خیانت آشکار رییس‌جمهور

دیدار دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین در هلسینکی و به ویژه کنفرانس خبری واکنش تند اعضای کنگره آمریکا را برانگیخت‌. بیشتر این واکنش‌ها البته بر انکار دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا از سوی رییس‌جمهور آمریکا متمرکز بود‌. سیاستمداران آمریکا از رفتار ترامپ در برابر پوتین برآشفته‌اند از اینکه ترامپ ادعای پوتین را تکرار کرده و گفته روسیه دلیلی ندارد در انتخابات آمریکا دخالت کند‌. ترامپ به ضعف و تلویحا به خیانت متهم شده است‌.
این در حالی است که همزمان با بالا گرفتن تنش‌های داخلی در آمریکا دیروز یک زن جوان روسی به اتهام جاسوسی در آمریکا بازداشت شد‌. این زن 29 ساله متهم است که به دستور یک مقام ارشد کرملین برای روسیه در خاک آمریکا جاسوسی می‌کرده است‌. مقام‌های قضایی آمریکا از یک زن ۲۹ ساله روسی به نام ماریا بوتینا به اتهام جاسوسی برای روسیه شکایت کردند‌. این زن که اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد، متهم است که به صورت پنهانی برای دولت روسیه در خاک آمریکا کار می‌کرده است‌. طبق گفته وزارت دادگستری آمریکا این شهروند روس از سال ۲۰۱۵ تا دست‌کم دو سال بعد به دستور یک مقام عالی‌رتبه کرملین با سیاستمداران و نهادهای حزب جمهوریخواه ارتباط نزدیکی برقرار کرده بود‌.
این مقام ارشد کرملین بعدها در بانک مرکزی روسیه مشغول کار شده و نامش در فهرست افرادی است که مشمول تحریم‌های آمریکا علیه روسیه شده‌اند‌. در اسناد منتشره به نام این مقام ارشد کرملین اشاره‌ای نشده است‌. با این حال گفته می‌شود به احتمال بسیار زیاد این شخص سیاستمدار روس الکساندر تورشینی است که در حال حاضر یکی از پست‌های مهم در بانک مرکزی روسیه را بر عهده دارد‌. او پیشتر در زمره وکلای صاحب‌نام روسیه به شمار می‌رفت‌.
بنابر اطلاعات منتشره زن جوان روس با یک ویزای دانشجویی وارد خاک آمریکا شده و در مدت اقامتش در این کشور سعی در ایجاد ارتباط با سیاستمداران آمریکایی داشته است‌.


تحقیقات پلیس فدرال نشان می‌دهد ماریا بوتینا در پی برقراری کانال‌های ارتباطی خصوصی بوده تا به این وسیله بتواند در نهادهای تصمیم‌گیرنده ملی ایالات متحده نفوذ کند و به این ترتیب سعی در تامین منافع دولت روسیه داشته است‌. گفته می‌شود او همچنین ارتباطاتی را با یک نهاد دفاع از مالکیت خصوصی اسلحه ایجاد کرده بود‌. نام این نهاد در اسناد منتشره ذکر نشده اما احتمال داده می‌شود که سازمان موردنظر انجمن ملی سلاح است که یکی از متحدان پرقدرت حزب جمهوریخواه به‌شمار می‌رود‌.
شرم‌آور و بزدلانه
پل رایان، سخنگوی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: تردیدی نیست که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا دخالت کرده و هنوز هم به تلاش‌های خود در مورد تضعیف دموکراسی در ایالات متحده ادامه می‌دهد‌.
دونالد ترامپ پس از نخستین دور گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین در هلسینکی گفته بود: روسیه دلیلی برای دخالت در انتخابات آمریکا ندارد‌. رییس‌جمهور آمریکا در مورد تضاد گفته‌های خود با نتایج تحقیقات سیا که این دخالت را تایید کرده است، گفت: او حرف‌های رییس سیا را باور نمی‌کند‌. پل رایان گفته است: رییس‌جمهور باید خیلی خوشحال باشد که روسیه متحد ما نیست‌. او افزود: روسیه دشمن ارزش‌ها و آرمان‌های ما باقی خواهد ماند‌.
رییس فراکسیون دموکرات‌های سنای آمریکا، کنفرانس مطبوعاتی ترامپ را نمایشی شرم‌آور خواند‌. شومر که از شخصیت‌های سرشناس دموکرات‌هاست، افزود سفر اروپایی ترامپ و کنفرانس مطبوعاتی او با پوتین، در مجموع مخالفان آمریکا را تقویت کرده است‌. این سناتور دموکرات از شهر نیویورک گفت: خیلی بی‌فکری، خطرناک و ضعیف بود که ترامپ حرف پوتین را بر زبان خود جاری کند که روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا دخالت نداشته است‌.
نانسی پلوسی از دیگر رهبران حزب دموکرات، ترامپ را متهم به ضعف در برابر پوتین کرد‌. او افزود: این امر ثابت می‌کند که روس‌ها اطلاعات ضربه‌‌زننده‌ای علیه او در دست دارند‌. جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه کنفرانس مطبوعاتی ترامپ را یکی از زیانبارترین اجراهایی می‌داند که او از یک رییس‌‌جمهور به یاد دارد‌. او این ملاقات را یک خطای تراژیک نامید و گفت که انگار ترامپ و پوتین از یک سناریو بیرون آمده بودند‌.
سناتور باب کورکر، رییس کمیته سیاست خارجی سنا گفت: این ملاقات میان سران دو کشور روز خوبی برای کشور ما نبود. این روز، روز بسیار خوبی برای پرزیدنت پوتین بود‌. کورکر ابراز تاسف کرد که ترامپ نتایج تحقیقات سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به کل انکار کرده است‌.
بسیاری از سناتورها در شبکه اجتماعی توئیتر رویکرد ترامپ در قبال پوتین را شدیدا به باد انتقاد گرفته‌اند تا جایی که جان برنان، رییس پیشین سازمان سیا، رفتار ترامپ را فرای جنایت خوانده و گفته ‌است که برخورد او چیزی کمتر از خیانت نبود‌.
سناتور ارشد آمریکایی و عضو کمیته نیروهای مسلح سنا در حساب توئیتری خود نوشت صحبت‌های رییس‌جمهور آمریکا نشانه ضعف این کشور در برابر روسیه تفسیر خواهد شد و افزود ترامپ فرصت را برای هشدار دادن به روسیه و مسوول دانستنش بابت دخالت در انتخابات آمریکا از دست داده است‌. جف فلیک، سناتور جمهوریخواه از ایالت آریزونا نیز رویکرد ترامپ در قبال روسیه را شرم‌آور خواند‌.
جان کری در بیانیه‌ای نوشت طی چند دهه خدمت در دستگاه‌های دولتی هرگز سخنانی مثل حرف‌های دوشنبه گذشته ترامپ نشنیده است‌. او نوشت مشکل ملاقات با یک کشور متخاصم نیست چنان‌که خود او بارها با مقام‌های روسیه دیدار کرده بود‌. او تسلیم شدن ترامپ در برابر پوتین را دیوانه‌وار توصیف کرد و نوشت: رییس‌جمهور می‌گوید که دلیلی نمی‌بیند که چرا روسیه باید در انتخابات مداخله کرده باشد‌. اما نمایش ترامپ ثابت کرد چرا روسیه تصمیم به مداخله گرفته‌.
او انتقاد رییس‌جمهور آمریکا از رابرت مالر دادستان ویژه تحقیقات روسیه که یک جمهوریخواه و نماد حاکمیت قانون است آن هم در حالی که در کنار پوتین ایستاده بود را لحظه‌ای شرم‌آور خواند‌. او گفت در کنار اعضای حزب جمهوریخواه خدمت کرده و می‌داند که آنها هم از این وضعیت راضی نیستند و اظهار امیدواری کرد که آنها سکوت نکنند‌.
جو بایدن هم در بیانیه‌ای نوشت: رییس‌جمهور فرصت داشت با رهبر کشوری برخورد کند که به دموکراسی ما و متحدان ما حمله کرده و می‌کند اما تصمیم گرفت از منافع و ارزش‌های آمریکا دفاع نکند و به جای انتقاد از تعرضات روسیه، آمریکا را به خاطر بدتر شدن روابط دو کشور مقصر بشناسد‌. ترامپ بارها تاکید کرد که دیالوگی سازنده با روسیه برای دو کشور مفید است اما بایدن گفت که مجیزگویی دیکتاتورها منافع آمریکا را در جهان پیش نمی‌برد‌.
چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنا گفت: این سوال بالای سر کاخ سفید هست که چطور می‌شود ترامپ منافع روسیه را بالاتر از منافع آمریکا قرار دهد‌. میلیون‌ها آمریکایی از خود می‌پرسند تنها توضیح ممکن برای این رفتار خطرناک این است که پوتین اطلاعات زیانباری از رییس‌جمهور آمریکا در اختیار دارد‌.
جیمز کومی مدیر سابق اف‌بی‌آی که جمهوریخواه است و چند ماه بعد از سر کار آمدن ترامپ برکنار شد در توئیت تندی نوشت: این روزی بود که رییس‌جمهور آمریکا در خاک یک کشور خارجی در کنار یک آدم شرور آدم‌کش و دروغگو ایستاد و پشت کشور خود را خالی کرد‌.
تیتر سرمقاله واشنگتن‌پست مهم‌ترین روزنامه پایتخت هم چنین بود: ترامپ همین حالا با روسیه تبانی کرد‌ آن هم به‌طور علنی‌. این روزنامه نوشت که ترامپ گفته بود مساله دخالت روسیه در انتخابات را با پوتین مطرح خواهد کرد اما نتیجه کار او یک رشته بیانیه‌هایی بود که انگار مسکو دستور آن را داده باشد‌. این روزنامه نوشت ظاهرا از نگاه ترامپ یورش روسیه به اوکراین و گرجستان، جنایات جنگی در سوریه، حمله با گاز سمی در بریتانیا و ساقط کردن یک هواپیمای غیرنظامی مالزی بر فراز اوکراین از لحاظ اخلاقی معادل سیاست‌هایی است که دولت‌های قبلی آمریکا دنبال کرده‌اند‌.
توئیت‌های ترامپ
ترامپ با توئیت‌هایی که هنگام برگشتن به آمریکا از داخل هواپیما فرستاد نشان داد که از این انتقادها آگاه است‌. او ابتدا نوشت: همان‌طور که بارها گفته‌ام اعتماد زیادی به دستگاه‌های اطلاعاتی‌ام دارم‌. با این حال همچنین تشخیص می‌دهم که برای ساختن آینده‌ای بهتر فقط نمی‌شود بر گذشته تمرکز کرد، ما به عنوان دو قدرت بزرگ اتمی جهان باید با هم کنار بیاییم‌. او در توئیت دیگری نوشت: ترجیح می‌دهم برای دنبال کردن صلح دست به ریسکی سیاسی بزنم تا اینکه صلح را فدای سیاست کنم‌.
ترامپ در این کنفرانس گفته بود دن کوتس مدیر اطلاعات ملی که نظارت بر ۱۶ دستگاه اطلاعاتی آمریکا را بر عهده دارد به او گفته روسیه مسوول هک کردن سرورهای کمیته ملی حزب دموکرات است اما افزود: دلیلی نمی‌بینم که چرا باید چنین چیزی باشد. ولی دن کوتس ساعتی بعد در بیانیه‌ای گفت که جامعه اطلاعاتی به روشنی موضع خود را در مورد تلاش‌های ادامه‌دار و گسترده روسیه برای تضعیف دمکراسی ما مطرح کرده است‌.
رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند ۱۲ شهروند روس که براساس ادعای وزارت دادگستری آمریکا دفاتر حزب دموکرات را هک کردند درست همان روزی این عملیات را شروع کردند که ترامپ به عنوان نامزد انتخابات از روسیه خواست اگر می‌تواند ‌ایمیل‌های گمشده هیلاری کلینتون را پیدا کند‌.
پوتین: مدرک رسواکننده‌ای علیه ترامپ نداریم
ولادیمیر پوتین دخالت در انتخابات آمریکا و داشتن مدرکی علیه دونالد ترامپ را تکذیب کرده و این نظر را که مخالفان خود را سرکوب می‌کند نادرست خوانده است‌.
در پی دیدار دوشنبه گذشته دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین که در هلسینکی صورت گرفت، شبکه فاکس‌نیوز در مصاحبه‌ای اختصاصی با ولادیمیر پوتین در مورد ارتباط روسیه با سیاست داخلی آمریکا، مداخله در سوریه و موقعیت او در ساختار سیاسی روسیه پرسش‌هایی را مطرح کرده است‌. در حالی که تحقیقات سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در مورد اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا از جمله از طریق نفوذ سایبری به اطلاعات حزب دموکرات ادامه دارد، از ولادیمیر پوتین در مورد این اتهام سوال شد‌.
رییس‌جمهور روسیه گفت: اولا روسیه به عنوان یک کشور، هرگز در امور داخلی ایالات متحده دخالت نکرده چه رسد به انتخابات در این کشور‌. او اتهام دخالت روسیه در انتخابات را بخشی از رقابت‌های سیاسی داخلی آمریکا توصیف کرد که به گفته او، به روسیه ارتباطی ندارد هر چند تایید کرد که در انتخابات سال ۲۰۱۶، روسیه بیشتر مایل بود ترامپ برنده شود چون در مقایسه با رقیب انتخاباتی خود، نگاه مثبت‌تری نسبت به روسیه داشت‌.
چند روز پیش وزارت دادگستری آمریکا ادعانامه‌ای را علیه شماری از ماموران اطلاعاتی روسیه در ارتباط با تلاش جهت دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا صادر کرد‌. شبکه فاکس‌نیوز گفته است که در این مصاحبه، خبرنگار این شبکه یک نسخه از این ادعانامه را همراه داشت و کوشید آن را به دست پوتین دهد اما رییس‌جمهور روسیه با اشاره از او خواست این اوراق را روی میز کنار خود بگذارد‌.
در مصاحبه مطبوعاتی مشترک روسای‌جمهور آمریکا و روسیه که پس از گفت‌وگوهای آنان در دوشنبه گذشته برگزار شد، دونالد ترامپ گفت که مدرکی در اثبات مداخله روسیه در انتخابات مشاهده نکرده است‌. او همچنین به جای سرزنش روسیه، دولت‌های سابق آمریکا را مسوول تیرگی روابط بین دو کشور معرفی کرد‌.
از آنجا که انتظار می‌رفت ترامپ در این مذاکرات، رییس‌جمهور روسیه را در مورد اتهام مداخله در انتخابات تحت فشار دهد، نرمش او در قبال روسیه با انتقاد تند بسیاری از سیاستمداران مخالف و حتی برخی از سیاستمداران حزب جمهوریخواه - حزب ترامپ - مواجه شد‌. مخالفان رییس‌جمهور آمریکا او را به نرمش بیش از حد و حتی نادیده گرفتن اعتبار و منافع ایالات متحده متهم کردند‌.
در مورد دلیل رویکرد غیرمنتظره ترامپ، برخی از منابع گفتند احتمالا از نظر دونالد ترامپ، پذیرش دخالت روسیه در انتخابات می‌تواند به این معنی باشد که پیروزی او نتیجه توانایی و در نتیجه یک موفقیت شخصی نبوده بلکه با کمک دیگران به دست آمده است‌. به گفته آنان، با توجه به خصوصیات شخصیتی دونالد ترامپ، قبول چنین نتیجه‌گیری‌ای به مراتب بدتر از قبول توجیه روسیه بوده است‌.
در مقابل، این نظر نیز مطرح بوده که موضع ملایم رییس‌جمهور آمریکا در برابر روسیه به این دلیل است که در جریان سفرهای تجاری و ارتباط کاری دونالد ترامپ با آن کشور، سازمان‌های اطلاعاتی روسیه اسناد و مدارکی را علیه او یا اعضای خانواده‌اش گردآوری کردند و ترامپ از بیم افشای این مدارک، ناگزیر است با روسیه کنار بیاید‌. پس از نشست خبری هلسینکی، نانسی پلوسی، رهبر جناح دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا گفت ضعف در برابر پوتین ثابت می‌کند که روس‌ها مدارکی شخصی، مالی یا سیاسی علیه رییس‌جمهور در اختیار دارند‌.
خبرنگار فاکس‌نیوز از ولادیمیر پوتین در مورد مدارک رسواکننده علیه ترامپ و خانواده او سوال کرد‌. پوتین گفت: ما هیچ چیزی در مورد آنان در اختیار نداریم و افزود ترامپ فردی ثروتمند بود اما افراد ثروتمند زیادی در آمریکا هستند، او در بخش ساختمان‌سازی روسیه فعالیت داشت، مسابقات ملکه زیبایی ترتیب می‌داد، اما در آن موقع به فکر هیچ کس خطور نمی‌کرد که روزی بخواهد رییس‌جمهور شود تا مدارکی برای آن روز جمع‌آوری کند‌.
رییس‌جمهور روسیه گفت که هرساله در نشست مجمع اقتصادی سن‌پیترزبورگ در روسیه حدود پانصد نفر از صاحبان عمده صنعت و تجارت جهان و در مقیاسی بسیار بزرگتر از ترامپ شرکت می‌کنند و افزود: آیا فکر می‌کنید که سازمان‌های اطلاعاتی ویژه ما همه آنها را زیرنظر می‌گیرند؟ رییس‌جمهور روسیه گفت که برخلاف ایالات متحده، روسیه چنین کاری نمی‌کند چون منابع لازم، نیروی انسانی کافی برای سازماندهی نظارت کامل دولتی نداریم و در هر حال، این بخشی از برنامه ما نیست‌.
از رییس‌جمهور روسیه در مورد تشدید اختلاف آن کشور و ناتو سوال شد‌. او گفت که اگر اوکراین و گرجستان به عضویت این سازمان پذیرفته شوند برایمان به منزله تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی محسوب می‌شود زیرا زیرساخت‌های ناتو را در مرز ما مستقر می‌کند و واکنش ما به چنین وضعیتی، بسیار منفی خواهد بود‌.
از اوکراین به عنوان یکی از دروازه‌های اصلی تهاجم نظامی به روسیه نام برده می‌شود‌. در دوره شوروی سابق، اوکراین بخشی از شوروی و پس از فروپاشی شوروی و کسب استقلال نیز تا چند سال پیش دولت‌های اوکراین موضعی در طرفداری از روسیه داشتند‌. در واکنش به ابراز تمایل دولت اوکراین به ارتباط نزدیک تجاری با اتحادیه اروپا، روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه، مقر یکی از پایگاه‌های دریایی روسیه را از اوکراین تجزیه و به خاک خود منضم کرد و از آن زمان تاکنون نیز از جدایی‌طلبان اوکراینی علیه دولت غربگرای آن کشور حمایت کرده است‌. روابط روسیه و گرجستان نیز به خاطر اختلافات مرزی بین دو کشور تیره بوده است‌.
در مورد سوریه، ولادیمیر پوتین ارتباط روسیه با کشتار غیرنظامیان و حملات شیمیایی را رد کرد هرچند گفت که در هر درگیری، قربانی شدن افراد اجتناب‌ناپذیر است و همیشه این سوال مطرح می‌شود که مقصر کیست؟ او حمله شیمیایی توسط دولت سوریه را مورد تردید قرار داد و گفت که کشورهای غربی اطلاعات نادرستی در مورد سوریه دارند‌.
از پوتین در مورد سرکوب مخالفان او در داخل روسیه سوال شد‌. او گفت که رییس‌جمهور آمریکا نیز رقبایی دارد‌. خبرنگار فاکس‌نیوز گفت که اما عاقبت رقبای دونالد ترامپ به مرگ منتهی نمی‌شود‌. رییس‌جمهور روسیه این اتهام را رد کرد و گفت که در هر کشوری، از جمله آمریکا، قتل‌های سیاسی به وقوع می‌پیوندند و به عنوان نمونه به ترور جان اف‌کندی، رییس‌جمهور پیشین آمریکا، و مارتین لوترکینگ، از رهبران جنبش مدنی آن کشور اشاره کرد‌. در این مورد که آیا با تصویرش به عنوان رهبر مقتدر در روسیه موافق است گفت که من ادعایی در این مورد ندارم‌.
شلیک ترامپ به عمو سام
روزنامه نیویورک دیلی‌نیوز در شماره دیروز خود تصویری از ترامپ را منتشر کرد که در آن رییس‌جمهور آمریکا به مغز عمو سام آمریکایی‌ها شلیک‌ می‌کند‌. روزنامه نیویورک‌دیلی دیروز و پس از نشست هلسینکی که دوشنبه با حضور دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین برگزار شد، در صفحه اول خود تصویری را منتشر کرده که ترامپ را دست در دست پوتین نیمه برهنه و در حال شلیک به عمو سام، نماد دموکراسی آمریکایی در خیابان پنجم نیویورک نشان می‌دهد‌. عمو سام نماد شخصیتی و تجسم ملیت برای دولت فدرال ایالات متحده آمریکاست‌.
این تصویر کنایه‌ای به اظهارات ترامپ در سال ۲۰۱۶ است که گفته بود، می‌تواند در وسط خیابان پنجم به هر کسی شلیک کند و محبوبیت خود را از دست ندهد‌. او طی کمپین انتخاباتی خود گفت: من وفادارترین افراد را در کنار خودم دارد‌. می‌توانم در وسط خیابان پنجم بایستم و به مردم شلیک کنم و حمایت هیچ رای‌دهنده‌ای را از دست ندهم‌.
این تصویر یک روز پس از دیدار هلسینکی میان روسای‌جمهور آمریکا و روسیه و در انتقاد از عدم محکوم کردن روسیه از سوی ترامپ برای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا منتشر می‌شود‌. دونالد ترامپ در این نشست اظهار کرد: مردم به من گفتند که فکر می‌کنند روسیه در انتخابات مداخله کرده است‌. رییس‌جمهور پوتین به من گفت روسیه چنین کاری نکرده و من می‌گویم، دلیلی نمی‌بینم که روسیه چنین اقدامی انجام داده باشد و به هر دو طرف اعتماد دارم‌. این دیدار تنها سه روز پس از متهم شدن ۱۲ مامور اطلاعاتی روس برای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ از سوی وزارت دادگستری آمریکا صورت گرفت‌. پل رایان، رییس مجلس نماینگان آمریکا اظهار کرد: ترامپ باید به اینکه روسیه متحد ما نیست احترام بگذارد‌.
جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه نیز نشست خبری ترامپ و پوتین را از ننگین‌ترین اقدامات یک رییس‌جمهور آمریکایی در تاریخ خواند‌. علاوه بر مک‌کین، جمهوریخواهان زیادی از عملکرد دونالد ترامپ در این رویداد دیپلماتیک انتقاد کرده‌اند‌. فاکس‌نیوز، CNN و MSNBC نیز به کنفرانس خبری ترامپ تاختند و جان رابرتز از شبکه فاکس‌نیوز گفت، همه اتفاق نظر دارند که ترامپ آمریکا را زیر اتوبوس انداخت‌. دموکرات‌ها نیز عملکرد ترامپ در این نشست را رقت‌انگیز و ننگین خواندند‌.