ظریف: اقدامات عملیاتی اروپا شروع شده است

وزیر خارجه کشورمان در نشست هم اندیشی با حضور فعالان اقتصادی اعلام کرد: اقدامات عملیاتی گروه 1+4 برای حفظ برجام شروع شده است. ظریف در عین حال توضیح نداد که این اقدامات عملیاتی در چه حوزه ای است و تنها به گفتن این عبارت بسنده کرد که «در همین هفته همکاران من این موضوع را در پایتخت کشورهای اروپایی و دو عضو دیگر برجام ادامه خواهند داد و اطمینان داریم در این زمینه می توانیم راهکارهایی را پیدا کنیم.» به گفته ظریف در سفر اخیر او به وین که حدود دو هفته پیش انجام شده، جزئیات اقداماتی که اروپا قرار است در حوزه بانکی و نفتی انجام دهد با ایران در میان گذاشته شده است.
وال استریت: اروپا فعال سازی حساب بانک ایران را بررسی می کند
دو روز پیش اروپا با به روزرسانی قوانین مقابله کننده با تحریم های آمریکا موافقت کرد و همزمان دیروز روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که دولت های فرانسه، انگلیس و آلمان به تهران اعلام کرده اند در حال بررسی فعال سازی حساب های بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی کشورهای خود هستند که این موضوع می تواند یک نشانه خوب برای ادامه برجام تلقی شود. براساس گزارش ایسنا، مقامات درگیر در این رایزنی‌ها به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند: گزینه فعال کردن حساب‌های جدید یا قدیمی بانک مرکزی ایران در بانک‌های اروپا یکی از چند گزینه‌ای است که دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان به‌طور جدی در حال بررسی آن هستند، با این هدف که با فعال شدن این حساب‌های غیر دلاری، ایران راحت‌تر بتواند درآمدهای نفتی خود را (پس از وضع مجدد تحریم‌های آمریکا)  به کشور بازگرداند.به گزارش ایرنا، کشورهای اروپایی عضو برجام تصریح کرده اند: سایر کشورهای اروپایی شامل اتریش و سوئد نیز اعلام کرده اند که آن ها نیز چنین کاری را خواهند کرد.
اختصاص اعتبار توسط اتحادیه اروپا برای ارتباط با شرکت‌های کوچک و متوسط ایران


به گزارش فارس، همزمان پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از اختصاص اعتبار توسط شبکه زیر مجموعه اتحادیه اروپا جهت تسهیل در روابط تجاری بین شرکت های کوچک و متوسط ایران و اروپا خبر داد و گفت:  یک تشکل اقتصادی اروپایی مسئول این کار شده تا در ارتباط با اتاق بازرگانی ایران زمینه همکاری میان بنگاه‌های کوچک و متوسط طرفین را به وجود آورد. وی افزود: مدیریت بین منابع مالی و شرکت‌های کوچک و متوسط در اتحادیه اروپا تحت شبکه‌ای است که زیر مجموعه اتحادیه اروپاست و کمیسیونر صنایع کوچک و متوسط اتحادیه اروپا سه هفته پیش در ایران بود و قرار است اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی با آن ارتباط برقرار کند.
سفیر اتریش: اتحادیه اروپا خواهان باز شدن کانال‌های مالی است
در همین زمینه سفیر اتریش در ایران اعلام کرده اتحادیه اروپا خواهان باز شدن کانال‌های مالی است زیرا به‌دلیل قطع صادرات به ایران حدود ۱۰ میلیارد دلار متضرر شده است. به گزارش مهر، اشتفان شولتز افزود: ما تحت تاثیر رهبری ایران در مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار گرفتیم و شاهد بودیم ایرانی‌ها در حال تبدیل کردن این تحریم‌ها به یک فرصت هستند و سیستم اقتصادی خود را تقویت می‌کنند که این امر می‌تواند مدل جالبی برای فعالان اقتصادی اروپا باشد.
اشاره 2 سفیر خارجی به موضوع FATF
این مقام اتریشی گریزی هم به موضوع FATFزد و ادامه داد: در ارتباط با FATF و برطرف کردن موانع زمان کمی تا اکتبر باقی مانده که باید سریع‌تر عمل کنیم. هفته جاری یک بانک ایرانی به سیستم الکترونیکی برای همکاری وارد شده که این شرایط فرصت‌هایی را برای اروپا برای همکاری با ایران ایجاد می‌کند. راب مک‌کر سفیر انگلیس در تهران نیز در مصاحبه با تسنیم، به مسئله لزوم تصویب FATF در ایران اشاره کرد و گفت: ایران لیست بلندی  دارد از گام‌هایی که باید بردارد. همه اعضای FATF  نیاز دارند ببینند که ایران درباره اتخاذ اقدامات در خصوص آن لیست جدی است. وی در پاسخ به این سوال که اقدامات اعضای برجام در چارچوب بسته پیشنهادی به ایران چه زمان بندی را دنبال خواهد کرد؟ گفت: من فکر می کنم که ارائه زمان بندی دشوار است؛ برخی اقدامات سریع خواهند بودو برخی موارد زمان طولانی‌ خواهند برد.
عراقچی: شرایط فعلی به مراتب آسان‌تر از گذشته است
عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه هم که در هند مشغول رایزنی است با بیان این که ما می‌دانیم که فشارهایی از بیرون وجود دارد، گفت: با وجود این روی دولت هند حساب کرده‌ایم تا مذاکرات مناسبی به سود منافع ملی هند داشته باشد. وی گفت: هند در گذشته هم این کار را کرده و روابطش را با آمریکا بالانس کرده است. این اتفاق می‌تواند بار دیگر تکرار شود. عراقچی ادامه داد: شرایط فعلی به مراتب آسان‌تر از گذشته است چراکه هم اکنون تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌های شورای امنیت که برای همه کشورها الزام آور است، وجود ندارد. به گزارش ایلنا به نقل از «تایمز آو ایندیا» مقامات ایرانی تاکید دارند که اروپایی‌ها به آن ها گفته‌اند هند و اتحادیه اروپا باهم برای حفظ برجام تلاش می‌کنند. مقامات هند در این‌باره هیچ پاسخی نداده‌اند.