از راه خطایی که آمده‌ایم، برگردیم

آرمان: عملکرد اقتصادی دولت از یک سو و فشارهای خارجی از سوی دیگر موجب شده است کشور در بحران اقتصادی قرار گیرد که بسیاری در حال حاضر از جنگ اقتصادی نام می‌برند. گرچه بسیاری از لزوم تغییرات در تیم اقتصادی دولت می‌گویند، اما نباید فراموش کرد که سیاست‌های اقتصادی درست و بجا و عملکردهای مثبت نیز در راستای خروج از بحران می‌تواند موثر باشد. محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره معتقد است: «راه چاره این است که از این راه خطایی که آمده‌ایم، برگردیم. نقدینگی بسیار زیاد که دست بخش خصوصی، نهادهای عمومی و تعاونی‌هاست باید به سمت تولید هدایت شود تا تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند.» باید دید دولت روحانی چگونه مدلی را برای خروج از بحران اقتصادی انتخاب خواهد کرد.
حاصل دولت احمدی‌نژاد
یک فعال سیاسی گفت: ۱۳ سال است که تصمیمات اشتباهی در عرصه اقتصاد گرفته شده که یک شبه قابل حل نیست. تمام نهادها از جمله بخش خصوصی و تعاونی‌ها باید بر اساس دستور رهبری به کمک تیم اقتصادی دولت بیایند و تولید داخلی را افزایش دهند. ایسنا نوشت، محمد هاشمی اظهارداشت: در اقتصاد اصلی که مورد قبول همه اقتصاددانان است و در هر کشوری هم مصداق دارد این است که اگر تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند باعث تقویت پول ملی می‌شود و اگر حجم نقدینگی در جامعه زیاد شود پول ملی تضعیف می‌شود. در واقع یک رابطه علمی میان تولید ناخالص ملی و قدرت پول ملی و همچنین حجم نقدینگی در جامعه با ضعف اقتصاد اجتماعی وجود دارد. وی با اشاره به تصمیمات اقتصادی دولت نهم و دهم، تصریح کرد: حاصل تصمیم‌های اقتصادی آقای احمدی‌نژاد در دوران مدیریتش، وارد شدن ضربه به تولید و تولیدکنندگان داخلی بود. تورم بالا رفت و به همین دلیل تولید داخلی کاملا خوابید. وی یادآور شد: با افزایش حجم نقدینگی، ارزش پول ملی کاهش چشمگیری یافت به طوری که در سال‌های آخر دولت احمدی‌نژاد 5/3 تا 4 برابر حجم ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد؛ یعنی دلار 1۷۰۰ تا 1۸۰۰ تومانی به ۳۵۰۰ تومان رسید.
ایجاد اشتغال مولد


محمد هاشمی گفت: وقتی آقای روحانی بر سر کار آمد انتظار این بود که برخلاف آقای احمدی‌نژاد عمل کند و تولید را تقویت کند. از سوی دیگر از ایشان انتظار می‌رفت که یارانه را محدود کند و پول را صرف تولید کند، اما متاسفانه در دولت آقای روحانی هم یا توانایی این کارها را نداشتند و یا نتوانستند و نتیجه این اتفاقات افزایش حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی شد. وی با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری برای بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی جامعه، تاکید کرد: راه چاره این است که از این راه خطایی که آمده‌ایم، برگردیم. نقدینگی بسیار زیاد که دست بخش خصوصی، نهادهای عمومی و تعاونی‌هاست باید به سمت تولید هدایت شود تا تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: باید جلوی قاچاق و واردات گرفته شود، تولید افزایش پیدا کند، ‌با تقویت و حمایت از تولید داخلی اشتغال مولد ایجاد شود. با این اشتغال مولد شغل‌های شریف زیادی می‌توان ایجاد کرد. هاشمی با بیان اینکه «پول ملی باید تقویت شود» تاکید کرد: طی چند سال گذشته پول ملی بیش از ۱۰ برابر ارزش خود را از دست داده است. باید با راه‌های اقتصادی که سایر کشورها هم از آن به عنوان تجربه جهانی استفاده کرده‌اند این مسائل را اصلاح کنیم.