مخالفت وزیر دفاع آمریکا با عدم واگذاری جنگنده اف 35 به ترکیه

وزیر دفاع آمریکا از ترکیه به خاطر آنچه که "تغییر مسیر مستبدانه" خواند و همچنین سوابق حقوق بشری این کشور انتقاد کرد اما همچنان خواهان آن شد که این کشور هم‌پیمان عضو ناتو جنگنده‌های پیشرفته اف 35 دریافت کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در نامه‌ای به مک ‌تورنبری، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: من با نگرانی‌های کنگره درباره تغییر مسیر مستبدانه در ترکیه موافق بوده و تاثیرات آن بر حقوق بشر و حاکمیت قانون از جمله بازداشت شهروندان آمریکایی نظیر کشیش برونسون را درک می‌کنم.
وی افزود: دولت آمریکا، ترکیه را در ارتباط با این مسائل و همچنین اکتساب بالقوه سامانه دفاع هوایی اس – 400 تحت فشار قرار داده است.
این درحالی است که سناتور "کریس وانهولن" که یک دموکرات از ایالت مریلند است و رهبری تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی آنکارا به جنگنده‌های اف – 35 را به عهده داشته گفت: جنگنده‌های اف – 35 پیشرفته‌ترین جنگنده‌های ناتو و جهان بوده و اگر ترکیه قرار باشد که سامانه اس- 400 به دست آورد به روس‌ها اجازه می‌دهد که درباره بهترین راه‌های حمله به جنگنده‌های اف – 35 اطلاعات به دست آورند.


با این حال ماتیس به‌رغم مخالفت‌های قانونگذاران آمریکایی با اعطای جنگنده اف – 35 به ترکیه با تلاش‌های قانونگذاران به منظور ممانعت از دستیابی ترکیه با استفاده از قانون بودجه دفاعی مخالفت کرد.
ماتیس نوشت: من درحال حاضر با حذف ترکیه از برنامه‌های فروش جنگنده‌های اف – 35 مخالف هستم و حذف ترکیه منجر به یک اختلال در زنجیره توزیع برای ارتش آمریکا و شرکایمان و افزایش هزینه‌های دیگر برنامه خواهد شد.
او تاکید کرد: ترکیه یکی از اعضای برنامه توسعه این جنگنده از سال 2002 (1381) تاکنون بوده که 1.25 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.
او گفت: اگر زنجیره توزیع ترکیه امروز دچار اختلال شود این باعث یک شکست در تولید این جنگنده شده و درنهایت تحویل 50 تا 75 فروند از جنگنده‌های اف – 35 را به تاخیر خواهد انداخت و جبران این نقیصه حدود 18 تا 24 ماه زمان خواهد برد.
این درحالی است که ترکیه ماه گذشته میلادی به لحاظ فنی مالکیت نخستین فروند از جنگنده‌های اف – 35 خود را به دست آورد اما آمریکا همچنان متصدی اصلی این جنگنده‌ها بوده و نیروهای حوزه نگهداری و خلبان‌های ترکیه‌ای درحال دیدن آموزش کار با این جنگنده‌های جدید در پایگاه‌های هوایی لوکی در آریزونا هستند.
ازسوی دیگر جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا از کنگره این کشور تقاضا کرد برخی کشورها را از مجازات‌های مربوط به تحریم‌هایی که آمریکا علیه ارتش روسیه اعمال می‌کند، معاف سازد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای به تاریخ 29 تیر عنوان کرد: روسیه باید بابت رفتار "تجاوزگرانه و بی‌ثبات کننده‌اش" تاوان بپردازد اما نباید مجازات شامل حال هم‌پیمانان آمریکا یا کشورهای دیگری شود که واشنگتن درحال توسعه روابطش با آن‌ها است.
این اقدام ماتیس همزمان با نگرانی‌های فزاینده درباره اعمال تحریم علیه هند و کشورهای آسیایی دیگری که واشنگتن برای ارتباط نزدیک‌تر با آنها تلاش می‌کند اما سابقه خرید سلاح از روسیه را دارند، صورت می‌گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
نایب رئیس مجلس: سپرده گذاران موسسات مالی می‌توانند پول‌های خود را بگیرند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه: مذاکرات با اروپا را قطع نکنید اما نباید معطل بسته اروپایی ها ماند فوربس: آمریکا از سوی جامعه بین‌المللی منزوی شده است دادگاه رسیدگی به تخلفات مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج برگزار شد از مجلس شروع کنید جشنواره ملی فیلم ایثار آغاز به کار کرد آمریکا از اعضای سازمان ملل خواست فشار تحریم‌ها بر کره شمالی را حفظ کنند 7000 نیرو در رژه نظامی سالروز جنگ جهانی اول در واشنگتن شرکت می‌کنند مخالفت وزیر دفاع آمریکا با عدم واگذاری جنگنده اف 35 به ترکیه ادامه محکومیت‌های بین‌المللی طرح صهیونیستی «کشور یهود» از اصرار شهرداری تا انکار سپاه رهبر معظم انقلاب درگذشت آیت‌الله حاج آقا مرتضی تهرانی را تسلیت گفتند براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اقلیت‌های دینی می‌توانند نامزد شوراهای اسلامی شهر و روستا شوند