شکایت از خلبان به شکایت از رشیدپور کشید

«شرکت هواپیمایی سپهران و برخی از ایرلاین‌ها خلبان را مجبور می‌کنند با وجود نقص فنی پرواز انجام دهد. حتی یک هواپیما بدون ترمز شماره سه، به مدت سه هفته در حال پرواز بود. سه هفته پرواز بویینگ ٧٣٧ شرکت سپهران در حالی انجام شد که ترمز سوم آن غیرفعال و علتش هم نبود «قطعه» بوده است.»  این جملات بخشی از صحبت‌های امین امیرصادقی «کمک خلبان بویینگ ٧٣٧» هواپیمایی سپهران و در برنامه حالا خورشید بود. صحبت‌هایی که واکنش‌های بسیاری داشت. این شرکت هواپیمایی پس از انتشار این صحبت‌ها در جوابیه‌ای اعلام کرد: «امیر صادقی کمک‌خلبان تحت آموزش اخراجی شرکت هواپیمایی سپهران است که مدتی است از روی بغض و کینه مطالب خلاف واقعی را به این ایرلاین نسبت می‌دهد و در فضای مجازی به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی می‌پردازد که به همین دلیل از نامبرده شکایت رسمی صورت گرفته است.» با شکایت رسمی از صادقی، او روز یکشنبه، 24تیرماه در پخش زنده اینستاگرام گفت  کلانتری هفت‌چنار تهران دارد او را «به خاطر جان مردم بازداشت می‌کند.» مامور نیروی انتظامی که در ویدیو دیده نمی‌شود از آقای امیرصادقی می‌خواهد که موبایلش را تحویل دهد و پخش زنده را قطع کند. امیرصادقی همچنین در آن برنامه گفته بود که تخلفات شرکت هوایی را که در آن «مشغول کار» است مستند کرده و برای سازمان هواپیمایی کشوری فرستاده است. او همچنین گفت از این شرکت هوایی به دادستانی تهران هم شکایت کرده و جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران دستور بررسی این تخلفات را در عرض یک هفته داده است.
شکایت از آقای مجری
بازداشت صادقی طولانی نشد. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران بزرگ اعلام کرد که به سرعت پرونده را برای کسب تکلیف به قاضی کشیک دادسرای ناحیه 31 ارجاع داده و نهایتاً با دستور قاضی کشیک و پس از تودیع وثیقه درنظر گرفته شده، این فرد را آزاد کرده است. با وجود آزادی او اما ماجرا به همین جا ختم نشد. روز گذشته سمیرا کاشی، وکیل مدافع شرکت هواپیمایی سپهران گفت با توجه به مسائلی که بدون هیچگونه مدرک و مستند قانونی علیه شرکت هواپیمایی سپهران در برنامه حالا خورشید پخش شده، از رضا رشیدپور، مجری برنامه شکایت کرده‌ و منتظر رسیدگی به پرونده هستیم. حالا پرونده آقای مجری هم در کنار پرونده«کمک خلبان بویینگ ٧٣٧» باز است.
به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش دهید
علیرضا منظری، معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی به «شهروند» می‌گوید با وجود آنکه امکان خلاف در شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد اما اغلب این شرکت‌ها خلبان را مجبور به خلاف نمی‌کنند و اگر این اتفاق هم افتاده شرایط خاصی بوده و خلبان باید مقابل آن ایستادگی کند :«ضوابط خاصی حاکم است و اگر خلبانی در چنین وضعیتی قرار گیرد می‌تواند کاری که از او می‌خواهند را انجام ندهد. گرچه این کار می‌تواند منجر به از دست رفتن کار خلبان و ایجاد مشکلات اداری برایش شود و همین هم عاملی است که بسیاری از خلبان‌ها بترسند. اما خلبان با وجود مشکلاتی از این دست هم باید از پرواز سرباز زند و گزارش تخلفات را در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دهد. در چنین وضعیتی وقتی سازمان هواپیمایی کشوری رسیدگی کند و ببیند این تخلف وجود داشته مقابل آن می‌ایستد و در نتیجه خلبان هم مصونیت پیدا می‌کند.» منظری می‌گوید در سازمان هواپیمایی کشوری  کنترل‌ها شدید و دقت زیاد است و همین هم عاملی است که وقتی خلبانی شکایتی را به آنجا ببرد با جدیت بررسی می‌شود و روش درست مواجهه با چنین تخلفاتی قبل از هرچیز، شکایت رسمی و استفاده از مبادی قانونی است.  معاون اسبق هوانوردی سازمان هواپیمایی معتقد است که باید صحبت‌های این خلبان به درستی بررسی شود و چنانچه مشکل از شرکت هواپیمایی بوده با جدیت برخورد شود: «مدارک تخلفاتی از این دست به راحتی قابل از بین بردن نیست و امکان خدشه‌دار کردن مدارک هم وجود ندارد. در نتیجه باید تحقیقات گسترده‌ای در این مورد انجام گیرد تا خیال مردم هم از این بابت راحت شود.»