ارز مسافری می‌رود؟

گروه اقتصادی: خبرسازی‌ها درباره ارز مسافری روز گذشته ابعاد جدیدی از سیاست‌های غلط ارزی را آشکار کرد. به گزارش «وطن‌امروز» احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اعلام کرد از دیروز 30 تیرماه با دستور بانک مرکزی پرداخت ارز مسافری به مسافران متوقف شد. بلافاصله بعد از این اظهارات بانک سامان و بانک ملی با تکذیب خبر متوقف کردن ارائه ارز مسافری اعلام کردند همچنان دلار 4200 تومانی به مسافران خارج از کشور پرداخت می‌شود. دیروز مسافرانی که در فرودگاه‌ها بودند دلار 4200 تومانی گرفتند اما اظهارات مهدی کسرایی‌پور، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درباره تعیین تکلیف ارز مسافری ظرف چند روز آتی نشان از آن دارد که بانک مرکزی در حال بررسی کاهش میزان ارز مسافری یا توقف آن است. مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی پیشنهادهای جدیدی برای اصلاح نحوه پرداخت ارز مسافری مطرح کرده که در ستاد اقتصادی دولت در دست بررسی است. در راستای اجرای تصمیم مورخ ۲۰ فروردین 97 ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان‌‌سازی نرخ ارز با بهای 42 هزار ریال برای هر دلار که به منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، اطلاعیه شماره ۲ یکسان‌‌سازی نرخ ارز در رابطه با نحوه تأمین ارز مسافری، درمانی و دانشجویی از سوی این ستاد ابلاغ شد که شرح آن در جدول آمده است.
چرا ارز مسافری داده می‌شود؟
هیچ‌کس باور نمی‌کرد سیاست اشتباه ارزی روزی منجر به افزایش سفرهای خارجی شود اما این اتفاق در دولت روحانی رخ داد. دولت ابتدا دلار را 4200 تومان اعلام کرد اما نرخ دلار در بازار غیررسمی تا 9 هزار تومان افزایش یافت. دولت که خرید و فروش ارز مسافری را در صرافی‌ها ممنوع کرده بود چاره‌ای نداشت جز اینکه خود، ارز مسافری در اختیار کسانی که قصد سفر به خارج دارند بگذارد، با کدام نرخ؛ همان 4200 تومان. مسافرانی که قصد سفر خارجی دارند برای کشورهای نزدیک 500 یورو و برای کشورهای دور هزار یورو با نرخ دولتی دریافت می‌کنند و این یعنی اگر مسافری یوروهایی که هزینه نکرده را در داخل کشور به فروش برساند برای هر یورو حداقل 4 هزار تومان درآمدزایی می‌کند. اینگونه بود که سفرهای خارجی رونق گرفته و دولت در رودربایستی سیاست غلط ارزی خود مانده است. از یک طرف اعلام می‌کند نرخ دلار 4200 تومان است و از طرف دیگر شاهد هدر رفتن ارز است. با توجه به میزان قابل توجه خروج ارز مسافری از کشور، دولت درصدد جلوگیری از این اتفاق است اما هر تصمیم در این زمینه به معنای پذیرفتن یک اشتباه دیگر اقتصادی است؛ اشتباهاتی که مثل دومینو همچنان در حال تکرار شدن و زیان رساندن به اقتصاد است.
ارز مسافری حذف نمی‌شود


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید تصمیم‌‌‌گیری برای ارز مسافری به معنای حذف آن نیست. عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه بانک مرکزی قرار است برای ارز مسافری تصمیم جدیدی بگیرد، اظهار داشت: تصمیم‌‌‌گیری جدید به معنای حذف ارز مسافری نیست و حذف نمی‌شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در شرایطی که به سفر مکه ارز دولتی اختصاص یافته است، نمی‌توان ارز مسافری را حذف کرد، بنابراین به سفرهای دیگر نیز ارز  اختصاص می‌یابد. نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز برای ارز مسافری تصمیم جدیدی گرفته نشده است، گفت: ارز مسافری هنوز حذف نشده است و  نباید به حدس و گمان واکنش نشان داد. وی درباره طرح ارائه ارز مسافری در سامانه نیما بیان داشت: این موضوع هنوز مشخص نشده که ارز مسافری در بازار ثانویه یا سامانه نیما ارائه می‌شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: تصمیم‌‌‌گیری برای ارز مسافری به معنای حذف آن نیست بلکه ممکن است میزان آن را کم و زیاد کنند.
تخصیص ارز مسافری به سفرهای خاص
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید باید بین سفر علمی و درمان با سفر سیاحتی تفاوت قائل شد و در شرایط جنگ اقتصادی به سفر تفریحی ارز 4200 تومانی تخصیص نداد. مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به احتمال حذف ارز مسافری اظهار داشت: باید برای مسافرت تعریفی ارائه شود، در حال حاضر سفرهای درمانی، تحصیلی، پژوهشی و سیاحتی وجود دارد؛ به نظر می‌رسد درست نیست برای سفر به آنتالیا ارز 4200 تومانی اختصاص پیدا کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط سخت ارزی به‌سر می‌بریم، بیان داشت: با تفکیک مسافرت‌ها و توجه به هدف سفر می‌توان ارز مسافری را به سفرهای مهم  مانند دانشجویی، علمی و درمانی اختصاص داد. نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی در این‌باره که در صورت حذف ارز مسافری، مسافر باید ارز قاچاق تهیه کند، گفت: دولت به صورت موقت فعالیت صرافی‌ها را محدود کرد و اعلام داشت خرید و فروش ارز در بازار آزاد قاچاق محسوب می‌شود اما اعتقاد داریم باید صرافی‌ها به چرخه خرید و فروش ارز بازگردند و قیمت ارز براساس تعادل عرضه و تقاضا تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه باید صرافی‌‌ها به حلقه واسط بین مردم و بازار بازگردند، ادامه داد: باید قبول کرد اختصاص ارز 4200 تومانی به مسافر و دارو دور از انصاف است و در شرایط سخت ارزی باید بین اینکه ارز به مسافر اختصاص پیدا کند یا بیمار یکی را انتخاب کرد.