هم‌اندیشی دولت با تجار و سفرا

نشست «هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری در خصوص فرصت‌های کسب‌وکار آتی ایران» با حضور معاون اول رئیس جمهوری ، وزیر امور خارجه و نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف در تهران برگزار شد. اسحاق جهانگیری و محمد جواد ظریف در این نشست از ظرفیت های ایران برای سرمایه گذاری و عبور از شرایط خاص  که به جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران تعبیر می شود ، سخن گفتند.  
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری  در سخنان خود  اعلام کرد که امریکا راهبرد جنگ اقتصادی را علیه ایران در پیش گرفته و راهبرد ایران نیز برای مقابله، مقاومت هوشمندانه و آمادگی دولت و بخش خصوصی است. او همچنین اعلام کرد که در آینده نزدیک، جریان‌های سیاسی ایران با وجود اختلاف نظرها به تفاهمی برای موفقیت در شرایط جدید خواهند رسید. جهانگیری در بخش مهمی از صحبت‌هایش در خصوص صادرات نفت ایران گفت:«امریکایی‌ها به صراحت اعلام کردند که ازنوامبر خرید نفت از ایران صفر می‌شود. اینها خیال‌های واهی است که امریکا‌یی ها در سر دارند و فکر می‌کنند می‌توانند نفت ایران را متوقف کنند. این در حالی است که هم دنیا نیازمند نفت ایران است و هم ما قادر به در پیش گرفتن روش‌هایی هستیم که نفتمان را صادر کنیم. ایران در این شرایط با کمک بخش خصوصی همکار و شریک خود در خارج باید راهکارهایی را پیدا کند که در این مقطع زمانی اقتصاد کشور را به خوبی اداره کنیم.»معاون اول رئیس‌جمهوری درباره شرکت‌هایی که تحت تأثیر امریکا از ایران خارج می‌شوند، گفت:«شرکت‌هایی که ایران را ترک می‌کنند و در این مسیر ایران را تنها می‌گذارند، باید بدانند که در کارنامه همکاری‌شان با ایران این مسائل ثبت خواهد شد. ایران نمی‌تواند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت عبور کند. »جهانگیری در انتهای صحبت‌هایش به دعوت جدی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی پرداخت و گفت:«من از تمام دوستان بخش خصوصی خودم در سراسر کشور می‌خواهم از این دوره جدید به صورت جدی به صحنه بیایند، با دولت یکپارچه و یگانه برای حل مسائل کشور قدم برداریم. ما و شما متعهد به این هستیم که کشور را به نحو مطلوب اداره کنیم. خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به ایران فرصت بسیار مهمی داده است که بتواند به کشورهای آسیای میانه و همسایگان خودش خدمات ترانزیت کالا بدهد. دریای خزر بنادر مختلفی در حاشیه آن است، چندین کریدور جاده‌ای محل اتصال ایران با اروپا و چین است. ایران کشوری است که امکان ندارد بتوان آن را حبس کرد. نیروی انسانی تحصیل‌کرده در ایران وجود دارد. ایران در بین ۴ کشور دنیا از نظر تعداد بالای مهندسان است. هم ظرفیت‌های ایران و هم اراده سیاسی برای عبور ایران از این شرایط و از طرف دیگر سابقه صنعتی که در ایران وجود دارد، امیدوار هستیم با همکاری بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی دوستان‌مان بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم.»
ظریف: بازاری مطمئن‌تر، امن‌تر و سالم‌تر از  ایران در منطقه نیست
محمدجواد ظریف  هم دراین نشست با بیان این که  جمهوری اسلامی دوران‌های پر فراز و نشیبی را گذرانده گفت: از آنجایی که جمهوری اسلامی مشروعیت، قدرت و پیشرفت خودش را نه از منابع خارجی و نه از ابزارهایی که منابع تاریخی در اختیارش قرار می‌دهند، بلکه از مردم کسب می کند،  توانسته تمام این فشارها و دوران‌های دشوار را با سرافرازی پشت سر بگذارد. علی‌رغم نزدیک به ۴ دهه فشار، قدرتمندترین کشور منطقه باشد و این روش کماکان ادامه پیدا خواهد کرد.»


او با تأکید بر موقعیت بازار ایران ادامه داد:«شرکای خارجی ما این واقعیت را به خوبی درک کرده‌اند که بازاری مطمئن‌تر، امن‌تر و سالم‌تر از جمهوری اسلامی برای حضور فعال اقتصادی در منطقه وجود ندارد. ممکن است بر اثر فشارهای خارجی تحولات کوچکی در این بازار در شکل منفی بروز پیدا کند اما این تحولات همواره ناپایدار بوده و آنچه که همواره پایداری‌اش را نشان داده، توان بخش خصوصی ایران به عنوان نماینده واقعی مردم ایران در حوزه تجارت است.» ظریف مذاکرات اخیرش با کشورهای خارجی را نیز چنین شرح داد:«ما در مذاکراتی که بعد از خروج غیرقانونی امریکا از برجام داشتیم، همه کشورها را آماده حضور و فعالیت در ایران دیدیم. همه شرکای ما در برجام، جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا به روشنی بعد از اعلام خروج غیرقانونی امریکا از برجام، حمایت خودشان را از برجام اعلام کردند. در جلسه‌ای که چند روز بعد از خروج امریکا از برجام با سه کشور اتحادیه اروپا و قبل از آن با وزرای خارجه چین و روسیه داشتیم، همگی بر تعهد خودشان بر جبران خسارت‌های وارد به جمهوری اسلامی ایران بخاطر خروج امریکا از برجام تأکید کردند. بیانیه خانم موگرینی بعد از جلسه اول ما با وزرای خارجه کشورهای اروپایی عضو برجام، یعنی فرانسه، آلمان و انگلستان نشان دهنده این واقعیت بود که یک تعهد سیاسی وجود دارد. بعد از آن ما جلسات خوبی را با کارشناسان این کشورها داشتیم. آنها تعهد کردند که در حوزه‌های مورد نظر ما این همکاری‌ها شامل حوزه بانک، فروش نفت به حد کنونی، تجارت، روابط بیمه، روابط کشتیرانی، روابط حمل‌ونقل کنونی، سرمایه‌گذاری و بویژه حضور بخش خصوصی، تعهدات لازم را انجام دهند.»
وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر لزوم اقدام‌های عملیاتی از سوی کشورهای اروپایی تصریح کرد:«من خدمت همکارانم، سفرای محترم کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران عرض می‌کنم که آنچه ضروری است امروز ببینیم، فراتر از تعهدات اعلامی است. بلکه الزامات قانونی و اقدام‌های عملیاتی است. اقدام‌های عملیاتی کشورهای عضو گروه 1+4  شروع شده است. ما بسیار خوشحالیم  در سفری که در وین در حضور وزرای خارجه داشتیم جزئیات اقدام‌ها در حوزه بانکی و نفت که قرار است برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران انجام دهند را با ما در میان گذاشتند. در همین هفته همکاران من این موضوع را در پایتخت های کشورهای اروپایی و دو عضو دیگر برجام ادامه خواهند داد. ما اطمینان داریم که در این زمینه راهکارهایی را پیدا خواهیم کرد.» ظریف با  تأکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی و  بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: «وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی آمادگی همکاری در این زمینه‌ها را دارد. من بسیار خوشحالم که هفته آینده ۷۷ اتاق مشترک ایران و کشورهای مختلف با سفرای مربوطه جلساتی را برگزار خواهند کرد و این جلسات زمینه خوبی خواهد بود که ما و بخش خصوصی ایران بتوانیم زمینه‌ساز شناسایی نکات مشترک بخش‌های خصوصی باشیم. این شروع خوبی برای بخش خصوصی ایران است که بتواند در اقتصادی پویا حرکت کند.»