حل پرونده نماینده زرتشتی شورای شهر یزد در ایستگاه پایانی پس از 430 روز سپنتا نیکنام: باهم بودنمان پیروزی است

همدلی| گروه سیاسی- بالاخره جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با دستورکار بررسی پرونده «سپنتا نیکنام» عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد برگزار شد و انتظار رای دهندگان به او به سر آمد و این نماینده زرتشتی به شورا ورود پیدا کرد. در این جلسه با رای اعضاء در بازگشت به قانون مصوب سال ۱۳۷۵، سپنتا نیکنام اجازه حضور در شورای شهر را یافت. بر اساس این مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقلیت‌های دینی می‌توانند در شوراهای اسلامی شهر و روستا نامزد شوند. سپنتا نیکنام منتخب شورای شهر یزد که برای دومین بار قرار بود به‌عنوان هفتمین عضو وارد این شورا شود با شکایت نفر چهل و پنجم این انتخابات، توسط شعبه 43 دادگاه دیوان عدالت اداری معلق شد. این پرونده پس از اظهار نظرهای فراوان، به فقهای شورای نگهبان سپرده شد که در نهایت این شورا رای به لغو عضویت نیکنام داد.
مجلس شورای اسلامی برای حل این موضوع در اقدامی طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را با دو فوریت به مجلس ارائه کرد که در جلسه 21 آذر با 152 رای موافق با اصلاح آن موافقت شد. در اصلاحیه ماده 30 تبصره یک نیز آمده است اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. اما این طرح مجلس با ایراد شورای نگهبان مواجه شد. در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه 24 دی 96 با اصرار بر مصوبه قبلی خود، این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند. مخالفت شورای نگهبان با ورود سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد در حالی است که در اصل 14 قانون اساسی آمده: «دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند. این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام نکنند».
بهتر آن بود که ماجرای سپنتا به اینجا نمی‌کشید و انقدر به درازا نمی‌کشید. در جنگ تحمیلی همه اقلیت ها تنها در راه یک مفهوم پا به عرصه جنگ گذاشتند و از میهن دفاع کردند و دلیل آن هم این بود که خود را ایرانی می‌دانستند.
آنها بر اساس ملیت ایرانی دوشادوش دیگر اقوام ساکن ایران از خاک کشورشان دفاع کردند. نباید این نکته را فراموش کرد که ایران از ابتدا کشوری متفاوت و با نظام اندیشه‌ای متفاوت نسبت به دیگر کشورهای جهان حتی جهان عرب بوده است. ایران زمین و این محدوده جغرافیایی، از بخارا تا شامات و مصر را در بر می‌گرفته است. ایران، یک واقعیت تاریخی است؛ کافی است به تمام منابعی که از قرن دوم درباره تاریخ ایران نوشته شده مراجعه کرد. حدود و ثغور ایران کاملاً مشخص و روشن بوده و هست. بر اساس نظریات فیلسوف سیاست در ایران یعنی دکتر سیدجواد طباطبایی باید گفت: «ایران دارای واقعیت ملی بوده است. یعنی تمامی اقوامی که در ایران بودند از زمان‌های بسیار دور ملتی را ایجاد کرده بودند». این اندیشمند در مورد این مفهوم به درستی گفته: «ایرانیان» نامِ عام همه‌ی «ما»، یعنی مردمانی است که به طور تاریخی، از کهن‌ترین روزگاران، در آن سکونت گزیده و تقدیر تاریخی آن سرزمین و تقدیر تاریخی خود را رقم زده‌اند. این «ما» هیچ قید و تخصیصی ندارد و هیچ قید و تخصیصی نباید به هیچ نامی و به هیچ بهانه‌ای بر آن وارد شود. این «ما» بر همه‌ مردم ایران شمولِ عام دارد و هیچ ایرانی را نمی‌توان به هیچ نامی و هیچ بهانه‌ای از شمول عام آن خارج کرد».


تشکر از همه مردم ایران
سپنتا نیکنام دیروز در واکنش به بازگشتش به شورای شهر یزد در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «از همه مردم، رسانه‌ها، نمایندگان و دولتی‌های پیگیر و فعالان مجازی و حقیقی تشکر می‌کنم. اگر بخواهم در یک جمله بگویم در این ماجرا مفهوم «باهم بودنمان پیروزی است» را به خوبی درک کردم. امروز بعدازظهر بعد از ٩ ماه مجددا به عنوان عضو دوره پنجم در صحن شورای شهر حاضر مى‌شوم».
محسن رضایی: در نظام جمهوری اسلامی بن بستی وجود ندارد
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیروز در خصوص بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر در توئیتر خود نوشت: تصویب حقوق اقلیت‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان داد که بن‌بستی در نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد. قبلا هم گفته بودم که اگر همه به قانون اساسی پایبند باشند، هیچ بن‌بستی در نظام بوجود نمی‌آید. قوای سه‌گانه بیش از دیگران باید به قانون اساسی پایبند باشند.
340 روز در انتظار
به گزارش ایرنا پرونده سپنتا نیکنام منتخب معلق شورای اسلامی شهر یزد پس از 430 روز در ایستگاه پایانی حل شد؛ موضوعی که نشان داد مطالبات اجتماعی می تواند در سایه قانونمداری به نتیجه مطلوب برسد.
منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یزد در سال ۱۳۹۶ با ۲۲ هزار رای به عنوان نفر هفتم به عضویت در این شورا انتخاب شد. وی که تنها عضو زرتشتی این شوراست برای دومین بار قرار بود وارد این شورا شود اما با شکایت نفر چهل و پنجم این انتخابات در 13 شهریور 96 از سوی شعبه 43 دادگاه دیوان عدالت اداری معلق شد.
این پرونده پس از اظهار نظرهای فراوان به فقهای شورای نگهبان سپرده شد که در نهایت این شورا رای به لغو عضویت نیکنام داد. آیت‌الله محمد یزدی به عنوان یکی از فقیهان این شورا در اظهار نظری درباره این پرونده اعلام کرد که این تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل تغییر است و اگر کسانی دنبال این هستند که مصوبه قانونی را برگردانند، در حقیقت مقابله با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران است و نظام قطعاً در برابر آن می‌ایستد و نمی‌تواند تحمل کند که قانون زیر پا گذاشته شود.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم در پاسخ به اعتراض های سیاسی و عمومی گفت که این شورا به صراحت به ابهام پیش‌آمده در مورد عضویت نیکنام، منتخب اقلیت دینی شورای شهر یزد پاسخ داده است، حال اگر کسانی نمی‌خواهند گوش دهند، حرفی جداست.
وی لغو این ماده قانونی به دلیل مغایر شرع بودن را اتفاق جدیدی ندانست و تاکید کرد که تاکنون بیش از 130 مورد را فقهای شورای نگهبان به استناد اصل چهار قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس، خلاف شرع اعلام کرده‌اند.
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام شورای نگهبان و در نامه ای به آیت الله یزدی در اظهارنظری متفاوت نوشت: طبق این رویه، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم باید ببینیم چه قوانینی از طرف شورای نگهبان مردود اعلام شده است.
وی تشرع، تدین و نگرانی فقهای شورای نگهبان از مسئولیت الهی را قابل درک دانست اما این موضوع را هم اعلام کرد که با این اقدام نظام امور کشور به هم می‌ریزد و حقوقی از مردم ضایع می‌شود.
واکنش‌ها
واکنش ها در مورد پرونده سپنتا نیکنام به اینجا ختم نشد و علی لاریجانی رئیس مجلس هم درماه های گذشته در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان، علیرضا رحیمی در مورد مساله لغو عضویت عضو شورای شهر یزد در صحن مجلس گفت که وقتی در اصول قانون «شرایط عضویت اقلیت‌های مذهبی» در شوراها آمده است یعنی در مورد عضویت اقلیت‌های مذهبی در شورا بحثی نداریم و این مساله جزیی از قانون است.
وی اعلام کرد که در بحث اخیر برداشت من با شورای نگهبان در مورد مساله عضویت اقلیت‌ها در شورای اسلامی یکسان نیست و اگر شورای نگهبان بخواهد تفسیر تازه‌ای از قانون ارائه دهد باید برای آن تفسیر هم تصویب مجلس را داشته باشد و این طور نیست که شورای نگهبان بتواند فارغ از تصمیم مجلس هر زمانی که تصمیم گرفت به این نتیجه برسد که یکی از قوانین تصویب شده توسط مجلس در گذشته خلاف اسلام بوده است برای چنین تصمیمی روند و فرصت قانونی وجود دارد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سخنان باز هم تاکید کرد نامزدی اقلیت‌ها در شوراهای مناطق مسلمان‌نشین خلاف شرع است اما اگر همین شخص محترم (سپنتا نیکنام) مطابق قانون اساسی نامزد اقلیت های زرتشتی برای مجلس شورای اسلامی می‌شد، کاملا صحیح و بلامانع بود.
روند پرونده نیکنام و خواست اجتماعی باعث شد تا مجلس شورای اسلامی برای حل آن در اقدامی طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را با دو فوریت به مجلس ارائه کند که در جلسه 21 آذر خانه ملت با 152 رای موافق با اصلاح آن موافقت شد.
در اصلاحیه ماده 30 تبصره یک آمده است: اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.
در نهایت نمایندگان مجلس در جلسه 24 دی 96 با اصرار بر مصوبه قبلی خود، طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران درباره امکان حضور اقلیت های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
اما ماجرا در این زمان به پایان نرسید؛ پس از ورود این پرونده به ایستگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار نظر برخی از اعضای آن و اعتراض آنها درباره خروج این اصلاحیه از دستور کار مجمع توسط دبیر آن باعث شد محسن رضایی نسبت به آن واکنش نشان دهد.
وی درباره این موضوع در اینستاگرام خود نوشت: در فروردین ماه، مهلت سه ماهه رسیدگی به پرونده نیکنام تمام شده بود. اگر رسیدگی به آن را تمدید نمی‌کردیم، نظر شورای نگهبان قطعی و از دستور کار مجمع خارج می‌شد. با پیشنهاد اینجانب و موافقت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، تمدید رسیدگی که طبق آیین‌نامه حداکثر یک سال می‌تواند
باشد، انجام شد.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص هم درمصاحبه ای اعلام کرد موضوع حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر و روستا و تعیین تکلیف وضعیت نیکنام در دستور کار جلسه 30 تیرماه مجمع قرار دارد و بهتر است رئیس جمهوری و سایر اعضایی که در این موضوع نظراتی دارند، در جلسه حاضر باشند و فعالانه در مباحث شرکت کنند.
این اصلاحیه پس از فراز و نشیب فراوان دیروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و تصویب شد و به این ترتیب نیکنام از هموطنان زرتشتی و عضو معلق شورای شهر یزد می تواند برای بار دوم در شورای این شهر حضور یابد.
سایر اخبار این روزنامه
همزمانی تصویب قانون آپارتایدگونه در اسرائیل و راه‌یابی نماینده زرتشتیان ایران به شورای شهر یزد اف‌بی‌آی صدای مکالمه بین رئیس‌جمهور آمریکا و وکیل سابقش را در اختیار دارد پاشنه آشیل ترامپ؟ فیلم شاعر طنزپرداز با اقتباسی از اثر هوشنگ مرادی کرمانی بعد از 16 سال توقیف، اجازه نمایش گرفت نگاهی به نوشته های سیمین دانشور و دنیای شگفت آوری که می ساخت؛ شهری چون بهشت حل پرونده نماینده زرتشتی شورای شهر یزد در ایستگاه پایانی پس از 430 روز سپنتا نیکنام: باهم بودنمان پیروزی است روس ها در پیچ بازارهای جهانی سازمان نفتی روسیه راه‌اندازی می‌شود ظریف: با هدایت‌های رهبری پروژه ایران‌هراسی صهیونیست‌ها را شکست دادیم رهبر انقلاب اسلامی در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه: مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود گریه های مائده بر آرمان جوان‌های دهه پنجاه کنکور و چالشی به نام «آموزشگاه‌های دروغ‌گو» مدیرعامل آبفا استان اصفهان: میزان تولید و مصرف آب همخوانی ندارد