«سورنا»ی قهرمان

«تیم دانشجویی ایران در مسابقات بین‌المللی فرمول یک دانشجویی ایتالیا به عنوان بهترین تیم سال اول این دوره از مسابقات انتخاب شد.» خبر این موفقیت آن‌قدر شیرین بود که بتواند قدری تلخ کامی ناشی از گرانی، قطعی برق و آب و چالش سکه و دلار را بشوید و ببرد. تیم جوان دانشگاه فردوسی با «سورنا»که ساخته دست خودشان است و خودرویی در فرمول دانشجویی محسوب می شود، به مصاف 87تیم دیگر از 81 دانشگاه جهان رفتند و الحق گل کاشتند. این نتایج خوب و موفقیت شیرین بهانه آن شد تا پیش از رسیدن اعضای این تیم به ایران و در فرودگاه ایتالیا با سرگروه‌شان گفت وگوی کوتاهی داشته باشیم:
سفری سخت از روی قلب دانشگاه به صدر سکوی قهرمانی
وحید ریاضی، سرگروه تیم اعزامی دانشجویان دانشگاه فردوسی به مسابقات فرمول یک ایتالیاست. او ابتدای صحبت مان اشاره‌ای می کند به ماجرای شکل گیری این تیم و روند ساخت «سورنا» و می گوید: تیم 14 نفره «سورنا» از مهر سال 95 شکل گرفته است و تلاشش هم در زمینه ساخت یک خودروی فرمول یک دانشجویی بود. در دی 96 موفق شدیم «سورنا» را در دانشگاه فردوسی مشهد با همراهی استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه و کمک حامیان مالی رونمایی کنیم. در بازه دی 96 تا خرداد 97 نیز، این خودرو فرایند تست و عیب یابی را گذراند تا این که در ماه گذشته، بعد از طی مشکلات فراوان از جمله ایراداتی که گمرک به حمل برخی قطعات همراه خودرو می گرفت، توانستیم «سورنا» را به ایتالیا برسانیم و در مسابقاتی که در شهر وارانوی این کشور برگزار می شد، شرکت کنیم. به گفته وی، این مسابقات بزرگ ترین و معتبرترین رقابت‌ دانشجویی جهان در این حوزه است و حتی موسسه رتبه بندی QS ، رتبه اول مسابقات آکادمیک را به این رقابت اختصاص داده است. برترین داوران و شرکت کنندگان از سراسر جهان در کنار روسای شرکت های بزرگ خودروسازی مانند لامبورگینی، فیات، دالارا، آلفا و... در این رقابت ها حضور دارند. برگزارکننده آن سازمان SAE، بزرگ ترین مجموعه خودروسازی جهان از آمریکاست و امسال کشور ایتالیا به عنوان متولی برپایی رقابت ها انتخاب شده است. این مجموعه با 38سال سابقه، بزرگ ترین و معتبرترین مسابقات را در این بخش و در چند کلاس متفاوت برگزار می کند و ایران برای نخستین بار است که در این مسابقات شرکت می کند.ریاضی به تشریح کیفیت حضور و مسابقه دادن تیم «سورنا» می پردازد و می گوید: تیم ما دوشادوش رقبایی با سال ها سابقه به میدان رفت و توانست عنوان بهترین تیم سال اولی را از آن خود کند. نکته این جاست که تیم هایی که برای اولین سال در چنین رقابت های جدی و حرفه ای حضور پیدا می کنند، نمی توانند بازرسی های فنی مسابقه را با موفقیت بگذرانند ولی خوشبختانه تیم ایران هم بازرسی های فنی را با موفقیت از سرگذراند و هم توانست به خوبی از عهده چهار مولفه تعیین شده برای مسابقه برآید و رتبه خوبی را کسب کند. جالب است بدانید، سورنا  در بخش تست صدای اگزوز رتبه اول، در آزمایش مصرف سوخت و بازدهی رتبه سوم، در تست استقامت رتبه چهاردهم و در بازرسی‌های فنی مسابقات رتبه دوم را کسب کرد. در مجموع، تیم دانشجویی ایران در جمع ۸۸ تیم شرکت کننده در این مسابقات بیست و سوم شد.
تیم شگفتی‌ساز 5 نفره مسابقات
به اعتقاد وی، اولین تجربه ها بسیار سخت و پُر از آزمون و خطا هستند ولی این رقابت‌ها تجربه ای بسیار ارزشمند برای او و هم‌تیمی‌هایش بوده است. این دانشجوی دانشگاه فردو سی مشهد تاکید می کند: با وجود تمام سختی های رسیدن به این مسابقات، همه اعضای تیم، تلاش دارند این مسیر علمی را در سال های آینده ادامه دهند و این هدف ممکن نمی شود، مگر با حمایت مادی و معنوی از این گروه.وی نقبی می‌زند به بعضی دشواری ها و بیان می کند: از جمله مشکلات ما این بود که از تیمی 14 نفره، تنها چهار دانشجو و یک استاد جواز حضور در این مسابقات را دریافت کردند و 9نفر از اعضای تیم را بازگرداندند. در حالی که طبق استاندارد، تعداد اعضای تیم های حاضر در این مسابقات، کمتر از 25 نفر نیست و یکی از شگفتی های این مسابقات برای دیگر تیم‌های رقیب و حتی داوران مسابقات این بود که تنها 5عضو داشتیم و با وجود همین تعداد اندک هم به موفقیت دست یافتیم. ریاضی درباره دورنمای آینده این تیم توانمند نیز چنین می گوید: بچه ها با اشتیاق در پی آن هستند تا سال بعد با قدرت بیشتر در این مسابقات ظاهر شوند، چون درباره یک سری مولفه ها و مباحث اطلاعات و تجربه کافی نداشتیم و این مصاف ما را آماده کرد تا بدانیم در دور بعد چطور بهتر عمل کنیم. برای ادامه راه مان نیازمند حمایت های جدی مالی هستیم، بالاخره تیم دانشجویی است و محدودیت هایی دارد و نمی توانیم هر سال از جیب خودمان هزینه کنیم تا در رقابتی شرکت کنیم.این دانشجوی موفق اضافه می کند: با بچه های اعزامی به مسابقات تصمیم گرفتیم تجربه حاصل از این دوره حضور را به دیگر گروه های فعال در این حوزه انتقال دهیم. آن چه مسلم است هر سال با حضور چندین کشور با سابقه در این زمینه سطح مسابقات بالاتر می رود. نمایندگان رسمی سازمان SAE برای برپایی این رقابت ها، به ترتیب کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، انگلیس و ژاپن و البته چند کشور دیگر به صورت غیررسمی تر هستند. ... ادامه این گفت وگو را می توانید در شماره امروز روزنامه خراسان رضوی یا در سایت اینترنتی روزنامه خراسان به نشانی www.khorasannews.com مطالعه  کنید.