تبدیل تهدید هابه فرصت، بزرگترین هنر رسانه


دادستان تهران در مورد ماجراي مائده هژبري و پخش مستند «بيراهه»، اظهار داشت: در اواخر ارديبهشت‌ماه تعدادي از فعالان فضاي مجازي اينستاگرام از جمله نامبرده که تصاوير و عکس‌هاي نامناسب از خود را منتشر مي‌کردند، توسط پليس شناسايي شدند و اين پرونده مانند ساير پرونده‌ها براي رسيدگي به دادستاني تهران ارسال شد.
جعفري دولت‌‌آبادي با بيان اينکه از آن‌جايي که متهمه ۱۷ ساله بود، پرونده همان روز به دادسراي نوجوانان ارجاع شد و در همان روز هم آزاد شد و بازداشت نشده بود، تصريح کرد: قاضي پرونده با توجه به اينکه افرادي در اينستاگرام از خود عکس و فيلم منتشر مي‌کنند، به پليس اطلاعات و امنيت ناجا پيشنهاد کرد در اين زمينه اقدام پيشگيرانه انجام گيرد و در مورد نحوه اين اقدامات نيز تاکيد کرد که انتشار هرگونه مستند يا اجراي طرحي در اين زمينه بايد با تاييد قاضي پرونده باشد. بنابر اين قاضي پرونده نه در ساخت و نه در انتشار مستند نقشي نداشته است.
دادستان تهران افزود: پليس اين دستور را به بخش معاونت اجتماعي ناجا ارسال کرد و با همکاري صدا و سيما مستند مذکور تهيه و پخش شد. بنابر اين قوه قضاييه در تهيه و پخش مستند مذکور نقشي نداشته است و قاضي پرونده صرفاً به پليس دستور داده بود که براي جلوگيري از فعاليت‌هاي مشابه، اقدام پيشگيرانه انجام گيرد.
جعفري دولت‌آبادي با انتقاد از اقدام افرادي که در قضيه مائده هژبري از موضوع دفاع کردند، اظهار داشت: کار به جايي مي‌رسد که معاندين و دشمنان خارجي به نظام حمله مي‌کنند و افرادي نيز در داخل اقدام به رقص فرد را به قلم قاضي نسبت مي‌دهند و از عباراتي همچون «رقص کمر به قلم قاضي کهنسال چه ارتباطي دارد» استفاده کردند و موجب تأسف است که عده‌اي براي کساني که بي‌حيايي را در فضاي مجازي ترويج مي‌کنند دل مي‌سوزانند.


جعفري دولت‌آبادي افزود: در اين سه پرونده، افرادي مرتکب جرم شدند؛ يکي جنايت کرده يک نفر پول‌شويي کرده و يکي هم بي‌حيايي را در فضاي مجازي ترويج کرده است و بعد از آن از اين افراد قهرمان ساخته مي‌شود، نشان‌دهنده اين است که اين‌گونه امور در جايي طراحي مي‌شود.
دادستان تهران بزرگ‌ترين هنر رسانه را تبديل تهديدها به فرصت دانست و تأکيد کرد: به جاي اين که قصاص محمد ثلاث عبرت تاريخ شود بي‌گناه جلوه دادن وي پيگيري مي‌شود؛ به جاي اين که متهم ارزي که اخيرا دستگير شده شرمسار مردم تنگدست باشد، اقدامش توسط برخي افراد توجيه مي‌شود؛ و کسي هم که با انتشار فيلم رقص خود در فضاي مجازي فعل حرام انجام مي‌دهد، مورد حمايت قرار مي‌گيرد.