از اصرار شهرداری تا انکار سپاه

مجید پروکار
میزان طلب‌های شهرداری تهران از سازمان‌ها، ارگان‌ها و دولت در این سال‌های اخیر و پرداخت نشدن آنها موجب شده است که شهرداری به موقع بدهی‌های خود را نپردازد تا هفته‌ای دو یا سه بار شاهد باشیم که عده‌ای از پیمانکاران در مقابل ساختمان شورای شهر و یا شهرداری تجمع کنند.
یکی از طلب‌های شهرداری تهران که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده بدهی بنیاد تعاون سپاه به این نهاد می‌باشد.
براساس اعلام شورای شهر تهران حداقل طلب شهرداری از بنیاد تعاون سپاه 4500 میلیارد تومان تخمین زده شده است، ولی این بنیاد با صدور اطلاعیه‌ای هر گونه بدهی به شهرداری را تکذیب کرد.


میزان بدهی بنیاد تعاون سپاه به شهرداری
در همین زمینه و براساس گزارش ایسنا، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: حداقل طلب شهرداری از بنیاد تعاون سپاه 4 هزار و 500 میلیارد تومان تخمین زده شده است.
علی اعطا در مورد بدهی بنیاد تعاون سپاه به شهرداری تهران گفت: در جلسه هم اندیشی با شهردار تهران این مساله بیان شد و حداقل طلب شهرداری 4 هزار و 500 میلیارد تومان تخمین زده شد که از آقای افشانی درخواست شد رایزنی‌هایی را در خصوص دریافت این طلب انجام دهد.
اعطا با بیان این که شهرداری پیگیر مطالبات خود از یکی از هلدینگ‌های بنیاد تعاون سپاه است تصریح کرد: آقای افشانی در این خصوص رایزنی انجام خواهد داد.
موضوع بنیاد تعاون سپاه را سیاسی نکنید
ماجرای میزان بدهی بنیاد سپاه زمانی رسانه‌ای شد که مهندس محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با پرونده بازداشت قائم مقام محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران و فساد صورت گرفته در دوره گذشته با بیان اینکه این پرونده بنا به دستور مقام معظم رهبری ازسوی سرلشگر باقری رئیس ستاد کل درحال پیگیری است، گفت: تا آنجایی که خبر دارم گروهی در نیروهای مسلح و دادسرای نظامی قوه قضائیه مشغول به بررسی ابعاد این پرونده هستند که به نتایجی نیز رسیدند به گونه‌ای که منجر به دستگیری حدود پنج نفر شد که برخی با وثیقه آزاد و برخی هنوز در زندان هستند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع فساد به یک قراردادی فیمابین شهرداری و هلدینگ یاس (متعلق به بنیاد تعاون سپاه) بر می‌گردد که مربوط به 10 هزار میلیارد تومان تبادلات مالی بود که باید به انواع مختلف در اقتصاد شهری فعال می‌شده است، تصریح کرد: حالا این قرارداد منجر به ایجاد یک پرونده فساد شده که درحال رسیدگی است و از آنجا که رسیدگی از بالا درحال انجام است ما منتظر رسیدگی هستیم اما آنچه که برای ما مهم است اینکه موضوع طلب شهرداری از یاس پیگیری شود.
مهندس محسن هاشمی در مورد اطلاعیه بنیاد تعاون سپاه مبنی بر عدم بدهی به شهرداری تهران، گفت: به نظرم لازم نیست در این خصوص صحبت کنیم، چرا که اعداد و ارقام بدهی و طلب مشخص است و شهرداری تهران مدعی طلب از یکی از ارگان‌های وابسته به این تشکیلات است و گزارشی داده و حالا در آن سمت می‌گویند که بدهی ندارند و باید شهردار تهران بنشیند و بررسی‌های لازم را انجام دهد.
هاشمی افزود: گزارشی از بازرسی کل کشور دریافت کردیم که یکی از شرکت‌های وابسته به نام رسا تجارت مبین به شهرداری بدهکار است که معاونت مالی شهرداری نیز در گزارشی این موضوع را تایید کرد و در جلسه هم اندیشی یکشنبه نیز در مورد این موضوع صحبت شد و حالا باید شهردار تهران در این زمینه صحبت کند.
وی با بیان اینکه لازم است بنیاد تعاون و شهرداری تهران نسبت به این مسئله صحبت کنند، گفت: اجازه دهید بیش از این صحبت نکنیم و این مسئله به موضوع سیاسی بدل نشود. چرا که یک طلب است و در آرامش باید آن را پیگیری کنیم.
رئیس شورای شهرتهران ادامه داد: گفتم بنیاد تعاون هرچه زودتر بدهی‌های خود را بپردازد.
مهندس محسن هاشمی با بیان اینکه به هیچ وجه نگفته‌ام در ستاد نیروهای مسلح تخلف صورت گرفته، گفت: اعلام کردم بهتر است هرچه زودتر بنیاد تعاون بدهی‌های خود را بپردازد تا بتوانیم پروژه‌های عمرانی را به اتمام برسانیم.
وی با اشاره به مصاحبه اخیرش در خصوص تخلف صورت گرفته در زمان شهردار سابق توسط قائم مقام محمدباقر قالیباف، اظهار داشت: متاسفانه بعضا در فضای مجازی صحبت‌ها تحریف و حرف‌های دیگری مطرح می‌شود.
وی گفت: صحبت هایم در فضای مجازی و برخی رسانه‌‌ها تحریف شد. پاسخم به این سوال در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به گونه دیگری بیان و باعث سوءتفاهم شد که انگار بنده عنوان کرده‌ام در ستاد نیروهای مسلح تخلف صورت گرفته است.
رئیس شورای شهر تهران گفت: اعلام کرده‌ام در زمان شهرداری سابق توافقی با بنیاد تعاون سپاه شده و طلبی به دنبال آن وجود دارد که هم اینک شهرداری خود مدعی این طلب است.
میزان بدهی بنیاد تعاون سپاه از نظر رئیس شورای شهر
وی در مورد رقم بدهی هلدینگ یاس به شهرداری گفت: بحث‌هایی با مسئولان مربوطه در مورد رقم بدهی مطرح است. چرا که در شهرداری صحبت است 4000 تا 4500 میلیارد تومان هولوگرام است اما آنها این رقم را قبول ندارند. چرا که می‌گویند این عدد درست نیست و البته ارتباطات ملکی نیز برای فعالیت‌های عمرانی وجود داشته اما ملک‌ها هنوز به نام نشده که در واقع باید این مسائل رسیدگی شود تا طلب شهرداری نیز مشخص شود.
براساس اعلام مقامات شهرداری تهران، سال 93 تفاهمنامه‌ای بین شهرداری تهران و «هلدینگ یاس» به نمایندگی از بنیاد تعاون سپاه پاسداران و به مبلغ 20 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های عمرانی امضا شد. بر پایه همین قرارداد نیز اکنون به گفته رئیس شورای شهر حدود پنج نفر ازسوی دادسرای نظامی احضار و بازداشت شده‌اند.
بدهی بنیاد تعاون سپاه به شهرداری جایی برای تکذیب ندارد
محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران هم می‌گوید بدهی بنیادتعاون سپاه به شهرداری تهران روشن و قطعی است و اگر بنیاد این موضوع را تکذیب می‌کند، می‌تواند مستندات خود را در این خصوص ارائه دهد.
ماجرای اختلاف حساب شهرداری تهران با بنیاد تعاون سپاه، در هفته‌های اخیر بازهم بحث مهم شورای شهر تهران بود؛ موضوعی که در یک سوی آن اعضای شورای ایستاده بودند.
اعضای شورا هم معتقد ند این بدهی متعلق به امتیازها و پروانه‌های ساخت و کاری است که بنیاد از شهرداری دریافت کرده است اما حرف سپاه همان بود که پیش از این گفته شده بود: مطابق مستندات موجود، بنیاد تعاون سپاه هیچگونه بدهی به شهرداری تهران نداشته و مطالب منتشر شده تکذیب می‌شود، محمدجواد حق‌شناس اما می‌گوید این بدهی قطعی است و جایی برای تکذیب ندارد.
وی می‌گوید: با توجه گزارشی را که رئیس‌ شورا از روند هم‌اندیشی اعضای شورا ارائه کرد، نتیجه بر این شد که این بدهی وجود دارد. بعد از آن نیز گزارشی تهیه شد که نشان می‌داد این بدهی به تایید معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران رسیده است.
بنیاد مستندات خود را ارائه کند
حق شناس ادامه داد: زمانی که بدهی تایید شده است، بنیاد تعاون باید مستندات خود را ارائه کند و اگر بدهی را پرداخت کرده‌اند، اعلام کنند و اگر هم پرداخت نشده و معتقدند که بدهی وجود ندارد، مستندات خود را ارائه کنند و اعلام کنند که این موضوع با واقعیت مطابقت ندارد و دلایل منطقی و قانع‌کننده خود را مبنی بر عدم بدهی به شهرداری ارائه کنند.
عضو شورای شهر تهران، با بیان اینکه معاونت مالی و اقتصادی شهرداری می‌تواند مستندات خود مبنی بر وجود بدهی را به بنیاد تعاون سپاه ارسال کند، تصریح کرد: موضوعی که اکنون برای ما روشن و قطعی است، گزارشی است که به دست شورا رسیده و مهر تایید معاونت مالی - اقتصادی شهرداری نیز بر آن خورده است.
بدهی شهرداری از بنیاد تعاون سپاه را تا گرفتن نتیجه پیگیری می‌کنیم
وی در ادامه یادآور شد: شهرداری تهران سازمان بزرگی است که در گذشته مجموعه بزرگی از امتیازات را داده و گرفته است. برخی از پیمانکاران با شهرداری کار کردند و در برخی مواقع امتیازهایی را برای خود دریافت کردند؛ مانند گرفتن تراکم، پروانه کار و... و طبیعتا زمانی که صحبت از بدهی می‌شود، مربوط به امیتازها و پروانه‌هایی است که بنیاد تعاون سپاه از شهرداری دریافت کرده است. دوستان بنیاد اگر این موضوع را رد و تکذیب می‌کنند، بهتر است به معاونت مالی و اقتصادی شهرداری مراجعه و در این خصوص بحث و بررسی کنند. مردم مطمئن باشند که ما این موضوع را به صورت دقیق بررسی و تا گرفتن نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد.
بنیاد تعاون سپاه بدهی به شهرداری تهران را تکذیب کرد
روابط عمومی بنیاد تعاون سپاه در اطلاعیه‌ای هر گونه بدهی به شهرداری تهران را تکذیب کرد.
در پی انتشار مطالبی در برخی رسانه‌ها مبنی بر بدهی بنیاد تعاون سپاه به شهرداری تهران، روابط عمومی این بنیاد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:مطابق مستندات موجود، بنیاد تعاون سپاه هیچگونه بدهی به شهرداری تهران نداشته و مطالب منتشر شده در رسانه‌ها به نقل از رئیس شورای شهر تهران در این خصوص تکذیب می‌شود.
در این اطلاعیه همچنین آمده است: از رسانه‌ها و پایگاههای خبری که مبادرت به درج این ادعا کرده‌اند انتظار است طبق قانون به درج تکذیبیه نیز اقدام نمایند.
این تنها طلب شهرداری نیست و دولت نیز طبق گفته اعضای شورای شهر و البته محمد علی نجفی شهردار سابق تهران به شهرداری تهران بدهی دارد.
شهردار سابق تهران تهران در جریان ارائه گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران به مطالبات شهرداری از دولت اشاره کرده و گفته بود: طلب شهرداری از دولت حدود 9 هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن مشروط به ارائه گزارش‌های حسابرسی شهرداری است که در برخی سالها حسابرس اظهارنظری نکرده و این موارد مورد قبول دولت نیست.
نجفی گفت: در رسانه‌های مخالف این موضوع مطرح می‌شود که نجفی آمده تا بدهی‌های دولت به شهرداری را «ماست مالی» کند درحالی که در خصوص مطالبات شهرداری از دولت، اسناد کافی در اختیار شهرداری نیست.
شهردار سابق تهران نیز در رابطه با میزان بدهی‌های شهرداری تهران ادامه داد: با احتساب موارد ثبت شده و احتمالی 52 هزار و 100 میلیارد تومان و معادل سه برابر بودجه سال 96 است که شهرداری را با این میزان بدهی از مدیریت قبلی تحویل گرفتم.
نجفی در این جلسه افزوده بود: 29 هزار و 510 میلیارد تومان از این میزان بدهی، ثبت شده که 65 درصد آن مربوط به دیون و بدهی شهرداری به سیستم بانکی است.
وی اظهار کرده بود: برهمین اساس میزان بدهی و دیون ثبت نشده شهرداری تهران 22 هزار و 600 میلیارد تومان است که البته این عدد قطعی نیست.
نجفی به احتمال وجود 8 هزار میلیارد تومان بدهی دیگر مربوط به شهرداری تهران اشاره و خاطرنشان کرد: بنابراین مجموع بدهی، دیون ثبت شده، ثبت نشده و احتمالی شهرداری تهران حدود 52 هزار و 100 میلیارد تومان است که معادل سه برابر بودجه سال 96 شهرداری است.
شهردار سابق تهران با اشاره به اینکه مدیریت شهری گذشته خطاهای محاسباتی زیادی نیز داشته است، تاکید کرد: مثلا در محاسبه هزینه اجرای پروژه‌هایی مانند پل صدر و تونل توحید مغایرت در محاسبات اولیه و اجرایی و موارد مشابه نشان دهنده وجود این مشکل و همچنین برخی سوء استفاده‌ها است.
وی خاطر نشان کرده بود: درهمین راستا و براساس موارد مطرح شده، اصلی‌ترین رویکرد مدیریت شهری تهران برای اداره شهر، مبارزه جدی و قاطع با فساد است.
میزان بدهی دولت به شهرداری همچنان مبهم است
همچنین، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران، با اعلام جزییات تازه‌ای از بدهی و مطالبات شهرداری تهران به پیمانکاران، سپاه پاسداران و دولت، اعلام کرد مبالغی که قبلا برای طلب شهرداری اعلام شده بود، مستند نیست.
یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به جزییات مطالبات شهرداری تهران از مجموعه شرکتهای وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران، اعلام کرد مبالغی که قبلا به عنوان طلب شهرداری تهران از دولت عنوان می‌شد، دارای سند قابل اثبات نیست.وی با اشاره به رقم بدهی شهرداری به بانکها و پیمانکاران گفت: این رقم حدود 50 هزار میلیارد تومان است.
پرداخت مطالبات انباشته شهرداری تهران
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز از پرداخت بدهی‌های انباشته شده دولت به شهرداری تهران خبر داد و گفت: قرار است این بدهی به‌زودی در اختیار شهرداری قرار بگیرد.
محمد علیخانی با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری تهران،اظهار کرد: این موضوع در جلسه‌ای که اعضای شورای شهر تهران و شهردار تهران با رئیس‌جمهور داشتند مطرح شد.
وی تصریح کرد:رئیس جمهور پس از ارائه گزارش قول همکاری برای پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری تهران را دادند و در خصوص یارانه بلیط مترو و اتوبوس هم قول دادند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در خصوص بدهی انباشته شده دولت به شهرداری تهران، افزود: راجع به میزان این بدهی اختلاف نظر وجود دارد، و در واقع دو نوع بدهی در این بخش وجود دارد یکی اینکه در قانون بودجه هر سال اعتباراتی برای شهرداری دیده می‌شود که مسئولان بودجه‌ای معتقدند که اگر رقم تخصیص داده شده در آن سال استفاده نشود در واقع سوخت می‌رود و یک بدهی دیگر هم اینست که قانون مشخص کرده و درحال حاضر این بخش در دست پیگیری برای پرداخت وجود دارد.
وی افزود: البته ما اعتقاد داریم نباید متکی روی منابع دولتی باشیم و شهرداری باید برنامه درآمد پایدار را تعریف کند و انشاالله در آینده نزدیک با تصویب طرح‌های جدید به سمت درآمدهای پایدار خواهیم رفت.
علیخانی تاکید کرد: قطعا در این دوره مدیریت شهری به سمت درآمدهای ناپایدار نخواهد رفت.
بدهی دولت به شهرداری از محل طلب‌های خارجی پرداخت شود
همچنین دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: دولت می‌تواند کالاهای مورد نیاز شهرداری را به ازای طلبش از دیگر کشورها بگیرد و در ازای بدهی‌ خود به شهرداری تهران بدهد.
حجت نظری عضو شورای اسلامی پنجم شهر تهران، در رابطه با اظهار نظرش در فضای مجازی پیرامون نحوه پرداخت بدهی دولت به شهرداری از محل طلب‌های خارجی اظهار کرد: دولت به کشورهای مختلفی نفت فروخته است که پول آن را به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند به صورت نقدی دریافت کند. به عنوان مثال کره جنوبی از دولت ما نفت خریده است و به بهانه‌های مختلف مانند عدم انجام مبادلات بانکی و تحریم از پرداخت نقدی سر باز می‌زند که به همین دلیل در ازای خرید نفت کالا می‌دهد.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت هم مقداری بدهی به شهرداری تهران دارد که فعلا نمی‌تواند پرداخت کند، ادامه داد:پیشنهاد می‌کنم که دولت به عنوان واسطه از این موضوع کناره‌گیری کند و مدیریت شهری طی قراردادی با کره جنوبی کالاهای مورد نیاز شهرداری تهران مثل واگن و اتوبوس را تحویل بگیرد.
وی اضافه کرد: دولت می‌تواند قراردادی امضا کند و کالاهای مورد نیاز شهرداری را به ازای طلبش از کشوری مثل کره جنوبی بگیرد و در ازای بدهی‌ خود به شهرداری تهران بدهد.
نظری با اشاره به کیفیت کالاهای دریافتی به ازای فروش نفت از سایر کشورها تاکید کرد: باید کالایی که به ما می‌دهند کالای اساسی و ضروری باشد نه اینکه به جای طلب به ما مثلا سیب‌زمینی یا چوب بستنی بدهند.
وی با بیان اینکه دولت باید کالاهای درجه یک و با کیفیت را از کشورهای دیگر دریافت کند تا برای کشور مفید باشد، ادامه داد: کالاهای بنجل چینی قابل قبول نیست.
عضو شورای شهر ادامه داد: این پیشنهاد عملا مشکل طلب دولت از کشورهای خارجی و بدهی دولت به شهرداری تهران را حل می‌کند.
حال باید دید آیا شهرداری تهران می‌تواند طلب‌های خود را از دریافت کند یا خیر؟
مشخصا پرداخت این گونه بدهی به شهرداری می‌تواند طرح‌های روی زمین مانده که تعداد آنها کم هم نیست را به سرانجام رساند و باعث فراهم سازی امکاناتی بیشتر برای رفاه و آسایش شهروندان باشد و هم شهرداری می‌تواند بدهی‌های کلان خود را به گفته اعضای شورا و شهرداران پرداخت کند.
*حداقل طلب شهرداری از بنیاد تعاون سپاه 4 هزار و 500 میلیارد تومان تخمین زده شده است
*براساس اعلام مقامات شهرداری تهران، سال 93 تفاهمنامه‌ای بین شهرداری تهران و «هلدینگ یاس» به نمایندگی از بنیاد تعاون سپاه پاسداران به مبلغ 20 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های عمرانی امضا شد. بر پایه همین قرارداد نیز اکنون به گفته رئیس شورای شهر حدود پنج نفر ازسوی دادسرای نظامی احضار و بازداشت شده‌اند
سایر اخبار این روزنامه
نایب رئیس مجلس: سپرده گذاران موسسات مالی می‌توانند پول‌های خود را بگیرند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه: مذاکرات با اروپا را قطع نکنید اما نباید معطل بسته اروپایی ها ماند فوربس: آمریکا از سوی جامعه بین‌المللی منزوی شده است دادگاه رسیدگی به تخلفات مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج برگزار شد از مجلس شروع کنید جشنواره ملی فیلم ایثار آغاز به کار کرد آمریکا از اعضای سازمان ملل خواست فشار تحریم‌ها بر کره شمالی را حفظ کنند 7000 نیرو در رژه نظامی سالروز جنگ جهانی اول در واشنگتن شرکت می‌کنند مخالفت وزیر دفاع آمریکا با عدم واگذاری جنگنده اف 35 به ترکیه ادامه محکومیت‌های بین‌المللی طرح صهیونیستی «کشور یهود» از اصرار شهرداری تا انکار سپاه رهبر معظم انقلاب درگذشت آیت‌الله حاج آقا مرتضی تهرانی را تسلیت گفتند براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اقلیت‌های دینی می‌توانند نامزد شوراهای اسلامی شهر و روستا شوند