ایمان فیفا به داوران ایرانی سوغاتی جام جهانی







محمد محمدی سدهی
خبرنگار
جام‌جهانی 2018 روسیه به پایان رسید اما نام‌هایی از این مسابقات ماندگار خواهد بود. «فغانی، سخندان و منصوری» یا همان تیم داوری ایران جزو نام‌هایی هستند که حتی سال‌های بعد هم در مورد آنها صحبت خواهد شد و کسی فراموش نخواهد کرد که فغانی و کمک‌هایش 4 دیدار این جام را بدون استفاده از VAR به پایان رساندند و نام آنها برای همیشه در تاریخ بزرگترین رویداد ملی جهان جاودانه خواهد شد. تیمی که 4 دیدار جام جهانی (آلمان- مکزیک، برزیل – صربستان، آرژانتین - فرانسه و بلژیک - انگلیس) را به خوبی قضاوت کرد و صبح دیروز با استقبال مسئولان وارد کشور شد. در طول برگزاری مسابقات مصاحبه‌های زیادی از علیرضا فغانی منتشر شد و شاید رضا سخندان و محمدرضا منصوری به‌عنوان کمک‌های فغانی حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشند. به همین بهانه خبرنگار «ایران» به سراغ این 2 کمک داور موفق کشورمان رفت و با سخندان و منصوری به گفت‌و‌گو پرداخت که متن این گفت‌و‌گو را با هم می‌خوانیم.

منصوری: سوغات خوبی از روسیه آوردیم

محمدرضا منصوری، یکی از کمک‌های فغانی در خصوص جام جهانی می‌گوید: «سوغات خوبی از روسیه آوردیم و توانستیم  دیدارهای سخت و حساس را به خوبی قضاوت کنیم. یکی از رؤیاهای من قضاوت در جام جهانی بود و خوشبختانه توانستم پس از سال‌ها به این رؤیا دست یابم و علاوه بر رسیدن به این رؤیای شیرین قضاوت‌های خوبی در این مسابقه‌ها داشته باشم.» او بیان می‌کند: «در 4 بازی آخر جزو 4 تیم داوری بودیم که در جام جهانی باید بازی‌های آخر را قضاوت می‌کردیم. داورانی که در روسیه مانده بودند برای ما آرزوی موفقیت می‌کردند و جالب اینجا بود که آنها به خاطر این قضاوت‌ها از ما تشکر می‌کردند. فضای جام جهانی کاملاً دوستانه بود بخصوص داوران امریکای جنوبی که خیلی خونگرم بودند و از تیم داوری ما حمایت می‌کردند.»
این کمک داور کشورمان با اشاره به این موضوع که قضاوت دیدار فرانسه و آرژانتین در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی حساسیت بالایی داشت، می‌افزاید: «این بازی 7 گل داشت و اتفاقات مهمی نیز در آن افتاد. عملکرد تیم داوری ایران در این بازی خوب بود و این سکوی پرتاب ما برای قضاوت در دیدار رده‌بندی شد. خیلی از تیم‌ها دوست داشتند که دیدار بلژیک و انگلیس را قضاوت کنند اما ما آنقدر خوب بودیم که قضاوت این دیدار به تیم داوری ایران سپرده شد.»
منصوری در مورد کسب مدال برنز در پایان دیدار رده‌بندی می‌گوید: «این مدال برای من ارزش بسیار زیادی دارد، این مدال ارزشمندترین هدیه در طول دوران داوری‌ام بود. این موضوع یک بار در زندگی هر فردی اتفاق می‌افتد و باید از سایر اعضای تیم (فغانی و سخندان) تشکر کنم چرا که عملکرد تیم داوری ایران موجب شد تا دیدار رده‌بندی به ما سپرده شود.»
این کمک داور کشورمان ادامه می‌دهد: «باید از همه مردم تشکر کنم که در طول برگزاری مسابقات از ما حمایت کردند. پیام‌های مردم به دستمان می‌رسید و همه برای موفقیت تیم داوری ایران دعا می‌کردند و این موضوع باعث دلگرمی‌مان بود. تورنمنت سختی را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم با توجه به تغییر دیدگاه فیفا نسبت به داوران ایرانی، قضاوت در مسابقات بعدی بخصوص جام جهانی 2020 به داوران ایرانی سپرده شود.»

سخندان: فیفا به تیم داوری ایران ایمان دارد

رضا سخندان، یکی از کمک‌های علیرضا فغانی در جام جهانی می‌گوید: «این افتخار را تقدیم می‌کنیم به جامعه داوری و مردم عزیز کشورمان. شرایط در جام جهانی بسیار سخت بود و ما 3 سال برای قضاوت در جام جهانی سخت کار کردیم و خوشبختانه تلاش‌های شبانه روزی ما به ثمر نشست و باعث شد تا به این افتخار دست یابیم.»
او ادامه می‌دهد: «ما برای جام جهانی هدفگذاری کردیم و به گونه‌ای کار کردیم که به فینال برسیم. اوج کار ما قضاوت دیدار آرژانتین و فرانسه بود و همه مردم دیدند که چقدر در قضاوت این دیدار موفق بودیم. تیم داوری ایران در جریان مسابقات بارها مورد تمجید سایت‌های خارجی قرار گرفت و شرایط به گونه‌ای رقم خورد تا قضاوت رده‌بندی به تیم داوری ایران سپرده شود.»
سخندان بیان می‌کند: «هموطنان‌مان توقع داشتند که ما فینال را قضاوت کنیم و پس از مشخص شدن داور فینال برخی‌ها معتقد بودند که انتخاب نشدن ما به‌عنوان داور فینال سیاسی بود و هموطنان‌مان به ما می‌گفتند که قضاوت در فینال حق ما بود اما به هر حال قضاوت رده‌بندی به ما سپرده شد و ما به نحو احسن دیدار بلژیک – انگلیس را قضاوت کردیم.»
این کمک داور کشورمان می‌گوید: «بعد از قضاوت دیدار آرژانتین - فرانسه رسانه‌ها در حالی که 2 هفته به پایان رقابت‌ها باقی مانده بود برخی از شبکه‌ها بخصوص شبکه‌های فرانسوی، هلندی و ایتالیایی تیم ایران را نخستین تیم فینالیست جام جهانی روسیه دانستند و این برای ما بسیار جالب بود و باعث شد تا با اعتماد به نفس بیشتری قضاوت کنیم.»
او با اشاره به عکس‌العمل داوران دیگر با توجه به موفقیت تیم داوری ایران می‌افزاید: «همه داوران ما را شایسته قضاوت در فینال می‌دانستند تا جایی که از نوع نگاه کردن‌شان می‌توانستیم به این موضوع برسیم. علاوه بر این مردم هم به ما انرژی مثبت می‌دادند.»
او در مورد شایعه خداحافظی خودش و فغانی از داوری بیان می‌کند: «از شنیدن چنین خبرهایی متعجب بودیم. هیچ وقت داور یا ورزشکار حرفه‌ای در شرایط مناسب خداحافظی نمی‌کند. فیفا به تیم داوری ایران ایمان دارد و این موضوع باعث انگیزه ما برای حضور در مسابقه‌ها و تورنمنت‌های بعدی است.»