از سوی دفتر سیاسی طالبان در قطر عنوان شد پیش‌شرط طالبان برای مذاکره با آمریکا

دفتر سیاسی طالبان در قطر پس از اعلام آمادگی آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با این گروه، یک گام عقب نشست و حذف نام رهبران خود از فهرست سیاه را به عنوان پیش شرط برای آغاز مذاکره تعیین کرد موضوعی که گواه از تحولات جدید می دهد.
طالبان پیش از این اعلام کرده بود که تنها حاضر است با آمریکایی ها برای صلح در افغانستان گفت و گو کند زیرا به گفته آنها دولت کابل در اختیار آمریکایی‌ها بوده و به همین دلیل حاضر نیست با دولت وحدت ملی صلح کند. اما آمریکایی ها همواره این خواسته طالبان را رد کرده و به حمایت صلح با مالکیت و رهبری افغان ها تاکید کرده بود، اینکه چه چیز باعث شد تا آمریکای به یکبارگی از موضع خود عقب نشسته و برای گفت وگوی مستقیم با طالبان آماده شود هنوز روشن نیست.
برخی از رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا از موفقیت راهبرد جدید در افغانستان که در اواخر تابستان سال گذشته اعلام شد، ناامید شده و خواستار بازنگری آن است. این منابع افزوده بودند که هرچند تاکنون دستور رسمی برای بازنگری صادر نشده است اما قرار است این کار در آینده نزدیک صورت گیرد.
روز دوشنبه منابع خبری افغانستان به نقل از رسانه‌های غربی اعلام کردند که رئیس جمهوری آمریکا به دیپلمات‌های ارشد این کشور دستور داده است تا فرصت گفت و گوی مستقیم با طالبان را مساعد کند. به دنبال این خبر روز گذشته دفتر سیاسی طالبان در قطر به روزنامه دیلی تایمز هند گفت که این گروه در صورتی حاضر به گفت و گو با آمریکایی ها خواهد بود که نام رهبران آنها از فهرست سیاه حذف شود.


به گزارش ایرنا، این موضع جدید طالبان حاکی از تحولات جدید دارد به طوری که یک کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه کابل اعتقاد دارد که 3 عامل جدید باعث چنین موضعگ‌یری توسط آنها شده است. عبدالطیف نظری گفت: طالبان به این باور رسیده است که دولت وحدت ملی افغانستان از درون با چالش جدی مواجه است. بازداشت فرمانده محلی حزب «جنبش ملی و خواسته‌ها برای بازگشت ژنرال عبدالرشید دوستم و شکل‌گیری ائتلاف نجات افغانستان که از سه حزب قدرتمند تشکیل شده است، از جمله این چالش های یاد شده است.
وی افزود: اعتراضات گسترده در 10 استان شمال و گسترش آن به استان های دیگر زنگ خطری را برای دولت به صدا درآورده است که طالبان با استفاده از از وضعیت می خواهد امتیازهای بیشتری به دست آورند. نظری همچنین گفت که طالبان در حال حاضر به این باور رسیده است که مناطق زیادی را در افغانستان تحت کنترل دارند که دولت افغانستان و جامعه جهانی از جمله آمریکا به آن اعتراف کرده است.
براساس تحلیل این کارشناس افغان زمانی که طالبان سرزمینی را در اختیار داشته باشند، از اقتدار نیز برخودار هستند و در این شرایط جدید می‌توانند، چانه زنی قدرتمندی را مطرح کنند. به گفته این استاد دانشگاه در روزهای اخیر روابط آمریکا با پاکستان بهبود یافته و دو طرف توافقاتی در باره افغانستان و کشورهای جنوب آسیا دست یافته اند و پاکستان در تلاش است تا آمریکایی ها را متقاعد سازند که در نهایت بدون نقش آنها جنگ در افغانستان پایان نخواهد یافت.
اگر این هم‌سویی جدید پاکستان با آمریکایی ها را از نظر دور نکنیم، آشکار می شود که پاکستان در کاهش نقش روسیه در تحولات منطقه می‌تواند موثر باشد و در مقابل آمریکا دست پاکستان در تحولات افغانستان تا جایی که منافع آنها را آسیب‌پذیر نسازد، باز خواهد گذاشت. با توجه به این تحلیل‌ها می‌توان گفت که امکان دارد نزدیک شدن آمریکا با پاکستان و حاضر شدن آمریکا برای گفت و گوی مستقیم با طالبان با میانجیگری پاکستان از جمله بازنگری سیاست آمریکا در قبال افغانستان و آسیای جنوبی نیز شمرده شود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اطلاعات: ما بدهکار مردم هستیم مقامات و چهره های سیاسی ایالات متحده به تندی تحقیر شدن آمریکا در فنلاند را مورد انتقاد قرار دادند سخنگوی دولت در نشست خبری : چرا بعضی از ما آدم کوچولوی سریال گالیور می‌شویم؟ علیرضا صدقی نسبت مطالبات عمومی با جریان اصلاح‌طلبی چرا بازار سرمایه نمی‌تواند چنانکه باید در اقتصاد نابسامان اثر مثبت بگذارد شفافیت حلقه شکسته کمک بورس به اقتصاد آیا ممنوعیت واردات صنایع دستی چینی کارگاه‌های صنایع دستی را زنده نگه می‌دارد؟ تهدید اقتصاد، فرصت هنر ایرانی نزدیک شدن آمریکا و روسیه و تاثیر آن بر اقتصاد و سیاست خارجی ایران بررسی شد بازی تهران فقط در زمین ایران از سوی دفتر سیاسی طالبان در قطر عنوان شد پیش‌شرط طالبان برای مذاکره با آمریکا امیربهاور دهکردی در گفت‌وگو با «ابتکار» از تئاتر «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» می‌گوید «ابتکار» از طرح دوباره ورود زنان به ورزشگاه ها بعد از پایان جام جهانی فوتبال گزارش می‌دهد