3 ریسک‌ بورس

سفته‌بازی، حرکت‌های هیجانی و نگاه کوتاه‌مدت حضور سهامداران در بورس را پُرریسک می‌کند. محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس صیانت و حمایت از سرمایه‌های مردمی در بازار سرمایه را مهم‌ترین وظیفه سازمان بورس دانست و به سنا، گفت: بر همین اساس سازمان بورس تصمیم گرفت بنگاه‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه را ملزم به اجرای حاکمیت شرکتی کند. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، در خصوص اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه گفت: در گذشته موضوع جداسازی مالکیت از مدیریت در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مهم نبود، اما با توسعه بیشتر فرهنگ سهامداری و ورود شرکت‌های بزرگ به بازار، لزوم اجرای اصول راهبری شرکتی مورد توجه قرار گرفت. وی مهم‌ترین مزیت حاکمیت شرکتی را حمایت از سهامداران خُرد دانست و خاطرنشان کرد: اینکه مدیریت و مالکیت یک بنگاه اقتصادی بزرگ در اختیار یک فرد باشد کاملا با منافع سهامداران خرد تضاد دارد. از همین رو، اجرای حاکمیت شرکتی برای حفظ منافع سرمایه‌گذاران خرد بازار بسیار با اهمیت است. خدابخش، به وظایف این سازمان اشاره و تصریح کرد: حمایت و صیانت از حقوق سهامداران خُرد از اهداف اصلی سازمان بورس است. بر همین مبنا، هدف اجرای دستورالعمل راهبری شرکتی برای همه ناشران بازار سرمایه به طور جدی در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
حفظ حقوق سهامداران خرد
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تصریح کرد: سازمان بورس در تلاش است با اجرای دقیق این دستورالعمل، ناشران پذیرفته شده در بازار سرمایه را در راستای حفظ حقوق سهامداران خرد به بحث حاکمیت شرکتی پایبند کند. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در ادامه به بررسی روند معاملات بازار سرمایه پرداخت و افزود: نوسان ذات بازار سرمایه است و قرار نیست هر صعود یا نزولی ادامه‌دار باشد. وی با تاکید بر افزایش ارزش ارز در برابر پول ملی گفت: با توجه به رشد نرخ ارزهای مختلف، موضوع ارزش جایگزینی در سال جاری به طور جدی برای سرمایه‌گذاران مهم شده است. خدابخش تاکید کرد: سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و علاقه‌مند به بازار سرمایه بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سبدگردان در بازار سرمایه فعالیت کنند در غیر این صورت حتما اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها را از سامانه کدال استخراج و دقیق مطالعه کنند. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، درجه ریسک‌پذیری افراد را برای ورود به بازار سرمایه مهم دانست و افزود: سرمایه‌گذاران تحت تاثیر هیجان‌های زودگذر و بدون تحلیل وارد صف‌های خرید یا فروش سهام نشوند.
ورود نقدینگی


مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس جذب و نگهداری سرمایه‌ها و نقدینگی‌های جامعه را برای بازار سرمایه بسیار مهم دانست و یادآور شد: ورود نقدینگی به بازار سرمایه باعث رونق صنایع و بنگاه‌های بزرگ کشور می‌شود که در نهایت رشد اقتصادی را به همراه دارد. وی سفته‌بازی و حرکت‌های هیجانی و کوتاه‌مدت در بازار را پُرریسک خواند و گفت: چنین رفتارهایی علاوه بر اینکه سرمایه‌های فرد را با خطر مواجه می‌کند، به اقتصاد کشور نیز آسیب می‌زند. وی افزایش حاشیه سود شرکت‌ها و صنایع را باعث افزایش عمق این بازار دانست و اظهار داشت: رشد حاشیه سود شرکت‌ها در متغیرهای کلان اقتصادی نیز تاثیرگذار است. خدابخش در خاتمه تاکید کرد: سازمان بورس در تلاش است تا سیاست‌هایی که توسط دولت و مجلس برای صنایع و شرکت‌های بازار سرمایه اعمال می‌شود، به رشد و سوآوری آنها منجر شود و همچنین فضای عادلانه و شفافی برای سرمایه‌گذاران ترسیم کند.
حمایت مجلس از رونق بورس
مجلس از تعریف طرح‌های جذاب سرمایه‌گذاری در بورس توسط دولت حمایت می‌کند. به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه اگر نقدینگی در مسیر تولید واقعی حرکت کند، رشد اقتصادی به دنبال خواهد داشت، گفت: اگر نقدینگی‌های جامعه به سمت بازارهای ارز، سکه و خودرو هدایت شود به نحوی که تنها در تغییر قیمت موثر باشد، اتفاق مثبتی برای اقتصاد کشور در پی نخواهد داشت و تاثیرات منفی آن در اقتصاد به کاهش قدرت خرید مردم منجر می‌شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در حال حاضر بازار سرمایه مطمئن‌ترین بستر جذب منابع برای ایجاد سرمایه‌گذاری مولد در اقتصاد است و باید اقدامات برای ایجاد جذابیت در بازار سرمایه پیگیری شود. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: کاهش نرخ‌های مالیات مربوط به نقل و انتقال سهام می‌تواند در جذب سرمایه‌ها به بازار سهام موثر باشد. همچنین اطلاع یافتم که در هیات وزیران مصوب شده عدم شمول مالیات مربوط به افزایش سرمایه در طرح‌های سرمایه‌گذاری لحاظ شود، همچنین مالیات بر عملکرد نیز در این حوزه کاهش یافته که مجموع این اقدامات می‌تواند مزیت‌هایی را برای جذب سرمایه‌ها به بورس ایجاد کند.
طرح‌های جذاب سرمایه‌گذاری در بورس توسط دولت پیگیری شودپورابراهیمی داورانی تصریح کرد: طرح‌های جذاب سرمایه‌گذاری در بورس باید توسط دولت تعریف شود، به طور مثال در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، ظرفیت‌های مناسبی وجود دارد که از طریق عرضه اولیه سهام در قالب شرکت‌های سهامی از طریق فرابورس عملیاتی شود و موضوع دیگر اینکه این طرح‌ها با حمایت دولت می‌تواند از طریق شرکت‌های موجود در بازار سرمایه به روش طرح‌های توسعه از طریق افزایش سرمایه عملیاتی شود که در هر دو صورت حجم عظیمی از منابع نقدینگی کشور جذب بازار سرمایه می‌شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر نقدینگی‌ها به تولید ثروت در اقتصاد منجر شود نکته مثبتی است، اما اگر نقدینگی به سمت بازارهای سوداگری برود، منجر به خلق تورم می‌شود که خلق تورم هیچ تاثیری در بخش واقعی اقتصاد به همراه نخواهد داشت؛ اما بازار سرمایه در صورت تقویت، بستر مناسبی برای خلق ثروت است که اشتغالزایی و رونق تولید را به دنبال خواهد داشت و در این راستا کمیسیون اقتصادی مجلس از تعریف طرح‌های جذاب سرمایه‌گذاری در بورس توسط دولت حمایت می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
تصور حل مشکلات از راه مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح است عدم اتکا به واشنگتن در حفظ نظم جهانی نامه مجمع تشخیص در مورد پالرمو راه را برای اصرار مجلس بست تخصیص ارز شرکت‌های هواپیمایی متوقف شده است اقتصاد کره‌شمالی در منگنه 3 ریسک‌ بورس تصمیم وزارت بهداشت برای افزایش مصرف داروهای خوراکی در تالاسمی‌ها بازگشت موشک ایرانی به تیم محبوب؛ بی‌نظمی در نظم! شکسته نفس مثل علیخانی! ستاد تنظیم بازار نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت کالاها را بگیرد درگیری‌ بانک مرکزی و سازمان میراث فر هنگی به ضرر مردم تمام می‌شود؛ در ایران استارت آپ ها قتل عام می شوند یوسفی به سوداگری دولت در افزایش نقدینگی هشدار داد نماینده زرتشتیان به شورای شهر یزد بازگشت اقتصاد کشور دچار بیماری‌های عفونی چین نظام تحریم‌های آمریکا علیه ایران را فرو می‌ریزد تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان تقابل قوانین مالیاتی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان