احتکار گوشی، تازه‌ترین التهاب در بازار موبایل

گروه فناوری- خبرها حاکی از آن است که بیش از 200 هزار دستگاه تلفن‌همراه وارداتی با ارز دولتی احتکار شده است‌. درحالی‌که کمبود موبایل موجب شده قیمت گوشی‌ها به طرز سرسام‌آوری افزایش یابد اکنون کارشناسان و معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان می‌کنند که گوشی‌های هوشمند احتکار شده‌اند. البته احتکار در ایران تازگی ندارد و کارشناسان بسیاری معتقدند که در دیگر صنف‌های بازار نیز محصولات احتکار شده‌اند تا پس از افزایش قیمت ارز در بازار آنها را به فروش برسانند‌. با این همه کارشناسان معتقدند طرح رجیستری موبایل به قاچاق گوشی‌های همراه کمک کرده و آن را به صفر رسانده است اما وضعیت بازار موبایل نشانگر آن است که مبارزه با قاچاق تلفن‌های هوشمند کافی نبوده و ‌باید با احتکار، گران‌فروشی و باندبازی‌های بازار موبایل نیز مبارزه شود‌. این در حالی است که هفته گذشته یکی از توزیع‌کنندگان و فروشندگان موبایل در پاساژ علاءالدین در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرده بود که قیمت گوشی‌های موبایل در بازار افزایش یافته و دلیل این امر نیز کمبود جنس در بازار است‌. بسیاری از فروشندگان اکنون هیچ کالایی برای فروش ندارند‌. واردکنندگان نیز عنوان می‌کنند که اجناس آنها از گمرک ترخیص نشده و این امر موجب گران‌تر شدن محصولات شده است‌.
احتکار ۲۰۰ هزار موبایل وارداتی
رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از 200 هزار دستگاه تلفن‌همراه وارداتی با ارز دولتی تاکنون به‌ بازار عرضه نشده و به‌نوعی احتکار شده است‌.
به گزارش فارس، رمضانعلی سبحانی‌فر با اشاره به افزایش قیمت تلفن‌همراه حتی پس از اختصاص ارز دولتی برای واردات، اظهار کرد: شرکت‌های واردکننده تلفن‌همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد شناسایی قرار گرفته و قیمت برخی از تلفن‌های همراه با وجود شناسایی شرکت‌های واردکننده تاکنون کاهش نیافته است‌.


رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی افزود: پیش‌بینی می‌شود بیش از 200 هزار دستگاه تلفن‌همراه که با ارز دولتی خریداری‌ شده تاکنون به بازار عرضه نشده و به‌نوعی احتکار شده است‌.
وی با بیان اینکه بخشی از تلفن‌های همراه وارداتی به‌صورت برگ خریدهای صوری فروخته شده و به‌ بازار عرضه نمی‌شود، تصریح کرد: بخشی هم ادعا می‌کنند که قیمت تلفن‌های همراه مشخص نشده و به‌ بازار عرضه نمی‌شود‌.
سبحانی‌فر عنوان کرد: عوامل مختلفی در زمینه افزایش قیمت تلفن‌همراه در بازار وجود دارد و پیشنهاد می‌شود دولت و دستگاه‌های نظارتی اعلام کنند که اگر طی مدت زمانی مشخص شده گوشی‌های موبایل به‌ بازار عرضه نشود، رجیستری نمی‌شود و کارآمدی ندارد‌.
رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی افزود: با این راهکار، نگه‌دارندگان گوشی‌های تلفن‌همراه مجبور می‌شوند تلفن‌های همراه را به‌بازار عرضه کنند و عرضه این میزان تلفن‌همراه سبب کاهش قیمت در بازار می‌شود‌.
احتکار کامپیوتر نداشته‌ایم
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران مدعی است که چنین اتفاقی در حوزه کامپیوتر و لپ‌تاپ رخ نداده و در این بازار احتکاری انجام نشده است‌.
سیدمهدی میرمهدی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: با روندی که دولت در پیش گرفت احتکار موبایل دور از ذهن نبود و این اتفاق به‌طور حتم افتاده است‌.
او تاکید کرد: در صنف کامپیوتر به هیچ عنوان شاهد احتکار کامپیوتر و لپ‌تاپ نبوده‌ایم و تمام پولی که سازمان صنعت، معدن و تجارت به بازار کامپیوتر اختصاص داده است 35 میلیون تومان بوده است‌. از 30 شرکتی که اعلام شده ارز دولتی دریافت کرده‌اند نیز اتحادیه ما 8 شرکت را نمی‌شناسد‌.
تلاش برای مبارزه با احتکار
مسوولان ادعا می‌کنند که در تلاش هستند با احتکار مبارزه کنند اما در زمینه مبارزه با گران‌فروشی که تاکنون چندان موفق عمل نکرده‌اند‌. رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره راهکارهای جلوگیری از احتمال احتکار گوشی‌هایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند، از رهگیری گوشی در فرآیند واردات از گمرک تا عرضه خبر داد‌.
به گزارش ایسنا، حسین فلاح‌جوشقانی با اشاره به گوشی‌هایی که با ارز دولتی وارد شده و امکان احتکار آنها وجود دارد درباره پیشنهاد برای تعیین زمان رجیستری برای آنها اظهار کرد: این پیشنهاد قابل تعاملی است و ما با کمیته رجیستری مطرح کردیم، البته ملاحظات فنی دارد و راهکارهایی داده شده که امیدواریم تا یک ماه آینده بررسی شود‌.
وی ادامه داد: در حال حاضر قاچاق گوشی نزدیک به صفر است و زمانی که از گمرک وارد می‌شود، رجیستر شده است‌. یک بحث‌ این است که اگر مدت زمانی گذشت و به بازار عرضه نشده و فعال نشود، ما با کمیته رجیستری هماهنگی‌هایی کردیم‌. ابتدا گوشی در گمرک ثبت می‌شود، سپس در سامانه‌ همتا و سامانه سازمان هم ثبت می‌شود و این فرآیندها باعث می‌شود گوشی که با ارز غیرقانونی عرضه شده شناسایی شود‌. جوشقانی بیان کرد: قرار است اقدامی هم در بخش‌های داخلی اضافه کنیم تا در فرآیند توزیع ارز واردکننده تا بازار، کار خرده‌فروشی هم ثبت شود که مردم هم درگیر نشوند‌. یعنی اگر واردکننده گوشی را به بنکدار می‌دهد، در سامانه ثبت شود و ما بدانیم گوشی در چه مرحله‌ای است‌. چون الان قابل شناسایی نیست که کدام‌ یک‌ از واردکنندگان یا بنکداران گوشی را انبار کرده است‌. هرچند وزارت صمت هم موضوع را بررسی می‌کند و قول پیگیری داده است که گوشی‌ها شناسایی شده و وارد بازار شود‌. رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی با بیان اینکه ملاحظات را هم باید در نظر داشت، تصریح کرد: ممکن است اگر گوشی را مجبور به فعال‌سازی در زمان محدود کنیم، فروشنده یک سیم‌کارت در گوشی قرار داده و آن را در شبکه فعال کند اما باز هم در انبار قرار دهد و ‌به مردم عرضه نکند؛ مهم این است که در فرآیند رهگیری شود‌.
سخن آخر
گرانی قیمت موبایل، واردات گوشی‌های هوشمند با ارز دولتی و فروش آنها با احتساب قیمت ارز آزاد و اکنون احتکار گوشی‌های همراه! هر دم از این باغ بری می‌رسد، به نظر می‌رسد که تخلفات فروشندگان موبایل در کشور تمامی ندارد و هربار دلیل تازه‌ای برای گران‌فروشی موبایل‌فروشان و فعالان در حوزه تلفن‌های همراه پیدا می‌شود‌. اگرچه دیگر اتحادیه واردکننده و فروشنده محصولات الکترونیکی مدعی هستند که احتکاری در صنف آنها صورت نگرفته اما اگر خبرهایی مبنی بر گران‌فروشی و احتکار لپ‌تاپ و کامپیوتر نیز به چشم بخورد دور از ذهن نیست‌.