کلید ما همه قفل‌ها را باز نمی‌کند!

گروه اقتصادی: سخنگوی دولت روز گذشته با لحنی بسیار خوشحال پاسخ خبرنگاران را می‌داد و ابایی از کنایه و طعنه‌زدن‌های رسانه‌ای نداشت. به گزارش «وطن‌امروز»، محمد باقر نوبخت دیروز در نشست خبری هفتگی خود خبرهای اقتصادی زیادی اعلام کرد و از کاهش چشمگیر بدهی دولت به بانک‌ها خبر داد اما در عین حال اعلام کرد کلید ما هر قفلی را باز نمی‌کند!
پرداخت طلب یکصدهزار میلیاردی بانک‌ها
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اظهار داشت: در آخرین جلسه هیأت دولت، درباره تبصره 5 قانون بودجه  مقرر شد یکصد هزار میلیارد تومان طلبی که اشخاص حقیقی و حقوقی از بانک‌ها دارند، از طرف دولت به بانک‌ها پرداخت شود که این کار، از امروز سه‌شنبه(دیروز) آغاز می‌شود. وی افزود:  این‌ آیین‌نامه روز یکشنبه تصویب شد و از این تاریخ افرادی که از دولت طلبکار و به بانک‌ها بدهکار هستند می‌توانند اسناد تسویه از دولت دریافت کنند و بانک‌ها همین اسناد را که به بانک مرکزی بدهکار هستند تحویل بانک مرکزی دهند که در نتیجه دولت بدهکار بانک مرکزی می‌شود و حسن این کار این است که بار بزرگی از دوش بنگاه‌های اقتصادی برداشته می‌شود و نکته دیگر اینکه صورت وضعیت مالی بانک‌ها نیز مشخص خواهد شد. نوبخت با بیان اینکه بدهی دولت به بانک مرکزی، از 10 هزار میلیارد تومان به 8 هزار و 500 میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده، خاطرنشان کرد: 5 هزار و 800 میلیارد تومان برای سال 89 یا 90 جهت پرداخت یارانه بوده است. سخنگوی دولت ادامه داد: در آیین‌نامه تبصره 18 مقرر شد برای ایجاد یک‌میلیون و 33 هزار فرصت شغلی، حدود 65 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود.  نوبخت از برگزاری جلسه‌ای خبر داد که درباره مسکن و بافت فرسوده، به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و اظهار داشت: مقرر شد 300 هزار فرصت شغلی با ساخت 200 هزار مسکن ایجاد شود. یکی از بزرگ‌ترین بخش‌ها برای ایجاد اشتغال که ربطی به تحریم، ترامپ و ارز ندارد، بخش مسکن است که می‌تواند سالانه ٣٠٠ هزار فرصت شغلی ایجاد کند و مقرر شده ٢٠٠ هزار مسکن در بافت فرسوده بویژه در شهرهای بزرگ را نوسازی کنیم. وی ادامه داد: روش جدید دولت در ارتباط با مسکن، ساخت و نوسازی بافت فرسوده در یک محله است که در آن، مکان‌های خدماتی در نظر گرفته شده که تقریباً نصف مکان ایجاد شده برای مالکان ملک و 50 درصد بقیه برای توسعه‌گر است. قرار شد 50 هزار واحد مسکونی حمایتی در داخل شهر و 50 هزار واحد مسکونی روستایی با تسهیلات ارزانقیمت ایجاد کنیم. سخنگوی دولت با بیان اینکه شرکت‌ها و صنایع تولید خودروهای سنگین مثل کامیون و اتوبوس، 10 میلیارد و 800 میلیون دلار قطعات وارد می‌کنند، اظهار داشت: دولت اصل و سود مرتب اینها را از طریق سازمان برنامه و بودجه تضمین می‌کند. نوبخت ادامه داد: تا تاریخ 14 تیرماه کل منابع درآمدی‌مان نسبت به همین تاریخ در سال گذشته 61 درصد بیشتر بوده که مالیات و گمرک تنها 5 درصد افزایش داشته است.
آدم‌کوچولوی سریال گالیور


سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ضرورت انعکاس خدمات دولت و عملکرد بخش ارتباطی دولت در این زمینه، گفت: اخبار منفی و مایوس‌کننده اقتصادی، همه اخبار اقتصاد ما نیست. اینگونه اخبار باعث می‌شود رئیس‌جمهور کشوری به دروغ بگوید اقتصاد ایران در حال فروپاشی است در حالی که دولت پروژه‌های خوبی در دست اجرا دارد، مانند شبکه ریلی راه‌آهن مراغه که طی ماه آینده افتتاح خواهد شد. وی با بیان اینکه 15 تیرماه آب به آبادان و خرمشهر رسید و اعتراضاتی قبل از آن شد، اظهار داشت: آیا صدها کیلومتر انتقال آب را بعد از اعتراضات انجام دادیم؟ خیر! دولت در حال اقدام طرح‌های بزرگ و برنامه‌های متعدد است. نوبخت ادامه داد: یک شوک سیاسی به اقتصاد وارد شد، من هیچگاه دنبال این نیستم بگویم چه کسی مقصر است، این تیم اقتصادی با این منابع، دارد پیش می‌رود. سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه بانک مرکزی برای مداخلات بازار اقداماتی داشته تردیدی نیست اما در این مورد خاص صورت شفافی برای من وجود ندارد. در یک گوشه بازار وقتی یک اتفاق کوچک رخ می‌دهد، ارز بالا می‌رود، همه خبردار می‌شوند و شاقول‌ها با آن تنظیم می‌شود اما وقتی کار خوبی صورت می‌گیرد اطلاع‌رسانی نمی‌شود. وضعیت بد نیست؛ بله! مشکلات وجود دارد و نمی‌گویم «همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم» اما وضع کشور در مجموع بد نیست ولی نمی‌دانم چرا بعضی از ما آدم کوچولوی سریال گالیور می‌شویم و می‌گوییم نمی‌توانیم.
به خاطر معاهده پاریس سوزاندن سوخت فسیلی کمتر شد
سخنگوی دولت با بیان اینکه به آقای رئیس‌جمهور وفادار بوده‌ام، افزود: تمام تلاشم این است که با احساس مسؤولیت فعالیت کنم. در این مدت، یک روز یارانه دیرتر پرداخت نشده است. من جز لبخند، بعضی مواقع بیشتر نمی‌توانم برای دستگاه‌ها اقدامی انجام دهم. می‌خواهم کلید باشم و قفل نباشم. کلید ما همه قفل‌ها را باز نمی‌کند. نوبخت درباره اظهارات اژه‌ای مبنی بر دستگیری برخی مدیران وزارت صنعت، گفت: برخی با هک کردن سایت اقدامات خلافی انجام دادند، چند نفری که در دستگاه دولتی نقش‌آفرینی کردند، دستگیر شدند. سخنگوی دولت با رد تلاش رئیس‌جمهور برای تغییر کابینه توسط مجلس، در پاسخ به سوالی درباره تغییرات معاون اول و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: تغییر جهانگیری و من همه دروغ است. نوبخت در ادامه این نشست افزود: مذاکرات آقای ولایتی پیرو سفرهای آقای روحانی و ظریف بود و در همه توافقات، کشور روسیه بر تعهداتش باقی مانده بود؛ آنها آماده هستند سرمایه‌گذاری وسیعی در راه‌آهن، نفت و گاز داشته باشند. سخنگوی دولت درباره دزدیدن اسناد محرمانه توسط موساد، گفت: این برای چند ماه پیش بوده و الآن دوباره تکرار شده است.  وی همچنین گفت: از جزئیات دیدار وزیر نیروی عراق و ایران بی‌خبر است. نوبخت ادامه داد: استقلال بانک مرکزی شعار مطلوبی است، تمام تلاش این است که همه آن استقلال حفظ شود؛ در همان تریبون نماز جمعه در بحث موسسات غیرمجاز بانک مرکزی را مجبور کردند 35 هزار میلیارد به این افراد (سپرده‌گذاران) داده شود. بانک مرکزی مستقل شود یک چیز لیبرالی آزاد می‌شود. نوبخت همچنین در پاسخ به فارس، تعهد کاهش 12 درصدی سوزاندن سوخت‌های فسیلی در موافقتنامه پاریس را تایید کرد اما گفت خاموشی‌های اخیر ربطی به این موافقتنامه ندارد.
سرانجام نرخ بنزین و نان
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون سرانجام نرخ بنزین و نان، گفت: بازگشت کارت‌های سوخت به جایگاه‌ها برای کنترل مصرف است و نظام کنترلی ما را قوی می‌کند اما لزوما معنای 2 نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی را ندارد. نوبخت ادامه داد: برای نان یارانه سنگینی پرداخت می‌کنیم. ما باید با تسهیلات و امتیازاتی که ارائه می‌دهیم به آنها کمک کنیم. دولت تحت فشار است اما دلش می‌خواهد به آنها کمک کند ولی به دلیل کمبود منابع نمی‌تواند خیلی از کارها را انجام دهد.