تصور حل مشكلات از راه مذاكره يا رابطه با امريكا خطايي واضح است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح شنبه در ديدار سفيران، كارداران و مسوولان وزارت امور خارجه، تامين و حفظ منافع ملي به معناي حقيقي را هدف اصلي سياست خارجي خواندند و با بيان بايدها و نبايدهاي ديپلماسي در نظام اسلامي افزودند: مي‌توان با روحيه صحيح انقلابي و ديپلماسي هوشمندانه و هدفمند، روابط خارجي را گسترش داد و عناصر قدرت نظام را به پشتوانه‌اي براي دستاوردهاي سياسي و ديپلماسي تبديل كرد.
رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود با اشاره به شرايط كنوني و جبهه گسترده‌اي كه ضد اسلام و جمهوري اسلامي ايران شكل گرفته، تلاش ديپلماسي را در بر دارنده اجر الهي و افتخاري تاريخي و ملي در دفاع از حقانيت ملت ايران دانستند و گفتند: در چالش‌ها، انسان غيرتمند و صبور و خردمند، بر تلاش‌ها و حجم و كيفيت كار مي‌افزايد، بنابراين بايد روحيه تازه‌سازي فعاليت‌ها در دستگاه ديپلماسي گسترش يابد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: حفظ سلامت ديني و طهارت روحي و معنوي خود و خانواده و پايبندي رفتاري و گفتاري به مسائل شرعي از مهم‌ترين وظايف مسوولان و كاركنان وزارت امور خارجه به‌ويژه سفرا و اعضاي نمايندگي‌هاي ايران در خارج است.
ايشان با تاكيد بر اينكه دستگاه ديپلماسي بخش اصلي سياست خارجي كشور و نماي بيروني نظام جمهوري اسلامي است، خاطرنشان كردند: وزارت امور خارجه و به‌ويژه سفرا بايد عميقا به ارزش‌هاي اسلام و انقلاب پايبند باشند و رفتار و گفتار آنان، منعكس‌كننده اين ارزش‌ها باشد. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه تبيين بايدها و نبايدهاي ديپلماسي نظام اسلامي، شرط لازم براي نمايندگان ديپلماسي را برخورداري از روحيه قوي و مستحكم، اميد به آينده و بهره مندي از احساس حقانيت برشمردند و با اشاره به موضوع مهم منافع ملي، گفتند: هدف اصلي و واقعي ديپلماسي، حفظ منافع ملي است و تعامل يا تقابل، تنها روش‌هايي براي تامين منافع ملي هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، منافع ملي را برگرفته از سياست‌هاي اصلي و ارزش‌هاي نظام دانستند و تاكيد كردند: دستگاه ديپلماسي بايد منافع ملي را حفظ و تامين كند. ايشان، سخنان رييس‌جمهور را در سفر اخير به اروپا مبني بر اينكه «اگر نفت ايران صادر نشود، نفت هيچ كشوري در منطقه صادر نخواهد شد» سخناني مهم و حاكي از سياست و رويكرد نظام برشمردند و افزودند: وظيفه وزارت امور خارجه پيگيري جدي اينگونه مواضع رييس‌جمهور است. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به موضوع «ديپلماسي ايدئولوژيك» اشاره و خاطرنشان كردند: برخي به غلط، سخن از لزوم جدايي ديپلماسي از ايدئولوژي به ميان مي‌آوردند، در حالي كه ديپلماسي ايدئولوژيك هيچ اشكالي ندارد و القاي تقابل ميان ايدئولوژي و منافع ملي، صحيح و منطقي نيست. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه هدف از تشكيل جمهوري اسلامي حفظ منافع ملي، استقلال، آزادي، عدالت اجتماعي، قدرت و امنيت ملي است، افزودند: ايدئولوژي به دنبال تامين و حفظ منافع ملي است و هويت يك ملت محسوب مي‌شود.


رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به وجود ايدئولوژي در رفتار و سياست‌هاي دولت‌هاي غربي، گفتند: امريكايي‌ها در سخنان خود بارها از عبارت «ارزش‌هاي امريكايي» استفاده مي‌كنند كه همان ايدئولوژي آنها و برگرفته از اعلاميه استقلال امريكا است و در كشورهاي اروپايي نيز تفكرات ايدئولوژيك بر رفتار و فعاليت‌هاي سياسي آنها حاكم است. ايشان ارتباط خردمندانه، هوشمندانه، هدفمند و منطقي با جهان را برخاسته از نگاه اسلامي نظام و كاملا منطبق با ديپلماسي ايدئولوژيك خواندند.
رهبر انقلاب اسلامي تحقق و بروز روحيه انقلابي را در تعاملات و رويكردهاي ديپلماتيك ضروري دانستند و افزودند: ديپلمات ايراني بايد به انقلاب افتخار كند و در تعاملات كاري او، «عزت، احساس اقتدار و اعتماد به نفس» به روشني مشاهده شود كه البته اين رفتار و منش انقلابي با بيان حرف‌هاي نامعقول و ايجاد هياهو كاملا متفاوت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين ضرورت برخورداري سفيران و ديپلمات‌هاي ايراني از احساس حقانيت، به موضوع جنگ رواني بي‌وقفه دشمنان اشاره كردند و افزودند: بايد با احساس حقانيت و با آگاهي و تسلط در مباحث چالشي، پاسخ‌هاي قاطع و منطقي به اتهامات بيگانگان داد.
ايشان، متهم كردن دايم ايران به يك مساله منفي را دستور كار اصلي جنگ رواني مستمر دشمنان خواندند و افزودند: براي تحقق اين هدف، «ايران‌هراسي، ايران‌ستيزي، ايران‌گريزي، اتهام نقض دموكراسي، نبود آزادي و نقض حقوق بشر» مدام در تبليغات بيگانگان تكرار مي‌شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به جنايات اروپايي‌ها و غربي‌ها در مستعمرات گذشته، محدود بودن دموكراسي در غرب به مقررات يا نظر مراكز خاص، وجود ديكتاتوري حزبي در امريكا و برخي كشورهاي اروپايي و نيز جنايات فعلي غربي‌ها از‌جمله همدستي با سعودي‌ها در كشتار مردم يمن افزودند: غربي‌ها مظهر نقض حقوق بشر هستند اما با وقاحتِ تمام، ايران را متهم مي‌كنند به‌گونه‌اي كه گاه انسان از شدت وقاحت آنها حيرت مي‌كند. رهبر انقلاب اسلامي تصور حل مشكلات كشور با مذاكره يا رابطه با امريكا را خطايي واضح خواندند و افزودند: امريكا با اصل نظام اسلامي مشكل اساسي و مبنايي دارد، ضمن اينكه كشورهاي فراواني در آفريقا، آسيا و امريكاي لاتين هستند كه با امريكا رابطه دارند اما همچنان با مشكلات فراوان دست به گريبانند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين دشمني عميق امريكا با جمهوري اسلامي خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها به دنبال بازگشت به موقعيت و جايگاه خود در ايران قبل از انقلاب هستند و به كمتر از اين هم راضي نخواهند شد.
ايشان مخالفت امريكا با «توان هسته‌اي و قدرت غني‌سازي بالا و نيز حضور ايران در منطقه» را ناشي از خصومت عميق آنها با عناصر اقتدار نظام اسلامي برشمردند و افزودند: حضور منطقه‌اي جزو عناصر قدرت و امنيت ايران است و عقبه راهبردي كشور محسوب مي‌شود، به همين علت دشمنان با آن مخالفند. رهبر انقلاب با اشاره به بيان مكرر غيرقابل اعتماد بودن امريكا از زبان مسوولان كشور افزودند: بنده از قديم اين نكته را خاطرنشان مي‌كردم كه روي حرف و حتي امضاي امريكايي‌ها نمي‌توان حساب كرد، بنابراين مذاكره با امريكا هيچ فايده‌اي ندارد.
ايشان فعال كردن ظرفيت‌هاي استفاده‌نشده يا كم‌استفاده شده در كشور را مهم دانستند و افزودند: مذاكرات با اروپايي‌ها قطع نشود اما نبايد معطل بسته اروپايي ماند بلكه بايد كارهاي فراوان لازم در داخل كشور را دنبال كرد.
رهبر انقلاب اسلامي، گسترش ارتباطات چند‌جانبه و به‌ويژه دو‌جانبه و توجه خاص به تشكل‌هاي منطقه‌اي را ضروري خواندند و افزودند: سفرا و نمايندگان ايران در خارج بايد به ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي ملت و كشور كاملا واقف باشند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اذعان اخير مقامات امريكايي درباره استعداد ملت ايران افزودند: از چندين سال قبل تاكيد مي‌كردم كه استعداد ايراني از متوسط استعداد دنيا بالاتر است، اين واقعيت يك ظرفيت مهم داخلي است، همچنان‌كه ايمان، شجاعت، ايثار و افتخار ملت به ارزش‌ها از ديگر عناصر توانايي‌هاي ايران است. ايشان ارتباط با دانشمندان، رجال سياسي غير‌دولتي و فعالان اقتصادي ديگر كشورها را جزو روش‌هاي رايج ديپلماسي در جهان برشمردند و افزودند: با اين روش‌ها مي‌توان گستره فعاليت‌هاي دستگاه سياست خارجي را گسترش داد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين قدرت ميداني را پشتوانه ديپلماسي خواندند و افزودند: مهم اين است كه هر گونه عنصر اقتدار به نوعي دستاورد سياسي و اقتصادي تبديل شود. پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، وزير امور خارجه با اشاره به رويكردهاي دستگاه ديپلماسي به‌ويژه در ارتباط با همسايگان و تمركز بر ديپلماسي اقتصادي، گفت: تلاش كرده‌ايم با خودباوري به استقبال چالش‌ها برويم و از منافع ملي با صلابت دفاع كنيم. ظريف با بيان اينكه با همين رويكرد و با حمايت‌ها و هدايت‌هاي رهبر انقلاب اسلامي توانستيم پروژه ايران‌هراسي صهيونيست‌ها را شكست دهيم، خاطرنشان كرد: ترامپ و نتانياهو تلاش مي‌كنند با نمايش‌هاي سخيف، پروژه ايران‌هراسي را تكرار كنند اما امروز حتي در ميان متحدان خود نيز تنها و منزوي هستند. وزير امور خارجه با اشاره به تشكيل اتاق جنگ و تلاش گسترده امريكا براي فشار و زورگويي عليه ملت ايران، گفت: همواره به كشورهاي ديگر از‌جمله متحدين امريكا اعلام كرده‌ايم كه مقابله با زورگويي امريكا بايد از تعهدات سياسي فراتر رفته و به اقدامات عملي زمان‌دار منجر شود. ظريف افزود: ما شرايط سخت‌تري را تجربه كرده‌ايم و اطمينان دارم در پرتو همدلي و وفاق مي‌توانيم بر مشكلات فائق شويم و شرايط پيش‌رو را با عنايت‌ الهي و با هدايت‌هاي رهبري و حمايت مردم به خوبي و با افتخار و سربلندي و با كمترين آسيب مديريت كنيم.