رشد نقدينگي خطرناكتر از ارز

آرمان: روز گذشته چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در محل این اتاق برگزار شد. در جلسه دیروز، مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران نگرانی خود را از فسادآور ‌بودن دونرخی شدن ارز ابراز کرد و در اظهاراتی نقدینگی در اقتصاد را از ارز خطرناک‌تر دانست. پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران هم از اعتبار 80‌میلیارد دلاری اروپا برای شرکت‌های ایرانی خبر داد و البته این مساله را که اروپا دیگر تاب ناامنی و تشنج در ایران را ندارد، به دولتی‌ها گوشزد کرد. روز گذشته همچنین غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در نامه‌هایی جداگانه به وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی نگرانی بخش خصوصی از نحوه تخصیص ارز و تامین مواد اولیه تولید ابراز کرد و خواستار رسیدگی سریع این مقامات به منظور جلوگیری از مشکلات آینده شد.
دونرخی شدن ارز فسادآور است
رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن نادرست شمردن سیاست فعلی ارزی، تصریح کرد که از ابتدا هشدار داده بودیم که هرگونه دونرخی‌شدن ارز فسادآور است و همچنین شهریور پارسال فساد خودرو را به وزارت صنعت گوشزد کرده بودیم. مسعود خوانساری در جلسه روز گذشته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نقدینگی را یکی دیگر از مشکلات اقتصاد ایران دانست و افزود: نقدینگی یکی از خطرناک‌ترین مسائل اقتصاد ایران است که از ارز نیز خطرناک‌تر است. پس هر روز دیرپرداختن به حل مشکل نقدینگی آفات زیادی را برای اقتصاد دارد. او با تاکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی به‌دنبال دریافت ارز رانتی نیست، ادامه داد: از همان ابتدا با دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودیم، اما دولت از ابتدا اعلام کرد که به هر کالایی که نیاز به ارز داشته باشد، دلار دولتی می‌دهد. بر این اساس ۲۰۰‌میلیارد دلار تقاضا برای واردات وجود داشت. در حالی که معلوم بود تک‌نرخی شدن ارز با این قیمت شدنی نیست و وقتی دولت می‌گوید به همه ارز با این نرخ می‌دهیم معلوم است که برخی بدون نیاز به ارز به‌دنبال دریافت آن می‌روند یا آنکه وقتی برای پیش‌فروش سکه محدودیتی اعلام نمی‌شود، فردی ٣٠‌هزار سکه  می‌خرد؛ این یعنی سیاستگذاری درست نبوده است. خوانساری اعلام کرد: هرچند تصمیم‌گیری درباره بازار ثانویه دیر بود، اما تصمیم خوبی بود و می‌تواند موثر باشد، چرا که با راه‌اندازی بازار ثانویه صادرات تقویت شده و واردکنندگان نیز به ارز مورد نیاز خود دسترسی دارند. او اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های دارویی با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند و از دولت می‌خواهیم فکری برای این موضوع کند.
اعتبار ۸۰‌میلیارد دلاری اروپا برای شرکت‌های ایرانی


نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران از اختصاص ۸۰‌میلیارد دلار اعتبار از سوی اتحادیه اروپا برای تسهیل در روابط تجاری بین شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و اروپا خبر داد. پدرام سلطانی نیز در جلسه دیروز با بیان اینکه اروپا دیگر تاب ناامنی و تشنج در ایران را ندارد، گفت: اروپا عاشق چشم و ابروی ایران نیست، بلکه پس از شوکی که اتفاقات عراق و سوریه برای او به وجود آورده دیگر تاب ناامنی و تشنج و جنگ در خاورمیانه را ندارد. از این‌رو مصمم شده در این منطقه اتفاقی نیفتد. این در حالی است که تحلیلگران سیاسی ایران از این مساله غافل هستند و در مذاکره با اروپا جو منفی را در ایران به وجود می‌آورند. او افزود: اتحادیه اروپا برای همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و اروپا با پارلمان بخش خصوصی روابطی برقرار کرده و وعده سرمایه‌گذاری برای تقویت روابط و همکاری‌ها را داده است. سلطانی ادامه داد: اتحادیه اروپا برای گسترش این همکاری‌ها بین شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی و اروپایی ۸۰‌میلیارد دلار در نظر گرفته تا بر این اساس یک تشکل اقتصادی در اروپا مسئولیت را برعهده بگیرد و اتاق بازرگانی ایران زمینه‌ساز همکاری مشترک میان بنگاه‌های کوچک و متوسط هر دوطرف می‌شود. سلطانی اظهار کرد: مدیریت بین منابع مالی و شرکت‌های کوچک و متوسط در اتحادیه اروپا تحت شبکه‌ای است که زیرمجموعه اتحادیه اروپا بوده و کمیسیونر صنایع کوچک و متوسط این اتحادیه سه هفته گذشته در ایران بوده و قرار است اتاق ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی با آنها ارتباط برقرار کند.
جزئیات نامه‌نگاری رئیس اتاق ایران به دو مسئول
همچنین روز گذشته رئیس اتاق ایران، در نامه‌های جداگانه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی، نگرانی فعالان اقتصادی از شیوه تخصیص ارز و تامین مواد اولیه را به این مسئولان دولتی ابراز کرد. غلامحسین شافعی در نامه خود به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با استناد به مراجعات فعالان بخش خصوصی به اتاق ایران آورده است: سیاست‌های ارزی و تجاری متاخذه طی سه ماه گذشته به‌نحوی است که واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه شده‌اند. به جهت اطاله زمان تخصیص ارز در سامانه نیما امکان واردات و تامین مواد اولیه محدود شده است. در متن نامه شافعی به سیف،رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مراجعه فعالان تولیدی در بنگاه‌های کوچک و متوسط به اتاق در زمینه مشکلات تامین ارز، آمده است: مراجعان ابراز می‌دارند که صف تخصیص ارز در سامانه نیما برای کلیه ارزها مرتبا طولانی‌تر می‌شود و برخی از واحدها بیش از یک ماه است که موفق به تامین ارز خود از طریق سامانه مذکور نشده‌اند. وضعیت موصوف باعث ایجاد مشکل در تامین مواد اولیه کارخانه‌ها شده و به تولید و صادرات این واحدها لطمه وارد کرده است.