ناگفته‌هایی از دیدار هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب

یکشنبه‌ گذشته رهبر انقلاب با هیأت دولت برای حل مشکلات اقتصادی کشور جلسه‌ای برگزار کردند. به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، نشریه «خط حزب‌الله» بخش‌های ناگفته‌ای از این دیدار را به شرح زیر روایت کرد. بنابر این گزارش، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار فرمودند: «بایستی تصویر دولت در چشم مردم تصویر یک گروه توانا و کارآمدی باشد که دارند تلاش می‌کنند. حالا البته انسان تلاش که می‌کند همیشه موفق نمی‌شود، نفْس اینکه دارند تلاش می‌کنند و کار می‌کنند برای مردم جذاب است. شما ملاحظه کردید ما در بازی فوتبال امسال در مقابل اسپانیا گل خوردیم اما همه، تیم ما را تأیید کردند... گفتم: «کارتان عالی بود.» مردم هم آمدند در خیابان‌ها در حالی که گل خورده بودیم. چرا؟ چون خوب بازی کردند، چون همه دیدند که اینها در میدان تلاش کردند، عرق ریختند، ابتکار به خرج دادند، شجاعت به خرج دادند. دروازه‌بان با هوشمندی و فداکاری و سرعت عمل یک کاری کرد که کارستان بود. مردم وقتی این را از شما ببینند برایتان شعار می‌دهند، به نفع‌تان شعار می‌دهند، این باید احساس بشود. آدم ممکن است مشکل را هم یک جایی نتواند حل کند. همین قدر که بدانند وارد میدان هستید و دارید تلاش می‌کنید، روز و شب نمی‌شناسید، به مردم پیام اقتدار را می‌دهد. باید احساس بکنند دارد کار می‌شود.»
 روحیه قوی، شجاعت
خط حزب‌الله همچنین در گزارشی تحلیلی از این دیدار و در تشریح نکات مهم آن نوشته است: اولین نکته، داشتن «روحیه‌ قوی، انگیزه، شجاعت و عزم راسخ» است. «همه‌ مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک بیشتر و با احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند.» پس واضح است که در این شرایط برای حل مشکلات کشور نباید اکتفا به کارهای معمولی روزمره کرد، حل مشکلات، شدنی است، به شرط آنکه تلاش و کار مسئولان هم، تلاشی انقلابی و شبانه‌روزی باشد.
فرماندهی واحد اقتصادی


نکته‌ دوم آنکه در زمانه‌ جنگ، باید قرارگاه فرماندهی ثابتی وجود داشته باشد که همه‌ بخش‌ها اقدامات خود را با آن هماهنگ کنند، وگرنه ممکن است هر یک از جبهه‌ها به سلیقه‌ شخصی عمل کرده و خدای نکرده حتی منجر به صدمات به جبهه‌ خودی شوند. در جنگ اقتصادی امروز نیز، ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی، «تیم اقتصادی» دولت است، این تیم اقتصادی دولت است که برای جلوگیری از صدمات و لطمات به اقتصاد کشور، باید «میاندار» و محور اصلی کار و تحرک باشد. چراکه «بر طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهوری از امکانات بسیار گسترده‌ای در کشور برخوردار است؛ خیلی از کارها را می‌توانند انجام بدهند؛ از این امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند، ظرفیت‌های داخلی را بالفعل کنند.» (14/3/96) مضافاً اینکه رهبر انقلاب، برای تسهیل بیشتر امور، با راه‌اندازی «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه» بر محور شخص «رئیس جمهوری»، عملاً دست دولت را برای حل مشکلات اقتصادی کشور بازتر کرده‌اند.
چشم ندوختن به نقطه‌های خیالی
نکته‌ سوم آنکه تجربه‌ برجام نشان داد که معطل کردن اقتصاد و افکار عمومی جامعه، به موضوعی که افسار آن در اختیار کشور نیست، عملاً موجب  اتلاف وقت و عقب‌ماندگی از کارها است. پس حالا نیز به جای چشم دوختن به «نقطه‌های خیالی» چون بسته‌ پیشنهادی اروپا (که البته بعید است با توجه به اظهار نظرهای مقامات اروپایی، آبی از آن برای کشور گرم شود) ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور را فعال کرد.
 چاره‌اندیشی برای حل سوء مدیریت‌های داخلی
نکته‌ آخر هم اینکه بسیاری از مشکلات کشور، نه ناشی از دشمنی دشمنان که به دلیل کم‌کاری‌ها و سوء مدیریت‌های داخلی است، آنچنان ‌که آقای رئیس‌ جمهوری هم در همین دیدار روز یکشنبه در گزارش خود به رهبر انقلاب، به آن اشاره کرده و گفتند: «برخی مسائل همچون اشکالات نظام بانکی و نقدینگی، ارتباطی با تحریم و فشارهای خارجی ندارد و از گذشته وجود داشته است.» اینها مسائلی هستند که اتفاقاً بر سر آن، اجماع همه‌ خبرگان و کارشناسان فن نیز وجود دارد. مسائلی که حل آنان به طریقه‌ درست، می‌تواند تا حد زیادی، موجبات شکوفایی اقتصادی را فراهم کند. جالب آنکه رهبر انقلاب نیز در بیان «راهکارها»ی خود برای حل مشکلات اقتصادی کشور، بر موضوعاتی که حل آنان به چگونگی اقدامات مسئولان کشوری «نه دشمن بیرونی» ارتباط دارند، اشاره فرمودند. موضوعاتی چون: تهیه‌ نقشه‌ راه اقتصادِ باثبات، تقویت بخش خصوصی، ضرورت برخورد قاطع با متخلفان، اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی، جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقدام بهنگام و علاج واقعه قبل از وقوع، مبارزه‌ واقعی با فساد و حرف زدنِ رودرروی مسئولان با مردم و بیان شرایط.