نام رئیس‌جمهور کرواسی به دو دلیل باز هم بر سر زبان ایرانی‌ها افتاده است اول نوع کردار وی در جام جهانی و دوم عدم سانسور وی در تلویزیون ملی

آفتاب یزد- گروه شبکه: جام جهانی 2018 هم به پایان رسید. رقابت‌هایی که حذف تیم‌های بزرگ و گل به خودی‌ها سبب شده بود عجیب و جالب باشد. اما این جام جهانی یک تیم شگفتی ساز به نام کرواسی را به خود دید. البته این شگفتی فقط به خاطر بازی‌های درخشان بازیکنان این تیم نبود بلکه خانم کالیندا کیتاروویچ رئیس جمهور کرواسی نقش ویژه‌ای در این موضوع داشت. اگر تا پیش از جام جهانی، کرواسی کشوری کوچک با جمعیتی اندک و کمتر شناخته شده بود، به مدد این تیم فوتبال و این رئیس جمهور جوان و خاص، حالا طرفداران زیادی پیدا کرده است.
البته این اولین باری نیست که رئیس جمهور کرواسی این چنین مورد توجه ایرانیان قرار می‌گیرد. پیشتر هم وقتی که او به ایران آمده بود با بازخوردهای جالبی از سوی ایران روبه‌رو شده بود. ضمن آنکه به مدد حضور مربیان فوتبال کروات در کشورمان طی سال‌های گذشته، ایرانیان نسبت به این کشور بیگانه نیستند.

رئیس جمهوری که سانسور نشد


یکشنبه شب که فینال جام جهانی بین تیم‌های فرانسه و کرواسی برگزار شد، به محبوبیت رئیس جمهور جوان کرواسی هم بیشتر افزود. چرا که علی رغم اینکه تیم ملی کشورش به مقام دوم دست پیدا کرد اما او با روی گشاده و خندان اعضای تیم کرواسی را دلداری می‌داد. او حتی با داورها و رئیس جمهور فرانسه نیز به خوبی برخورد کرد. فارغ از محبوبیت رئیس جمهور کرواسی در این دیدارها، آنچه تعجب انگیز است و می‌توان گفت که در صدا و سیمای ایران بی‌سابقه است، سانسور نکردن همین خوش‌و بش‌های کالیندا کیتاروویچ بود! اتفاقی که واکنش جالب عادل فردوسی‌پور را در پی داشت. وی در این خصوص گفته بود: «تشکر ویژه‌ای داریم از مسئولان پخش که مراسم فینال را به خوبی پوشش دادند. خانم کیتاروویچ نه تنها به همه دست داد بلکه همه را بغل کرد. البته یکی دو مورد را مسئولان در صدا و سیما پخش نکردند ولی دیدیم که نمیشه. ایشان همینطور ایستادند و با همه خوش و بش می‌کرد که سرانجام صدا و سیما همه مراسم را به طور کامل پخش کرد که از آنها تشکر می‌کنم و دستشان درد نکنه. هیچ اتفاقی هم نیفتاد فقط مردم از تلویزیون کشور خودشان فینال را تماشا کردند و لذت بردند.» البته این رفتار صدا و سیما از چشم کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی دور نماند و برخی از آنها نوشتند: «آقای صدا و سیما. دیدی خوش و بش رئیس جمهور کرواسی رو نشون دادی هیچی نشد»،« عجیبه چنین چیزی رو صدا و سیما سانسور نکرده ولی خیلی هم عالی. به قول فردوسی پور دیدی اتفاقی نیفتاد».

رئیس جمهور بیشتر از بازیکنانش معروف شد
اما آنچه که بیشتر مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، کالیندا کیتاروویچ رئیس جمهوری کرواسی بود.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «اونقد که رئیس جمهور کرواسی توی این جام جهانی معروف شد، بازیکناش نشد»
فرد دیگری نوشته است: «رئیس‌جمهور کرواسی به عنوان یک شهروند، لباس تیم ملی کشورش رو پوشید و با همه خوش و بش
کرد. برای ما این چیزا عادی نیست چون همیشه فاصله زیادی بین مردم و مقامات مسئول وجود داره.طبعا رفتار مردمش هم با او فوق‌العاده است.»
دیگری نوشت:«چه جام جهانی متفاوتی بود.»
یکی دیگر از کاربران گفته است:«به‌شخصه معتقدم که جایزه پدیده‌ جام جهانی رو باید به خانم کیتاروویچ میدادن.»
کاربران دیگر گفته‌اند: «اون صحنه‌ای که بارون میومد و رئیس جمهورکرواسی دالیچ رو بغل کرده بود و دوربین از پشت صحنه رو نشون می‌داد، یکی از زیباترین صحنه‌های جام بود. انگار ملتی از دالیچ تشکر می‌کردن»، « من کاری به این ندارم که رئیس جمهور کرواسی چجور سیاستمداریه ولی اون صحنه‌ای که بازیکنان کرواسی رو بغل می‌کرد شبیه به مادری بود که پسران سرزمینش رو با افتخار بغل کرده، بدون نمایش و با تمام احساس»،« به نظر من رئیس جمهورکرواسی مثلِ یه مادر با عشق تمومِ بازیکنانِ خودش رو بغل کرد وآخرین رئیسی بود که براش چتر آوردن.»