ترامپ درمحاصره خبرنگاران

آرمان: دیدار مهم روسای جمهور آمریکا و روسیه در پایتخت فنلاند سرانجام با تاخیر آغاز شد. پیش از این قرار بود این دیدار ساعت ۱۳ به وقت محلی برگزار شود، اما به دلیل دیرآمدن پوتین، دیدار دوجانبه با تاخیر برگزار شد. به گزارش اسکای نیوز عربی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ابتدای این دیدار به ولادیمیر پوتین، همتای روس‌اش بابت برگزاری موفق جام جهانی تبریک گفت. ترامپ هم‌چنین درباره دیدارش با پوتین افزود: مسائل زیادی وجود دارد که باید در این دیدار درباره آنها گفت‌وگو کنیم. بحث تجارت، نیروهای نظامی، بحث تسلیحات هسته‌ای و ده‌ها مورد دیگر که باید دو طرف آنها را بررسی کنیم. فرصت خوبی است که به عنوان دو کشور بزرگ چالش‌هایی را که بوده پشت سر بگذاریم. ما روابط بدی را تجربه کرده‌ایم. وی ادامه داد: جهان اکنون به ما نگاه می‌کند. باید اقدام مثبتی انجام دهیم، از جمله در مورد سلاح‌های هسته‌ای. ما با هم تقریبا ۹۰درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار داریم. مذاکرات در پرونده‌های مختلف بعد از دیدار دو رئیس‌جمهور توسط تیم‌های کارشناسی ادامه خواهد یافت. پوتین نیز در ابتدای این دیدار گفت که اکنون زمان گفت‌وگو میان واشنگتن و مسکو است. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین پیشنهاد داد که باید با ترامپ درباره مشکلات جهانی بحث شود و عنوان داشت که از این قبیل مسائل که نیاز به مذاکره و توجه دارند، بسیار است.
اظهارات بعد از دیدار
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از پایان این نشست که حدود دو ساعت به طول انجامید، تصریح کرد که نشست دوجانبه «شروعی خوب» بوده است. او در پاسخ به اینکه نشستش با پوتین در این دو ساعت چگونه بوده است، اظهار کرد: فکر می‌کنم شروع خوبی است؛ شروعی بسیار بسیار خوب برای همه. ترامپ و پوتین به همراه دو مترجم تنها افرادی بودند که در این نشست حضور داشتند. بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پس از این نشست، نشست دیگری آغاز شد که در آن علاوه بر روسای جمهوری، گروهی از مقام‌های ارشد دو طرف نیز حضور داشتند.
کنفرانس مطبوعاتی پوتین و ترامپ


ولادیمیر پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی از تغییر در ماهیت چالش‌های پیش روی آمریکا و روسیه در جهان امروز سخن گفت و تأکید کرد، آمریکا و روسیه به عنوان قدرت‌های بزرگ در قبال امنیت بین‌المللی مسئول هستند. وی بر اهمیت همکاری‌های میان روسیه و آمریکا نیز تاکید کرد و گفت که دو کشور منافع مشترک بسیاری دارند. پوتین درباره خروج آمریکا از برجام گفت: نگرانی کشورش را در رابطه با این اقدام آمریکا برای ترامپ تشریح کرده و به او یادآوری کرده که توافق هسته‌ای ایران دارای قوی‌ترین تدابیر نظارتی است. پوتین گفت: ایران به لطف برجام برنامه هسته‌ای خود را تحت نظارت کامل آژانس درآورد و این توافق، ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سخنان خود در این نشست گفت که اختلاف نظرها میان دو کشور آشکار است با این حال دو طرف تلاش دارند راه‌حلی برای همکاری در زمینه‌های مختلف پیدا کنند. ترامپ که پیش از دیدار با پوتین در توئیتی روابط کشورش با روسیه را در بدترین موقعیت توصیف کرده بود در این نشست گفت که رابطه دو کشور از 4ساعت پیش بدین سو وارد مرحله جدیدی شده است. او گفت: رابطه آمریکا و روسیه هرگز تا این حد بد نبوده. باید تغییر پیدا کند. شاید تغییر پیدا کرد، از همین چهار ساعت پیش. دو رهبر همچنین درباره شرایط سوریه نیز صحبت کردند و بر ضرورت همکاری دو کشور برای پایان دادن به جنگ و خشونت‌های داخلی و بازگشت آوارگان به کشورشان تاکید کردند. ترامپ در این باره گفت: ایران نباید از کمپین موفقیت آمیز ما در ریشه‌کن کردن داعش در سوریه سوءاستفاده کند. پوتین اظهار کرد: روسیه و آمریکا می‌توانند رهبری را در سوریه عهده‌دار شده و باعث ایجاد صلح در این کشور شوند. او همچنین به نقش شخص ترامپ در پیشبرد مذاکرات با کره‌شمالی و حل بحران تسلیحات هسته‌ای این کشور اشاره کرد. ترامپ ضمن تقدیر از فنلاند به خاطر میزبانی این نشست، با اشاره به اهمیت دیپلماسی در سیاست آمریکا گفت، مذاکرات مفید برای آمریکا و روسیه و سراسر جهان خوب است. رئیس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات امروزم با پوتین با او درباره موضوع مداخله در انتخابات آمریکا صحبت کردم. وی از توافق میان دو کشور در راستای تداوم همکاری‌های امنیتی خبر داد.
پوتین یک رقیب است
در ادامه این جلسه، ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه پیش‌تر پوتین را «رقیب» خوانده بود، گفت: پوتین یک رقیب است و این واژه یک تمجید محسوب می‌شود. وی در بخش دیگری اظهار کرد: هر دو کشور مسئول وضعیت فعلی روابط دوجانبه هستند. نشست اینچنینی باید مدت‌ها پیش -حتی پیش از آغاز ریاست‌جمهوری من- برگزار می‌شد. هر دو طرف اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند. پوتین نیز در پاسخ به اینکه چرا باید اظهارات روسیه را در خصوص عدم مداخله در انتخابات آمریکا باور کرد، خاطرنشان کرد: چرا فکر می‌کنید که ترامپ به من اعتماد کامل دارد یا بر عکس؟ ما نباید به اهداف کوتاه‌مدت متکی باشیم. ما در زمان انتخابات همدیگر را نمی‌شناسیم. ترامپ به عنوان کاندیدا درباره بهبود روابط با روسیه صحبت می‌کرد و روس‌ها طبیعتا از این رویکرد استقبال می‌کردند. ترامپ با فاجعه و مسخره توصیف کردن پرونده تحقیقات روی موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2 سال پیش آمریکا، این تحقیقات را باعث فاصله افتادن میان دو کشور دانست. ترامپ گفت: هیچ همدستی بین کمپین انتخاباتی او و دولت روسیه در کار نبوده و او هیلاری کلینتون را در رقابتی سالم شکست داده است. او در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در این باره بیش از آنکه به نقش احتمالی روسیه بپردازد، به نهادهای تحقیقاتی آمریکا از جمله پلیس فدرال آمریکا و رابرت مولر مسئول تحقیق پرونده، حمله کرد؛ اقدامی که ممکن است سبب انتقاد رسانه‌های آمریکایی از او شود. در این نشست خبری همچنین موضوع احتمال وجود داشتن اسناد (شرم‌آور) شخصی از ترامپ نزد دولت روسیه در زمان سفر چند سال پیش ترامپ به مسکو (در سال 2012)، مطرح شد که پوتین با رد تلویحی این احتمال گفت آن موقع ترامپ یک بازرگان آمریکایی بوده که به روسیه سفر کرده و او حتی از این سفر اطلاع هم نداشته است. با این حال مقام‌های قضایی آمریکا روز جمعه 12 افسر امنیتی روس را به نفوذ در سامانه‌های رایانه‌ای حزب دمکرات به منظور مداخله در انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور به نفع ترامپ، متهم کردند. این نشست خبری حاشیه هایی نیز داشت که از جمله آنها هدیه یک توپ فوتبال از سوی پوتین به ترامپ بود. پس از اینکه خبرنگاری در سوال از روابط دو کشور، از مثال توپ و زمین فوتبال – توپ در زمین روسیه است - استفاده کرد، پوتین هم به شوخی توپی را به ترامپ هدیه داد و گفت «حالا توپ در زمین شماست.» ترامپ هم ضمن اشاره به میزبانی جام جهانی 2026 از سوی آمریکا، گفت که توپ را برای پسرش «بارون» می‌برد؛ او سپس توپ را به سمت ملانیا که در صف نخست و در کنار «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نشسته بود، پرت کرد.
اخراج یک خبرنگار از کنفرانس
یک خبرنگار از محل برگزاری کنفرانس مطبوعاتی روسای جمهوری آمریکا و روسیه اخراج شد. نیروهای امنیتی یک خبرنگار را دقایقی پیش از آغاز کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، از محل برگزاری این کنفرانس بیرون بردند. گفته می‌شود این خبرنگار آمریکایی و وابسته به نشریه «نیشن» بوده است. ان‌بی‌سی گزارش داده که این خبرنگار به سر و صدای همکاران خود که در حال تهیه گزارش زنده بودند، اعتراض کرده اما بر اساس گزارش رویترز، این فرد کاغذی در دست داشته که روی آن نوشته شده بود: «پیمان منع هسته‌ای». بر اساس مشاهدات خبرنگار ایسنا، در ابتدا یکی از نیروهای امنیتی آمریکایی با این فرد صحبت کرده و سپس نیروهای امنیتی فنلاند با توسل به زور او را از محل خارج کردند.
دیدار ترامپ با رئیس‌جمهور فنلاند
رئیس‌جمهور آمریکا و همتای روس وی در حالی این دیدار را در شهر هلسینکی برگزار کردند که صبح دیروز ترامپ دیدار دوجانبه‌ای با ساولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند داشت. ولادیمیر پوتین که روز یکشنبه ناظر بر برگزاری بازی فینال رقابت‌های جام جهانی فوتبال در کشورش بود، ساعت ۱۳ به وقت محلی وارد فنلاند شد و چند ساعت پیش از وی نیز دونالد ترامپ به همراه همسرش و وزیر امور خارجه آمریکا وارد این کشور شدند. این نشست در حالی برگزار شد که ترامپ در سخنانی که قبل از این دیدار مطرح کرده گفته که توقع خروج نتایج چشمگیر از این نشست را ندارد. ترامپ در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس گفته بود که با توقعات بالا به دیدار پوتین نمی‌رود اما برگزاری این دیدار را سودمند می‌داند. در عین حال کرملین نیز اعلام کرده که رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار در درجه اول منافع کشورش را مدنظر دارد.
تظاهرات فنلاندی‌ها
مردم فنلاند همزمان با ورود رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور دست به راهپیمایی اعتراضی علیه وی زده و شعار «به هلسینکی سرزمین بی‌طرف نگویید» سر دادند. به نوشته روزنامه گاردین، معترضان در فنلاند روز یکشنبه برای اعلام اعتراض خود به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش در این کشور وارد خیابان‌ها شدند. مردم معترض با در دست داشتن کاریکاتوری از ترامپ و پوتین که در حال در آغوش گرفتن یکدیگر هستند، مراتب اعتراض خود را نشان دادند. روی این کاریکاتور عبارت «خوش نیامدید» و «لعنت به شما» نوشته شده بود. آنا بران، یکی از نیروهای مدنی مخالف ورود روسای جمهوری آمریکا و روسیه گفت: اصلا حال خوبی نیست که این دو نفر در فنلاند باشند. من مخالف بازی این دو قدرت در کشورم هستم. بزرگ‌ترین روزنامه فنلاند نیز به زبان‌های انگلیسی و روسی تبلیغاتی خیابانی انجام داده و روی این تبلیغات نوشته بود «آقای رئیس‌جمهور، به سرزمین رسانه‌های آزاد خوش آمدید». در نزدیکی هتل محل اقامت ترامپ در هلسینکی، حدود ۶۰ تن از حامیانش پرچم آمریکا را به اهتزار در آورده و بنرهای بزرگی را به دست داشتند که رویشان «ترامپ خوش آمدی» نوشته شده بود.
واکنش موگرینی
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا که اتحادیه اروپا را به همراه روسیه و چین، دشمن کشورش دانسته بود، گفت که ما دوستان بسیار دیگری نیز داریم. موگرینی افزود: ما بارها گفته‌ایم که تغییر در دولت آمریکا، در دوستی میان کشورها و مردمان مان، تغییری ایجاد نمی‌کند و مطمئنا ما همیشه ایالات متحده را دوست و شریک نزدیک خود به شمار می‌آوریم، هر چند دوستان بسیار زیاد دیگری نیز مانند کانادا، کره جنوبی و ژاپن در جهان داریم. وی افزود: ما (اتحادیه اروپا) فردا با ژاپن، استرالیا و نیوزیلند توافقنامه تجاری امضا خواهیم کرد و من امروز و فردا میزبان وزیران امورخارجه همه کشورهای آمریکای لاتین، حوزه کارائیب و قاره آفریقا هستم. سابرینا بلوسی سخنگوی موگرینی نیز در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا که اتحادیه اروپا را دشمن خوانده بود، در توئیتر نوشت: اگر ترامپ، اروپا را را دشمن می‌داند، باید بپرسیم پس دوستان آمریکا چه کسانی هستند؟ ترامپ که روز پنجشنبه وارد انگلیس شده بود، در آستانه ملاقات با ولادیمیر پوتین همتای روس خود، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس، روسیه، اتحادیه اروپا و چین را دشمنان ایالات متحده دانسته بود.