وقت گفت‌و‌گو با امريكاي ضدترامپ است

حسام‌الدين آشنا كه ازجمله دولتمردان فعال در فضاي مجازي است، اين‌بار در كانال تلگرامي‌اش به ديدار ولاديمير پوتين و دونالد ترامپ پرداخته و نوشته است: «فكر مي‌كردند ديدار هلسينكي روز غمگيني براي ايران باشد اما اكنون مقامات سابق امريكا و برخي سناتورها و چهره‌هاي اروپايي مي‌گويند روز غمگيني بود، براي امريكا! پيش چشمان ما اتفاق غريبي در حال رخ دادن است. فكرش را بكنيد ترامپ در همان حال كه در نشست جي‌۷ در كانادا متحدين سنتي غرب را مي‌كوبد، درحالي كه در اروپا مي‌گويد اتحاديه اروپا دشمن است، به پوتين كه مي‌رسد پاهايش شل مي‌شود و در دعواي جامعه اطلاعاتي امريكا و پوتين جانب پوتين را مي‌گيرد.» او در ادامه مي‌نويسد: «نگراني كارشناسان و مقامات سابق اين است كه مي‌گويند ترامپ شكافي ميان امريكا و متحدين افكنده كه به امريكا لطمه مي‌زند و ديگران از اين شكاف استفاده مي‌كنند. يعني اين روسيه و نه ايران است كه در شكاف غرب و امريكا مستقر شده است. اين يك فرصت است، براي بهبود رابطه با غرب. اكنون چيزي به نام «غرب منهاي ترامپ» داريم. مفهوم جديدي از غرب كه از اروپا و كانادا شروع مي‌شود و امريكا را به دو نيم تقسيم مي‌كند. اكنون با ترامپ، مفهوم غرب متحول شده. سخنراني مكرون كه ترامپ را در آغوش گرفت و ترامپيسم را در كنگره كوبيد، نشانه‌اي بود از تولد مفهوم جديد «غرب». هلسينكي نشان داد كه غرب يعني اروپا و آن «امريكاي ديگر» كه عليه امريكاي ترامپ متحد شده‌اند. جاي ما كجاست؟ زمان آن است كه با امريكاي ضدترامپ و با «غرب منهاي ترامپ» گفت‌وگو كنيم.»
گفت‌وگو با «امريكاي ضدترامپ» و «غرب منهاي ترامپ» پيشنهاد مشخص مشاور رييس‌جمهوري است و «مذاكره مستقيم و بي‌قيد و شرط با امريكا» آنچه چندي پيش از سوي فعالان سياسي پيشنهاد شد و در واكنش با هجمه‌هاي سنگين انتقادي روبه‌رو شد. هرچند با سپري شدن زمان، برخي بار ديگر به اين پيشنهاد مراجعه كرده و اين‌بار همدلانه‌تر از قبل نامه فعالان سياسي را خواندند كه آخرين نمونه اين رويه در گفتار حجت‌الاسلام علي‌اكبر ناطق‌نوري نمايان شد.
رييس پيشين بازرسي دفتر رهبري و عضو فعلي مجمع تشخيص مصلحت نظام دو روز پيش، يعني قبل از ديدار ترامپ و پوتين، درباره پيشنهاد مذاكره مستقيم با امريكا صحبت كرده، معتقد است كه آنچه پيشنهاددهندگان آن نامه پرحاشيه مطرح كردند، اگرچه «به مصلحت نيست» اما «از سر دلسوزي» بوده است.
جلال جلالي‌زاده از جمله امضا‌كنندگان اين نامه اما نظري متفاوت دارد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب كه به نظر مي‌رسد تفاوتي ميان ارايه پيشنهاد مذاكره به‌صورت غيرعلني به مسوولان با اينكه اصل مذاكرات به‌صورت محرمانه و به‌دور از چشم مردم انجام شود، نمي‌بيند، به «اعتماد» گفته است: «سوالي كه مطرح است اين است كه ما چه چيزي را جايگزين مذاكره كنيم و اگر مذاكره محرمانه باشد، ‌چه تاثيري در روند آن خواهد داشت.» اين نماينده پيشين مجلس معتقد است: «نبايد هيچ‌چيز را از مردم پنهان كنيم چراكه اگر مردم در جريان امر باشند، بهتر مي‌توانند از مذاكره‌كنندگان پشتيباني كنند و اگر هم احيانا اين مذاكرات به نتيجه نرسد، مردم كسي را متهم نمي‌كنند. بنابراين اگر شفاف باشد، قطعا نتيجه‌بخش خواهد بود.» اين فعال سياسي اصلاح‌طلب مي‌گويد: «معتقدم هم آقاي ناطق‌نوري و هم بسياري از اصلاح‌طلبان و حتي اصولگرايان معتدل بهترين راهكار را در گفت‌وگو و طرح مسائل به‌صورت مسالمت‌آ‌‌ميز مي‌بيندند، نه راهكار تند و دشمن‌تراش. خيلي از افراد سياسي و غيرسياسي بر مذاكره و طرح مساله به‌صورت شفاف تاكيد دارند كه معتقدند چنين مذاكره‌اي قطعا با حمايت مردم نيز مواجه خواهد شد.»


جلالي‌زاده در عين حال در اظهارنظري شبيه به ناطق‌نوري، طرح پيشنهاد مذاكره را ناشي از دلسوزي امضا‌كنندگان مي‌داند و مي‌گويد: «به نظر من در روابط بين‌الملل دو راه بيشتر نداريم. يا مذاكره و گفت‌وگو و برقراري رابطه يا قطع ارتباط و جنگ و مسائلي از اين دست. به نظر ما در بحث رابطه ايران و امريكا كه بعد از انقلاب چندان حسنه نبوده و دو طرف همواره يكديگر را متهم كردند و خسارت‌هاي زيادي متوجه ما شده و اين وضعيت پس از روي كار آمدن ترامپ تشديد شده، راه مذاكره و گفت‌وگو بهتر است. كساني كه دلسوز كشور و ملت هستند، نمي‌توانند در اين مورد سكوت كنند و بي‌تفاوت باشند. بنابراين لازم است اقداماتي انجام شود، چه در زمينه پيشنهاد مذاكره و چه در راستاي مقابله با راهكارهاي خصمانه دولت امريكا». او گفته است: «عده‌اي از فعالان سياسي و مدني چاره كار را در اين دانستند كه در نامه‌اي پيشنهاد مذاكره بدهند. هر كسي آزاد است در زمينه مسائل روز اظهارنظر كند. اگر مسوولان اين ديدگاه را پسنديدند كه بهتر و اگر مخالف بودند بايد با ارايه تحليل پاسخ پيشنهاددهندگان را بدهند. قرار نيست هركس پيشنهادي مي‌دهد، متهم و منكوب شود.» اين گفته البته در شرايطي مطرح شده كه لااقل بخشي از منتقدان اين نامه كه عمدتا‌ از اصلاح‌طلبان و اعتداليون بودند، ضمن بيان مخالفت‌شان، امضا‌كنندگان را در بيان نظرات‌شان آزاد دانستند. ازجمله نوبخت كه با وجود استفاده از تعابيري تند در مخالفت با امضا‌كنندگان، گفته بود طرح اين پيشنهاد نشان‌دهنده وجود آزادي بيان در ايران است.