تصمیم وزارت بهداشت برای افزایش مصرف داروهای خوراکی در تالاسمی‌ها

ایسنا- رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره داروی خوراکی بیماران تالاسمی، گفت: آمارهای جهانی نشان می‌دهند که بیماران تالاسمی در دنیا ۸۰ درصد از داروی خوراکی استفاده می‌کنند؛ بنابراین زمانی که داروی خوراکی به اندازه کافی اثربخش است و عوارض کمتر و کنترل‌شده‌تری دارد، مصرف نوع خوراکی آن نسبت به تزریقی مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و برای بیماران هم راحت‌تر است‌.
دکتر مهدی شادنوش درباره تغییر داروی بیماران تالاسمی از تزریقی به سمت خوراکی، بیان کرد: در چارچوب طرح تحول نظام سلامت و اقتصاد مقاومتی که سیاست کلی کشور است، ما در حال بازنگری همه فرآیندهایی هستیم که در گذشته انجام می‌شد‌. البته بی‌تردید وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت آحاد مردم اجازه نمی‌دهد که هیچ اقدام غیرعلمی در کشور اجرا شود‌.
او افزود: مساله این است که در گذشته گاهی یکسری اقدامات علمی را انجام شده، اما بعدها آنها را مورد بازنگری قرار نداده‌ایم‌. به‌طور مثال بحث تبدیل داروهای تزریقی بیماران تالاسمی به داروی خوراکی نیز از همین موارد است‌. در حال حاضر در کشور ما ۶۰ درصد تالاسمی‌ها از داروی تزریقی و ۴۰ درصد از داروی خوراکی استفاده می‌کنند، درحالی که اکنون این نسبت در کشورهای توسعه‌یافته ۸۰ به ۲۰ است‌.
رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولیدات داخلی بسیار خوبی داریم که آزمایش‌های متعددی را پشت سر گذاشته، عوارض محدودی دارند و همه کنترل‌های لازم هم برایشان انجام شده است، تاکید کرد: البته هر زمان که بخواهیم داروی جدیدی را مطرح کنیم، هم به دلیل حضور رقبایی که نمی‌خواهند بازار را از دست دهند و هم به دلیل عدم پذیرش روانی در مصرف‌کنندگان، مقاومت‌هایی وجود دارد‌.


بر همین اساس در حال حاضر همکاری‌های خوبی بین انجمن حمایت از بیماران تالاسمی، انجمن علمی این بیماران خصوصا انجمن خون‌شناسی و سرطان کشور و وزارت بهداشت وجود دارد و اقدامات را به خوبی پیش می‌بریم‌. در این حوزه همه باید با یکدیگر همکاری کنیم تا آنچه که باعث آرامش بیشتر بیماران است، رخ دهد‌.
شادنوش ادامه داد: از طرفی باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که در مقاطع مختلفی مانند ایجاد شرایط تحریم‌های ظالمانه، فرآیندهای ما دستخوش تغییر نشوند‌. به عنوان مثال طوری عمل کنیم که ورورد یا پرداخت پول برای دارویی که گروه زیادی از بیماران آن را مصرف می‌کنند، دچار مشکل نشود‌. بنابراین همه این مسایل باید مورد توجه قرار گیرند تا در طولانی‌مدت بتوانیم روند ثابتی را پشت‌سر بگذاریم‌. البته مجددا تاکید می‌کنم که در وزارت بهداشت انجام هیچ اقدامی بدون پشتوانه علمی قابل قبول نیست و برنامه‌ای بدون پشتوانه علمی اجرا نخواهد شد‌.
او با بیان اینکه در حال حاضر آمارهای جهانی نشان می‌دهند که در بیماران تالاسمی در دنیا ۸۰ درصد از داروی خوراکی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: حال وقتی‌ که داروی خوراکی به اندازه کافی اثربخش است و عوارض کمتر و کنترل‌شده‌تری دارد، بنابراین مصرف داروی خوراکی از داروی تزریقی مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و برای بیماران هم راحت‌تر است‌.
در این زمینه نقشه راهی را تا سال ۱۴۰۰ در راستای افزایش مصرف داروی خوراکی در بیماران تالاسمی برنامه‌ریزی می‌کنیم و می‌خواهیم به سرعت وضعیت‌مان را در این حوزه با شواهد علمی جهانی تطبیق دهیم‌. وقتی که شواهد علمی نشان می‌دهد که باید به سمت مصرف داروی خوراکی رویم، بنابراین باید مقدمات رفتن به این سمت را فراهم کنیم‌.
سایر اخبار این روزنامه
تصور حل مشکلات از راه مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح است عدم اتکا به واشنگتن در حفظ نظم جهانی نامه مجمع تشخیص در مورد پالرمو راه را برای اصرار مجلس بست تخصیص ارز شرکت‌های هواپیمایی متوقف شده است اقتصاد کره‌شمالی در منگنه 3 ریسک‌ بورس تصمیم وزارت بهداشت برای افزایش مصرف داروهای خوراکی در تالاسمی‌ها بازگشت موشک ایرانی به تیم محبوب؛ بی‌نظمی در نظم! شکسته نفس مثل علیخانی! ستاد تنظیم بازار نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت کالاها را بگیرد درگیری‌ بانک مرکزی و سازمان میراث فر هنگی به ضرر مردم تمام می‌شود؛ در ایران استارت آپ ها قتل عام می شوند یوسفی به سوداگری دولت در افزایش نقدینگی هشدار داد نماینده زرتشتیان به شورای شهر یزد بازگشت اقتصاد کشور دچار بیماری‌های عفونی چین نظام تحریم‌های آمریکا علیه ایران را فرو می‌ریزد تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان