«ابتکار» تصویب لایحه جنجالی «دولت- ملت یهود » را بررسی می‌کند تداوم حرکت اسرائیل روی خط بحران سازی

محمدرضا ستاری
پارلمان اسرائیل روز پنجشنبه و همزمان با هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین قانون جنجال برانگیز «دولت- ملت یهود » را به تصویب رساند. این قانون که پیش از این نیز با مخالفت‌های گسترده‌ای حتی میان مقامات رژیم صهیونیستی مواجه شده بود، اسرائیل را به عنوان دولت- ملت یهودی تعریف کرده و زبان عبری را به عنوان تنها زبان رسمی سرزمین‌های اشغالی به رسمیت می‌شناسد. در این قانون آمده است ریشه یهودیان در خاک فلسطین جزئی از منافع ملی اسرائیل است و دولت باید تمامی راهبردهای لازم را برای پیشبرد و حفظ این منافع اتخاذ کند. از سوی دیگر به موجب این قانون کل بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شده و امکان ایجاد مکان‌های اختصاصی را برای یهودیان مد نظر قرار داده است.
وقتی رئیس جمهوری اسرائیل با این قانون مخالفت می‌کند
همزمان با تصویب این قانون که با واکنش‌های بسیاری در سراسر جهان مواجه شده و حتی اتحادیه اروپا از زبان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه از آن ابراز نگرانی کرده است، رووِن ریولین رئیس جمهوری با انتقاد وسیع از چنین قانونی، آن را به ضرر تمام یهودیان جهان توصیف کرده است. ریولین تصریح کرده که این قانون به عنوان سلاحی در دست دشمنان اسرائیل خواهد بود و حمایت از تبعیض قومی امری است که بعدها به ضرر اسرائیل تمام خواهد شد. او معتقد است طبق این قانون که یهودیان شرقی و یهودیان ارتدکس زندگی جداگانه‌ای خواهند داشت، با آرمان‌های صهیونیسم مطابقت ندارد.


در همین راستا است که با وجود مخالفت‌های گسترده میان نمایندگان پارلمان اسرائیل و نیز انتقاد رئیس جمهوری و دادستان کل رژیم صهیونیستی از چنین قانونی، شماری از مواد لایحه کشور یهود حذف شده است اما همچنان ناظران و منتقدان معتقدند این قانون مرگ دموکراسی در اسرائیل را با خود به همراه خواهد داشت.
شرایط دوگانه و ویژه برای نتانیاهو
تصویب این لایحه در شرایط ویژه‌ای برای رژیم صهیونیستی صورت گرفت. این شرایط از دو منظر شاید متضاد نیز به نظر برسد. از یک سو شاید این رژیم در کمترین زمان این چنین تحت فشارهای بین‌المللی و نیز افکار عمومی قرار گرفته باشد. از سوی دیگر اسرائیل در شرایط خاصی نسبت به روابط خود با کشورهای عربی به سر می‌برد. اکنون به سبب موقعیت منطقه خاورمیانه دولت‌های عربی از جمله عربستان، امارات، قطر و اردن در بهترین حالت روابط با اسرائیل قرار دارند. از سوی دیگر به سبب آنچه دست برتر روس‌ها در تحولات خاورمیانه خوانده می‌شود، رژیم صهیونیستی از فرصت مطلوب نزدیکی به مسکو نهایت بهره‌برداری را به عمل آورده است. همچنین در حالی که سازمان ملل و شورای حقوق بشر این سازمان، رژیم صهیونیستی را به واسطه جنایات در راه‌پیمایی بازگشت به شدت محکوم کرده است اما دولت دونالد ترامپ به بهای خروج از شورای حقوق بشر و ترک یونسکو به حمایت‌های خود از اسرائیل ادامه می‌دهد. این امر زمانی پر رنگ‌تر جلوه می‌کند که آمریکا طی اقدامی که هیچ کدام از روسای جمهوری این کشور جرات عملی ساختن آن را نداشتند، به صورت رسمی سفارت آمریکا در بیت‌المقدس را افتتاح کرد. هر چند طبق گفته اکثر کارشناسان حقوق بین‌الملل، این امر بر خلاف تمامی موازین حقوقی و قطعنامه‌های «سازمان ملل » است، اما دولت ترامپ طی طرحی که از آن به عنوان معامله قرن یاد می‌شود، با همراه‌سازی متحدین عربی خود در منطقه، بر خلاف روندهای قبلی صلح خاورمیانه اقدام کرده است. به همین دلیل است که دولت بنیامین نتانیاهو از شرایط کنونی استفاده کرده تا بلافاصله پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس، طرح جنجالی دولت- ملت یهود را به تصویب برساند. از سوی دیگر دولت نتانیاهو هم اکنون به واسطه پرونده تخلف مالی همسرش و نیز فشارهای بین‌المللی و داخلی تحت شدیدترین انتقادها قرار دارد و به این واسطه سعی کرده در چنین شرایطی با تصویب این لایحه، هر چند که مورد انتقاد بسیاری از مقامات خود اسرائیل هم واقع شود، طیف طرفداران خود را برای حفظ موقعیت دولتش راضی نگاه دارد. در همین رابطه است که حملات روزهای اخیر رژیم صهیونیستی به غزه با پیوند خوردن به بحث معامله قرن و لایحه دولت- ملت یهود شدت یافته و اختلافات میان فلسطینی‌ها یعنی تشکیلات خودگردان و حماس برای اتخاذ چنین تصمیم‌های یکجانبه‌ای فرصت مناسبی را برای نتانیاهو ایجاد کرده است.
پیش به سوی درگیری‌های بیشتر
به طور کلی حاکمیت اسرائیل به واسطه ماهیت، ساختار، جمعیت، فرهنگ و خاستگاه جغرافیایی آن وابسته به بحران است. در طول تاریخ تشکیل رژیم صهیونیستی این بحران مایه قوام و یکپارچگی میان یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی بوده و اکنون نیز حزب لیکود با نخست وزیری بنیامین نتانیاهو سال‌هاست به واسطه مانور بر روی تهدید‌ها و بحران‌ها توانسته در انتخابات پیروز و قدرت را در دست داشته باشد. این امر برای کشوری مانند امارات نیز صدق می‌کند. جایی که چندین شیخ نشین مستقل به دور یکدیگر جمع شده تا امارات عربی متحده را شکل دهند. به همین واسطه است که برای حفظ یکپارچگی یک تهدید خارجی باید ساخته و پرداخته شود که این مساله به عقیده برخی از کارشناسان در ادعای امارات بر جزایر سه گانه ایرانی بنا شده است. با این تفاسیر تصویب لایحه دولت – ملت یهودی و به موازات آن به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل که حق مسلمانان را در قدس شرقی نادیده می‌گیرد، به نظر بسیاری از تحلیل‌گران می‌تواند مقدمه ایجاد یک بحران و درگیری جدید در منطقه باشد. مساله‌ای که با توجه به ماهیت و شرایط آن دورنمای درگیری را طولانی جلوه می‌دهد. به همین واسطه است که تهاجمی‌تر شدن رژیم صهیونیستی در قبال ایران، سوریه و غزه و همچنین آمادگی این کشور برای جنگ‌های نامتقارن می‌تواند نشانه‌ای از آماده شدن اسرائیل برای چالش‌های پیش رو باشد. در همین رابطه است که روز پنجشنبه فرمانده لشگر زرهی اسرائیل اعلام می‌کند که به دلیل تغییر شکل جنگ‌ها و درگیرهای نظامی اخیر، مجبور به ساخت تانک‌های جدید به نام (مرکاوا ۴ باراک) شده است تا آنها را برای جنگ های نامتقارن به خدمت بگیرد. بنا بر گزارش دویچه وله آلمان و به گفته فرمانده لشکر زرهی ارتش اسرائیل مقابله این رژیم در آینده بیش از آن که با ارتش‌های کشورهای همسایه باشد، متوجه افراد و واحدهای کوچک شبه‌نظامی است و از زمانی که اسرائیل با درگیری‌های نظامی از نوع درگیری‌های چریکی و نامتقارن مواجه شده، ضرورت بازسازی ادوات و تانک‌های مناسب در واحدهای زرهی اسرائیل بیش از پیش احساس می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب خطاب به دولت: مانند تیم ملی فوتبال‌تان باشید! «ابتکار» دلایل برخورد سلیقه‌ای جریان‌های سیاسی در مقابله با فساد را بررسی می‌کند معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از دلایل عدم موفقیت تهسیلات اشتغال روستایی در برخی استان‌ها می‌گوید محمدعلی وکیلی نسخه اصلاح طلبان، واپس‌طلبان‌، براندازطلبان چرا کاغذ یک کالای اساسی است؟ آب، کاغذ، کتاب «ابتکار» از چرایی گرفتار شدن مردم در دام مجرمان با وجود اطلاع‌رسانی رسانه‌ها درباره انواع جرایم گزارش می دهد هر سال 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا در جهان می‌میرند مرگ، هدیه هوای آلوده به کودکان دو سال بعد از کودتا وضعیت فوق‌العاده بالاخره در ترکیه لغو شد تاریخ اکران فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی در کشورهای مختلف به جز ایران اعلام شد «ابتکار» تصویب لایحه جنجالی «دولت- ملت یهود » را بررسی می‌کند تداوم حرکت اسرائیل روی خط بحران سازی حسین علایی: ترامپ می‌خواهد همه برنامه‌های آمریکا علیه نظام را اجرایی کند