همکاری برای ادامه فروش نفت ایران

وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه بر ضرورت فراهم آوردن شرايط براي فروش نفت ايران تاکيد کرد.
وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه بر ضرورت فراهم آوردن شرايط براي فروش نفت ايران تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژان ايو لودريان در پايان نشست وزراي خارجه عضو اتحاديه اروپا گفت: اتحاديه اروپا، چين و روسيه که توافق هسته‌اي سال 2015 با ايران را امضا کردند، بايد براي ايجاد يک مکانيزم مالي اقدام کنند که به ايران تضمين دهد که مي‌تواند به صادرات نفت خود ادامه دهد.
فدريکا موگريني مسئول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در پايان نشست وزراي خارجه عضو اتحاديه اروپا گفت: 28 کشور عضو اتحاديه اروپا در آخرين نشست خود موضوع مسدود سازي تحريم‌هاي آمريکا عليه شرکت‌هاي اروپايي را بررسي کرده‌اند و تمام راه‌ها را براي ادامه همکاري با ايران در نظر خواهيم گرفت.


کشورهاي اروپايي، ضمن ابراز نگراني از اين اقدام دولت واشنگتن، راه‌هاي مقابله از شرکت‌هاي اروپايي در مقابل تهديدهاي دونالد ترامپ را بررسي مي‌کنند که مهمترين آن قانون مسدود سازي است.
قانون مسدود سازي اتحاديه اروپا مي‌تواند از شرکت‌هاي اروپايي در برابر تحريم‌ها چه فراسرزميني و چه ملي که از سوي کشور ثالث اتخاذ مي‌شود حمايت کند. اين قانون بايد بلافاصله اجرا شود. در غيراين صورت شرکت‌هاي اروپايي در ترديدي غيرقابل تحمل در انتظار نتيجه مذاکرات باقي خواهند ماند. اين تنها به خواسته سياسي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بستگي دارد.
قانون موسوم به قانون مسدودکننده يا مقررات مقابله‌اي به اتحاديه اروپا اين امکان را خواهد داد تا با ناديده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌هاي ايالات متحده، در برابر تحريم‌هاي فراسرزميني آمريکا پس از خروج يکجانبه اين کشور از برجام بايستد. اين قانون رعايت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را براي شرکت‌هاي اروپايي ممنوع مي‌کند. همچنين شرکت‌هايي که اين قانون را رعايت نکنند مي‌توانند مجازات شوند.رئيس‌جمهوري آمريکا چندي پيش، با تکرار اتهام و توهين عليه ايران اعلام کرد که دولتش ديگر در برجام نخواهد ماند. فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا تأکيد کرد که اين اتحاديه به توافق هسته‌اي با ايران پايبند است. سران انگليس، آلمان و فرانسه نيز با انتشار بيانيه‌هاي جداگانه‌اي حمايت خود را از برجام اعلام کردند.
واشنگتن استثناهايي براي تحريم ايران قايل مي‌شود
وزير خرانه داري (دارايي) آمريکا گزارش داد؛ واشنگتن در برخي موارد معافيت‌هايي براي کشورهايي که به زمان بيشتري براي کاهش تدريجي واردات نفت خام ايران نياز دارند، درنظر خواهد گرفت.
به گزارش رويترز؛ منوچين در اين سخنان که روز جمعه به خبرنگاران گفته بود، اما انتشار آن تا (دوشنبه) ممنوع بود، در باره اظهارنظرهاي ديگر مقام‌هاي آمريکا که گفته بودندهيچ استثنايي در مورد تحريم نفتي ايران درنظر گرفته نخواهد شد، چنين توضيح داد:ايالات متحده قصد دارد همزمان با ازسرگيري تحريم‌هاي تهران، از ايجاد اختلال در بازارهاي جهاني نفت، جلوگيري کند.
منو چين که به همراه مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا به عنوان عضو هيات بلندپايه کشورش براي ملاقات با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئيس جمهوري آينده مکزيک به اين کشور آمريکاي لاتين رفته بود، در مسير بازگشت، افزود: ما مي‌خواهيم خريد نفت ايران به صفر برسد، اما در برخي موارد اگر خريداران نتوانند به سرعت آن را اجرا کنند، استثناهايي در نظر خواهيم گرفت.
رويترز افزود:دولت دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا پس از خروج از توافق هسته‌اي 2015 ميان ايران و 6 قدرت عمده جهان برخلاف نظر و توصيه هم پيمانانش دراروپا و ديگر نقاط جهان، بر کشورها براي قطع کامل واردات نفت ايران از ماه نوامبر و همزمان با ازسرگيري تحريم‌ها عليه تهران فشار مي‌آورد.
منوچين گفت که در حاشيه نشست وزيران دارايي گروه 20 در بوينس آيرس که از 19 تا 22 ژوئيه (28-31 تير ماه) برگزار مي‌شود، با همتايانش در کشورهاي توسعه يافته و در حال رشد ديدار و گفت و گو خواهد کرد و احتمال دارد که تحريم‌هاي ايالات متحده عليه ايران نيز در اين مذاکرات مطرح شود.
وزير دارايي آمريکا افزود: ما بسيار دقيق گفته‌ايم که هيچ معافيتي براي چشم پوشي از نقض تحريم‌ها و استثنايي درکار نيست، اما مي‌خواهيم در کاهش ميزان خريد نفت ايران در بازارهاي انرژي، بسيار با دقت اقدام کنيم تا اطمينان يابيم که خريداران، زمان کافي در اختيار داشته باشند.
وي افزود:واشنگتن براي متحدانش روشن کرده است که انتظار دارد که تحريم‌ها عليه ايران را اجرا کنند، اما اگر مورد بخصوصي وجود داشته باشد، ما آماده شنيدن آن هستيم.
به نوشته روزنامه فيگارو؛ برونو لومر وزير دارايي فرانسه روز يکشنبه گفت: واشنگتن درخواست پاريس را براي معافيت شرکت‌هاي فرانسوي فعال در ايران (از تحريم‌ها)، رد کرده است. پمپئو نيز روز جمعه به خبرنگاران گفت که در باره طرح‌هاي واشنگتن براي ازسرگيري تحريم‌ها عليه تهران با همه کشورها جز يکي سخن گفته، اما نام کشوري را هنوز که با آن مشورت نکرده است، ذکر نکرد.
حسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان روز شنبه گفت که واشنگتن با از سرگيري تحريم‌ها عليه ايران، بيشتر از گذشته منزوي شده است. کارشناسان پيش بيني کرده بودند که رئيس جمهوري آمريکا به دليل ترس از بالا رفتن قيمت نفت و فشار افکار عمومي‌از موضع خود در خصوص قطع صادرات نفت ايران کوتاه خواهد آمد. حسين کاظم پور اردبيلي نماينده ايران درسازمان کشورهاي صادرکننده نفت(اوپک) نيز در نامه‌اي از دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا خواسته بود که به جاي «توسل به ذخيره راهبردي نفت آمريکا براي کاهش بهاي نفت»، به تحريم صادرات نفتي ايران پايان دهد.
اردبيلي افزوده بود:عربستان سعودي، امارات متحده عربي و روسيه ادعاکردند که مي‌توانند خلا 2.5 ميليون بشکه‌اي را در روز، جبران کنند.اين يک اشتباه محاسباتي بوده آقاي رئيس جمهور: شما به دام آن‌ها افتاده‌ايد و قيمت نفت بالا خواهد رفت. اگر ما در ايران تنها يک ماه صادرات نفت مان را متوقف مي‌کرديم تا نشان دهيم که مي‌توانيم چه بلايي بر سر اقتصاد دنيا بياوريم، در تصميم خود تجديدنظر مي‌کرديد. اما ما يک کشور متمدن و يک دولت مسئول هستيم.»
ريزش قيمت نفت متوقف شد
قيمت نفت به دنبال گسترش اعتصاب کارکنان نفتي در نروژ که نگراني‌ها نسبت به اختلالات بيشتر عرضه به بازار را تقويت کرد، در معاملات روز سه‌شنبه از پايين‌ترين قيمت خود در بيش از سه ماه اخير فاصله گرفت و افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، بهاي معاملاتي آتي نفت برنت ۳۶ سنت يا ۰.۵ درصد افزايش يافت و به ۷۲.۲۰ دلار در هر بشکه رسيد. قيمت نفت برنت روز دوشنبه ۴.۶ درصد صعود کرد و در يک مقطع به پايين‌ترين رکورد از اواسط آوريل رسيد.
بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا با سه سنت افزايش، به ۶۸.۰۹ دلار در هر بشکه رسيد، در حالي که روز دوشنبه ۴.۲ درصد سقوط کرد.
اعتصاب کارکنان نفتي در نروژ روز دوشنبه پس از اين‌که کارفرمايان به درخواست‌هاي اتحاديه براي پيشنهاد دستمزد جديد پاسخ ندادند تشديد شد و صدها نفر ديگر دست از کار کشيدند. اين اعتصاب که اواخر روز گذشته آغاز شد تاکنون تاثير محدودي روي توليد نفت نروژ داشته، اما برخي از شرکت‌هاي حفاري نسبت به احتمال لغو قرارداد در صورت ادامه اعتصابات به مدت يک ماه يا بيشتر، هشدار دادند.