مردی که اسلحه می‌کشید، شاکی شد

در حالی که خبر فرار متهم 12‌هزار میلیاردی پرونده موسسه مالی ثامن‌الحجج تبدیل به بحث داغ شبکه‌های اجتماعی بود و نوستراداموس‌های مجازی سندهایی درباره پیش‌بینی فرار او رومی‌کردند، دیروز خبر رسید که متهم ردیف اول یعنی «الف.م» سر جای خودش یعنی در بازداشت به سر می‌برد و این متهم ردیف سوم یعنی «م.ر» است که ترجیح داده در تمام طول هشت جلسه گذشته در دادگاه حاضر نشود. قاضی پرونده هم اعلام کرده که ایشان فرار نکرده و معلوم نیست چرا به دادگاه نمی‌آید! جدا از این‌که اعلام عدم اطلاع از دلیل حضور پیدا نکردن متهم ردیف سوم این پرونده مردم را به یاد ناپدید بودن سعید مرتضوی انداخت، دادوبیداد متهم ردیف اول پرونده ثامن‌الحجج  باز هم پای این موضوع را به بحث‌های داغ مجازی و حقیقی باز کرد. گویا در جلسه هشتم دادگاه نماینده حقوقی بانک مرکزی خبر می‌دهد که چگونه اموال سپرده‌گذاران به جای پرداخت به مردم، به اشخاص خاص واگذار شده بود. او گفته: «مدیرعامل موسسه تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج همواره مدعی بود مشکلی در بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران ندارد، درحالی‌که منابعی در این زمینه وجود نداشت و این موضوع را برای سردرگمی سپرده‌گذاران بیان می‌کرد و شعب تعاونی از پرداخت چند میلیونی استنکاف می‌ورزیدند. اطلاعات حاصله حاکی از پرداخت‌های تعاونی به برخی از سپرده‌گذاران خاص و بانفوذ بود تا جهت فشار به حاکمیت و بانک مرکزی و اعطای مجوز، حمایت این اشخاص جلب شود.»
در ادامه نماینده حقوقی بانک مرکزی به اقامت خانواده متهم ردیف اول آقای (الف. م) در کیش و شمال کشور اشاره و طبق نامه‌ای مستندات آن را بیان کرد که در این لحظه متهم ردیف اول با اعتراض خود نظم جلسه را به هم زد. این رفتار با تذکر قاضی باقری روبه‌رو شد. گفتنی است پیشتر نیز صحبت‌هایی از حضور او با اسلحه در بانک مرکزی و عدم اجازه به حضور بازرسان در موسسه مالی اعتبار خود منتشر شده بود.
در این پرونده اتهام 12‌هزار و 800‌میلیارد تومانی وجود دارد که دولت مجبور شد بدهی این موسسه را پرداخت کند. در همین حال بازرسان و وکلای بانک مرکزی خبر می‌دهند که حدود 4‌هزار‌میلیارد تومان از اموال این موسسه حیف و میل شده است. به گزارش خبرگزاری قوه قضائیه نماینده بانک مرکزی در جلسه هشتم دادگاه گفت: «بنده حیف و میل ۳‌هزار و ۹۹۰‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان را اعلام می‌کنم که این رقم براساس تراز‌های اعلامی شرکت تعاونی مالی ثامن‌الحجج بوده است و این کسری دقیقا اموال تلف‌شده سپرده‌گذاران به حساب می‌آید.»
بازرس و نماینده بانک مرکزی همچنین درباره پرداخت تسهیلات با نرخ‌های پایین مثال‌هایی را بیان کرد، ازجمله به فردی در استان کرمان مبلغ ۳‌میلیارد و ۳۵۰‌میلیون تومان تسهیلات با سود 3‌درصد پرداخت شد. گفتنی است برخی از این وام‌ها در شعب دیگر با سودهای بالای 25‌درصد سپرده‌گذاری شده و از همین موسسه سود کلان دریافت می‌کردند. در همین رابطه بازرس بانک از جزییات پرداخت سود 80‌درصدی به یکی از حساب‌ها خبر داد که وکلای متهم مدعی بودند اشتباهی واریز
شده است.