پیشرفت تکنولوژی، حاصل استعدادهایی که هنوز در کشور مانده‌‌اند

صبا رضایی - امروزه استارت‌آپ‌ها بیش از گذشته در ایران در حال توسعه هستند‌. مبدعان و مبتکران این استارت‌آپ‌ها نیز جوانان هستند، اما این تمام ماجرا نیست، تکنولوژی‌های برتر دنیا که در کشورهای پیشرفته با دارا بودن انواع امکانات لازم، حمایت‌ها و سرمایه ایجاد شده‌اند در ایران نیز با وجود تمام تحریم‌ها و محدودیت‌ها تولید می‌شوند مانند پرینت سه‌بعدی و دلیل این امر نیز چیزی نیست به جز استعداد بی‌نظیر و نخبگان ایرانی؛ نخبگانی که نه بر آنها ارج گذاشته می‌شود و نه حمایت لازم را دریافت می‌کنند و در نهایت نیز به دلیل نبود حمایت و سرمایه جذب کشورهای خارجی می‌شوند. امروز اما هنوز تعدادی از آنها در کشور حضور دارند و در حال تولید دستگاه‌هایی مانند پرینت سه‌بعدی و یا استارت‌آپ‌های مبتکرانه هستند‌.‌ ای کاش قدر آنها را بدانیم‌. پرینت سه‌بعدی که آمریکا و سوئد با قیمت 40 هزار دلار به فروش می‌رسانند نخبگان جوان ایرانی با 45 میلیون تومان آن را به فروش می‌رسانند، ایران بیش از 6 میلیون نفر از نخبگان خود را به دنیا صادر کرده و در آمارهای موسسات معتبر بین‌المللی صادرات اصلی کشورمان، مغزها و نخبگان کشور است‌. جای شکر آن باقی است که با وجود تمامی موانع، مشکلات و نبود حمایت‌های لازم تعدادی از این جوانان مستعد در کشور مانده‌اند که البته دلیلی به جز میهن‌دوستی آنها نمی‌تواند داشته باشد‌. دور از ذهن نیست که در آینده نزدیک این افراد را نیز از دست بدهیم و صادر کنیم به دیگر کشورها تا دستگاه‌های خود را با قیمت 40 هزار دلار به ما بفروشند‌.
سفارش و تحویل گرم قهوه
امروزه سفارش غذا بسیار آسان شده است، با وجود استارت‌آپ‌های فعال در زمینه سفارش آنلاین غذا گزینه‌های متعددی در پیش روی مشتریان قرار دارد و می‌توانند با مقایسه قیمت، منو و نوع غذاهای رستوران‌ها غذای مورد نظر را سفارش دهند اما تاکنون هیچ استارت‌آپی در زمینه سفارش قهوه و نوشیدنی‌های گرم و تحویل غذاها به صورت گرم وجود نداشت، امروزه اپتایزر این مشکل را رفع کرده و حتی می‌توانید چای و قهوه را نیز به صورت آنلاین سفارش دهید‌.
اشکان قوی‌دل موسس استارت‌آپ اپتایزر در گفت و گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: فضای کاری اپلیکیشن اپتایزر یک فضای سفارش آنلاین است که برای نخستین بار در ایران یک نرم‌افزار سفارش آنلاین یکپارچه با چهار نوع قابلیت سفارش ایجاد شده است‌. به عنوان نمونه کاربران زمانی که در رستوران یا کافه حضور دارند با استفاده از اپتایزر می‌توانند غذای مورد نظر خود را سفارش دهند‌.


او افزود: علاوه بر این سفارش رزرو نیز داخل اپتایزر فراهم است، کاربران این نرم‌افزار می‌توانند سفارش‌های مورد نظر خود را سفارش داده و یا سفارش رزرو دهند‌. با استفاده از اپتایزر کاربران می‌توانند سفارش داخلی بدهند به این معنا که هنگامی که در منزل یا دور از رستوران هستید می‌توانند در اپتایزر منوی رستوران‌ها را مشاهده کرده و غذا را انتخاب کنند و سفارش مورد نظر تا هنگام رسیدن مشتریان به رستوران آماده می‌شوند‌.
قوی‌دل در ادامه بیان کرد: امکان سفارش Take away نیز وجود دارد که در کشور ما جا نیفتاده اما تلاش می‌کنیم این نوع از سفارش را نیز رواج دهیم‌. در این نوع از سفارش، از منوها گزینه مورد نظر انتخاب می‌شود و زمانی که مشتری به رستوران برسد سفارش آماده تحویل است و می‌تواند آن را دریافت کرده و ببرد‌.
او گفت: سفارش Delivery نیز در اپتایزر وجود دارد، که کاربران از کافه یا رستوران‌ها غذا،سالاد،دسر یا نوشیدنی مورد نظر خود را سفارش می‌دهند و درب منزل آن را دریافت می‌کنند‌. اینجاست که تفاوت اپتایزر با دیگر استارت‌آپ‌ها مشخص می‌شود. اپتایزر امکان سفارش نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه و دمنوش را دارد که کاربران می‌توانند آنها را گرم در محل تحویل بگیرند‌.
وی تاکید کرد: اپتایزر محصول شرکت آرمان‌پردازان نوژن است که به صورت تخصصی با تیم‌های حرفه‌ای و ویژه در حوزه طراحی و ایجاد وبسایت‌ها فعالیت می‌کند‌. اپتایزر یکی از گویاترین رزومه‌های کاری ما به شمار می‌رود‌. تمامی زیرساخت‌هایی که در اپتایزر و نوژن استفاده می‌کنیم از خارج از کشور خریداری می‌شود چراکه زیرساخت‌های داخل کشور کیفیت مورد نظر ما را ندارد‌. ما همواره تلاش می‌کنیم بهترین‌ها را خلق کنیم‌.
قوی‌دل درباره مشکلاتی که فیلترینگ برای دسترسی به سرورها و زیرساخت‌های خارج از کشور برای این استارت‌آپ‌ها ایجاد کرده بیان کرد: فیلترینگ مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرد و تشکر می‌کنم از مسوولان که به فکر کسب‌وکارهای نوپا هستند! تصمیمی بود که بدون دوراندیشی اتخاذ شده و نه تنها ما بلکه بسیاری از استارت‌آپ‌ها با چالش‌های مشابهی مواجه شده بودند و سرورهایشان دچار اختلال شد، این اختلالات همچنان ادامه دارند اما ما ایستاده‌ایم و آماده حل این موانع هستیم‌.
درباره این اقدامات محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دیدگاه‌های وزیر جوان ارتباطات به ما نزدیک است، اگرچه تاکنون مشکل خود را به طور مستقیم با وی مطرح نکرده‌ایم اما همکاران ما پیش از این مشکلات خود را به وی اظهار کرده‌اند‌. با این همه تصور نمی‌کنم درخواست کمک و همکاری از آذری‌‌جهرمی تاثیری در مشکلات برجای بگذارد‌.
پرینت سه‌بعدی، دسترنج نخبگان ایرانی
پرینت سه‌بعدی تنها در دو کشور تولید می‌شود: آمریکا و سوئد؛ کشورهایی که هم از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار هستند و هم با مشکلاتی مانند تحریم‌ها دست و پنجه نرم نمی‌کنند‌. با این همه ایران استعدادهای جوان و نخبگانی دارد که با وجود تحریم‌ها و نبود تکنولوژی پیشرفته موفق شده‌اند دستگاه پرینت سه‌بعدی بسازند؛ دستگاهی که اعضای بدن انسان را تولید می‌کند.
علی رنجبری، کارشناس آزمایشگاه تخصصی پرینت سه‌بعدی و کشت سلول در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره شیوه کارکرد پرینت سه‌بعدی بیان کرد: ما قصد داشتیم بایوپرینتر که در راستای حفاظت از محیط زیست است را تولید کرده و در کشور داشته باشیم‌. تصور کنید مینیسک زانوی شخصی دچار اختلال شده است، ام‌آر‌آی زانوی این شخص که یک عکس است تبدیل به عکس سه‌بعدی می‌شود و سپس داربست این فرآیند ساخته می‌شود‌.
او افزود: در گذشته به این صورت بود که جسم اضافی که در داخل زانو قرار می‌گرفت فلزی بود، اما اکنون با استفاده از پرینت سه‌بعدی بافتی ساخته می‌شود از جنس بدن انسان، سلول ساخته می‌شود، داخل داربست قرار می‌گیرد و توسط پزشک در زانوی بدن انسان قرار می‌گیرد‌. به مرور زمان داربست ساخته شده از بین می‌رود و از طریق آنزیم‌های خون بدن دفع می‌شود و قسمتی که از جنس بدن است جای خالی قسمت آسیب‌دیده را پر می‌کند‌.
رنجبری تاکید کرد: برای تمامی اعضای بدن این شیوه کاربرد دارد و پرینت سه‌بعدی می‌تواند تمامی اعضای بدن را ایجاد کند‌.
او درباره اینکه اعضای قطع شده بدن انسان می‌تواند با پرینت سه‌بعدی جایگزین شود یا خیر بیان کرد: فعلا چنین امکانی وجود ندارد اما در تلاش هستیم در آینده اعضای قطع شده بدن انسان را نیز بتوانیم جایگزین کنیم‌.
علی رنجبری در ادامه بیان کرد: کاربرد پرینت سه‌بعدی بیشتر در دندانپزشکی و ارتوپدی است‌. با این همه آینده این دستگاه بسیار روشن است‌. تنها دو کشور در دنیا پرینت سه‌بعدی تولید می‌کنند که کشورهای آمریکا و سوئد هستند و این دستگاه را با قیمت 40 هزار دلار می‌فروشند در صورتی که قیمت این دستگاه در ایران 40 میلیون تومان است‌.
سخن آخر
تکنولوژی در ایران با وجود تمامی مشکلات و چالش‌ها و نبود حمایت‌ها در حال پیشرفت است اما دور از ذهن نیست که کشورهای خارجی به جای وارد کردن تکنولوژی از کشور ما نخبگان ایرانی را وارد کنند و بازهم به صادرات مغزهای جوان و مستعد در دنیا ادامه دهیم. ‌ای کاش این صادرات سودی هم برای ایران داشت اما این امر تنها ضرر است و بس‌.