ممنوعیت جنجالی یک‌روزه «مارگون»

شهروند| راه‌های ورود گردشگران به آبشار مارگون بسته شد. این کار نه برای نجات این آبشار از هجوم گردشگران انجام شد و نه به هر دلیل مرتبط با گردشگری و محیط زیست. بنری که روز یکشنبه در جاده ورود به آبشار مارگون در استان فارس که جمله «ورود گردشگر و مسافر به آبشار و منطقه حفاظت‌شده مارگون تا اطلاع ثانوی ممنوع است» وصل شده بود، نشان می‌داد این تصمیم ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سپیدان بوده و نه معاونت گردشگری یا اداره کل محیط زیست. این ممنوعیت که در نوع خود تازه است، مدتی پس از انتشار ویدیویی از رقص گروهی از گردشگران در این آبشار اعمال شد و البته یک روز بیشتر دوام نیاورد. با اتفاق افتاده، تورهایی که گردشگران را به مارگون می‌برد، کنسل شد و تنها برای یک روز گردشگری وارد حاشیه شد؛ حاشیه‌ای که اتفاقا در یک ماه گذشته با موضوع بازجویی مائده هژبری، دختر نوجوان رقصنده جنجال به‌پا کرده بود.
دیروز پس از انتشار این خبر در فضای مجازی و همین‌طور رسانه‌ها، قاسم پاک‌نژاد، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری سپیدان فارس به «ایرنا» خبر داد که تعطیلی یک‌روزه محوطه آبشار مارگون در پی هنجارشکنی برخی گردشگران در این محل بود که این مکان گردشگری امروز (دوشنبه) به‌طور کامل بازگشایی شد. او گفت: «تعدادی مطلب و کلیپ طی روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شد که بیانگر این بود که برخی گردشگران در این محوطه اقدام به هنجارشکنی و انجام رفتار مخالف شئون اسلامی کرده‌اند. متعاقب این قضیه، ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان سپیدان خواستار نظم‌دهی و نظارت بیشتر بر محوطه آبشار مارگون شد.»
به گفته پاک‌نژاد در حالی که با نصب بنر ممنوعیت تردد، تعطیلی کامل محوطه آبشار مارگون ممکن بود، مذاکراتی صورت گرفت تا در نهایت دیروز، محدودیت تردد به محوطه آبشار مارگون برداشته شد و وضعیت به حالت عادی برگشت. حالا با این ممنوعیت یک‌روزه خبر تازه این است: «نظارت و کنترل درخصوص رعایت اصول اخلاقی و شئونات اسلامی در مجموعه آبشار مارگون از امروز افزایش خواهد یافت.» اگرچه معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری سپیدان موضوع ممنوعیت را از اساس به ویدیوی رقص ربط داده اما زارع خفری، فرماندار سپیدان دیروز به فارس گفته بود: «آبشار مارگون از قدیم‌الایام به علت رفت‌وآمد بسیار، مشکلاتی از جهت ترافیک داشت، ضمن اینکه محیط‌ زیست نیز برای آسایش بیشتر مردم، باید زیرساخت‌هایی را فراهم می‌کرد تا با توجه به جمعیت کثیری که به این مکان می‌آیند، مشکل ایجاد نشود. به همین دلیل در نشستی که ماه گذشته با حضور مسئولان شهرستان برگزار شد، تصمیم گرفتیم مشکلات ترافیکی و زیست‌محیطی آبشار مارگون را حل‌وفصل کنیم؛ به همین لحاظ برای حل مشکل ترافیک و ایجاد پارکینگ روزهای شنبه و یکشنبه که جمعیت کمتری به این مکان تفریحی می‌روند را در نظر گرفتیم.» فرماندار سپیدان همچنین با شایعه دانستن تعطیلی منطقه به دلیل ویدیوی منتشرشده تاکید کرده بود که دلیل نمی‌شود به دلیل حرکت اشتباه چند نفر، آبشار را تعطیل کرد.
«هيچ جرمي نمي‌تواند مانع ورود گردشگران شود»


مسعود رضايی، نماينده مردم شيراز در مجلس در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «آبشار مارگون، يكي از جاذبه‌هاي گردشگري شهرستان سپيدان در دهستان مارگون است، اینجا يكی از محيط‌هاي گردشگري است و بر همين اساس حق جلوگيري از ورود به آن وجود ندارد. منتهی بايد در اين زمينه پيگيري‌هايي صورت بگيرد تا مشخص شود از طرف مقام‌هاي صلاحيتدار حكمي در اين زمينه به ستاد پيشگيري از جرم صادر شده است يا خير؟ چون در غير اين‌ صورت كسي نمي‌تواند چنين ممنوعيتي را اجرايي كند.»  او با اشاره به گفته‌هایی که دليل اين ممنوعيت را انتشار ويدیو كوتاهي از رقص در حوالي اين آبشار می‌داند، توضیح می‌دهد:   «هيچ جرمي دليل بر ممانعت ورود به يك منطقه گردشگري نمی‌شود. با فرض این‌که جرم سنگيني‌ در اين منطقه صورت گرفته باشد، بايد به اين نكته توجه كنيم كه هر جرمي مجازاتي دارد و مي‌شود آن را در جايگاه خود مورد بررسي قرار داد و برحسب قانون مجازات مقرر را در موردش اجرايي كرد.»
رضایی از سوی دیگر ادامه می‌دهد: «يكي از مواردي كه در خبر ممنوعيت از ورود گردشگران به آبشار مارگون به چشم مي‌خورد اين است كه اين ممنوعيت ورود گردشگران توسط ستاد پيشگيري از جرم دادگستري صادر شده است. واقعيت امر اين است كه بعيد به نظر مي‌رسد قوه‌قضائيه چنين حكمي را صادر كرده باشد، اگر هم چنين حكمي را صادر كرده باشد، بايد تحقيق كنيم تا صدور چنين حكمي از نظر قانوني مشخص شود. بر اين مبنا كه براساس پيشگيري از چه چيزي چنين حكمي صادر شده است. اگر مبنا را بر اين بگذاريم كه براي تكرارنشدن رفتاري جرم‌برانگيز يا منافي عفت بود، مي‌توان گفت با روش‌هاي ديگري مي‌توان از اين رفتارها جلوگيري كرد و نمي‌توان براساس آن مانع ورود گردشگران به اين منطقه شد.» او معتقد است براي پيشگيري از چنين رفتارهايي مي‌شود ماموراني را به كار گرفت، همان‌طور كه در مكان‌هاي ديگر از آنها استفاده مي‌شود.
«رفتار گردشگران هم جای بحث دارد»
«جواد حیدریان» روزنامه‌نگار حوزه محیط‌زیست معتقد است که علاوه‌بر نقد رفتار مدیران در چنین مواردی، رفتار گردشگران هم جای بحث دارد. او دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «گردشگری پایدار به این معنی است که به همه ساختار طبیعت و فرهنگ منطقه گردشگری احترام گذاشته شود. نباید تنها همه مسائل را از دید مسئولان دید و گاهی بی‌توجهی از طرف مردم هم دیده می‌شود. به همان اندازه که رفتار مدیران می‌تواند آسیب‌زا باشد، بی‌توجهی گردشگران نسبت فرهنگ و آداب رسوم یک منطقه هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد.» این روزنامه‌نگار ادامه می‌دهد: «در تمام دنیا به‌خصوص در سطحی که گردشگر با جوامع محلی سروکار دارد، این احترام به فرهنگ و آداب محلی به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده است؛ در شهری مثل شیراز و تبریز، خرده‌فرهنگ‌های بومی وجود دارد که وقتی فردی غیربومی وارد شود، باید این موارد را مدنظر داشته باشد، در جوامع روستایی این موضوع شدیدتر است. گردشگر باید خودش را با جامعه هدف تطبیق دهد، چون درحال بهره‌بردن از آن طبیعت و آداب و رسوم است. این موضوع در تمام دنیا پذیرفته شده و تنها مختص ایران است.» حیدریان که خود متولد سی‌سخت در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد است و آداب و رسوم منطقه مارگون را می‌شناسد، درباره تأثیر تصمیم چندروزه ممنوعیت بازدید از آبشار مارگون بر اقتصاد این منطقه هم می‌گوید: «به طور کلی ما سیاست هدفمند در زمینه گردشگری در سطح کشور نداریم؛ نه در بعد اقتصادی و نه گردشگری. گردشگری امری سیال است، ولی جایی با تمام ارزش و کیفیت آن مهجور می‌ماند. اما بخش مارگون، منطقه بسیار محرومی است و این گردشگری که در سال‌های اخیر در اطراف این آبشار رونق گرفته، دریچه‌ اقتصادی برای ساکنان کم‌بضاعت این منطقه ایجاد کرده که قطعا این تصمیم، تأثیر منفی بر همین حداقل درآمد داشته است.»
آبشار مارگون کجاست؟
این آبشار که در یکی از دره‌های غربی شهرستان سپیدان در فاصله حدود 130 کیلومتری شیراز است، در منابع مختلف به‌عنوان بزرگترین آبشار چشمه‌ای ایران و جهان معرفی می‌شود. مارگون به یاسوج بسیار نزدیک است و  تورهای زیادی مسیرشان از یاسوج به این آبشار ختم می‌شود. نماینده شیراز:  هيچ جرمي نمي‌تواند مانع ورود گردشگران شود
 معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری سپیدان فارس: تعطیلی یک‌روزه محوطه آبشار مارگون در پی هنجارشکنی برخی گردشگران در این محل بود که این مکان گردشگری در روز دوشنبه به‌طور کامل بازگشایی شد
نماینده شیراز: يكي از مواردي كه در خبر ممنوعيت از ورود گردشگران به آبشار مارگون به چشم مي‌خورد اين است كه اين ممنوعيت ورود گردشگران توسط ستاد پيشگيري از جرم دادگستري صادر شده است. واقعيت امر اين است كه بعيد به نظر مي‌رسد قوه‌قضائيه چنين حكمي را صادر كرده باشد، اگر هم چنين حكمي را صادر كرده باشد، بايد تحقيق كنيم تا صدور چنين حكمي از نظر قانوني مشخص شود
«جواد حیدریان» روزنامه‌نگار حوزه محیط‌زیست: گردشگری پایدار به این معنی است که به همه ساختار طبیعت و فرهنگ منطقه گردشگری احترام گذاشته شود. نباید تنها همه مسائل را از دید مسئولان دید و گاهی بی‌توجهی از طرف مردم هم دیده می‌شود