نفت در برابر کالا در دستور کار نیست


وزیر امور خارجه کشورمان درباره بسته پیشنهادی اروپا برای حمایت از برجام در برابر تحریم‌های امریکا، گفت: «ما بسته‌ای دریافت کردیم که رضایت بخش نبود. اکنون در حال همکاری با اروپایی‌ها هستیم. برای آزمودن امکان حفظ توافق به اروپا فرصتی داده‌ایم. از سوی اروپا، شاهد تعهد سیاسی بوده‌ایم. ما همچنین شاهد اقدامات فنی بوده‌ایم که ارائه شده است. اما اینها کافی نیست.»
به گزارش فارس، محمد جواد ظریف در گفت‌و‌گو با شبکه یورونیوز درباره تحت فشار قرار گرفتن شرکت‌های اروپایی و خروج آنها از ایران در اثر فشار جو روانی که امریکا سعی کرده به وجود بیاورد، گفت: «اروپایی‌ها باید با این مسأله مقابله کنند، البته اگر آنها واقعاً علاقه‌مند به حفظ توافقند. اگر واقعاً شرکای اروپایی ما چنین اعتقادی دارند و دنبال چنین موضوعی هستند باید برای حفظ آن آماده هزینه کردن باشند. ایران نباید تنها طرف حاضر در توافق باشد که هزینه کرده است.»
ظریف با تأکید بر اینکه «ما باید شاهد فعالیت و تبادلات بانکی و افتتاح حساب باشیم. باید شاهد این باشیم که شرکت‌های متوسط و کوچک تجاری به ایران بیایند و با شرکایشان در بخش خصوصی تعامل کنند و موارد مشابه دیگر»، گفت: «راه‌های گوناگونی برای همکاری وجود دارد. همه شرکت‌های اروپایی سهامدار امریکایی ندارند. شرکت‌های اروپایی بسیاری وجود دارد که نه معامله‌ای با امریکا دارند و نه تعلق و حضوری در آن کشور.»


ظریف همچنین در بخشی از این گفت‌و‌گو به مسائل فی ما بین تهران و مسکو پرداخت و درباره آنچه با عنوان «بسته همکاری بزرگ و گسترده‌ بین ایران و روسیه» و «مبادله نفت و کالا» میان دو کشور گفت: «اینها بخشی از بسته بزرگتری از همکاری ایران و روسیه است که شامل فعالیت‌های بسیار و سرمایه‌گذاری توسط روسیه در بخش انرژی ایران، مشارکت این کشور در فعالیت‌های زیرساختی ایران و تعامل بین دو طرف در حوزه تجارت و نفت می‌شود. این بسته همکاری بزرگی است که ما با روسیه داریم. اما من بر این باور نیستم که بخشی از آن بسته، فروش یا دادن نفت به روسیه و دریافت کالا در قبال آن است. این بسته بسیار بزرگتری است و شامل موارد دیگری می‌شود؛ از جمله امکان همکاری در حوزه انرژی بین ایران و روسیه و همچنین امکان اینکه ایران پول نقد دریافت کند.»
او درباره مطرح شدن موضوع حضور نیروهای ایران در سوریه در نشست رؤسای جمهوری روسیه و امریکا گفت: «ایران و روسیه به مردم سوریه کمک کرده‌اند و ما این کار را تا زمانی که ضروری باشد ادامه می‌دهیم اما در پایان، این سوری‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند. ما روابط و همکاری خوبی با روسیه و دولت سوریه داریم و به این کار ادامه می‌دهیم. هدف ما در اینجا کاملاً مشخص است هدفی که هدف فدراسیون روسیه هم هست. هدف، مبارزه با تروریسم و افراط‌‌گرایی است.»
ظریف: سلاح‌های امریکا حتی نتوانسته به شهروندانش امنیت دهد
وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود از سیاست تسلیحاتی امریکا انتقاد کرد. محمد جواد ظریف نوشت: «امریکا دنیا را با صادرات سلاح خود بی‌ثبات نموده و بودجه‌هایی  را که می‌توانند برای ساختن فردایی بهتر مصرف شوند به هدر می‌دهد؛ ولی سلاح‌های او حتی نتوانسته به شهروندان خودش امنیت دهد: ۳۵ درصد هزینه نظامی جهان نتوانست مانع کشته و مجروح شدن بیش از ۹۰۰۰ امریکایی توسط ۱۵ شهروند سعودی شود.»