محدودیت گردشگران برای بازدید از آبشار مارگون

گروه گردشگری- اوضاع اقتصادی مردم رو به راه نیست‌. بسیاری برای تامین نان شب هم دچار مشکل هستند و این‌‌طور که به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شرایط به مراتب سخت‌تر خواهد شد‌. در این فضا بسیاری از مسوولان کشور معتقدند باید هوای مردم را داشت‌. نمونه‌اش را در خلال جام‌جهانی تجربه کردیم‌. آنجا که قرار بود خانواده‌ها برای تماشای بازی‌های ایران وارد استادیوم شوند ولی عده‌ای بنا داشتند جلوی این کار را بگیرند‌. همان موقع آن‌طور که گفته شد شخص رییس‌جمهور وارد ماجرا شد و پلمب استادیوم آزادی را باز کرد‌.
اما همیشه در جناح مقابل و ارگان‌های دیگر، هستند کسانی که از طرق مختلف جلوی مردم را سد می‌کنند‌. در تازه‌ترین و عجیب‌‌ترین اقدام، آبشار مارگون به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان زیبای فارس به روی همه گردشگران بسته شد‌. دلیل؟ کلیپ کوتاهی که از رقص و شادی عده‌ای از مردم در این منطقه در فضای مجازی پخش شده است‌.
ستاد پیشگیری از جرم!
چند روز پیش بود که دستگیری رقاص‌های اینستاگرامی سر و صدای زیادی به پا کرد‌. پخش اعترافات آنها در صداوسیما رییس روابط‌عمومی رسانه ملی را به دادگاه فرهنگ و رسانه کشاند و هنوز پرونده باز است‌. آن‌طور که پیداست دستور بستن منطقه گردشگری مارگون توسط ستاد پیشگیری از جرم دادگستری شیراز صادر شده است‌ و سوال اساسی این است که آیا رقصیدن جرم است؟ و آیا می‌توان به بهانه پیشگیری از جرم منطقه‌ای را پلمب کرد؟


جدا از اینکه در هیچ جای قانون ما هیچ جا صراحتا درباره ممنوعیت رقص صحبتی نشده است، بعد از پیروزی ایران در بازی با تیم مراکش و یا حتی شکست در برابر اسپانیا بسیاری از مردم تهران در خیابان‌ها به رقص و شادی پرداختند‌. با این منطق آیا می‌توان گفت دادگستری تهران باید خیابان‌های پایتخت را به بهانه پیشگیری از جرم پلمب کند؟
این تصمیم خلاف قانون است
نعمت احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری درباره بسته شدن مکان گردشگری به بهانه‌های اینچنینی به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «دستورهای اینچنینی پاک کردن صورت مساله است‌. به جای اینکه از طرق قانونی وارد عمل شویم‌ به صورت حذفی و غیرقانونی صورت مساله را پاک می‌کنیم‌. بحث اینکه یک مقام قضایی دستور دهد یک مکان گردشگری ممنوع شود، به این علت که گروهی به‌زعم او عملی غیرقانونی در آن مکان انجام داده‌اند، خلاف قانون است‌. این مجموعه یا در اجاره شخص یا نهادی است که عده‌ای از آنجا نان می‌خورند و با فروش بلیت و ورود گردشگر از آنجا ارتزاق می‌کنند‌. این افراد حقوقی دارند و این عمل تضییع و از بین بردن حق آنهاست‌. دوم اینکه این یک مکان عمومی است که مورد استفاده گردشگران داخلی یا خارجی قرار می‌گیرد و نمی‌شود به خاطر گناهی که دیگران انجام داده‌اند، افراد دیگر را از این حق طبیعی محروم کرد‌ لذا چنین تصمیمی خلاف قانون است‌.»
او درباره وظیفه قوه قضاییه و ستاد پیشگیری از جرم توضیح می‌دهد: «یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است‌ اما پیشگیری این نیست که ما یک مکان عمومی را تعطیل کنیم چون احتمالا در آینده ممکن است جرمی رخ دهد‌. قانون چنین اجازه‌ای نداده و این عمل مقام قضایی خلاف قانون است‌.»
این حقوقدان می‌گوید افرادی که این مکان زیرنظر آنها بوده می‌توانند به علت آسیبی که به آنها وارد شده، شکایت کنند: «اگر این مکان در اجاره کسی باشد، به حقوقش لطمه وارد شده و می‌تواند مدعی شود‌. اگر هم زیرنظر میراث فرهنگی باشد باز هم می‌تواند شکایت کند‌. اول اینکه حق و حقوق این سازمان تضییع شده و دوم هم اینکه مردم از این امکان گردشگری محروم شده‌اند‌.»
گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
احمدی این تصمیم‌ها را معیوب می‌داند و می‌گوید باعث قطار شدن سلسله تصمیمات معیوب می‌شود: «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری‌. مثل این است که پس از بردن تیم ملی ایران در جام‌جهانی مردم در مترو رقصیده‌اند و خوشحالی کرده‌اند، حالا ما بگوییم استفاده از مترو ممنوع است‌. این دستورها که بعضا پس از آن دستورهای دیگری هم صادر می‌شود و نمونه‌های دیگرش را هم دیده‌ایم، چند تصمیم معیوب، یک شبکه از تصمیمات معیوب را پشت سر هم قطار می‌کند‌.»
ممنوعیت‌ها تا کجا ادامه دارد
بعد از پخش شدن خبر بستن منطقه گردشگری مارگون بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به این اقدام عکس‌العمل نشان دادند و آن را به چالش کشیدند‌. در این بین بودند سیاسیونی هم که در برابر این اقدام ساکت نماندند و اظهارنظر کردند‌. از جمله آنها جعفر ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی است‌. او در اکانت توئیتر خود نوشت:
«آیا این درست است که اگر گروهی گردشگر و مسافر بروند در مکانی مثلا آبشار مارگون در استان فارس و در آن مکان مرتکب خلافی شوند (حرکات موزون یا همان رقص) آن مکان ‌باید ممنوع‌المشاهده ‌شود؟ این ممنوعیت‌ها تا کجا ادامه دارد؟»
اگرچه نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید ممنوعیت بازدید از آبشار مارگون در استان فارس برطرف شده است اما این اولین بار نیست که گردشگران در استان فارس با ممنوعیت اینچنینی مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد باید در این نوع نگاه که تنها به گردشگری‌مان لطمه می‌زند تجدیدنظر شود‌. بهرام پارسایی از افزایش نظارت‌ها بر این منطقه گردشگری خبر داده و گفته: «فضای آبشار مارگون به‌گونه‌ای است که نیازمند مدیریت خاصی است و هماهنگی‌هایی انجام شده که امکانات اولیه برای گردشگران فراهم شود. بر این اساس شهروندان در کمال آرامش می‌توانند از این آبشار بازدید کنند‌.»