درگیری‌ بانک مرکزی و سازمان میراث فر هنگی به ضرر مردم تمام می‌شود؛

محمد تاج‌الدین- کلاف سردرگم پرداخت ارز مسافرتی پس از ماه‌ها کشمکش میان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بانک مرکزی به ضرر مردم تمام شد! سر آخر با همه تکذیبیه‌های مسوولان دولتی پرداخت ارز مسافرتی از شنبه 30 تیرماه متوقف شد‌. این خبر را رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اعلام کرده است‌. او در پاسخ به این پرسش که «بانک سامان در اطلاعیه‌ای توقف اعطای ارز مسافرتی را تکذیب کرده است»، گفت: این صدور رسمی بانک مرکزی است و به همه بانک‌ها نیز ابلاغ‌ شده است‌.
او با اشاره به اینکه «اگر به دنبال جایگزین کردن صنعت گردشگری به‌جای صنعت نفت هستیم نباید فقط شعار بدهیم»، افزود: بسیاری از طرح‌های گردشگری مانند بوم‌گردی نیمه‌کاره رها شده‌اند و گویا متولیان این امر اعتقادی به پیشرفت این حوزه ندارند‌.
او تاکید کرد: دولتی‌ها باید پای کار باشند هرچند که مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری اقدام‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند اما این‌ها کافی نیست و باید از بخش خصوصی هم استفاده کنند‌.
به گفته اصغری، از سه ماه گذشته تاکنون ریاست سازمان، نامه‌های ارسالی بخش خصوصی را برای ملاقات و برگزاری نشست با کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های استان پاسخ نداده‌اند‌. رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ادامه داده است: ما به دنبال ارائه راهکار و نقشه راه هستیم و می‌خواهیم فضای کسب‌وکار گردشگری موجود را به اطلاع مسوولان دولتی برسانیم‌.


پنهان‌کاری بانک مرکزی یا دعوای زرگری؟
هفته گذشته علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای بار سوم با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی خواستار شفافیت در اراده آمار تفکیک شده پرداخت ارز مسافری شد‌. اتفاقی که هیچگاه روی نداد‌. او در این مورد گفت: «در شرایطی که عزم دولت و نظام جمهوری اسلامی برای روشنگری مسایل ارزی جزم شده است، مردم و رسانه‌ها حق دارند بدانند اعطای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ارز مسافرتی در سه ماه نخست امسال به چه نحو و به چه تعداد مسافر و به چه مقاصدی بوده است‌. متاسفانه هنوز در قبال درخواست شفاف‌سازی ارز مسافرتی پاسخی دریافت نکرده‌ایم‌.»
در ادامه انتقاد‌های مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از عملکرد بانک مرکزی، محمد محب‌خدایی درباره آمار ارائه شده مبنی بر اینکه در مدت ۳ ماه در مجموع معادل ۳۱۲ میلیون دلار ارز مسافرتی از کشور خارج شده است، گفت: «بنده از این آمار و منبع آن اطلاعی ندارم ولی جناب دکتر مونسان چندین بار از بانک مرکزی خواسته‌اند به‌ صورت رسمی میزان ارز خروجی توسط مسافران را اعلام کند‌.
او افزود: براساس آماری که ما داریم؛ در سال جاری (سال ۹۷) یک میلیون و هشتصد و هشتاد و دو هزار نفر به خارج سفر کرده‌اند و به‌زودی گزارش آماری آنها به تفکیک مسیر ارائه می‌شود‌.» بر اساس این گزارش، باتوجه به اینکه میزان ارز مسافری برای هر فرد توسط بانک مرکزی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده است؛ اگر این میزان ارز را برای هر کدام از یک میلیون و هشتصد و هشتاد و دو هزار نفری که امسال به خارج از کشور رفته‌اند در نظر بگیریم؛‌ عددی در حدود ۹۴۱ تا ۱۸۸۲ میلیون یورو می‌شود که توسط این گروه از مسافران از کشور خارج شده است‌. اگر ۹۴۱ تا ۱۸۸۲ میلیون یورو به دست آمده در بالا را به دلار تبدیل کنیم؛ مبلغی ما بین 51/1101 (هزار و صد و یک ) تا 01/2203 (دوهزار و دویست و سه) میلیون دلار می‌شود که با عدد ۳۱۲ میلیون دلار اعلام شده اختلاف فاحشی دارد‌.
اینطور که مشخص است بانک مرکزی برای پاسخ ندادن به سوالات مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین رسانه‌ها صورت مساله را پاک کرده و در ابلاغیه‌ای پرداخت ارز مسافرتی را متوقف کرده است‌.
تکلیف آژانس‌های مسافرتی چیست؟
بعد از اعلام سیاست دستوری و عجیب و غریب دلار 4200 تومانی و در راستای تنظیم بازار ارز، مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کردند از این پس پرداخت ارز گردشگری توسط آژانس‌های مسافرتی انجام خواهد گرفت‌. تصمیمی که مورد انتقاد بسیاری از اقتصاددانان و حتی مدیران آژانس‌ها قرار گرفت‌. هرچند مونسان بر پیگیری این سیاست و حتی تصویب آن در هیات دولت تاکید می‌کرد اما هیچگاه اجرایی نشد‌. تصمیمات یک‌شبه و غیر کارشناسی و تعدد مراجع تصمیم‌گیری موجب اضطراب مسافران شده است‌.
هرچند این تصمیمات فقط در سفر ایرانی‌هایی که قرار بود به خارج بروند تاثیر نگذاشت، بلکه در روزهای بگیر و ببند صرافی‌ها و صعود دلار، مسافران خارجی هم در خیابان‌های تهران و کوچه پس کوچه‌های استانبول و فردوسی سرگردان بودند‌.
ثبات مدیریت یکی از مهم‌ترین ارکان بهبود وضعیت گردشگری است که هیچ‌گاه مورد توجه مدیران دولتی قرار نمی‌گیرد‌.
سرگردانی مسافران
بسیاری از کسانی که قرار بود طی چند روز آینده به سفر خارجی بروند سردرگم شده‌اند‌. مشخص نیست تصمیم بانک مرکزی برای لغو پرداخت ارز مسافری چقدر جدی است‌. آنطور که در خبرها آمده این تصمیم ابلاغ شده اما برخی بانک‌ها هنوز برای پرداخت ارز مسافرتی ثبت‌نام انجام می‌دهند‌.
به همین دلیل و به گزارش ایسنا در مقابل بانک‌هایی که مسوول پرداخت ارز مسافرتی هستند صف‌های طویل ایجاد شده و مشخص نیست مسوول این نابسامانی چه کسی است‌. در روزهایی که ماموریت سیف در بانک مرکزی در حال اتمام است، تصمیمات غلط ارزی گریبانگیر بخش‌های مختلف اقتصاد را گرفته است‌.
سایر اخبار این روزنامه
تصور حل مشکلات از راه مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح است عدم اتکا به واشنگتن در حفظ نظم جهانی نامه مجمع تشخیص در مورد پالرمو راه را برای اصرار مجلس بست تخصیص ارز شرکت‌های هواپیمایی متوقف شده است اقتصاد کره‌شمالی در منگنه 3 ریسک‌ بورس تصمیم وزارت بهداشت برای افزایش مصرف داروهای خوراکی در تالاسمی‌ها بازگشت موشک ایرانی به تیم محبوب؛ بی‌نظمی در نظم! شکسته نفس مثل علیخانی! ستاد تنظیم بازار نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت کالاها را بگیرد درگیری‌ بانک مرکزی و سازمان میراث فر هنگی به ضرر مردم تمام می‌شود؛ در ایران استارت آپ ها قتل عام می شوند یوسفی به سوداگری دولت در افزایش نقدینگی هشدار داد نماینده زرتشتیان به شورای شهر یزد بازگشت اقتصاد کشور دچار بیماری‌های عفونی چین نظام تحریم‌های آمریکا علیه ایران را فرو می‌ریزد تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان