وادادگي!

دیدار رهبران آمریکا و روسیه آنقدر مهم بود که حالا حالاها، واکنش ها به آن ادامه داشته باشد. شاید اصلی ترین عنصری که در دیدار ترامپ و پوتین به چشم آمد، ارادت بیش از حد رییس جمهور آمریکا به همتای روسی اش بود! درست مثل زمان هایی که یک نماینده مجلس آمریکا یا سنا با حمایت رییس‌جمهور، رای می آورد و راهی کنگره می شد! حرکات و صحبت های ترامپ درست همین حس را منتقل می کرد. انگار نه انگار او در مقابل اصلی ترین رقیب ایالات متحده نشسته است. ترامپ چنان به پوتین ارادت نشان می داد که حتی اگر تا دیروز کسی باورش نمی شد که او با کمک های رهبر تزارها سر از کاخ سفید در آورده، دیگر به یقین می رسد که ترامپ بده بستانی با پوتین داشته است. بازی ترامپ با پوتین آنقدر آشكار بود که وجود یک ارتباط ویژه بین دو نفر را خیلی راحت می شد فهمید. معلوم نیست چرا ترامپ با آن همه تجربه در معاملات ملکی و برج‌سازی، این‌گونه واداده عمل کرد. ترامپ طوری رفتار می کرد كه گویی برده پوتین است! به هر حال هنوز داستان تاثیرگذاری شگفت انگیز و جنجالی روسیه بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 ادامه دارد و این‌گونه رفتارها بیش از پیش بر ادعاهای رسانه ها و منابع مطلع، صحه می گذارد.
همین چند روز پیش، وزارت دادگستری آمریکا ادعانامه‌ای را علیه شماری از ماموران اطلاعاتی روسیه در ارتباط با تلاش جهت دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا صادر کرد. شبکه فاکس نیوز گفته است که در این مصاحبه، خبرنگار این شبکه یک نسخه از این ادعانامه را همراه داشت و کوشید آن را به دست آقای پوتین بدهد اما رییس جمهوری روسیه با اشاره از او خواست این اوراق را روی میز کنار خود بگذارد.
واکنش شدید مک کین
سناتور جان مک‌کین از حزب جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای اعلام کرد‌: کنفرانس خبری هلسینکی در نوع خود یکی از بی‌شرمانه‌ترین حضورهای یک رییس‌ جمهور آمریکا بود که به یاد داریم. خامی،‌ خودمحوری و [ابراز] همبستگی بیجا و همدلی او با خودکامگان قابل محاسبه نیست. نشست هلسینکی یک اشتباه اسفبار بود.


وی افزود: هیچ رییس‌جمهور دیگری تاکنون خود را این چنین ذلیلانه در برابر یک جبار خوار و خفیف نکرده بود.
همچنین دست کم دو سناتور، یعنی پت تومی از حزب جمهوری‌خواه و چاک شومر از حزب دموکرات احتمال وضع تحریم‌های تنبیهی علیه روسیه را مطرح کردند. به گزارش یورونیوز، تومی در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ ایالات متحده باید تحریم‌های سخت و تازه‌ای علیه روسیه وضع کند.
واکنش رهبر دموکرات ها
نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت‌: ضعف رییس جمهور ترامپ در برابر پوتین شرم‌آور بود و ثابت می‌کند که روس‌ها برگ برنده ای شخصی، مالی یا سیاسی علیه رییس جمهوری ما دارند.
چاک شومر، سناتور دموکرات‌ در کنگره نیز در یک کنفرانس خبری گفت:‌ در تاریخ کشورمان،‌ آمریکایی‌ها هرگز ندیده بودند که یک رییس‌جمهوری ایالات متحده از دشمن خودش پشتیبانی کند،‌ چنانکه ترامپ از پوتین حمایت کرد. وی افزود: او حرف «کا‌گ‌ ‌ب» را به گفته مردان و زنان« سی‌‌آی‌ ای» [درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا] ترجیح داد.
آدام شیف، دیگر نماینده مجلس آمریکا نیز در توییتر خود نوشت: پوتین این رفتار را چراغ سبزی می‌داند تا در انتخابات ۲۰۱۸ هم مداخله کند و همین‌طور هم هست. بزدلانه و شرم‌آور.
هراس ترامپ از اعتراض ها
در پی اعتراض‌های شدید کنگره آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ روز سه شنبه با اعضای کنگره آمریکا دیدار خواهد کرد. در بیانیه کاخ سفید اعلام نشده است که چه کسانی در این دیدار حضور خواهند داشت یا موضوع آن چه خواهد بود.
پوتین به کمک ترامپ آمد!
رییس جمهوری روسیه، دخالت در انتخابات آمریکا و داشتن مدرکی علیه دونالد ترامپ را تکذیب کرده و این نظر را که مخالفان خود را سرکوب می‌کند نادرست خوانده است.
پوتین گفت که روسیه به عنوان یک کشور، هرگز در امور داخلی ایالات متحده دخالت نکرده چه برسد به انتخابات در این کشور. او اتهام دخالت روسیه در انتخابات را بخشی از رقابت‌های سیاسی داخلی آمریکا توصیف کرد که به گفته او، به روسیه ارتباطی ندارد؛ هر چند تایید کرد که در انتخابات سال ۲۰۱۶، روسیه بیشتر مایل بود که آقای ترامپ برنده شود چون در مقایسه با رقیب انتخاباتی خود، نگاه مثبت‌تری نسبت به روسیه داشت.
هیلاری و بازی ترامپ
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پس از اظهارات روز دوشنبه ترامپ در هلسینکی فنلاند گفت: حالا می‌دانیم ترامپ در کدام تیم بازی می‌کند! هیلاری کلینتون در تويیت روز یکشنبه خود در اظهارات کنایه‌آمیز از ترامپ پرسیده بود برای کدام تیم بازی می‌کنی؟!
دستگیری خانم جاسوس روسی
همزمان با دیدار ترامپ و پوتین، یک زن ۲۹ساله روسي(ماریا بوتینا) به اتهام توطئه برای نفوذ در نهادهای سیاسی ایالات متحده در واشنگتن بازداشت شد. این زن متهم است که به دستور یک مقام ارشد کرملین برای روسیه در خاک آمریکا جاسوسی می‌کرده است. طبق گفته وزارت دادگستری آمریکا این شهروند روسي از سال ۲۰۱۵ تا دست‌کم دو سال بعد، به دستور یک مقام عالی‌رتبه کرملین با سیاستمداران و نهادهای حزب جمهوری‌خواه ارتباط نزدیکی برقرار کرده بود.
ماجرا فعلا ادامه دارد...آیا پایان ترامپ نزدیک است؟