جهانگيري به شركت‌هايي كه ايران را ترك مي‌كنند، تذكر داد : كارنامه خود را خراب نكنيد

گروه اقتصادي| معاون اول رييس‌جمهور دوشنبه شب گذشته در جمع سفرا و فعالان اقتصادي بخش خصوصي حاضر شد تا نقشه مديريت كشور در برجام منهاي امريكا را تشريح كند. او با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران از كشورهاي امضا‌كننده برجام نظير جمهوري خلق چين، فدراسيون روسيه و اتحاديه اروپا انتظار دارد به تعهدات خود در چارچوب برجام در عمل پايبند باشند، ‌گفت: ايران دست كشورهاي دوست كه در اين مقطع به سياست‌هاي يكجانبه‌گرايي امريكا بي‌اعتنايي مي‌كنند را به گرمي مي‌فشارد و دوستان دوران سخت خود را فراموش نخواهد كرد.
اسحاق جهانگيري شامگاه دوشنبه در نشست هم‌انديشي سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي مقيم ايران و فعالان تجاري در خصوص فرصت‌هاي كسب و كار آتي ايران با اشاره به اينكه ايران از ظرفيت‌هاي فراواني در بخش‌هاي مختلف برخوردار است، ‌تصريح كرد: ايران رتبه اول ذخاير نفت و گاز دنيا را دارد و پس از تصويب برجام اعلام كرديم كه بيش از ۲۰۰ ميليارد دلار در بخش نفت و گاز و چند صد ميليارد دلار در حوزه حمل و نقل، صنايع معدني و فلزي و بخش‌هاي مختلف صنعتي طرح آماده و قابل عرضه است. معاون اول رييس‌جمهور افزود: شرايط اقتصادي ايران در دوران اجراي برجام آماده آن بود كه حتي بتواند براي اقتصاد دنيا در مقطعي از زمان به كانون مهمي براي سرمايه‌گذاري تبديل شود و ما به دنبال شركاي واقعي بوديم تا بتوانيم كارهاي بزرگ با سرمايه‌گذاري صدها ميليارد دلار انجام دهيم.
وي وجود ذخاير معدني ممتاز و مواد معدني فلزي را از ديگر ظرفيت‌هاي ايران برشمرد و گفت: از نظر جغرافيايي در جنوب ايران، خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان بنادر و زيرساخت‌هاي مهم حمل و نقل وجود دارد كه به كشورهاي آسياي ميانه و همسايگان خدمات ترانزيت كالا مي‌دهند. او خاطرنشان كرد: امريكا اعلام كرده كه از ماه نوامبر صادرات نفت ايران قطع خواهد شد كه اين يك خيال واهي است. آنها تصور مي‌كنند كه قادر هستند فروش نفت ايران را متوقف كنند اما هم دنيا به نفت ايران نيازمند است و هم ايران قادر است روش‌هايي را در پيش بگيرد كه نفت خود را صادر كند.
جهانگيري با اشاره به اينكه دولت سازوكارهاي لازم را ايجاد كرده و با در نظر گرفتن بدترين شرايط، سناريوهاي مختلف را پيش بيني كرده است، افزود: ما نمي‌توانيم نسبت به سرنوشت ملت و كشورمان بي‌تفاوت و بدون برنامه باشيم و براساس سناريوهاي مختلف برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام داده‌ايم.


معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: ايران كشوري است كه ميزان صادرات نفتي و غيرنفتي آن در سال گذشته بيش از ۹۰ ميليارد دلار بوده و ما دست كشورهايي كه آماده همكاري با ايران باشند را به گرمي مي‌فشاريم.
وي تصريح كرد: شركت‌هايي كه ايران را ترك مي‌كنند و ايران را تنها مي‌گذارند بايد بدانند كه اين رفتار در كارنامه آنها ثبت خواهد شد و ايران نمي‌تواند نسبت به اين مسائل بي‌تفاوت باشد. جهانگيري در ادامه با بيان اينكه ما براي بخش خصوصي فرصت‌هاي خوبي پيش‌بيني و تلاش كرده‌ايم قيمت ارز را مديريت كنيم، تصريح كرد: البته ممكن است در اثر اقدام تند و غيرعقلاني امريكا در خروج از برجام تلاطم كوتاه‌مدتي در بخش‌هاي اقتصادي رخ داده باشد اما حتما مانع تلاطم‌هاي بعدي خواهيم شد و اميدوارم بتوانيم مناسبات مان را با كشورهاي دوست كه حجم مبادلات اقتصادي ايران و برخي از آنها به ۴۰ ميليارد دلار در سال گذشته رسيده است، گسترش دهيم.
معاون اول رييس‌جمهور از فعالان اقتصادي و بخش خصوصي ايران خواست در دوره پيش رو به صورت جدي به صحنه بيايند و با دولت يكپارچه و يگانه باشند تا بتوانيم قدم‌هايي در جهت حل مسائل ‌برداريم و كشور را به نحو مطلوب اداره كنيم.