افزایش التهاب بازار با دریافت مالیات از سکه

عبادالله محمدولی*- موقعیت اقتصادی کشور طی سه ماه گذشته با توجه به تحریم‌ها دچار مشکلاتی شده که بخشی از آن نیز حاصل بحث‌ها و تنش‌های روانی حاکم بر جامعه است. این بحث‌های روانی موجب شده تا تلاطم در بازارهای گوناگون مخصوصا بازار سکه را شاهد باشیم. این تلاطم اما تا زمانی که تصمیمات اقتصادی کشور به عینیت نرسد همچنان ادامه خواهد داشت و باید در انتظار اجرای مستمر برنامه‌ریزی‌های مدون بود. این موضوع را نیز باید پذیرفت که به عینیت رسیدن تصمیمات در این مرحله زمانبر است و نباید در میانه راه تصمیمات را تغییر داد.
پیش از کنترل بازار سکه نیز شاهد تصمیماتی در دیگر بازارها همچون بازار ارز بوده‌ایم. کنترل این بازار در مسیر تصمیماتی انجام شد که در صورت عدم توجه و استمرار بی‌ثمر مانده و هیچ خروجی‌ای نداشت. اما در نهایت بازار ثانویه و تصمیمات بعدی آن اندکی در آرامش بازار نقش‌آفرینی کرد و فضایی فراهم شد تا در پی آن شرایط به ثبات نزدیک شود. نداشتن برنامه مستمر اما این روند را مختل می‌کند. در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم که سیاست بانک مرکزی مبنی بر تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده منجر به کاهش قیمت سکه شد.
حباب افزایش قیمت همواره بر اساس تقاضا در بازار تغییر می‌کند و چنانچه این حباب با افزایش ارزش بشکند شرایط بهبود قابل توجهی پیدا خواهد کرد. چنانچه سیاست‌های بالا به پایین اقتصادی کشور تثبیت شود به استمرار بهبود موقعیت اقتصادی کشور کمک قابل توجهی خواهد کرد. خوش‌قولی دولت در استمرار تصمیمات خود مانند خوش‌قولی والدینی است که فرزندان خود را در انتظار انجام امری قرار داده‌اند. چنانچه والدین احساس امنیت خاطر را در فرزندان نابود کنند آنها نیز نسبت به تصمیمات والدین بی‌توجه خواهند ماند. رفتار دولت با مردم نیز از این چارچوب خارج نیست.
اما اظهار نظر اخیر دولت مبنی بر دریافت مالیات از خریداران سکه موضوعی قابل توجه اما عجیب است. در همین راستا این مساله روشن است که دولت برای مدیریت مسایل کشور نیازمند درآمد است و بخشی از این درآمد حاصل دریافت مالیات است. اما چگونه اعلام می‌شود افرادی که از خرید سکه به تعداد زیاد سود بالایی به دست آورده‌اند باید مالیات پرداخت کنند‌ در حالی که بانک مرکزی خود عامل اصلی ضرب و فروش سکه است! پر‌واضح است که بانک مرکزی این امکان را دارد تا هنگام فروش سکه، طرح دریافت مالیات را نیز مطرح و پیگیری‌های آن را اجرایی کند.


اعلام دریافت مالیات از دارندگان سکه در حال حاضر فقط این جو روانی را ایجاد می‌کند که دولت پول کافی ندارد و به دنبال راه‌حل تازه‌ای برای کسب درآمد است. این در حالی است که این موضوع صحت ندارد و دولت با چنین تصمیماتی فقط موجب تشدید نابسامانی در افکار عمومی می‌شود. با این روند نمی‌توان انتظار داشت سامان یافتن بازار تداوم پیدا کند و شاهد شوک‌های بعدی در بازار سکه نباشیم. این موضوع روشن است که نقدینگی موجود در بازار مسیری را پیدا خواهد کرد تا سودآور باشد. بازار سکه نیز بیشترین جذابیت را برای جامعه دارد و تقاضای سکه هر روز بالا می‌رود.
انتظار این است که دولت و تیم اقتصادی آن بسته‌های کارشناسی خود را با همکاری خبرگان اقتصادی بخش خصوصی پیش ببرند. به بیانی روشن باید گفت دولت باید مردم را باور کند، به مردم اعتماد کند و با احترام به تفکرات و تصمیمات مردم برنامه‌های خود را به اجرا درآورد. چنین راهکاری به طور قطع ثمره‌ای جدی‌تر و قابل توجه‌تر خواهد داشت.
*عضو اتحادیه طلا و جواهر