانی، سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، محمدرضا باهنر، احمد توکلی، سردار احمد وحیدی، حسین مظفر، مرتضی صفارهرندی و مرتضی نبوی از رأی‌دهندگان به عضویت نیکنام در شورای شهر یزد بودند.
چرا روحانی نیامد؟
سپنتا و حامیان روحانی امید داشتند تا رئیس‌جمهور پیش از طولانی شدن مدت عدم حضور سپنتا در شورای شهر یزد تدبیری بیندیشد تا او بتواند پاسخ منتخبان خود را بدهد حتی سپنتا نیکنام شب قبل از برگزاری جلسه مجمع تشخیص از روحانی خواست در این جلسه حضور داشته باشد اما برخلاف انتظار او در این جلسه غایب بود؛ روحانی دیروز در حالی در جلسه مجمع تشخیص حضور نیافت که در شورای عالی اقتصادی حاضر بود.
مصوبه مجمع در جهت رعایت حقوق اقلیت‌ها
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مصوبه دیروز حاصل تلاش دبیرخانه و کمیسیون‌های مجمع است. سید محمد صدر، با اشاره به اینکه موضوع اقلیت‌های دینی، یک بحث کیفی و فراتر از بحث تعداد و کمیت اقلیت هاست، گفت: این کیفیت در بحث داخلی و بین المللی برای ما اهمیت دارد. در داخل کشور، توجه به اقلیت‌ها و حقوق این شهروندان، انسجام ملی را تقویت می‌کند و در عرصه بین الملل، از بعد رعایت حقوق بشر و موضوعات مطرح در مجامع جهانی، دارای اهمیت است. وی افزود: این مصوبه بسیار خوب و در جهت منافع ملی ما بود. بررسی این موضوع حدود چهار ماه در کمیسیون‌ها در مجمع و دبیرخانه زمان برد و مصوبه مجمع حاصل این تلاش‌هاست که امروز نتیجه داد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موضوع حضور و انتخاب آقای سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، تنها به اقلیت زرتشتی محدود نمی‌شود و معتقدم که این رای مجمع، بر نگاه و انگیزه سایر اقلیت‌های کشور، چه اقلیت‌های دینی و چه اقلیت‌های مذهبی و قومی تاثیر مثبت دارد. این مصوبه مجمع، خنثی کننده بسیاری از توطئه‌ها از جمله تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای به انزوا کشاندن و فشار بر ایران است.