پوتین و ترامپ در مورد تهران چه گفتند

آفتاب یزد- گروه سیاسی: دیدار مهم روسای جمهور روسیه و آمریکا روز گذشته درشهر هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شد.همانطور که انتظار می‌رفت یکی از محورهای مهم این دیدار ایران و مسئله برجام بود.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که پس از دیدار دوساعته آنها پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزارشد، گفت: که توافق هسته‌ای برایم ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند. او گفت: «به لطف برجام، ایران به کنترل‌شده‌ترین کشور دنیا تبدیل شده است. پوتین در انتقاد به خروج آمریکا از برجام گفت: «ما نگرانی‌مان درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را ابراز کردیم. ایران به لطف برجام کنترل برنامه هسته‌ای خود را به آژانس واگذار کرد و این توافق، ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.» ترامپ هم در این کنفرانس خبری گفت که از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا دیپلماسی و تعامل را به درگیری ترجیح داده است. او درباره رابطه کشورش با روسیه گفت: «رابطه ما با روسیه هیچ‌گاه تا این اندازه بد نبوده، اما این از چهار ساعت پیش تغییر کرد.» ترامپ گفت در دیدار امروز با پوتین، موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را مطرح کرده است. او گفت درباره «اشاعه هسته‌ای» هم با پوتین رایزنی کرده و رئیس‌جمهور روسیه را در جریان دیدارش با رهبر کره شمالی قرار داده است. ترامپ گفت: «به علاوه درباره اهمیت اعمال فشار بر ایران برای جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای این کشور و متوقف کردن کارزار خشونت آن، صحبت کردم.» رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «درباره این هم صحبت کردم که آمریکا به ایران اجازه نخواهد داد از مزایای شکست داعش منتفع شود.»
ترامپ در پاسخ به یک سوال، مبنی بر اینکه آیا روسیه را بابت تنش‌ها در روابط مسکو-واشنگتن هم مقصر می‌داند، گفت: «همه ما مقصر هستیم.»
ترامپ گفت که همه طرف‌ها مقصر هستند که اجازه نداده‌اند این دیدار بین سران دو کشور زودتر برگزار شود. او با بیان اینکه دو کشور صاحب ۹۵ درصد از سلاح‌های هسته‌ای دنیا هستند، گفت اینکه روابط دو کشور با یکدیگر دچار مشکل باشد، «مضحک» است. لازم به ذکر است که نخستین دیدار دو نفره روسای جمهور روسیه و آمریکا در کاخ ریاست‌جمهوری فنلاند بدون حضور دیگر مقامات دو کشور و در حضور مترجم و عکاسان خبری برگزار شد.بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، رئیس‌جمهور روسیه در ابتدای این نشست در حضور خبرنگاران گفت: «بسیار خوشحالم که با همتای آمریکایی خود دیدار می‌کنم و قصد دارم در این نشست درباره روابط میان فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا و مشکلات جهان گفت‌وگو کنم».وی ادامه داد: «ما به تماس‌های معمول خود ادامه می‌دهیم- ما تلفنی نیز گفت‌وگو کرده و چندین بار نیز در حاشیه نشست‌های مختلف بین‌المللی دیدار کرده بودیم. البته اکنون زمان آن است که با جزئیات بیشتر درباره روابط دوجانبه و درباره مسائل مختلف جهانی گفت‌وگو کنیم.»ترامپ نیز که پس از رئیس‌جمهور روسیه سخنان خود را آغاز کرد، تاکید کرد که «کنار آمدن با روسیه امر خوبی است و بد نیست.» ترامپ در ادامه به تیرگی روابط میان مسکو و روسیه طی سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: «ما سال‌هاست که نتوانسته‌ایم خیلی خوب با هم کنار بیاییم. البته من مدت طولانی نیست که در کاخ سفید هستم، حدود دو سال می‌شود. امیدوارم که بتوانیم در نهایت روابط خارق‌العاده‌ای را با یکدیگر رقم بزنیم.همانطور که در تمام مدت رقابت‌های انتخاباتی [انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا] نیز مدام گفته‌ام، کنار آمدن با روسیه چیز خوبی است و بد نیست.»رئیس‌جمهور روسیه همچنین ادامه داد: «من مطمئن هستم که جهان می‌خواهد شاهد کنار آمدن ما با یکدیگر باشد.کنار آمدن دو قدرت بزرگ هسته‌ای. ما 90 درصد تسلیحات هسته‌ای کل جهان را در اختیار داریم. این مسئله چیز خوبی نیست البته و من امیدوارم که بتوانیم اقدامی در این رابطه صورت دهیم.