حق‌السكوت‌هاي نافرجام

ميثم    سليماني
دردسرهاي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده پاياني ندارد. در حالي كه امريكا غرق در مساله روابط ميان دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه است و از همه طرف هجمه‌هاي متعددي روي مساله مذاكرات و روابط ميان دو رييس‌جمهور وجود دارد، جمعه شب، نشريه نيويورك‌تايمز گزارشي را منتشر كرد كه در آن نشان مي‌داد FBI در تحقيقات خود به فايلي صوتي از وكيل سابق ترامپ مايكل كوهن دست پيدا كرده است كه در آن مشخص مي‌شود ترامپ و كوهن در حال مكالمه براي حق‌السكوت دادن به يك فرد هستند. هرچند اين موضوع خبري مهم براي بسياري از رسانه‌ها محسوب مي‌شود اما آن‌گونه كه بايد يك فاجعه بزرگ براي ترامپ نخواهد بود. رودي جولياني، وكيل دونالد ترامپ در واكنش به فايل صوتي مكالمه ميان ترامپ و كوهن آن را تاييد كرد و گفت اين فايل در خصوص پرداخت پول به كارن مك دوگال، يك مدل امريكايي است كه با ترامپ ارتباطاتي داشته است. اين نوار صوتي در حالي مي‌تواند براي دونالد ترامپ دردسرساز شود كه ترامپ اين پول يا حق‌السكوت را با پول‌هاي كمپين انتخاباتي خود پرداخت كرده باشد، در غير اين‌صورت قانوني نقض نشده است. جولياني عنوان كرده است كه رييس‌جمهور در نوار ضبط شده به كوهن تاكيد مي‌كند كه پرداخت پول به مك دوگال مستند و از پرداخت آن نيز مطمئن شود. اگر اين موضوع درست باشد و بحث جولياني تاييد شود به احتمال زياد خطري رييس‌جمهور را تهديد نمي‌كند. اما اين اتفاق مي‌تواند موقعيت دونالد ترامپ را به‌شدت تضعيف كند چرا كه براي امريكايي‌ها بسيار مهم است كه روساي جمهور درخصوص ارتباط با همسرشان خيانت نكنند و همواره روابط نامشروع را تقبيح مي‌كنند و ممكن است كه زندگي شخصي دونالد ترامپ و رابطه نه چندان جالب او با بانوي اول ملانيا ترامپ را تحت تاثير قرار دهد.
اما واقعيت آن است كه در اين خصوص دو پرونده باز براي دونالد ترامپ وجود دارد. نخست پرداخت حق‌السكوت به استورمي دنيلز، بازيگر فيلم‌هاي هرزه‌نگارانه و دومي نيز مربوط به مك دوگال، مدل نشريه پلي بوي مي‌شود كه هر دو مورد نيز توسط وكيل سابق ترامپ يعني مايكل كوهن صورت گرفته است. مك دوگال نيز دو ماه پيش از انتخابات با يك شركت قراردادي را به امضا مي‌رساند كه در مورد اين موضوع قبل از انتخابات سال 2016 صحبتي به ميان نيايد.
با اين حال به گفته منابع آگاه به سي‌ان‌ان در اين مكالمه دونالد ترامپ قصد دارد مطمئن شود كه وجود مك دوگال آسيبي به كمپين نمي‌رساند. از همين رو كوهن توصيه مي‌كند كه با خريد حقوقي اين داستان مي‌تواند اين كار را انجام دهد. برخي كارشناسان حقوقي معتقدند كه اگر مشخص شود اين اقدام در راستاي تاثير‌گذاري بر انتخابات باشد مي‌تواند براي دونالد ترامپ دردسرساز باشد حتي اگر از منابع مالي كمپين نيز پرداخت نشده باشد. اما اين موضوع مي‌تواند در راستاي اقدامات انتخاباتي صورت نگيرد. گفته مي‌شود اين نوار توسط شخص كوهن ضبط شده است و بسياري از اين اقدام كوهن متعجب شده‌اند. با اين حال مقام‌هاي قضايي امريكايي عنوان كردند كه اين اقدام مايكل كوهن آسيبي به شخص او وارد نخواهد كرد. لاني ديويس، دادستان پرونده كوهن به سي‌ان‌ان گفت: اين واضح است كه تحقيقات ادامه دارد و با حساسيت نيز دنبال مي‌شود ولي لازم است تاكيد كنم كه اين موضوع به آقاي كوهن آسيب وارد نمي‌كند.


سي‌ان‌ان نيز پس از انتشار خبرهايي در خصوص اين فايل صوتي در تماس با سخنگوي ملانيا ترامپ، بانوي اول امريكا براي گرفتن يك نظر از وي در خصوص اين خبر گفت: خانم ترامپ همچنان تمركزشان روي نقش او به عنوان مادر و بانوي اولي ايالات متحده است. ولي خانم ترامپ در مورد اين خبرها اظهارنظري انجام نداد.
گفتني است بحث تحقيقات از كوهن به عنوان بخشي از تحقيقات دادستاني ايالات متحده محسوب مي‌شود كه در آن بناست موارد نقض قانون انتخاباتي مورد ارزيابي قرار گيرد كه آيا از پول‌هاي كمپين در راستاي پرداخت حق‌السكوت استفاده شده است يا خير. در حال حاضر كوهن اتهام چنداني ندارد، بلكه تبديل به اصلي‌ترين سوژه تحقيقات پرونده انتخاباتي دونالد ترامپ شده است.
به گفته برخي منابع، نوارهاي ديگري از دفتر كوهن به دست آمده و در اختيار اف بي‌آي قرار گرفته كه فراتر از شخص رييس‌جمهور است كه مي‌تواند براي بسياري شرم‌آور باشد. شرايط اينگونه به نظر مي‌رسد كه مايكل كوهن صداي مشتريان خود كه پرونده‌هاي غيراخلاقي داشتند را ضبط مي‌كرده تا به عنوان يك مدرك حفظ كند. گفته مي‌شود شخص جولياني نيز در چند روز گذشته در جريان اين نوارها قرار داشته و متن‌هاي آنها را نيز بازبيني كرده است. در هفته‌هاي اخير اين بحث به ميان آمده است كه مايكل كوهن با دفتر بازپرس ويژه رابرت مولر به توافق رسيده است كه اطلاعات لازم را به دادستان فدرال ارايه دهد تا او مورد اتهام قرار نگيرد، البته مشخص نيست كه وكلاي دادگستري ايالات متحده اين موضوع را از كوهن بپذيرند يا خير. در مصاحبه‌اي كه كوهن با ABC در اوايل ماه جاري انجام داد، كوهن تاكيد كرد كه حفاظت از خانواده‌اش در مقايسه با ترامپ اولويت دارد. كوهن عنوان كرد اولويت من وفاداري به همسر و فرزندانم خواهد بود.
 
جزييات ماجرا
شواهد حاكي از آن است كه در ماه آگوست 2016 مك دوگال قراردادي را با كمپاني AMI، يو اس ويكلي، منس ژورنال و تعدادي ديگر از نشريات به امضا مي‌رساند. دوگال به نظر مي‌رسد ابتدا قراردادي را به امضا رسانده كه بناست اين نشريات عكس‌ها و نقاشي‌هاي او را منتشر كنند. اما وكيلش كيت ديويدسون به نحوه ديگري عمل كرده است. دوگال به سي‌ان‌ان گفت: بعدا متوجه شده است كه ديويدسون در تماس با كوهن است. او در دادگستري ديويدسون را متهم كرد كه در حال نزديك شدن به نمايندگان و نزديكان دونالد ترامپ است. با اين حال ديويدسون اين اتهامات را رد كرده است. مك دوگال معتقد است كه بعدا متوجه شده كه اگر با رسانه‌ها مصاحبه كند با مجازات مالي روبه‌رو خواهد شد. مك دوگال در مصاحبه با آندرسون كوپر در سي‌ان‌ان پيش‌تر مدعي شده بود كه با دونالد ترامپ ارتباط نامشروع داشته و با شخص ترامپ بسيار صميمي بوده است و اين ارتباط در طول سال‌هاي 2006 تا 2007 بوده كه دونالد ترامپ با همسرش ملانيا ازدواج كرده بود.