ورزشكاران ما سربازان زمان صلح هستند

تیم ملی کارته کشورمان توانست برای دومین بار پیاپی به عنوان قهرمانی قاره کهن دست پیدا کند. کاراته ایران که چندسالی بود پس از ژاپن همواره روی پله دوم آسیا می‌ایستاد، حالا قهرمانی خودش را در قاره‌ای که مهد ورزش های رزمی است، تکرار کرده که خبر خوبی برای جامعه ورزش ماست و نشان می‌دهد کاراته ایران به خوبی در مسیر پیشرفت قرار گرفته است. قهرمانی مردان و زنان کاراته‌کا در اردن، دلیلی شد تا با شهرام هروی، سرمربی تیم ملی مردان ایران گفت‌و گو کنیم. او که ازعملکرد شاگردانش در روزهایی که وزارت ورزش تلاش می‌کند تا فوتبالیست ها از خدمت مقدس سربازی معاف شوند، بسيار خوشحال و راضی است و از وزیر ورزش انتظار دارد نگاهی حداقلی به قهرمانان و مدال آورانی که در سایه قرار دارند نيزداشته باشد.
قهرمانی دوباره در آسیا چه حس و حالی دارد و این قهرمانی را چگونه می بینید؟
بدون شک قهرمان شدن هر تیم برای مربی‌اش اتفاقی است که شاید شادی و شیرینی متفاوتی نسبت به سایر افراد داشته باشد. پانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا نیز با قهرمانی ما به پایان رسید. بزرگ‌ترین هدف‌مان در این مسابقات این بود که از عنوان قهرمانی‌مان در آستانه قزاقستان دفاع کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد. ضمن اینکه یکی از اهداف مهم ما میدان دادن به ورزشکاران جوان‌مان بود تا با محک خوردن در یک تورنمنت بزرگ، تجربه خوبی به دست بیاورند. جوانان ما در کنار بزرگ‌ترها و با تجربه های تیم، موفق شدند عملکرد خوبی داشته باشند. در مجموع این تورنمنت، مسابقات تدارکاتی بسیار خوبی برای بازی‌های آسیایی جاکارتا بود. خداراشکر بازخورد خوبی گرفتیم. هم در بخش تیمی و هم در بخش انفرادی قهرمان شدیم و امیدوارم بتوانیم با برطرف کردن نقاط ضعفی که شناسایی کردیم با تمام قوا در بازی های جاکارتا شرکت کنیم. قهرمانی آسیا یکی از اهداف و پله های ما بود و در برنامه ای که ترسیم کرده‌ایم هدف بزرگ‌تر ما مدال المپیک است اما برای هر تورنمنت و مسابقه تمرکز مجزایی داریم تا بهترین مسیر را برای رسیدن به هدف بزرگ‌تر پشت سر بگذاریم.
زمانی کاراته در آسیا، فقط با نام ژاپن شناخته می‌شد اما امروز ایران، ژاپن را از دور مسابقات حذف می کند و به نظر می‌رسد این کشور رفته رفته زیر سایه ایران قرار می‌گیرد.


بله، درست است. این اتفاق در چندسال اخیر به خوبی دیده شده و کاراته ایران در بخش مردان فاصله خوبی گرفته است اما باید به این نکته توجه کنیم که در کاراته آسیا تمام کشورها سرمایه گذاری کرده‌اند. امروز نمی توانیم بگوییم تنها حریف ما درآسیا، ژاپن است. بیشترکشورها در این ورزش به خوبي پیش رفته‌اند؛ بنابراین کار ما سخت تر شده چرا که باید تلاش و سرعت‌مان را بیشتر کنیم تا بتوانیم فاصله ایجاد شده را حفظ و حتی بیشتر کنیم. در غیر این صورت در آینده به مشکل می خوریم.
و حالا آسیا،کاراته مردان ایران را ستایش می کند!
ما سه طلا در حوزه آقایان گرفتیم و یک طلا نیز سهم بانوان بود. در انفرادی مردان با دو طلا و یک نقره و یک برنز قهرمان شدیم. در کمیته تیمی نیز پیش از فینال ژاپن را کنار زدیم و در فینال عربستان راسه بر صفر شکست دادیم. برای ما این پیروزی خیلی مهم و حیثیتی بود. آن ها را طوری شکست دادیم که سالنی که یکپارچه آن ها را تشویق می کرد، در سکوت محض فرو رفت و این برای ما خیلی ارزشمند بود.
پس در آن لحظه حس غرور و افتخار بالایی داشتید.
بردن عربستان همیشه لذت بخش است. همیشه تلاش می کنیم که حتی یک لحظه مقابل این تیم کم نیاوریم و آن ها را با بهترین نتیجه شکست بدهیم. به قول معروف باید از روی آن ها رد شویم!
آیا نقره ای که گرفتیم هم می توانست طلا باشد؟
بله. آن هم جلوی حریف اردنی بود و بالاخره میزبان بود. «آسیابری» می‌توانست پیروز مسابقه باشد و شاید کمی بدشانسی آورد اما به هرحال ما از عملکرد او و مدالی که گرفت راضی هستیم. او برای اولین بار قهرمانی آسیا را تجربه می‌کرد.
آیا ملی پوش یا ملی پوشانی هستند که بیشتر از سایرین رضایت شما را جلب کرده باشند؟
من ازعملکرد کل تیم و تک تک ورزشکاران‌مان رضایت دارم. همه بچه‌ها زحمت کشیدند و آنچه در توان‌شان بود به نمایش گذاشتند.
نمی‌توانم بین آن‌ها تفاوتی قائل باشم و بگویم فلانی خیلی بهتر بود یا آن یکی خوب نبود. برای تک‌تک ملی پوشان‌مان برنامه مجزا و خاصی داریم که با شروع اردوها، این برنامه ها را اجرا خواهیم کرد. این عملکرد و این قهرمانی حاصل دست رنج کل این افراد است.
در روزهای اخیر بحث معافیت فوتبالیست‌های حاضر در جام جهانی مطرح شده که اعتراضات و انتقادهاي زیادی را به همراه داشته است. آیا در تیم شما ملی پوشی هست که بتوان گفت شایسته استفاده از قانون سرباز قهرمان باشد؟
این قانون برای ورزشکارانی است که مقام قهرمانی جهانی می آورند. پیش از این در کاراته افرادی بودند که از این معافیت استفاده کردند. قهرمانان ما در مسابقات آلمان و همچنین اتریش از این معافیت استفاده کردند. در تیم فعلی ما نیز صالح اباذری که طلا گرفت اگر معاف بشود، اتفاق خوبی خواهد بود. من نظری در مورد فوتبال ندارم اما باید بگویم، ورزشکاران ما سربازان زمان صلح هستند که برای کشورشان بدون هیچ چشمداشتی افتخار آفرینی می‌کنند. فقط همین توقع را داریم که وزیر ورزش به عنوان پدر خانواده به همه فرزندانش به یک چشم نگاه کند. هیچ ایرادی ندارد در یک خانواده بعضی ازفرزندان عزیزتر یا به اصطلاح سوگلی باشند اما خوب است که به فرزندان دیگر نیز توجه و نگاهی داشته باشد. کاراته ما پتانسیل بالایی دارد که می‌تواند حتی در مسابقات المپیک عملکرد خیره کننده‌ای داشته باشد.
بین دو دسته سنگین وزن و سبک وزن تیم شما، تفاوتی از نظرکیفی وجود دارد؟
ما هم در سنگین وزن طلا گرفتیم و هم در سبک‌وزن. خدارا شکر در تمام اوزان شرایط خوبی داریم و تفاوت کیفی بین این دو دسته وجود ندارد. جا دارد از رييس فدراسیون و همچنین مدیرتیم‌های ملی تشکر کنم. ضمن اینکه همکاران زحمتکش خودم در کادر فنی سهم زیادی در این قهرمانی داشند و باید از شهاب سلطانی، حسین روحانی، سعید حسنی پور، دکتر خواجوی بدنساز تیم و دکترحجتی کمال تشکر و سپاس را دارم و همچنین باید از جواد سلیمی عضو شورای داوری آسیا که با حضورشان قوت قلبی برای تیم ما بودند تشکر کنم.
عملکرد تیم بانوان را چگونه می بینید؟
این تیم با تلاش ها و زحمات خانم‌ها موسوی و رضا زاده نتایج خوبی گرفته است. تیم خوبی در بخش بانوان داریم. پتانسیل آن ها بیشتر از اين است و امیدوارم در مسابقات بعدی به موفقیت های بیشتر و بالاتری دست پیدا کنند.
برای مسابقات جاکارتا نگرانی یا مشکلی بابت امکانات و برنامه های اردویی ندارید؟
خیر؛ مشکلی از این بابت نداریم. برای بازی های آسیایی همه نیازهای‌مان را به فدراسیون اعلام کرده‌ایم و آن‌ها نیز پیگیر هستند و کارها را انجام می‌دهند تا به امید خدا عملکرد بهتر و مدال‌های بیشتری در جاکارتا داشته باشیم.
نقش فدراسیون در دستاوردها و افتخارات اخیر چقدر است؟
وقتی موفقیتی به دست می آید، همه اعضای آن جامعه در آن نقش دارند. نمی توان گفت این موفقیت فقط مختص یک نفر یا یک کادر خاص است. مانند پازلی است که قطعه های آن کنار هم چیده می شوند تا شما یک تصویر زیبا ببینید. اتفاقی است که یک‌بار نبوده، چندین بار این موفقیت به دست آمده که نشان می دهد همه چیز سرجای خودش است. در رأس جامعه کاراته فدراسیون قرار دارد و به نظر من باعث و بانی این موفقیت حمایت های صادق فرجی از تک تک ما و ملی پوشان است. موفقیت های ما مرهون زحمات همه بزرگ‌ترهای کاراته ماست. مربیان سازنده ای که در شهرها و استان ها زحمت زیادی می کشند. ما فقط امانت‌دار جامعه کاراته هستیم و تمام تلاش‌مان این است که از تیم ملی به عنوان امانت جامعه کاراته به خوبی و درستی نگهداری کنیم.