مجلس‌نشین‌ها در مورد تغییر اعضای هیات دولت چه می‌گویند؟ ترمیم کابینه لازم است، اما کافی نیست

چندی است که در محافل خبری موضوع تغییر تیم اقتصادی کابینه مورد توجه قرار گرفته است. موضوعی که به اعتقاد برخی می‌تواند موجب تغییرات ژرف در ساختار اقتصادی کشور شود و از نظر گروهی دیگر، هیچ ره‌آورد روشنی برای کشور به دنبال نخواهد داشت.
در این میان اهالی صحن سبز بهارستان نیز رویکردها و نگاه‌های ویژه‌ای دارند. به طوری که سهیلا جلودارزاده عضو فراکسیون امید مجلس در این زمینه به ایلنا گفته است: عدم وجود کادری برای برنامه‌ریزی مناسب و افرادی دلسوز برای کشور یکی از مشکلات اساسی است، ضمن اینکه در حال حاضر هم بعضی مسئولان به جای اینکه کمر به همت بالا ببندند و سعی کنند مشکلات را مرتفع کنند، به فکر لاکچری زندگی کردن و حفظ کلاس کاری خود با سفرهای VIP هستند و رقمی که برای تشریفات در نظر گرفته می‌شود با کشوری مشابه ما مطابقت ندارد.
سهیلا جلودارزاده درخصوص تغییر کابینه در دولت و گمانه‌زنی‌هایی که بعضا در مورد گردش به راست روحانی در تغییرات احتمالی در کابینه مطرح می‌شود، گفت: در بافت فعلی سیاست و علی‌الخصوص مجلس بیش از اینکه خیرخواهی عمومی و مصلحت‌اندیشی ملی موردنظر باشد منافع جناحی و درگیری های سیاسی مطرح است.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه گزینه‌هایی که برای تغییر در کابینه مطرح می‌شود توانایی عملکرد بهتر نسبت به وزرای قبلی را ندارند، افزود: در این شرایط و در ۲ سال باقیمانده، تغییر کابینه اگر با افراد کارآمدتر و خوش‌فکرتر صورت نگیرد، نفعی که ندارد هیچ، باعث ایجاد ضرر برای مردم می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در بحث تغییرات کابینه بیش از اینکه به اصلاح امر پرداخته شود، به احقاق پست و جایگاه‌ها پرداخته می‌شود.
جلودارزاده اضافه کرد: اگر افق‌گرایانی که انتظار تغییر کابینه به سمت جریان اصولگرا را دارند و نام‌شان در میان اعضای جایگزین در کابینه مطرح می‌شود، توانایی اداره کشور یا انجام کاری را داشتند که در هشت سالی که کشور در دست آنها بود، این توانایی را نشان می‌دادند.
وی تاکید کرد: در هشت سالی که کشور در دست این جریان اداره می‌شد، چیزی جز مخروبه تحویل ندادند، شاید هم قصد دارند باز هم به میدان بیایند و چیزی را که خراب کرده‌اند به طور کامل نابود کنند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل فعلی کشور برنامه‌ریزی و مدیریت است، گفت: عدم وجود کادر برای برنامه‌ریزی مناسب و افرادی دلسوز برای کشور یکی از مشکلات اساسی است، ضمن اینکه در حال حاضر هم بعضی مسئولان به جای اینکه کمر به همت بالا ببندند و سعی کنند مشکلات را مرتفع کنند، به فکر لاکچری زندگی کردن و حفظ کلاس کاری خود با سفرهای VIP هستند و رقمی که برای تشریفات در نظر گرفته می‌شود با کشوری مشابه ما مطابقت ندارد.
جلودارزاده تصریح کرد: تقصیر را گردن یکدیگر انداختن فایده‌ای ندارد، ما در حال حاضر با دشمنان خارجی روبه‌رو نیستیم، ما همیشه در برابر دشمنان خارجی قوی بوده‌ایم، آنچه ما را از بین می‌برد فساد است، ضمن اینکه کسی که فقط به خود و منافع شخصی خود فکر می‌کند، نمی‌تواند کاری برای نجات کشور انجام دهد.
وی با بیان اینکه برخی کشورهای خارجی ترجیح می‌دهند ایران کشوری مثل افغانستان باشد تا منافع آنها تامین شود، افزود: اگر مسئولان و جریان‌های کشور این موضوع را درک کنند، به این نتیجه می‌رسند که با حفظ همبستگی در جهت حفظ منافع کشور بکوشند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به میزان اختلاس‌هایی که در چند ماه اخیر در کشور رخ داده، خاطرنشان کرد: کمر مردم در مقاومت شکسته و شرایط فعلی دسترنج نیروهای خارجی نیست، بلکه نتیجه ندانم‌کاری و عدم مسئولیت‌پذیری افراد است. جلودارزاده گفت: در مجموع به نظر من با تغییرات احتمالی کابینه و با اسامی که مطرح هستند هم شاهد بازگشت اعتماد مردم به مسئولان نخواهیم بود. موریانه نمی‌تواند پایه‌های یک بنا را محکم کند.
از سوی دیگر جلال میرزایی رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دهم هم پیشتر و با اشاره به برگزاری نشست روز دوشنبه این هفته اعضای هیات رئیسه این فراکسیون با رئیس‌جمهوری تاکید کرده بود: بحث ترمیم کابینه و چگونگی مقابله با مشکلات سیاسی و اقتصادی برخی از محورها و دستورکارهای احتمالی این جلسه خواهد بود.
میرزایی در ادامه به برخی گمانه‌زنی‌ها در این مورد اشاره کرده و افزود: با توجه به رایزنی‌هایی که از مدتی قبل میان فراکسیون امید و نهاد ریاست‌ جمهوری انجام شده بود، قرار است دیداری با حضور تعدادی از اعضای فراکسیون امید با آقای روحانی برگزار شود. این در حالی است که تاکنون چنین نشستی میان اعضای فراکسیون امید به عنوان حامیان اصلی رئیس‌ جمهوری در مجلس شورای اسلامی با ایشان برگزار نشده بود.
وی در عین حال با بیان اینکه در این نشست اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید و چند نفر از دیگر اعضای فراکسیون که در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی عضویت دارند، حضور خواهند داشت،‌ اظهار کرد: همچنین صحبت‌هایی در مورد احتمال حضور روسای کمیته‌های هفت‌گانه فراکسیون امید در این نشست مطرح است و به احتمال قوی، این نمایندگان نیز در دیدار با رئیس‌ جمهوری حضور خواهند داشت.
رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال بحث در مورد ترمیم کابینه در این نشست تصریح کرد: قاعدتا همه مسائلی که این روزها مدنظر نمایندگان است، در این نشست مورد بحث قرار می‌گیرد. به هر حال در شرایط خاصی به ‌لحاظ سیاسی و اقتصادی قرار داریم و لازم است تعامل بهتر و بیشتری میان دولت و مجلس و به‌خصوص میان دولت و فراکسیون امید ایجاد شود.
میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: ترمیم کابینه و ارائه راهکارهایی برای برون‌رفت از مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور از جلمه محورهای این نشست خواهد بود. به هر روی، برگزاری این نشست بر حجم گمانه‌زنی‌ها درخصوص تغییر و ترمیم کابینه و تعامل دولت با مجلس در این خصوص می‌افزاید. این ترمیم به باور برخی از کارشناسان و از جمله گروه کثیری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که دولت باید نسبت به آن اهتمام و توجه ویژه داشته باشد.
آنچه در این میان مهم است نحوه مواجهه جریان‌ها و فراکسیون‌های مجلس با این موضوع و تغییر و ترمیم در کابینه است. باید منتظر ماند و دید که نتیجه حاصل از دیدار فراکسیون امید با رئیس ‌جمهوری چیست.
سایر اخبار این روزنامه
توصیه رهبر انقلاب درباره برجام در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه: مذاکرات با اروپا را قطع نکنید « ابتکار» سفر دوره‌ای شی جین پینگ به آفریقا را بررسی می‌کند چین بزرگترین بازیگر جنگ سرد جدید نوار گفت و گوی مخفیانه ترامپ و وکیلش درباره حق‌السکوت به یک مدل زن در اختیار اف‌. بی. آی قرار گرفت جهانبخش محبینیا کوره مذاب مشروعیت نظام «ابتکار» وضعیت تولید و مصرف برق و راه‌حل‏های برون رفت از خاموشی را بررسی کرد چاره خاموشی در میادین گازی مشترک با قطر! مستاجران در اسباب کشی ها چه دردسرهایی را تحمل می کنند؟ دشواری های خوش نشینی ! رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد هشدار نسبت به تبعات منفی بارورسازی ابرها مجلس‌نشین‌ها در مورد تغییر اعضای هیات دولت چه می‌گویند؟ ترمیم کابینه لازم است، اما کافی نیست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: نگران نباشید، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوم با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد برگشت پایان خوشِ دیر هنگام قصه سپنتا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست روحانی راهکارهای کنترل و مدیریت نقدینگی بررسی و مصوب شد مدیرکل امنیتی استان کردستان خبر داد درگیری در مرز مریوان 19 نفر شهید و مجروح بر جا گذاشت صدا و سیما تریبون ویژه‌ای در اختیار یکی از مجریانش قرار دادتا درباره رابطه‌اش با موسسه لغو مجوز شده توضیح دهد دموکراسى، بستر اقتصاد پویا محسن رضایى مردى در قامت اندیشه و مصلحت