موگرینی درخواست آمریکا برای منزوی کردن ایران را رد کرد

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی درخواست آمریکا مبنی بر منزوی کردن ایران را به شدت رد کرد.
"فدریکا موگرینی" در پایان نشست وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا گفت: 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در آخرین نشست خود موضوع مسدود سازی تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی را بررسی کرده‌اند و تمام راه‌ها را برای ادامه همکاری با ایران در نظر خواهیم گرفت.
موگرینی همچنین در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: آقای ترامپ، کشورهای اروپایی درخواست شما را رد می‌کنند!
اظهارات مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالیست که وی چندی پیش با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، با محوریت ایران دیدار و گفت وگو کرد.


در این دیدار، پمپئو از موگرینی خواسته بود تا اروپا همه گزینه‌های لازم را برای منزوی کردن ایران به کار بندد.
بعد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، بسیاری از شرکت‌های اروپایی نگران تحریم‌های احتمالی واشنگتن علیه خود هستند.
کشورهای اروپایی، ضمن ابراز نگرانی از این اقدام دولت واشنگتن، راه‌های مقابله از شرکت‌های اروپایی در مقابل تهدیدهای دونالد ترامپ را بررسی می‌کنند که مهمترین آن "قانون مسدود سازی" است.
"قانون مسدودسازی" اتحادیه اروپا می‌تواند از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌ها چه فراسرزمینی و چه ملی که ازسوی کشور ثالث اتخاذ می‌شود حمایت کند. این قانون باید بلافاصله اجرا شود. در غیراین صورت شرکت‌های اروپایی در تردیدی غیرقابل تحمل در انتظار نتیجه مذاکرات باقی خواهند ماند. این تنها به خواسته سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد.
قانون موسوم به "قانون مسدودکننده" یا "مقررات مقابله‌ای" به اتحادیه اروپا این امکان را خواهد داد تا با نادیده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌های ایالات متحده، در برابر تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا پس از خروج یکجانبه این کشور از برجام بایستد. این قانون رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای شرکت‌های اروپایی ممنوع می‌کند. همچنین شرکت‌هایی که این قانون را رعایت نکنند می‌توانند مجازات شوند.
این قانون همچنین دارای مکانیسم‌هایی است که پرداخت غرامت به شرکت‌های اروپایی را، درصورت متضرر شدن احتمالی آنها به خاطر معامله با ایران، امکان‌پذیر کرده و آنها را قادر به طرح دعاوی متقابل خواهد کرد.
*تلاش اروپا برای ایجاد کانال مالی میان بانک مرکزی ایران و بانک‌های مرکزی اروپایی
در همین ارتباط، یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان برای حفظ توافق هسته‌ای درحال ایجاد کانال‌های مالی میان بانک مرکزی ایران و بانک‌های خودشان هستند. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، چند مقام اروپایی گفته‌اند که دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران اعلام کردند که از طریق فعال کردن حساب‌های بانک مرکزی ایران در بانک‌های ملی این سه کشور اروپایی درحال ایجاد یک کانال مالی به منظور حفظ توافق هسته‌ای هستند.
همچنین مقامات درگیر در این رایزنی‌ها به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند: گزینه فعال کردن حساب‌های جدید یا قدیمی بانک مرکزی ایران در بانک‌های اروپا یکی از چند گزینه‌ای است که دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان به‌طور جدی درحال بررسی آن هستند، با این هدف که با فعال شدن این حساب‌های غیر دلاری، ایران راحت‌تر بتواند درآمدهای نفتی خود را (پس از وضع مجدد تحریم‌های آمریکا) به کشور بازگرداند. این اقدام اولین گام منسجم اروپا در راستای عمل به وعده‌اش برای حفظ توافق هسته‌ای به شمار می‌آید.
*توافق روسیه و اروپا بر سر اقدامات مشترک حمایتی در برابر تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن
نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم از توافق این کشور با اروپایی‌ها بر سر یکسری اقدامات مشترک برای حمایت از تعاملات اقتصادی با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا خبر داد.
میخائیل اولیانوف اظهارداشت: با اروپایی‌ها به توافقی برای کار روی یکسری اقدامات مشترک برای حمایت از تعاملات اقتصادی در برابر تحریم‌های ضدایرانی آمریکا دست یافته‌ایم.
اولیانوف ادامه داد: ایران باید به اجرای تعهداتش ذیل برجام به ویژه تعهدات مربوط به تضمین دسترسی کارشناسان آژانس به تاسیسات این کشور علیرغم خروج آمریکا ادامه دهد.
وی همچنین گفت: اگر آمریکا شروع به مانع‌تراشی در مسیر اجرای جنبه‌های فنی برجام کند ممکن است باعث شود ایران از اجرای تعهداتش در این توافق سر باز زند. آمریکا نباید کاری کند که ایران را به سمت توقف اجرای تعهداتش ذیل برجام سوق دهد.
نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: ما امیدواریم که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، کانال‌های انتقال محصولات با کاربرد دوگانه به ایران موثرتر عمل کنند. درحال حاضر رویه‌های عملیاتی این کانال‌ها که به منظور انتقال محصولات هسته‌ای و با کاربرد دوگانه به ایران ایجاد شده است نیازی به تغییر ندارد.
*پوتین: موضع روسیه در قبال برنامه هسته‌ای ایران تغییر نکرده است
رئیس‌جمهور روسیه هم با تاکید بر اینکه موضع مسکو در قبال برجام تغییر نکرده است، گفت: نابودی توافق هسته‌ای تاسف‌بار خواهد بود.
ولادیمیر پوتین پس از دیدار با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود در گفتگو با شبکه یک تلویزیون روسیه گفت: اقدامات آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای با ایران نباید منجر به نابودی این توافق شود.
وی تصریح کرد: آمریکا مایل است توجه ایران را به سیاست قاطعانه‌اش یعنی برنامه موشکی این کشور جلب کند اما از نظر من این مساله نباید به نابودی برجام منجر شود، اگر برجام از بین برود بسیار تاسف‌بار خواهد بود.
رئیس‌جمهور روسیه افزود: موضع مسکو در قبال برنامه هسته‌ای ایران تغییر نکرده است و ما بر این باوریم که برجام ابزاری است که عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را در جهان و به ویژه در منطقه تضمین می‌کند.
پوتین در ادامه گفت: ایران یکی از کشورهایی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین نظارت را بر آن دارد و اگر این توافق نابود شود باعث تاسف است. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره سوریه نیز گفت: همانطور که در کنفرانس خبری مشترک گفتم ما در برخی مسائل به راه‌حل‌هایی در سوریه و به ویژه منطقه کاهش تنش در بلندی‌های جولان دست یافتیم. ما پیش از این درباره این موضوع با شرکای ایرانی‌مان گفت‌وگو کرده‌ بودیم.
*سفیر انگلیس: درباره برجام تابع سیاست‌های خود هستیم نه آمریکا
سفیر انگلیس در تهران هم اعلام کرد: در مورد توافق هسته‌ای برجام از آمریکا تبعیت نمی‌کنیم؛ بلکه سیاست‌های خودمان ملاک عمل ماست.
«راب ماکِر» در پاسخ به خبرنگار ایرنا افزود: برجام برای ما اهمیت بسیاری دارد.
وی برجام را «توافقی موفق در زمینه برقراری صلح و امنیت جهانی» خواند و ادامه داد: ما به این توافق پایبند بوده و آن را ادامه می‌دهیم؛ زیرا در زمینه اقتصادی سودمندی‌های بسیاری برای ما و ایران داشته است.
این دیپلمات انگلیسی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت برجام گفت: صحبت کردن در مورد آینده برجام سخت است اما ما درباره این توافق مواضع روشنی داریم.
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم در این توافق بمانیم.
سفیر انگلیس در تهران درباره پیشنهاد خود برای رفع این چالش‌ها گفت: باید در کنار هم باشیم تا به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره سیاست لندن در این باره پرسید، بار دیگر تصریح کرد: ما در برجام می‌مانیم و سیاست ما در این زمینه شفاف است.
سفیر انگلیس در تهران همچنین در نشست فعالان اقتصادی و سفیران کشورهای خارجی گفت: پشتیبانی از قرارداد برجام نباید به شعارهای سیاسی محدود شود؛ بلکه باید اقداماتی عملی درپی داشته باشد تا روابط اقتصادی برقرار شود.
ماکِر افزود: تا زمانی که ایران شرایط برجام را اجرا کند ما نیز از آن پشتیبانی خواهیم کرد.
وی گفت: همکاران ما در لندن و اروپا سخت کار می‌کنند تا راه‌هایی را برای مقابله با مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا بیابند.
این دیپلمات انگلیسی یادآوری کرد: از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام، یک شرکت مهم انگلیسی با طرف ایرانی قرارداد امضا کرد؛ بنابراین کسب و کار ادامه پیدا می‌کند و رو به گسترش است.
وی اضافه کرد: وظیفه ماست که این اعتماد جامعه و بخش خصوصی ایران و خود را حفظ کنیم.
*سفیر چین: راه رفع اختلافات، مذاکره است نه فشار!
سفیر چین در تهران تصریح کرد: اختلافات موجود در زمینه توافق هسته‌ای برجام باید از طریق مذاکره- نه فشار- برطرف شود.
«پانگ سن» در نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری گفت: پس از خروج آمریکا از برجام و اینکه ایران پایبندی به همه تعهدات خود را ثابت کرد، دیگر امضاکنندگان این توافق (گروه 1+4) نشان دادند از برجام پشتیبانی می‌کنند.
سفیر چین در تهران افزود: چین بروشنی اعلام کرده است از این معاهده (برجام) پشتیبانی می‌کند و در مورد آن درکی مشترک دارد.
وی ابراز امیدواری کرد همه امضاکنندگان این معاهده بین‌المللی با حسن نیت به تعهدات خود پاییند باشند.
این دیپلمات چینی یادآوری کرد: روابط ایران و چین به هزاران سال پیش و هنگام استفاده از مسیر جاده ابریشم برمی گردد؛ جاده ابریشم فقط یک جاده نیست بلکه یک مسیر تبادل فرهنگی، مذهبی و تمدنی بوده است.
وی افزود: اکنون که دنیا به دهکده کوچکی تبدیل شده است، ما قصد داریم جاده تاریخی ابریشم را زنده کنیم و ایران حلقه مهمی در این مسیر است.
سن گفت: ملت ایران، شجاع و بااستقامت است و معتقدیم این کشور با همبستگی می‌تواند به همه مشکلات فایق آید.
سایر اخبار این روزنامه
اقتصاد ایران در انتظار تصمیم بانک‌مرکزی برای نرخ سود سپرده‌های بانکی ایران در میان 15 کشور برتر دنیا از نظر تولید علم اوج انزوای آمریکای ترامپ وزیر خارجه از اراده سیاسی جهان برای ادامه حضور فعال در ایران خبر داد دکتر ظریف: عملیات 1+4 درحوزه روابط بانکی و فروش نفت آغاز شد موگرینی درخواست آمریکا برای منزوی کردن ایران را رد کرد بی اعتنایی تهران و دهلی نو به قلدری‌های آمریکا دکتر عراقچی: هند مصمم به حفظ برجام است سخنگوی دولت: چند نفر از مسئولان وزارت صنعت که در هک کردن سایت ثبت سفارش دست داشتند شناسایی شدند گل به خودی ترامپ در هلسینکی، آمریکا را در برابر روسیه بازنده کرد با حضورجمع فراوانی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی مراسم چهلمین روز درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی در دانشگاه تهران برگزار شد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر روحانی؛ راهکارهای گسترش و ترویج فر هنگ مطالعه و کتابخوانی و رفع مشکلات صنعت چاپ بررسی شد ایران در میان 15 کشور برتر دنیا از نظر تولید علم پروین فرشچی: به عنوان سفیر پیشنهادی ایران در فنلاند معرفی شده‌ام وزیر علوم بازدید بازرسان آژانس اتمی را از دانشگاه‌های ایران رد کرد