بانوان ! مراقب سلامت روان تان باشید

در اظهارات اخیر رئیس سازمان بهزیستی آمده بود: «پژوهش های اخیر بهزیستی نشان می دهد 51 درصد کودکانی که دچار اعتیاد بودند، مادران معتاد داشتند.» حضور افراد در خانواده ای سالم، مهم ترین رکن یک جامعه پویا، خلاق و با انرژی است. زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور به مراتب تاثیرگذارتر از مردان در شکل گیری یک خانواده موفق یا ناموفق هستند و این ادعا در پژوهش های متعدد روان شناسان و جامعه شناسان به اثبات رسیده و نمونه اش همین آمار اعلام شده است که بیانگر نقش تاثیرگذار زنان در آسیب های اجتماعی است. به همین دلیل، انتظار از زنان به سبب ماهیت وجودی شان به لحاظ جسمی و عاطفی بالاست و همین، منجر به افزایش فشارهای روانی بر آنان شده و ممکن است سلامت روان شان را تحت تاثیر قرار دهد. بدون شک توجه به سلامت روان زنان چه توسط شوهران شان و چه توسط خودشان، باعث رشد و شکوفایی جامعه خواهد شد. در ادامه چند نکته مهم در این باره مطرح می شود.
عوامل تهدید کننده سلامت روان زنان
عوامل خانوادگی و اجتماعی تهدید کننده سلامت روانی زنان عبارتند از: برآورده نشدن نیازهای اولیه، ناکامی، استرس، سقط جنین، یائسگی، مصرف مواد مخدر، مشاجره زن و مرد، طلاق و فوت همسر، مورد تحقیر و بی اعتنایی قرار گرفتن، سالخوردگی، بالا بودن انتظار از زنان، خشونت، وابستگی اقتصادی زنان، نقش نداشتن در تصمیم گیری ها و...
راهکارهای تامین سلامت روان زنان


راهکارهای تامین سلامت روان زنان توسط خانواده و اجتماع که درباره اهمیتش، نکات قابل توجهی مطرح شد عبارتند از: اعمال جاذبه های رفتاری نیکو توسط شوهران، تکریم پدر و مادر توسط فرزندان، نگاه درست و عادلانه و توجه به همه ابعاد وجودی زنان، ارتقای موقعیت و دسترسی آنان به امکانات برابر تحصیلی و آموزشی، کسب درآمد و سایر خدمات اجتماعی.
10توصیه کلی به زنان
با این حال، خود زنان هم باید برای بهبود سلامت روان خود تلاش کنند . در ادامه، نکاتی برای راهنمایی بیان می شود. البته مواردی که به آن ها اشاره خواهد شد، هیچ گاه جایگزین مراجعه حضوری به مشاور یا تماس با مراکز مشاوره بهزیستی، نیست و نخواهد بود.1- هر روز ورزش کنید ولو ورزش ساده و ابتدایی در منزل.2- در رابطه با همسرتان بخشنده باشید.3- از رسانه های اجتماعی، به شکل عاقلانه و منطقی استفاده کنید.4- اجازه ندهید مسائل کوچک، شما را از پا درآورد.5- دایم به خودتان یادآوری کنید من به عنوان یک انسان، ارزشمند هستم.6- توانمندی های خود را دست کم نگیرید.7-مطالعه کنید.8- خودتان را دوست داشته باشید.9- با دوستان خوب و اخلاق مدار مراوده کنید.10- بر داده ها و داشته های فعلی تان بیشتر تمرکز کنید حتی اگر چندان زیاد نباشد.