نزدیک شدن آمریکا و روسیه و تاثیر آن بر اقتصاد و سیاست خارجی ایران بررسی شد بازی تهران فقط در زمین ایران

معصومه معظمی
ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهوری روسیه و ایالات متحده آمریکا اخیرا در جلسه‌ای دو ساعته و البته مهم درباره موضوعات و منافع مشترک اقتصادی و سیاسی در پایتخت فنلاند دیدار و گفت‌وگو کردند. نشست دوجانبه‌ای که ترامپ در انتها آن را «شروعی خوب» توصیف کرد و پوتین صراحتا گفت «رابطه ما با روسیه هیچ‌گاه تا این اندازه بد نبوده است اما این وضعیت از چهار ساعت پیش تغییر کرده است.» بنابراین با توجه به جمیع صحبت‌های دوطرف مذاکره کننده شرقی وغربی در کنفرانس خبری و برگزاری نشستی دیگر با حضور مقام‌های ارشد دو طرف؛ می‌توان این نشست دوجانبه را از نظر سیاسی و اقتصادی تا حدی برای جمهوری اسلامی و حتی اتحادیه اروپا، هند و چین نگران کننده دانست. چرا که تا قبل از این دیدار؛ جمهوری اسلامی روسیه را کشور حامی و مورد اعتماد خود می دانست که قرار است در شرایط تحریم از آن برای دورزدن تحریم‌ها کمک بگیرد. ولی باز هم این کشور نشان داد که در بزنگاه‌های حساس مثل گذشته ایران را فدای منافع خود خواهد کرد و تزارها در این باره «یدی طولا» و گذشته‌ای غیرقابل اعتماد دارند.
نکته قابل توجه در این مذاکره 2 ساعته بلوک شرق و غرب نزدیک شدن به تفاهمات اقتصادی است که می‌تواند برخی کشورها را در زمینه اقتصادی و مشخصا در حوزه نفت به زحمت بیندازد. البته شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه «ترامپ قبل از دیدار با رئیس جمهوری روسیه، پوتین را دشمن خود نمی‌‎دانست بلکه او را رقیب تلقی می‌کرد که باید با او مذاکره شود»، بیان کرد: «برنامه‌های اقتصادی 2 کشور روسیه و آمریکا در زمینه فروش نفت و فرآورده‌های نفتی با توجه به شرایط غرب آسیا می‌تواند اثرگذار باشد.» او همچنین تاکید کرد: «2 کشور آمریکا و روسیه اگر به تفاهماتی برسند می‌توانند شرایط را به گونه‌ای پیش ببرند که قیمت نفت به حدود بشکه‌ای 300 دلار برسد، اگر دیدار پوتین و ترامپ چنین دستاوردی داشته باشد، آینده تاریکی در انتظار اتحادیه اروپا، چین و هندوستان خواهد بود.»
توافقات روسیه و آمریکا برخی کشورها


را زمین گیر می‌کند
برزگر همچنین با بیان اینکه «پیش بینی می‌شود اگر همکاری‌های روسیه و آمریکا به نتیجه برسد، بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان را زمین گیر خواهد کرد»، این اقدام را زنگ خطری برای این کشورها دانست. البته ولی الله نانواکناری، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برخلاف برزگر؛ با توجه به اظهارنظراتی که پوتین و ترامپ در کنفرانس خبری خود داشتند؛ معتقد است مذاکره 2 ساعته روسای جمهوری روسیه و ایالات متحده نتیجه مثبتی نداشته است چرا که ترامپ در این دیدار همچنان بر مواضع خود نسبت به ایران و سایر موارد منطقه ای پافشاری داشته است و پوتین این اظهارنظرها را قابل قبول ندانسته است.
نانواکناری در گفت‌وگو با «ابتکار» با تاکید بر اینکه «البته از نظر گفتاری و رفتاری خروجی‌های این دو رئیس جمهوری متفاوت خواهد بود، افزود: «نگاه این است که روسیه نسبت به اظهارات ترامپ موافقتی نخواهد داشت و تصمیماتش به این سمت خواهد بود که با ایران همراهی داشته باشد.» این نماینده اصولگرای مجلس در نگاهی خوشبینانه این اقدام و همسویی روسیه با ایران را فرصتی مغتنم دانست تا بتوانیم ارتباطات و برنامه دیپلماسی خودمان را در راستای تقویت با روسیه و چین و حتی هندوستان پیش ببریم. او همچنین به اروپایی‌هایی که به تعبیر او گاهی «به نعل و گاهی به میخ» می زنند توصیه کرد خود را برای همراهی با ایران مهیا کنند.
احتمال گردش 180 درجه‌ای روس‌ها به سمت آمریکا
ناگفته نماند که تزارهای روس طی تاریخ همواره به منفعت‌طلبی شهره آفاق بوده‌اند و طبیعی است که در صورت توافق با ترامپ به وعده‌های همکاری با جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها وفادار نمانند و این احتمال به وضوح وجود دارد که در هر مقطع تاریخی بر اساس منافعشان پشت ما را خالی کنند. بنابراین باید به فکر برنامه‌ای برای مقابله با تحریم و دور زدن روسیه و گردش 180 درجه ای روس‌ها در قبال جمهوری اسلامی و متمایل شدن به سمت آمریکا یا همان دشمن دیرینه مشترک باشیم. چرا که در این نشست مطبوعاتی مشترک پوتین بر «تغییر در ماهیت چالش‌های پیش روی آمریکا و روسیه در جهان امروز» سخن گفت و تاکید کرد: « آمریکا و روسیه به عنوان قدرت‌های بزرگ در قبال امنیت بین‌المللی مسئول هستند. اوهمچنین بر اهمیت همکاری‌های روسیه و آمریکا تاکید کرد و منافع مشترک دو کشور را بسیار زیاد دانست. البته با وجود این اظهارات و تاکید پوتین بر منافع مشترک فراوان با آمریکا، نانواکناری اعتقاد دارد این منفعت‌طلبی و توجه به منافع ملی فقط مربوط به روسیه نیست و همه کشورهای دیگر هم از این مقوله جدا نیستند. این عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» گفت:‌« شاید میزان مبادلات اروپا با آمریکا چندین برابر مبادلات ایران با اروپا باشد و اگر فقط به منافع اقتصادی وسط باشد، شاید به اروپایی‌ها حق بدهیم که با آمریکا همسو باشند. ولی مسئله این است که منافع کشورها تنها منوط به منافع مالی و اقتصادی آنها نیست و منافع سیاسی هم می‌تواند حائز اهمیت باشد.» او ادامه داد: «از آنجایی که منافع و روابط سیاسی اروپایی‌ها اجازه نخواهد داد که با آمریکا همراهی کنند؛ اعتبار سیاسی آنها اجازه نمی‌دهد که غلام حلقه به گوش آمریکا باشند و روسیه نیز باید به این مهم توجه داشته باشد و منافع سیاسی خود را نیز جدای از منافع اقتصادی درنظر بگیرد تا آمریکا در انزوای سیاسی قرار بگیرد.»
خط و نشان آمریکا امروز برای ایران و فردا برای سایرین
نماینده مردم فریدونکنار در مجلس تاکید کرد: «همانطور که آمریکا امروز برای جمهوری اسلامی ایران خط و نشان می کشد و تحریم می کند، دیروز برای کره شمالی خط و نشان می کشید و فردا هم برای روسیه و سایرکشورهای دیگر خط و نشان می کشد و قلدری می کند و دنیا را برده خود می‌داند.» نانواکناری خطاب به دولتمردان روس گفت: «روسیه بداند روابط دیپلماسی فقط مسائل اقتصادی نیست و اگر بخواهد نسبت به این موضوع بی توجه باشد؛ همان بلایی که اروپا سرش آورد بدتر از آن را امریکا در آینده سرش خواهد آورد. پس باید برای کشورهای دیگر دنیا از جمله ایران اعتمادسازی کند. این حداقل کاری است که روسیه می‌تواند انجام دهد.»
این نماینده مجلس دهم در ادامه گفت‌وگو با «ابتکار» به توافق احتمالی آمریکا و روسیه در مسائل اقتصادی تاکید کرد:‌ « توافق بین این دو کشور می تواند روی قیمت نفت تاثیرگذار باشد، ولی اگر بخواهند در زمینه اقتصادی همه چیز را به نحوی یکسویه به نفع خودشان رقم بزنند قطعا از نظر افکار عمومی جهانی محکوم خواهند شد چرا که کشورهای دیگر از جمله ایران هم برای خود حقی قائلند و در این باره منفعل عمل نخواهند کرد.»
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد:
« اگر قرار باشد ایران از نظر صدور نفت تحریم شود، این فشار تحریمی را به سایر کشورها هم وارد خواهد کرد. یعنی اگر قرار باشد نفت ما را نخرند ما هم زمینه و ابزار آن را داریم که در عموم تنگه‌هایی که در مسیر عبور نفت به اروپا و آمریکا است مقابله به مثل کنیم.» او ادامه داد: « البته ما چنین نگاه و برنامه ای نداریم ولی اگر مبنای عملکرد آنها و توافقشان در تحریم ها این باشد ما هم از ابزارهای مقابله ای استفاده خواهیم کرد و راه ها و تنگه های عبوری نفت را به روی آنها خواهیم بست.»
این نماینده دور دهم مجلس شورای اسلامی درخصوص برنامه دستگاه دیپلماسی ایران درمقابل بروز چنین اتفاقی تصریح کرد: «نگاه ما در سیاست خارجی نگاه مستقلی است و نگاهی دنباله رو نخواهد بود. برنامه ما همان برنامه‌ای است که تا پیش ازاین در زمان جنگ تحمیلی داشتیم. جنگ را 8 سال چطور اداره کردیم؟ در مقابل ما چه کشورهایی صف آرایی کردند؟ مگر همین اتحاد جماهیر شوروی یا روسیه فعلی در کنار آمریکا در مقابل ما قرار نگرفتند؟ مگر اتحاد جماهیر شوروی در کنار فرانسه و آلمان و مسلسل های آمریکا و دلارهای عربستانی برای ما صف آرایی نکردند؟ امروز همین برنامه را داریم و با درایت رهبری و همراهی مردم و همدلی و وحدت همه جناح های سیاسی قطعا از این تنگنای سیاسی و اقتصادی که به ناحق بر ما تحمیل کرده اند عبور خواهیم کرد.»
او لازمه عبور به سلامت با کمترین هزینه را اجرای عدالت در جامعه و خودکفایی در مسیر هم افزایی و تولید بیشتر با کیفیت بالاتر را راه عبور از این بحران دانست. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برنامه‌ای که دولت اعلام کرده و نشست سران سه قوه را از جمله برنامه‌های موثر برای برون رفت از تحریم ها بدون حمایت و تکیه به سایر کشورها دانست و بر پشتیبانی و حمایت مردمی در این باره تاکید کرد.
این نماینده دور دهم مجلس همچنین گفت که مجلس درباره بسته پیشنهادی دولت در این باره نهایت همراهی و حمایت را خواهد داشت. او همچنین توضیحات بیشتر درباره بسته پیشنهادی دولت را به خود دولت واگذار کرد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اطلاعات: ما بدهکار مردم هستیم مقامات و چهره های سیاسی ایالات متحده به تندی تحقیر شدن آمریکا در فنلاند را مورد انتقاد قرار دادند سخنگوی دولت در نشست خبری : چرا بعضی از ما آدم کوچولوی سریال گالیور می‌شویم؟ علیرضا صدقی نسبت مطالبات عمومی با جریان اصلاح‌طلبی چرا بازار سرمایه نمی‌تواند چنانکه باید در اقتصاد نابسامان اثر مثبت بگذارد شفافیت حلقه شکسته کمک بورس به اقتصاد آیا ممنوعیت واردات صنایع دستی چینی کارگاه‌های صنایع دستی را زنده نگه می‌دارد؟ تهدید اقتصاد، فرصت هنر ایرانی نزدیک شدن آمریکا و روسیه و تاثیر آن بر اقتصاد و سیاست خارجی ایران بررسی شد بازی تهران فقط در زمین ایران از سوی دفتر سیاسی طالبان در قطر عنوان شد پیش‌شرط طالبان برای مذاکره با آمریکا امیربهاور دهکردی در گفت‌وگو با «ابتکار» از تئاتر «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» می‌گوید «ابتکار» از طرح دوباره ورود زنان به ورزشگاه ها بعد از پایان جام جهانی فوتبال گزارش می‌دهد