با حضورجمع فراوانی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی مراسم چهلمین روز درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی در دانشگاه تهران برگزار شد

بخش خبری: مراسم چهلمین روز درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی دیروز با حضورجمع فراوانی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی،دوستان و خانواده آن مرحوم در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم با اشاره به حق فراوانی که حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی بر گردن او داشت، افزود: چنین حقی را مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم بر گردن من داشت که بعد از در گذشت ایشان خودم پیشنهاد دادم برای ادای دین در مراسم ویژه مرحوم آیت‌الله هاشمی سخنرانی کنم.
وی ادامه داد: مرحوم دکتر احمدی نیز روحانی‌ای آزاده، معلم علم و اخلاق، پژوهشگری ژرف اندیش و واقع بین، مسلمانی دلسوز، مومنی مخلص و بی‌ادعا بود که در اعتلای اخلاق و دانش علوم انسانی به ویژه ثبت آن در کتاب‌های دانشگاهی نقش موثری داشت.
ناطق نوری با تاکید بر اهمیت توجه به علوم انسانی در رفع مشکلات جامعه افزود: جوامع پیشرفته با تکیه بر علوم انسانی نظام‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی فرهنگی خود را تدوین می‌کنند زیرا در یافته‌اند زیرساخت موفقیت همه بخش‌ها علوم انسانی است.زیرا جامعه‌ای که بخواهد رشد کند باید مدیریت صحیح داشته باشد و مدیریت درست یعنی استفاده بهینه و به جا از نیروهای متخصص، متعهد و اخلاق مدار با فرهنگ،که همه این موارد تنها در علوم انسانی ذخیره است.


وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام احمدی بی‌ادعا و مخلصانه گام‌های بسیار اثربخشی برای پیشرفت علوم انسانی در کشور برداشت، گفت: عشق و علاقه این فرهیخته در طول عمر خود، نشر علوم انسانی و آموزه‌های علمی بود. ایشان به درستی تشخیص داده بود که پیشرفت فرهنگ و تمدن کشور ما هم در گرو علوم انسانی است.
ناطق نوری استفاده بهینه و بجا از نیروهای متعهد و متخصص در کشور را از ملزومات پیشرفت جامعه عنوان و تاکید کرد: آنچه که امروز در اداره کشور مورد نیاز است، تخصص و تعهد در کنار اخلاق و داشتن فرهنگ برخورد مناسب با مردم براساس عقلانیت است. اگر در جامعه‌ای مدیری هم تخصص و تعهد داشته باشد و هم از اخلاق خوب برخوردار باشد براساس عقلانیت آن جامعه رشد و پیشرفت خواهد کرد که جامعه ما اکنون به مدیران با اخلاق نیازمند است.
وی در ادامه با اشاره به تاکیدات آیت‌الله شهید بهشتی درباره ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر، افزود: آیت‌الله شهید بهشتی معتقد بود که مدیر کسی نیست که زیاد بدود واز صبح تاغروب کار کند، بلکه مدیر فردی است که درست بیندیشد، فکر و برنامه‌ریزی کند و از افراد لایق در جای خود به درستی استفاده نماید.
رئیس پیشین دفتر بازرسی مقام معظم رهبری افزود: گاهی برخی از مدیران آنقدر سرگرم مسائل خرد می‌شوند که به برنامه‌ریزی، فکر،ایده پردازی و استفاده بهینه از نیروها نمی‌رسند و گاهی نیز این بی‌برنامگی با گرایشات سیاسی، جناحی و باندی آلوده می‌شود که همه حرکت‌ها را برمحور خواست حزب و جناح قرار می‌دهد.
رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تخصص، تعهد و اخلاق از ویژگی‌های شایسته‌سالاری است، به بیان خاطره‌ای از روند انتخاب رئیس صداوسیما در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در ابتدای انقلاب هنوز اینگونه نبود که رئیس صداوسیما را امام یا رهبری تعیین نمایند.شورای انقلاب فردی را در این زمینه انتخاب می‌کرد. در آن ایام من که نماینده امام خمینی در جهاد سازندگی بودم روزی برای پیشبرد کار جهاد نزد آیت‌الله بهشتی در دیوان عالی رفتم. در آنجا ایشان لیستی از اسامی افراد دارای صلاحیت برای ریاست بر صداوسیما را در اختیار داشتند که در کنار برخی اسامی علامتی به نشانه تایید قرار داده بودند. او آن لیست را برای نظر خواهی به من نشان هم داد. هنگام مشاهده لیست به نام فردی بر خوردم که آیت‌الله بهشتی در کنار نام او علامتی به نشانه تایید زده بود. در شرایطی بود که آن فرد نسبت به ایشان بی‌مهری‌های فراوانی ابراز کرده و تایید چنین فردی ازسوی آقای بهشتی برای من بسیار عجیب بود.
ناطق نوری افزود: من این موضوع را به آیت‌الله بهشتی گفتم که چرا چنین فردی را تایید می‌کنید؟ اما ایشان فرمودند «خوب آقای نوری، ممکن است ایشان با شخص بهشتی مشکل داشته باشد و از چهره من خوشش نیاید، اما مدیر لایقی است».
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت علوم انسانی در مدیریت کشور، تصریح کرد: براساس آیات قرآن، رسالت انبیاء نیز نشر علوم انسانی و تربیت مدیران لایق در جامعه بوده است و همه انبیاء به ویژه پیامبر اسلام (ص) هر آنچه که بیان کردند برای انسان، انسانیت، اخلاق، سلامت،‌ مدیریت و تقوا بوده است و هیچگاه مشاهده نکردیم که پیامبران درباره فرستادن سفینه به فضا صحبت کنند؛ چرا که اصلا رسالت آنها انسان و اخلاق بود.
ناطق نوری با بیان اینکه اسلام مخالف علوم و رشته‌های دیگر نیست، ادامه داد: علمی که اسلام می‌گوید به دنبال آن بروید فقط علم دین و احکام نیست، بلکه اسلام می‌گوید به دنبال همه علومی بروید که می‌تواند منجر به سعادت بشر شود، با این حال رسالت مستقیم پیامبران در حوزه علوم انسانی و تربیت مدیران سالم و متدین و برنامه‌ریزی در جامعه است.
مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان ادامه صحبت‌های خود به بیان برخی معضلات و مشکلات حوزه علوم انسانی در کشور پرداخت و گفت: در ایران به گونه‌ای با رشته علوم انسانی رفتار کرده‌ایم که با وجود همه تلاش‌هایی که اساتیدی نظیر دکتر احمدی و همچنین انتشار کتب و مقالات بسیار و برگزاری همایش‌های مختلفی که انجام شده، هنوز نتوانستیم جایگاه این علوم را در کشور تبیین و آن را به جامعه معرفی کنیم.
وی یکی دیگر از معضلات حوزه علوم انسانی را عدم رغبت و تمایل دانش‌آموزان برای گرایش به این رشته‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: عدم تبیین جایگاه صحیح علوم انسانی در کشور باعث شده که دانش‌آموزان هنگامی که در دوران متوسطه قصد تعیین رشته دارند، معمولا رغبت و تمایلی نسبت به رشته‌های حوزه علوم انسانی از خود نشان نمی‌دهند، این درحالی است که رشته‌ علوم انسانی زیرساخت سایر رشته‌های تحصیلی در کشور است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تصور غلط دیگری که در جامعه به وجود آمده و گاهی اوقات نیز دانش‌آموزان مستعد در این رشته با آن مواجه می‌شوند، سهل‌الوصول دانستن این دانش در مقایسه با علوم ریاضی و تجربی است. این در شرایطی است که نظریه‌پردازی در رشته علوم انسانی و تولید علوم بومی اگر پیچیده‌تر از سایر علوم نباشد، آسان‌تر نخواهد بود.
وی با تاکید بر لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علوم انسانی، افزود: متاسفانه هنوز آنطور که باید کرسی‌های آزاداندیشی در رشته علوم انسانی در کشور تشکیل نشده است. قطعا با تشکیل این کرسی‌ها شاهد توجه بیشتر جامعه نسبت به حوزه‌های علوم انسانی خواهیم بود.
دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و استادفلسفه دانشگاه تهران نیز در این مراسم به سابقه آشنایی 50 ساله‌اش با استاد دکتر احمدی اشاره کرد و گفت: ایشان با آنکه لباس روحانیت به تن داشت، هیچگاه امام جماعت نمانده بود و روزی هم که ما اصرار کردیم امامت را یک نماز در جمع خصوصی اساتید دانشگاه بپذیرد، عبای خود را بر دوش دکتر شریعتمداری، استاد فقید دانشگاه تهران قرار دادندد و خود به ایشان اقتدا کرد.
وی گفت: دکتر احمدی همواره به وظیفه انسانی و اخلاقی خود عمل می‌کرد.اگر چه هرکس برای انجام چنین وظیفه‌ای آزاد است، اما ایشان به آنچه که انجام می‌داد، آگاهانه متعهد بود و صرفا متابعت نمی‌کرد.
وی با اشاره به فهم بالای مرحوم احمدی در مفاهیم قرآن هم ادامه داد: اما من همواره در این بخش ضعف داشتم و در آخرین جلسه‌ای که با ایشان داشتیم با توضیحاتی که فرمودند، مشکل من را برطرف ساختند، اگر چه باز در اخلاق نیز هیچگاه به او نرسیدم چرا که او جامع علم و اخلاق بود.
در این مراسم همچنین پیام تسلیت دکتر روحانی،رئیس جمهور و آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی قرائت شد.
در این مراسم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت؛ دکترمنصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در طی سخنان کوتاهی با قدر دانی از دانشگاه تهران برای قدرشناسی از استاد فقید این دانشگاه گفت: من نیز افتخار شاگردی این استاد فرهیخته را داشتم و پس از وزارت همواره از نظرات ارشادی ایشان استفاده می‌کردم چرا که دکتر احمدی تنها استاد فلسفه دانشگاه تهران نبود، بلکه استاد اخلاق هم برای دانشگاهیان بود که مسئولیت‌های مادی دنیا هیچ ارزشی برایش نداشت.اما او خود را وقف دانشگاه کرده بود و نتیجه تلاش‌های او به جایی رسید که به تعبیر آن مرحوم،اکنون هیچ خانه‌ای در ایران نیست که کتابی از انتشارات سمت در آن نباشد.
حجت الاسلام دکتر احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم قرآنی نیز در این مراسم با اشاره به روابط بسیار مستحکم علمی و اخلاقی دکتر احمدی با مرحوم علامه طباطبایی مفسر کبیر قرآن گفت: بعد از انتشار شش جلد از تفسیر المیزان، این اثر ارزشمند دارای اشتباهات ادبی و محتوایی بود که مرحوم دکتر احمدی آن را خطاب به علامه طباطبایی گفتند. علامه طباطبایی تنهایی را علت نرسیدن به مطالعه دوباره و رفع نقص تفسیر المیزان اعلام کردند که جناب دکتر احمدی این مسئولیت سنگین را پذیرفتند و از جلد ششم به بعد این اشتباهات رفع شد که امروز می‌توانیم بگوییم برخی از اثرات مفید تفسیر المیزان مرهون زحمات مرحوم دکتر احمد احمدی نیز هست.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی (متولد 1312) موسس و رئیس سازمان سمت، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران 19 خرداد گذشته بر اثر بیماری قلبی درگذشت.
وی که از چهره‌های شاخص در زمینه علوم انسانی به شمار می‌آمد، مسئولیت‌های اجرایی و تدریس، تحریر و تدقیق در علوم به ویژه فلسفه غرب و حکمت، عضویت در هیات تحریریه نشریات مختلف و تاسیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای استفاده از توان حوزه‌ها را داشت.
سایر اخبار این روزنامه
اقتصاد ایران در انتظار تصمیم بانک‌مرکزی برای نرخ سود سپرده‌های بانکی ایران در میان 15 کشور برتر دنیا از نظر تولید علم اوج انزوای آمریکای ترامپ وزیر خارجه از اراده سیاسی جهان برای ادامه حضور فعال در ایران خبر داد دکتر ظریف: عملیات 1+4 درحوزه روابط بانکی و فروش نفت آغاز شد موگرینی درخواست آمریکا برای منزوی کردن ایران را رد کرد بی اعتنایی تهران و دهلی نو به قلدری‌های آمریکا دکتر عراقچی: هند مصمم به حفظ برجام است سخنگوی دولت: چند نفر از مسئولان وزارت صنعت که در هک کردن سایت ثبت سفارش دست داشتند شناسایی شدند گل به خودی ترامپ در هلسینکی، آمریکا را در برابر روسیه بازنده کرد با حضورجمع فراوانی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی مراسم چهلمین روز درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی در دانشگاه تهران برگزار شد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر روحانی؛ راهکارهای گسترش و ترویج فر هنگ مطالعه و کتابخوانی و رفع مشکلات صنعت چاپ بررسی شد ایران در میان 15 کشور برتر دنیا از نظر تولید علم پروین فرشچی: به عنوان سفیر پیشنهادی ایران در فنلاند معرفی شده‌ام وزیر علوم بازدید بازرسان آژانس اتمی را از دانشگاه‌های ایران رد کرد