حريفي را شكست دادم كه سالي چندبار پاسپورت عوض مي ‌كند

دختران شمشيربازي ايران موفق به تاريخ‌سازي شدند و نتيجه‌اي را ثبت كردند كه به كسب مدال در مسابقات آسيايي اميدوارمان كرد.
روز گذشته ملي‌پوشان دختر شمشيربازي سابر در مرحله مقدماتي جام‌جهاني در چين، پديده مسابقات بودند و يك به يك حريفان قدرتمند و شناخته شده خود را شكست مي‌دادند. شايد كمتر كسي تصور مي‌كرد آن‌ها در نخستين‌ حضورشان در مسابقات جهاني چنين درخشان ظاهر شوند و با وجود آنكه گفته مي‌شد كمترين شانس را براي صعود به جدول نهايي دارند،‌در نهايت كيانا باقرزاده و فائزه رفيعي وارد جدول 64 نفره نهايي شدند. نكته جالب درباره باقرزاده اينكه او موفق شد وزير پيشين ونزوئلا را مغلوب كند. براي بررسي سطح مسابقات با كيانا باقرزاده، دختر رييس فدراسيون شمشيربازي و ملي‌پوش كشورمان گفت‌وگويي را انجام داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.
ابتدا از سطح مسابقات بگوييد؛ با توجه به حضور رقباي قدرتمند كمي بعيد به نظر مي‌رسيد كه بتوانيد به جدول نهايي صعود كنيد اما اين اتفاق رخ داد.
به هر حال مسابقات در عالي‌ترين سطح برگزار مي‌شود. جالب است بدانيد سطح مسابقات به گفته كارشناسان بالاتر از المپيك است زيرا هر كشور مي‌تواند چهار نماينده در مسابقات داشته باشد و بهترين‌هاي‌شان را اعزام كرده‌اند. امتياز اين مسابقات دو برابر امتياز مسابقات قهرماني قاره و چندين برابر مسابقات معمولي است؛ بنابراين همه آن‌ها كه ما روزي در مانيتورها تماشاي‌شان مي‌كرديم در چين حاضر هستند. بهترين‌ها و آن‌ها كه بالاترين رنكينگ را دارند به مسابقات جهاني آمده‌اند تا خودنمايي كنند.


پيش از حضور در مسابقات تصور مي‌كرديم قرار است برويد و تجربه كسب كنيد اما در عمل تاريخ‌سازي كرديد. عملكرد ملي‌پوشان را چگونه ديديد؟
به نظر من عملكردمان عالي بود؛ هر تيمي بايد با خودش مقايسه شود اگر عملكردمان را با يك‌سال گذشته مقايسه كنيد، متوجه مي‌شويد چيزي جز پيشرفت اتفاق نيفتاده است. اگر يادتان باشد تا چند سال پيش ملي‌پوشان مرد حتي از گروه‌هاي‌شان صعود نمي‌كردند اما به تدريج تبديل به برترين شمشيرباز‌هاي دنيا شدند. مطمئن باشيد اگر به ما نيز بها داده شود، مي‌توانيم به همان جايگاه برسيم. فراموش نكنيد اين نخستين اعزام ما به مسابقات جهاني بود. ما چند بار در بين 6 تيم برتر دنيا قرار گرفته و سهميه مسابقات آسيايي جاكارتا را نيز به دست آورده‌ايم. فشار زيادي به ملي‌پوشان وارد شد و عملكرد درخشاني داشتند. ممكن است يك روز، روز يك ملي‌پوش نباشد و او ضعيف‌تر از انتظارها ظاهر شود؛ به هر حال امروز (روز گذشته) روز ما بود و موفق شديم نتيجه خوبي كسب كنيم.
درباره عملكرد خودتان نيز صحبت كنيد. در دور مقدماتی حریفانی از هنگ‌کنگ، مکزیک و ونزوئلا را شکست داديد. شمشیرباز ونزوئلایي كه وزیر سابق ورزش این کشور نیز بود و با شکست مقابل شما نتوانست از گروه صعود کند.
فكر مي‌كنم در اين باره مربي‌ام بايد نظر بدهد اما معتقدم بازي خوبي را انجام دادم و رقبايم روز دشواري را پشت سر گذاشتند. من در بين سه نفر برتر گروهم قرار گرفتم درحالي‌كه از نظر رنكينگ كمترين شانس را داشتم. من هيچ‌وقت در چنين سطحي نبودم و بسيار خوشحالم. درباره حريف ونزوئلايي‌ام بايد بگويم كه او در چند ماه چند پاسپورت عوض مي‌كند زيرا كوچك‌ترين و معمولي‌ترين مسابقات دنيا را نيز از دست نمي‌دهد. او سهميه المپيك گرفته و در بين 16 نفر برتر دنيا قرار دارد. سرگروه گروهي بود كه من در آن قرار داشتم و از شكست دادنش خوشحالم. حريف هنك كنگي من نيز در بين 32 نفر برتر دنيا قرار دارد؛ درحالي‌كه رنكينگ من 171 است بنابراين فكر مي‌كنم روز خوبي را پشت سر گذاشتم.
در ادامه نيز مقابل شمشیربازانی از تایلند و آمریکا متوقف شديد اما در نهايت به گروه اصلي راه پيدا كرديد.
در برابر اين دو حريف مي‌توانستم پيروز شوم البته حريف آمريكايي‌ام قهرمان المپيك ريو بود و تا پيش از مسابقه تصور مي‌كردم روز سختي را خواهم داشت اما وقتي در مقابلش قرار گرفتم و پنج بر چهار باختم به اين فكر مي‌كردم كه مي‌توانستم او را شكست بدهم. مطمئن باشيد در مسابقات آينده در برابر او پيروز خواهم شد و تمام تلاشم را مي‌كنم تا اشتباهاتم را تكرار نكنم.
فائزه رفيعي نيز به همراه شما به جدول نهايي راه پيدا كرد؛ عملكرد او را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
به طور كلي تمام ملي‌پوشان درخشان ظاهر شدند. فائزه (رفيعي) در برابر قزاقستان به طور شگفت انگيزي بازي كرد و در نهايت 15 بر 11 مغلوب حريفش شد اما فكر مي‌كنم كادرفني از عملكرد او راضي بودند.
عملكردتان اميدوارمان كرد كه روزي بتوانيم در شمشيربازي سابر بانوان نيز به مدال برسيم. چه شد كه اينچنين انگيزه گرفتيد و درخشان ظاهر شديد؟
به طور كلي در اين مدت تمرينات متفاوتي را پشت سر گذاشتيم. ما مي‌خواستيم سهميه بازي‌هاي آسيايي را كسب كنيم و پس از آنكه آن را به دست آورديم، اعتماد به نفس بيشتري داشتيم كه در مسابقات جهاني شركت كنيم. تمرينات خوب و حساب‌ شده‌اي كه پشت سر گذاشتيم در نهايت باعث ثبت نتايج خوب و دور از انتظارمان شد. فكر مي‌كنم اردوهاي منظمي كه فدراسيون برگزار كرد در اين راه بي‌تاثير نبود.
اما بحث‌ها درباره اعزام تيم‌ملي به مسابقات متفاوت بود. برخي مي‌گفتند تيم اعزام مي‌شود و برخي قاطعانه از عدم اعزام صحبت مي كردند.
اين موضوع به فدراسيون ارتباطي نداشت؛ متاسفانه مشكلات زيادي در راه اعزام داشتيم و خودمان نيز منتظر و نگران بوديم كه مبادا در راه اعزام‌مان مشكلي پيش بيايد.
اما به هر حال راهي مسابقات شديم، تصميم گرفتيم در بهترين فرم آمادگي مان به مصاف حريفان برويم تا نشان بدهيم دختران شمشيربازي مسير پيشرفت را انتخاب كرده‌اند. ما مي‌خواستيم خودمان را محك بزنيم و در اين راه تمام تلاش‌مان را كرديم.
بعد از مسابقات جهاني بايد براي حضور در مسابقات آسيايي جاكارتا نيز آماده شويد. با روندي كه در پيش گرفتيد، هواداران و كارشناسان را اميدوار كرده‌ايد كه مدال بگيريم. فكر مي‌كنيد چنين اتفاقي رخ بدهد؟
مسابقات قهرماني در قاره آسيا با مسابقات قهرماني جهان تفاوت چنداني ندارد. بسياري از رقباي قدرتمند ما از كره و ژاپن هستند و در آسيا نيز با يكديگر به رقابت مي‌پردازند.
در مسابقات جهاني چين در بين برترين شمشيربازهاي دنيا، دو ژاپني و سه كره‌اي حضور دارند كه نشان مي‌دهد سطح آن‌ها كجاست. مطمئن باشيد ما در مسابقات آسيايي تمام تلاش‌مان را براي كسب نتيجه مي‌كنيم و اميدواريم روزي بتوانيم مدال كسب كنيم. همان‌طور كه پيش از اين مسابقات هيچ‌كس تصور چنين نتايجي را نداشت در مسابقات آسيايي نيز اميدواريم كه پديده باشيم و درخشان ظاهر شويم.