فوربس: آمریکا از سوی جامعه بین‌المللی منزوی شده است

نشریه فوربس در گزارشی نوشت: کاخ سفید به دلیل از سرگرفتن تحریم‌ها علیه ایران ازسوی جامعه جهانی منزوی شده و با وجود اینکه بر روی کمک اسرائیل، عربستان و امارات برای فشار بر تهران حساب باز کرده، تمام شرکای مهم تجاری ایران در تلاشند راهی برای دفع آن پیدا کنند.
"دومینیک دادلی" خبرنگار آزاد در گزارشی با عنوان "چگونه تهران در همکاری با متحدان واشنگتن، تحریم‌های ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد" افزود: کمتر از دوهفته تا آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران باقیمانده و در این میان مقام‌های تهران و بسیاری از کشورهای شریک تجاری ایران تلاش می‌کنند راهی برای محافظت از روابط تجاری که در چند سال گذشته ایجاد شده پیدا کنند.
موج اول تحریم‌ها در 6 اوت(15 مردادماه) به اجرا گذاشته می‌شود و معاملات مالی، طلا و سایر فلزات گرانبها و صنعت خودرو را پوشش می‌دهد و موج دوم آن در تاریخ 4 نوامبر(13 آبان) به اجرا گذاشته می‌شود و بخش‌هایی مانند نفت و گاز، پتروشیمی و کشتیرانی را در بر می‌گیرد.
اما جالب است بدانیم پیش از اینکه هر کدام از این بخش‌ها به اجرا درآید، بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی به دلیل نگرانی از قرار گرفتن در معرض تحریم‌های واشنگتن شروع به خروج از ایران کرده‌اند. شرکت "توتال"، غول نفتی فرانسه و شرکت‌های خودروسازی مانند رنو و شرکت بزرگ کشتیرانی فرانسه همچون CMA CGM همه اعلام کرده‌اند که قصد خروج از ایران را دارند. خطوط هوایی اتریش مانند "خطوط هوایی اتریشی" و KLM هلند گفته‌اند که درحال محدود کردن و یا حتی لغو فعالیت‌های خود در ایران هستند. بانک‌های ژاپنی مانند گروه مالی Mitsubishi UFJ و گروه مالی Mizuho می‌گویند که دیگر معامله‌ای با ایران انجام نمی‌دهند.


این نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا درحال حاضر هم اقتصاد ایران را به صورت بالقوه محدود کرده است. اما در کنار پایان همکاری‌ها با ایران، تلاش‌هایی در راستای ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا نیز دیده می‌شود.
ناگفته نماند کاخ سفید به دلیل در پیش گرفتن تلاش‌های اینچنینی در جامعه جهانی منزوی شده است؛ به عبارتی با وجود اینکه آمریکا بر روی کمک متحدان نزدیک خود در خاورمیانه مانند اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای افزایش فشار بر ایران حساب باز کرده است، تقریبا تمام شرکای مهم تجاری ایران در تلاش هستند تا راهی برای دفع تاثیراقدامات ایالات متحده پیدا کنند.
کشورهای دیگر از جمله متحدان اروپایی ایالات متحده نیز خواستار معافیت در برابر تحریم‌های آمریکا شده‌اند، اما تا به امروز مقامات آمریکایی این ایده را شدیدا رد کرده‌اند. در نتیجه، شرکای تجاری ایران قصد دارند راه‌های دیگری برای مقابله یا رفع اقدامات ایالات متحده بیابند.
وزیر امور خارجه کره جنوبی همچنین روز 19 ژوئیه (28 تیرماه) در لندن پیش از سفر به ایالات متحده گفت: دولت او در تلاش برای ایجاد معافیت شرکت‌های خود از تحریم‌های آمریکا است.
وی اضافه کرد: "ما پیش از برجام نیز با چنین بحرانی روبرو شدیم و آن را تاحدودی حل کردیم و حال نیز به دنبال راهی برای به حداقل رساندن تاثیر تحریم‌ها و کاهش خرید نفت ایران بر صنایع خود هستیم."
گزارش‌ها از ایران نیز خبر از تلاش دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس را می‌دهد که پیشنهاد کرده‌اند تهران حساب‌های بانکی برای بانک مرکزی خود در بانک‌های مرکزی اروپایی باز کند. اتحادیه اروپا همچنین آماده است "قانون بلوک کردن" خود را بروز رسانی کند که دستکم و به صورت تئوری می‌تواند پوشش قانونی برای هر شرکت اروپایی که مایل به تجارت با ایران باشد در برابر تحریم‌های ایالات متحده ایجاد کند.
ایران همچنان سخت تلاش می‌کند تا اقدامات خود را در راستای ایجاد "ارز رمز" (ارزهای رمزی زیرمجموعه‌ای از ارزهای بدیل یا به ‌طور مشخص ارزهای دیجیتالی هستند. "بیت ‌کوین" از این دست است) توسعه دهد و مبادلاتی برای حل و فصل معاملات برون مرزی و احتمالا راه‌اندازی یک سیستم جدید بین‌المللی بانکی برای رقابت با سویفت راه‌اندازی کند.
با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا اروپا می‌تواند یک نظام قدرتمند برای محافظت از شرکت‌های خود در برابر اقدامات ایالات متحده ایجاد کند. دیپلمات‌های اروپایی خود از دشواری این مسیر آگاه هستند. از جمله "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوائل ماه جاری گفت: "ما مصمم هستیم که این قرارداد را حفظ کنیم."اما باید بگویم اینکار بسیار دشوار است زیرا حضور قدرتمند آمریکا در عرصه اقتصاد جهانی نظام‌های مالی بر همه آشکار است".
با این حال، کشورهای مهمی که در تلاش برای ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا هستند، به طور قطع تنها متحدان آمریکا نیستند. بلکه روسیه و چین هستند که موضع سرسختی در برابر تحریم‌های آمریکا در پیش گرفته‌اند.اما زمان مشخص خواهد کرد تا چه اندازه تلاش سیاستمداران و سیاست گذاران در پکن، بروکسل، مسکو و دیگر مناطق بتواند بر روی تحریم‌های آمریکا تاثیر بگذارد.
موگرینی در عین حال می‌گوید: "تلاش ما برای حفظ برجام در راستای منافع امنیتی ما است. من نمی‌توانم بگویم که تلاش‌های ما کافی است، اما ما همه تلاش خود برای حفظ این توافق را بکار گرفته‌ایم و تا نجات این معامله از نابودی ادامه خواهیم داد. زیرا ما بر این باوریم که عواقب نابودی برجام برای همه فاجعه بار خواهد بود".
گفتنی است "نشریه فوربس در سال 1917 میلادی توسط یک مهاجر اسکاتلندی به نام "برتی چارلز فوربس" بنا نهاده شد. او یک مقاله‌ نویس برجسته در زمینه مسائل اقتصادی بود و برای مجله "هرست" قلم می‌زد. بعداز مرگش در سال 1954 پسرش "بروس" جانشین وی شد. امروزه مجله فوربس هر دو هفته یک بار منتشر می‌شود و یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان بشمار می‌آید".
سایر اخبار این روزنامه
نایب رئیس مجلس: سپرده گذاران موسسات مالی می‌توانند پول‌های خود را بگیرند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه: مذاکرات با اروپا را قطع نکنید اما نباید معطل بسته اروپایی ها ماند فوربس: آمریکا از سوی جامعه بین‌المللی منزوی شده است دادگاه رسیدگی به تخلفات مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج برگزار شد از مجلس شروع کنید جشنواره ملی فیلم ایثار آغاز به کار کرد آمریکا از اعضای سازمان ملل خواست فشار تحریم‌ها بر کره شمالی را حفظ کنند 7000 نیرو در رژه نظامی سالروز جنگ جهانی اول در واشنگتن شرکت می‌کنند مخالفت وزیر دفاع آمریکا با عدم واگذاری جنگنده اف 35 به ترکیه ادامه محکومیت‌های بین‌المللی طرح صهیونیستی «کشور یهود» از اصرار شهرداری تا انکار سپاه رهبر معظم انقلاب درگذشت آیت‌الله حاج آقا مرتضی تهرانی را تسلیت گفتند براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اقلیت‌های دینی می‌توانند نامزد شوراهای اسلامی شهر و روستا شوند